Triumph Thruxton-tråden.

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Minizoom

Raask Minizoom beställda och skickade till mig igår! Kanske kommer på fredag om jag har tur! Bara så ni vet! :tungan
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
4 fjädrar sitter i kopplingen, kittet innehåller alla 4.
Men det kanske inte var det du undrade? :)

jo , precis , tack , det framgick inte riktigt om det var styck eller kit på ebaysidan , min tyska är sådär..

är de svåra att byta?
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
jo , precis , tack , det framgick inte riktigt om det var styck eller kit på ebaysidan , min tyska är sådär..

är de svåra att byta?

Har tittat i Haynes-manualen och en tråd på TriumphRAT.net, det verkar rätt enkelt.
Du behöver så klart ha loss kopplingskåpan och då behöver du en ny packning till den, kostar 60:-.
När du tagit loss kåpan så ska du ha loss 4 skruvar på kopplingen som fjädrarna sitter bakom.
Det knepiga är sen att dessa ska dras rätt med 9nm och så att kopplingen kan snurra fritt.

propforwards guide på triumphrat funkar bra att jobba efter:
http://www.triumphrat.net/twins-tec...h-springs-without-dumping-the-engine-oil.html

Den är dock något mer komplicerad än nödvändigt då han gör det utan att tömma ut oljan :)
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Äntligen lite värme här så man kan testköra och "trimma" förgasarna till bästa prestanda!!!! Eftersom min O2 sensor pajade får jag använda mig av den "gamla" metoden, läsa av tändstift och lite sunt förnuft dvs lyssna o känna av. Finavstämningen får vänta lite tills jag får min sensor mätt.
 

Montana

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
RasRas
Eftersom jag precis sålt min Thruxton så har jag den här över, köpte den i April och han och använda den 1 gång. Storlek 42/52.
Sugen någon?
 

Bifogat

  • newham-jacket.jpg
    newham-jacket.jpg
    91.2 KB · Visningar: 72

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Äntligen lite värme här så man kan testköra och "trimma" förgasarna till bästa prestanda!!!! Eftersom min O2 sensor pajade får jag använda mig av den "gamla" metoden, läsa av tändstift och lite sunt förnuft dvs lyssna o känna av. Finavstämningen får vänta lite tills jag får min sensor mätt.

Ja, det blir lite samma jag ska göra men med betydligt tråkigare orignalgasarna då.

Först ska jag som du föreslog lyfta nålen ett hack och testa. Sen tänker jag prova efter den här metoden som jag nyligen läste i en annan tråd. Känslan är att det går lite magert redan från mellangas därför börjar jag med nålen.

"För att du ska hitta rätt med "main jet", huvudmunstycket, så finns en gammal metod som kräver provkörning på en mycke bra å lång väg.
Å de e att från stillastående gasa iväg plocka alla växlar å se vad som händer.
OM du möter en "vägg" innan tänkt maxvarv å den vill acca lite när du släpper gasen e munstyckena för små.
OM den istället går upp mot maxvarv, men går ryckit å ojämt (brukar puffa svart) är de för stora munstycken.

Sedan ere bara finlir att läsa stift, som då göres bäst med att döda motorn å dra in kopplingen efter en fullgasrepa motsvarande de nämda ovan, för att få rätt avläsning."
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Ja, det blir lite samma jag ska göra men med betydligt tråkigare orignalgasarna då.

Först ska jag som du föreslog lyfta nålen ett hack och testa. Sen tänker jag prova efter den här metoden som jag nyligen läste i en annan tråd. Känslan är att det går lite magert redan från mellangas därför börjar jag med nålen.

"För att du ska hitta rätt med "main jet", huvudmunstycket, så finns en gammal metod som kräver provkörning på en mycke bra å lång väg.
Å de e att från stillastående gasa iväg plocka alla växlar å se vad som händer.
OM du möter en "vägg" innan tänkt maxvarv å den vill acca lite när du släpper gasen e munstyckena för små.
OM den istället går upp mot maxvarv, men går ryckit å ojämt (brukar puffa svart) är de för stora munstycken.

Sedan ere bara finlir att läsa stift, som då göres bäst med att döda motorn å dra in kopplingen efter en fullgasrepa motsvarande de nämda ovan, för att få rätt avläsning."

Jag har E4:an motorväg strax intill med många mil teststräcka.
Här en guide: http://www.factorypro.com/tech_tuning_procedures/tuning_carbtune,CV,high_rpm_engines.html
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Gaffelbensdamasker

Idag var det läge att montera damaskerna på gaffelbenen, de som borde ha varit monterade från fabriken :). Damaskerna kommer från Biltema och har artikelnummer 72-280 och kostar 60 kr/st. Det som saknas på sista bilden är buntband så att de sitter kvar uppe vid kronan. 90 min jobb med sax o kniv. Borde väl ha bytt olja i benen när jag ändå höll på :tungan.
 

