Triumph Thruxton-tråden

Bytte tillbaka till originalfjädringen bak för att eliminera den felkällan med, ingen skillnad.
Hojjen börjar åla sig direkt över 140. Slet och drog även i svingen utan att finna några glapp. Det enda som återstår nu är framdäcket.. Om det inte är det som felar så börjar jag då dåligt med idéer vad det kan vara för fel..

Är det någon av er som monterat led baklyse?
Provade att koppla in ett idag men det vill sig inte riktigt. Eller snarare det lyser inte alls.
Måste man ha något motstånd även på det vanliga lyset? Trodde det bara gälllde blinkarna?

Hilfe!?

DU skall inte behöva ngt motstånd. Kolla så att du har kopplat jord etc. rätt.
 
Last edited:
Nu har jag fått bytt kopplingsfjädrarna (och olja o filter..).
Det tog sin lilla tid att få till det rätt utan Triumphs specialverktyg.
Man måste korsvis spänna skruvarna utpekade med röda pilarna exakt rätt så att hylsan utmärkt med blå pil kan röra sig fritt och sen avslutningsvis momentdra till 9nm.

Sen var det lite pill med att få rent ytan för packningen för kopplingskåpan.

Har inte hunnit provköra än, men jag tror att det kommer att bli bra. Kopplingshandtaget kräver lite mer kraft, men inte så mycket att kommer bli jobbigt.

IMG_1366arrowsMedium.jpg


EBC fjädern överst, original under:
bild.jpg


(Fick 6 stycken EBC-fjädrar, tydligen billigare att skicka maxantal istället för att anpassa förpackningarna för olika hojmodeller).
 
DU skall inte behöva ngt motstånd. Kolla så att du har kopplat jord etc. rätt.

Nej jag har också för mig det...
Ska kolla med ett annat lyse i morgon, för det funkar inte på något vis alls så det är nog något knas på själva lyset.

Tack för svaret, återkommer när jag fått ordning på prylarna.
 
BTW, kolla så att du inte kopplade + till bromsljuset. Kanske låter löjligt men jag har själv klåpat mig på den punkten.

Xyx: Fjädrarna gör sitt jobb kanoners ;)
 
Bytte tillbaka till originalfjädringen bak för att eliminera den felkällan med, ingen skillnad.
Hojjen börjar åla sig direkt över 140. Slet och drog även i svingen utan att finna några glapp. Det enda som återstår nu är framdäcket.. Om det inte är det som felar så börjar jag då dåligt med idéer vad det kan vara för fel..



DU skall inte behöva ngt motstånd. Kolla så att du har kopplat jord etc. rätt.

jag satt på min hoj häromdan och brände motorväg , blev förvånad att hojen går så jäkla stadigt hela vägen upp t 170 typ , har bredare bak och framdäck än orginal - kan det vara det som gör skillnaden mot det du upplever?
 
jag satt på min hoj häromdan och brände motorväg , blev förvånad att hojen går så jäkla stadigt hela vägen upp t 170 typ , har bredare bak och framdäck än orginal - kan det vara det som gör skillnaden mot det du upplever?

Jag har däck i originaldimensioner och det finns inga tendenser till vobbel. (Pirelli SportDemons)
Det måste vara något annat med Panzaas hoj, men kanske så är det ett skadat/måndagsex av framdäcket?
 
Har förhoppningsvis ett nytt framdäck i handen imorgon, hoppas på att kunna lägga på det på tisdag om allt går som det skall. Sitter ett Pirelli Sport däck bak nu, så det tror jag inte att det är ngt fel på. Det nya däcket som kommer är ett Metzeler sport touringdäck så det hoppas jag kommer att göra skillnad.

Om det inte blir ngn skillnad finns det någon i Stockholmstrakten som är villig att låna ut ett framhjul till mig för en snabb testkörning? Jag bjuder på en kasse pilsner för besväret.
 
Har förhoppningsvis ett nytt framdäck i handen imorgon, hoppas på att kunna lägga på det på tisdag om allt går som det skall. Sitter ett Pirelli Sport däck bak nu, så det tror jag inte att det är ngt fel på. Det nya däcket som kommer är ett Metzeler sport touringdäck så det hoppas jag kommer att göra skillnad.

Om det inte blir ngn skillnad finns det någon i Stockholmstrakten som är villig att låna ut ett framhjul till mig för en snabb testkörning? Jag bjuder på en kasse pilsner för besväret.

Nånting helt OT:
Här har du en kompis som också vobblar på vägen, he he!!!!!!!!
Träffade huggisen (30 cm) igår när frugan o jag var ute:
http://www.youtube.com/watch?v=Vms3t01SNoM
 
Om det inte blir ngn skillnad finns det någon i Stockholmstrakten som är villig att låna ut ett framhjul till mig för en snabb testkörning? Jag bjuder på en kasse pilsner för besväret.

