Triumph Thruxton-tråden

Äsh! det blir ju inte roligt när man skojjar till det lite om man måste förklara sig. :(
Försökte ju bara göra mig lustig på andras bekostnad, inget seriöst inlägg alltså.

.....som vanligt.

Det är OK Svin, jag tål att skojjas med!!!! måste förklara mig, blev alltså imponerad av LJUDET från en stor twin, inte själva storleken på hojen.
Kanske dags för ett BB kit till thruxen????
 
Ett 1200 kit skulle ju inte sitta fel :)
En liten kort rapport efter en 2 timmars körning igår:
- Inget oljeläckage! Kan vara bra för er andra om ni råkar ut för samma läckage att det är bussningen i transkåpan som blir dålig.

Framgaffelvobblet är dock kvar i oförändrat skick. Nytt däck är beställt för 3 veckor sedan, men har fortfarande inte anlänt till mig :(
Fortfarande tveksam att det verkligen är detta som är problemet.
 
Menar du att byta enbart framdäcket?? Jag kan tänka mig att wobblet också kan komma från baken och båda däcken bör bytas för att utesluta den parametern. Andra lite udda grejer som jag kan erinra mig är:
defekt framaxel(krokig), ett defekt lager i svingen som upptäcktes vid demontering!!
Kolla bromsskiva och hållaren för framskärmen??
 
Last edited:
Sådärja!

Nu har jag slängt på gummibälg och hällt i ny olja. Jag tyckte ju den svampade som fan fram så jag skulle testa att hälla i 15W istället för 10W. När jag plockade isär så var luftpelaren säkert 160mm så det var ju rätt tomt.

Nu fyllde jag på så jag har en luftpelare på 110mm. Kändes jävligt mycket bättre faktiskt. Här är lite bilder på bälgarna och en skitig hoj. Gillar att gaffeln nu är svart från topp till tå:yoparty
 

Bifogat

  • IMG_0651.jpg
    IMG_0651.jpg
    246 KB · Visningar: 91
  • IMG_0652.jpg
    IMG_0652.jpg
    233.4 KB · Visningar: 73
  • IMG_0653.jpg
    IMG_0653.jpg
    240.4 KB · Visningar: 75
Måtten på luftpelaren som angavs i ett tidigare inlägg gäller vid fullt komprimerad gaffel. Jag antar du har observerat det!!!

Något helt annat; jag monterade ett 17 T framdrev för några dagar sen och kört lite med det sen dess och jag är väldigt nöjd med lite högre varv på maskinen. Blir naturligtvis lite surrigare på landsväg, men för krokigare vägar med lite mer inspirerad körning är det perfekt.
 
Det är OK Svin, jag tål att skojjas med!!!! måste förklara mig, blev alltså imponerad av LJUDET från en stor twin, inte själva storleken på hojen.
Kanske dags för ett BB kit till thruxen????

Det var väl det jag trodde. :)
Ja är det kanske dags för BB? Själv satsar jag på lite mindre borr nu 96,5mm tror jag det var. Fick hem grejerna i förrgår, såg bra ut. Med lite tur, blod och svett kanske det blir några mil i år med :gnissla
 
Det var väl det jag trodde. :)
Ja är det kanske dags för BB? Själv satsar jag på lite mindre borr nu 96,5mm tror jag det var. Fick hem grejerna i förrgår, såg bra ut. Med lite tur, blod och svett kanske det blir några mil i år med :gnissla

Gött!

Skall bli intressant att se hur det blir.
Vilket kit var det du köpte?

Erich:
Yes det blir byte endast av främre däcket då detta var av skitkvalitet/märke.
Märker jag ingen skillnad byter jag även bak. Ju mer jag förflyttade vikten bakåt vid körningen igår, desto mer minskade vobbel tendenserna. Detta gör att jag misstänker att det är ngt galet fram.
Skall försöka riva gaffeln ikväll, fylla på med ny olja (ngt mer) och testa imorn igen.
 
15 mil med Norman Hyde systemet idag

Och visst rör det på sig bättre, en riktigt märkbar skillnad och ljudet tröttnar man aldrig på :yoparty

Nu väntar man på det nya styret, kommer i veckan.
Rearset veckan därpå.
 
Ett par fjädringsfrågor till er som vet:

- Skall man mäta nivån på "luftpelaren" vid komprimerad gaffel till ytterhylsan, eller till hylsan som ligger ovanpå gaffeln?

- Införskaffade ny 10w olja idag då affärn inte hade 15 inne. Är det värt att jaga rätt på 15 olja imorgon eller kan jag köra på 10?