Bifogat

  • small.img_8667.jpg
    small.img_8667.jpg
    112.2 KB · Visningar: 124
  • small.img_8670.jpg
    small.img_8670.jpg
    121.1 KB · Visningar: 103
  • small.img_8671.jpg
    small.img_8671.jpg
    124.5 KB · Visningar: 106
Last edited:

hs01jowe

Rocker
Gick med
8 Feb 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Bonneville T100 Såld 2014
Blir det någon träff eller liknande? Bor centralt i Uppsala och kan tänka mig åka en bit om det blir några stycken.. Har visserligen en Bonneville men ändå :)
 

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Idag var det läge att montera damaskerna på gaffelbenen, de som borde ha varit monterade från fabriken :). Damaskerna kommer från Biltema och har artikelnummer 72-280. Det som saknas på sista bilden är buntband så att de sitter kvar uppe vid kronan. 90 min jobb med sax o kniv. Borde väl ha bytt olja i benen när jag ändå höll på :tungan.

Bra där! Kan du inte ta en bild till när dom sitter som dom ska så man får se hur det ser ut. Kanske gnida in dom med lite fett så dom blänker lite mer. Jag har vart nära att beställa från newbonneville, mrn jag har hela tiden tyckt det har vart för dyrt.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Idag var det läge att montera damaskerna på gaffelbenen, de som borde ha varit monterade från fabriken :). Damaskerna kommer från Biltema och har artikelnummer 72-280 och kostar 60 kr/st. Det som saknas på sista bilden är buntband så att de sitter kvar uppe vid kronan. 90 min jobb med sax o kniv. Borde väl ha bytt olja i benen när jag ändå höll på :tungan.

Smart! :tummenupp

Bra tips!
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Bra där! Kan du inte ta en bild till när dom sitter som dom ska så man får se hur det ser ut. Kanske gnida in dom med lite fett så dom blänker lite mer. Jag har vart nära att beställa från newbonneville, mrn jag har hela tiden tyckt det har vart för dyrt.
Såhär blev det... Kan dock inte ta åt mig äran för det här tipset. Jag hittade det på tomccsweden.org och deras forum. Gned in lite Armorall på dem så att de blev lita blankare. Väldigt lyckat om jag får säga det själv :). Glöm inte att ta upp ett lufthål nertill på bälgarna.
 

Bifogat

  • small.4.jpg
    small.4.jpg
    113.4 KB · Visningar: 83
  • small.5.jpg
    small.5.jpg
    145.8 KB · Visningar: 84
Last edited:

teargaz

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2007, Triumph Bonneville
Såhär blev det... Kan dock inte ta åt mig äran för det här tipset. Jag hittade det på tomccsweden.org och deras forum. Gned in lite Armorall på dem så att de blev lita blankare. Väldigt lyckat om jag får säga det själv :). Glöm inte att ta upp ett lufthål nertill på bälgarna.

Härligt! Den tar vi sa polisen! Rippar din idé i samband med byte av gaffelolja. Hoppas det är ok?
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Blir det någon träff eller liknande? Bor centralt i Uppsala och kan tänka mig åka en bit om det blir några stycken.. Har visserligen en Bonneville men ändå :)

Tjena! Jo vi var ju inne lite på att försöka anordna ngn träff i sommar och då kanske i samband med ngn större mc-träff, men diskussionen dog ut.. Så, en gång till, kom med förslag på lämplig Thruxton/Bonneville-träff! Jag föreslår Mälaren runt 18 Augusti... men det kanske finns roligare alternativ lite tidigare i kalendern?
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Revidering av Beringer 4 kolv ok.

I ett tidigare inlägg sa jag att bromsen inte hade blivit mycket bättre efter byte till beringer 4 kolvs ok och nu måste jag till min glädje revidera den uppfattningen.
Jag har nu testat och "slitit in" beläggen ordentligt och kan bara konstatera att bromsen är betydligt bättre än original. En ny skiva blir det i alla fall till nästa säsong, måste ju ha något att skruva med, he he!!

Har fortfarande lite jobb med FCR- förgasarna och har skickat efter nya nålar från tyskland. Egentligen är det i lågfartsområdet som det går lite ojämnt men jag vill ha lite fler parametrar att leka med. Nålen påverkar ju ända ner till 1/8 gas. Jag skall kanske tillägga att hojen i nuvarande "tillstånd" är fullt körbar och det är riktigt roligt att gasa. Den 28:e maj ska jag till Falkenberg på SMC BKK steg 4 (andra gången jag kör 4:an), hoppas på skapligt väder då.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top