Triumph Thruxton-tråden

I morgon är det dags!

Då far vi iväg på årets Norgetur. Mina Triumph Sports Panniers är packade och surrade och i morgon eftermiddag börjar jakten på polarnas GS:ar, V-Stromar och andra cyklar som inte är lika lämpliga för långfärder som en Thruxton! :-)

En tur till Vestlandet, ett par varv runt trakten av Stavanger/Bergen, Lysefjorden, Flekkefjord med flera godbitar, innan vi kommer hem igen på söndag kväll. Kan bli 170-190 mil, kanske. Några transportsträckor runt städerna, men det allra mesta på fiiina hojvägar. Hörs på måndag!

Ta det lugnt bara :D Jag är på den 19:e för övrigt! Har bara blivit tid till korta turer hittills 2010 och jag är grymt sugen på en lagom helg-roadtrip!

Någon som ska till Lelleträffen?
 
Jag har heller inte hittat var jag kan köpa munstycken på nära håll ännu. Såg att HD:s munstycken skulle vara samma men de ser banne mig inte likadana ut på de bilder jag sett. Bike i Trollhättan gick igenom hela sitt sortiment utan att hitta något som skulle passa. Så jag får beställa från någon firma som säljer Triumph för att vara säker på att få rätt.

Här finns i a f lite instruktioner
http://www.triumph-bonneville.com/images/CJK.pdf
http://www.triumph-bonneville.com/images/Carb Jetting Info 2007.pdf

och här finns mer om man letar lite

http://www.factorypro.com/


Det här är också högintressant av en kille på Triumphrat.net som kallar sig Ventura. Han kollar sina mods mot A/F mätare
http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/90794-air-intake-mods-definitive-results.html

Tack BJN! Intressant läsning! (Jobbar natt denna vecka så det passar bra att läsa sånt här när man inte har så mkt annat att göra. (läs: orkar göra ngt annat)) :) Börjar fatta mer och mer om hur de häringa förknasarna fungerar och är uppbyggda... nu återstår lite praktisk excersis för att få koll på detta! Ska bli kul!

Jag har E4:an motorväg strax intill med många mil teststräcka.
Här en guide: http://www.factorypro.com/tech_tuning_procedures/tuning_carbtune,CV,high_rpm_engines.html

Bra guide Erich! Den kommer jag ha nytta av! :tummenupp Har du fått ordning på din O2-mätare förresten? Fungerar den likadant som den där A/F-mätaren som Ventura skriver om på Triumphrat.net?
 
Last edited:
Tänkte testa en sista desperat grej innan hojjen ev. går till försäljning.
Hur pass mkt kan en styrdämpare hjälpa till?
I så fall vilken skall man välja?
 
Bra guide Erich! Den kommer jag ha nytta av! :tummenupp Har du fått ordning på din O2-mätare förresten? Fungerar den likadant som den där A/F-mätaren som Ventura skriver om på Triumphrat.net?

Samma grejer som V. Jag har inte kommit till skott, kör utan för tillfället. Har en bekant som är elektriker och som ska hjälpa mig mäta. Jag känner ingen stress eftersom hojen går bra och jag är nöjd. Har experimenterat med olika inställningar och kommit fram till en bra bestyckning. Jag väntar på andra nålar för lite mer testande. Håller också på med avgassystemet, testar olika db-killers som jag tillverkar själv. Vill komma fram till något som är "tyst" men inte stryper hojen för mycket. En omöjlig kompromiss eftersom hojen har mest kraft när avgassystemet är fullt öppet, men då är det åt helvete för högt ljud. För varje liten ändring i flödet måste förgasarna ställas om så det blir mycket skruvande men jag har ju hela sommaren på mig.
 
Tänkte testa en sista desperat grej innan hojjen ev. går till försäljning.
Hur pass mkt kan en styrdämpare hjälpa till?
I så fall vilken skall man välja?

Norman Hyde har en och LSL har en också. Vilken som är bäst har jag ingen aning om. Personligen hade jag valt LSL. Men det är inget bot för felet du har, bara kamouflage, du kanske skulle byta bakdäcket också???
 
Skall testa med att låna CharlieC:s bakhjul i helgen, börjar bli dyrt att byta ut en massa delar som det inte är ngt fel på. Precis som du säger så är det ingen bot på problemet utan bara en maskering. Kruxet är att jag börjar totalledsna på detta nu.

Jag är en sjukt envis människa, men nu börjar jag känna mig besegrad :huvet
 
Last edited:
Skall testa med att låna CharlieC:s bakhjul i helgen, börjar bli dyrt att byta ut en massa delar som det inte är ngt fel på. Precis som du säger så är det ingen bot på problemet utan bara en maskering. Kruxet är att jag börjar totalledsna på detta nu.
Dylika problem skall inte vara några problem på en modern hoj, börjar snart leta efter ett alternativ med bättre väghållning. Trist men sant.

Håller med dig, är inte roligt längre när allt man provar inte ger bättre resultat. Jag kom att tänka på om distansen i gaffeln event. är kortad??
Jag har sett sådana förslag på webben för att sänka hojen fram. Skulle ev. förklara förbättringen när du kryper bak på dynan??
 
Hade faktiskt den tanken med, men när jag testade att byta både hylsa och fjäder så gjorde detta ingen förbättring. God idé ändock!

Kom att tänka på att det kanske är läge att låta ngn annan av er Thruxton åkare att testköra hojjen? Ostadigheterna slutar som sagt så fort man släpper gasen så det är inget farligt. Ngn som vågar testa?