Det borde kanske gå att ordna. Nu är jag inte hemma så himla ofta men det går säkert att pussla ihop.
 
Nånting helt OT:
Här har du en kompis som också vobblar på vägen, he he!!!!!!!!
Träffade huggisen (30 cm) igår när frugan o jag var ute:
http://www.youtube.com/watch?v=Vms3t01SNoM

Sicken solstekare! :D

Det borde kanske gå att ordna. Nu är jag inte hemma så himla ofta men det går säkert att pussla ihop.

Vore kanoners!

Skall som sagt testa med däcket först.
Om det nu inte är det som felar så vore jag tacksam om jag kunde testa ditt däck :)
 
Last edited:
Skall som sagt testa med däcket först.
Om det nu inte är det som felar så vore jag tacksam om jag kunde testa ditt däck :)

Annars kan jag ställa upp med framhjul! Jag behöver hjälp av ngn med bestyckning av mina förgasare. Känner att hojen inte riktigt går som den ska nu med mina nya minizoom. Är helt nollställd när det gäller förgasare så om du är duktig på det så kanske vi kan slå två flugor på smällen? :)
 
Eller göra dem på smällen om inte annat? :)

Visst kan jag hjälpa dig, speciellt om jag får tag i gas till svetsen så att jag kan fästa in min lambdamutter. Skall försöka fixa detta i veckan.
 
Eller göra dem på smällen om inte annat? :)

Visst kan jag hjälpa dig, speciellt om jag får tag i gas till svetsen så att jag kan fästa in min lambdamutter. Skall försöka fixa detta i veckan.

Ok det låter fint! Hör av dig när du testat med däcket och fått tag i gasen. Sön skulle kunna vara en bra mekardag för min del. Vet du (eller ngn annan) på rak arm vad jag ska ha för nålar/munstycken i förknasarna. Har K&N filter och tänkte öppna upp lite mer vid insugshålet enligt Erichs instruktioner. :) Och i så fall var jag kan köpa grejerna?
 
Sön skulle kunna funka beroende på hur långt jag hinner med mitt altanbygge.
Vill minnas att jag har sett på amerikanska forum tabeller hur du skall bestycka, minns dock inte vart. Ngn annan som kan fylla på?

Braigasen kan ha munstycken ev. Hojta till om du skall beställa så kan jag slänga med ett par jag med.
 
Ok det låter fint! Hör av dig när du testat med däcket och fått tag i gasen. Sön skulle kunna vara en bra mekardag för min del. Vet du (eller ngn annan) på rak arm vad jag ska ha för nålar/munstycken i förknasarna. Har K&N filter och tänkte öppna upp lite mer vid insugshålet enligt Erichs instruktioner. :) Och i så fall var jag kan köpa grejerna?

Jag har heller inte hittat var jag kan köpa munstycken på nära håll ännu. Såg att HD:s munstycken skulle vara samma men de ser banne mig inte likadana ut på de bilder jag sett. Bike i Trollhättan gick igenom hela sitt sortiment utan att hitta något som skulle passa. Så jag får beställa från någon firma som säljer Triumph för att vara säker på att få rätt.

Här finns i a f lite instruktioner
http://www.triumph-bonneville.com/images/CJK.pdf
http://www.triumph-bonneville.com/images/Carb Jetting Info 2007.pdf

och här finns mer om man letar lite

http://www.factorypro.com/

Det här är också högintressant av en kille på Triumphrat.net som kallar sig Ventura. Han kollar sina mods mot A/F mätare
http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/90794-air-intake-mods-definitive-results.html
 
Nytt framdäck pålagt idag - Metzeler Roadtec.
Blev ingen som helst skillnad gällande vobblet tyvärr.. Nu börjar jag gå i valet och kvalet om jag skall sälja eller ej.

Testade att släppa upp org. bakfjädrarna max, ingen skillnad.
Testade att släppa upp förspänningen fram max, ingen skillnad.
Flyttade bak röven max på dynan, nu började det hända grejjor. Mycket stabilare och vobblet slutade. Frågan är bara, vad kan detta ha för betydelse alls?

Börjar få ont om idéer.
 
"Café Touring" öppnar i morgon!

I morgon är det dags!

Då far vi iväg på årets Norgetur. Mina Triumph Sports Panniers är packade och surrade och i morgon eftermiddag börjar jakten på polarnas GS:ar, V-Stromar och andra cyklar som inte är lika lämpliga för långfärder som en Thruxton! :-)

En tur till Vestlandet, ett par varv runt trakten av Stavanger/Bergen, Lysefjorden, Flekkefjord med flera godbitar, innan vi kommer hem igen på söndag kväll. Kan bli 170-190 mil, kanske. Några transportsträckor runt städerna, men det allra mesta på fiiina hojvägar. Hörs på måndag!
 
Rev svingen idag och kunde bara konstatera att allt var som det skulle.
Lager och bussningar ser kanon ut...
 
Nyheter
BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Back
Top