- Kom på att jag hade en gammal Yamaha Dragstar gaffel liggandes från mitt bygge. Rev den och fann att hylsan som placeras ovanpå fjädern hade exakt samma dimensioner som den i trajjan. Denna hylsa är 14 mm kortare än trajjans. Om jag stoppar in den så torde gaffeln bli något mer komprimerad = hårdare? Hojjen sänks också ngt vilket torde göra den lite mer kvickstyrd, å andra sidan mer högfartsinstabil?

- Fjädern i Yamma-gaffeln var 35,5 cm lång, trajjans 31 cm. Yammans var dock progressiv, ngt som jag skulle tycka var trevligt i trajjans. Petar jag in den torde jag höja hojjen 4,5 cm? Om jag använder hylsan från yamman borde skillnaden bli +3 cm högre?

Många frågor.. hoppas att ni fattar :)

Skall tilläggas att olja i vänster gaffelben var mörk som fan, till skillnad från den i högra som hade "normal" färg. Kan kanske ha att göra med hojjen instabilitet?

Edit: En kortare hylsa i gaffeln gör ju att fjädern komprimeras mindre.. feltänk.
 
Last edited:
- Införskaffade ny 10w olja idag då affärn inte hade 15 inne. Är det värt att jaga rätt på 15 olja imorgon eller kan jag köra på 10?

Hojen är rätt underdämpad i standardutförande så jag skulle inte rekommendera en lättare olja.
Däremot så säger tyvärr inte siffran på flaskan inte så mycket om oljans egenskaper, det varierar stort mellan olika tillverkare.
Ta gärna en titt i den här tråden: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4712698

Apropå dämpning så kan jag såhär efter ett par veckor efter installationen varmt rekommendera Ricor Intiminators. :)

- Skall man mäta nivån på "luftpelaren" vid komprimerad gaffel till ytterhylsan, eller till hylsan som ligger ovanpå gaffeln?

Innerröret :)
 
Last edited:
Hojen är rätt underdämpad i standardutförande så jag skulle inte rekommendera en lättare olja.
Däremot så säger tyvärr inte siffran på flaskan inte så mycket om oljans egenskaper, det varierar stort mellan olika tillverkare.
Ta gärna en titt i den här tråden: http://sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4712698

Apropå dämpning så kan jag såhär efter ett par veckor efter installationen varmt rekommendera Ricor Intiminators. :)



Innerröret :)

Tack för snabbt svar!

Menar du hylsan som ligger ovanpå fjädern?
 
En liten tilläggsfråga, är det med fjädern i eller ur som man skall mäta?
 
Strålande tack!
 
Sådärja!

Nu har jag slängt på gummibälg och hällt i ny olja. Jag tyckte ju den svampade som fan fram så jag skulle testa att hälla i 15W istället för 10W. När jag plockade isär så var luftpelaren säkert 160mm så det var ju rätt tomt.

Nu fyllde jag på så jag har en luftpelare på 110mm. Kändes jävligt mycket bättre faktiskt. Här är lite bilder på bälgarna och en skitig hoj. Gillar att gaffeln nu är svart från topp till tå:yoparty

Snyggt!:tummenupp då är det bara dämparna bak som glänser...
Skall du byta dom med?
 
Norman Hyde Toga

[YOUTUBE-ID]ezlPsuxgtbQ[/YOUTUBE-ID]

Ljudet inte riktigt rättvist
 
En liten tilläggsfråga, är det med fjädern i eller ur som man skall mäta?

Fjäder ur och komprimerad gaffel. Glöm inte att lugfa den också innan du mäter. Dvs. dra upp den i maxläge, sätt handen på och sen komprimerar du men handen som lock. Släpp hande så ska du se att det kommer upp några bubblor och olja sjunker lite till:-) Gör det några ggr.
 
Tack för tipsen!

Det blev fjädern+hylsa från draggen. Ett helsike att sätta ihop sedan, men den kändes avsevärt mycket hårdare mot originalet (jämförde dem bredvid varandra.
Drog iväg på en provtur och hojjen känns stabilare + att dykningstendenserna iaf minskat ngt. En klar skillnad om än gaffeln i sin grund är skräp, men det blev bättre och kostade ingenting :)

Drog även på vid en lämplig raka, men detta förbannade vobblande/slingrande kom tillbaka vid exakt 140. Såg att bussningarna som sitter i mina Hagon dämpare såg sjukt trötta ut. Gummit var sprucket.. Skall testa att slänga påorg. bakdämparna och se om det blir ngn skillnad. Börjar allvarligt tröttna på detta nu..:mad:
 
Är det någon av er som monterat led baklyse?
Provade att koppla in ett idag men det vill sig inte riktigt. Eller snarare det lyser inte alls.
Måste man ha något motstånd även på det vanliga lyset? Trodde det bara gälllde blinkarna?

Hilfe!?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top