Förslagsvis kan vi ses på något fik i veckan?
 
Hur ser drivpaketet ut? Kedja o drev kan vara slitna eller bakdrev sitta snett, skevt?? Du har väl kollat det med antar jag!! Lustigt att det försvinner när du släpper gasen! Det borttagbara ramröret? Är precis som du, snart utan några nya uppslag.
 
I ärlighetens namn är jag kass på just kedjedrivning och bedömningen om ngt är slitet eller ej. Är på tok för van med kardandrivning :)

Vad tror du?
 

Bifogat

  • Bakdrev_panzaa.jpg
    Bakdrev_panzaa.jpg
    130.2 KB · Visningar: 89
  • främredrev_panzaa trajja.jpg
    främredrev_panzaa trajja.jpg
    157.7 KB · Visningar: 88
  • hjullager_panza trajja.jpg
    hjullager_panza trajja.jpg
    144.7 KB · Visningar: 89
  • svinglager_panza trajja.jpg.jpg
    svinglager_panza trajja.jpg.jpg
    125.5 KB · Visningar: 87
  • bakröv panzaa trajja.jpg
    bakröv panzaa trajja.jpg
    130.3 KB · Visningar: 92
Dom dreven tycker jag ser okay ut. Bör inte inverka på det du beskriver.
 
Vilken underbar dag.

Har även semester denna vecka så det kan inte bli bättre.
Bild med Norman Hyde piporna.

Det nya styret kommer imorgon och Rearsets i nästa vecka.
Dem har bra service hos Norman.
 

Bifogat

  • IMG_1993-1.jpg
    IMG_1993-1.jpg
    158.7 KB · Visningar: 97
Dom dreven tycker jag ser okay ut. Bör inte inverka på det du beskriver.

Går ju att testa att vända på dreven iofs.
Kom på att jag har ett belt kit att hänga på hojjen.

Kan ju vara värt att testa detta för att eliminera att det har ngt med drivpaketet att göra.
 
Har fått tummen ur och beställt en haynes manual. Skulle dock behöva hjälp med ett par siffror tills den kommer.
Moment för åtdragning av
Hjulaxlar
Styrkrona
Svinginfästning

Tack på förhand
 
Har fått tummen ur och beställt en haynes manual. Skulle dock behöva hjälp med ett par siffror tills den kommer.
Moment för åtdragning av
Hjulaxlar
Styrkrona
Svinginfästning

Tack på förhand

Om det är muttern överst på styrkronan, “steering stem nut” så är det 90 Nm
Muttern på framaxeln 60 Nm och klämskruvarna 20 Nm
Muttern på bakaxeln 85 Nm
Muttern på svingen 110 Nm och klämskruvarna 45 Nm
 
Går ju att testa att vända på dreven iofs.
Kom på att jag har ett belt kit att hänga på hojjen.

Kan ju vara värt att testa detta för att eliminera att det har ngt med drivpaketet att göra.

Sitter det ryckdämpare på våra hojar? Kanska ska kolla dom gummina om det är så.
 
Tack BJN!

Vette tusan vart ryckutjämnaren sitter?

En liten annan kanske dum fråga.. hur fasen får man bort det främre drevet?
Hittade en koloss till skiftnyckel igår som jag tror kan funka, muttern som håller fast drevet är ju för fasen enorm. Kruxet är ju dock att låsa axeln så att man inte bara drar runt motorn. Måste däcket hängas på och låsas?
 
Tack BJN!

Vette tusan vart ryckutjämnaren sitter?

En liten annan kanske dum fråga.. hur fasen får man bort det främre drevet?
Hittade en koloss till skiftnyckel igår som jag tror kan funka, muttern som håller fast drevet är ju för fasen enorm. Kruxet är ju dock att låsa axeln så att man inte bara drar runt motorn. Måste däcket hängas på och låsas?

Ett tips är att lossa det innan du hänger av hjulet. Hänger hojen uppallad kan man lägga en RUND större skruvmejsel mellan bakdrev och kedja som lås.
Jag köpte mig en sån enormus nyckel som hade lite mer vinkel så man inte behövde transplantera ny hud till knogarna.

Jag tror inte du behöver vända på drevet ändå. Inte bra för varken kedja eller drev, och det ska inte kunna ställa till med dom besvären som du har.

Ryckutjämnaren ska sitta som en trumma med gummi bufferts i bakhjulet.
Men vi kanske har våra i handlederna och armbågarna ;)
 
Ett tips är att lossa det innan du hänger av hjulet. Hänger hojen uppallad kan man lägga en RUND större skruvmejsel mellan bakdrev och kedja som lås.
Jag köpte mig en sån enormus nyckel som hade lite mer vinkel så man inte behövde transplantera ny hud till knogarna.

Jag tror inte du behöver vända på drevet ändå. Inte bra för varken kedja eller drev, och det ska inte kunna ställa till med dom besvären som du har.

Ryckutjämnaren ska sitta som en trumma med gummi bufferts i bakhjulet.
Men vi kanske har våra i handlederna och armbågarna ;)

Jag köpte Julas elektriska mutterdragare + en 36 hylsa. Funkar 100%.
 
Tack för tipsen!

Jag tänkte hänga på mitt belt-kit för att testa om det har ngt med drivningen att göra.
På detta sätt sänker jag varvtalet, men kan uppnå samma hastighet ändå (140) då utväxlingen är annorlunda. Värt ett försökt iaf! Hoppas att belten håller bara, ser lite torr ut..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top