Triumph Thruxton-tråden

Minizoom

Raask Minizoom beställda och skickade till mig igår! Kanske kommer på fredag om jag har tur! Bara så ni vet! :tungan
 
4 fjädrar sitter i kopplingen, kittet innehåller alla 4.
Men det kanske inte var det du undrade? :)

jo , precis , tack , det framgick inte riktigt om det var styck eller kit på ebaysidan , min tyska är sådär..

är de svåra att byta?
 
jo , precis , tack , det framgick inte riktigt om det var styck eller kit på ebaysidan , min tyska är sådär..

är de svåra att byta?

Har tittat i Haynes-manualen och en tråd på TriumphRAT.net, det verkar rätt enkelt.
Du behöver så klart ha loss kopplingskåpan och då behöver du en ny packning till den, kostar 60:-.
När du tagit loss kåpan så ska du ha loss 4 skruvar på kopplingen som fjädrarna sitter bakom.
Det knepiga är sen att dessa ska dras rätt med 9nm och så att kopplingen kan snurra fritt.

propforwards guide på triumphrat funkar bra att jobba efter:
http://www.triumphrat.net/twins-tec...h-springs-without-dumping-the-engine-oil.html

Den är dock något mer komplicerad än nödvändigt då han gör det utan att tömma ut oljan :)
 
Äntligen lite värme här så man kan testköra och "trimma" förgasarna till bästa prestanda!!!! Eftersom min O2 sensor pajade får jag använda mig av den "gamla" metoden, läsa av tändstift och lite sunt förnuft dvs lyssna o känna av. Finavstämningen får vänta lite tills jag får min sensor mätt.
 
Eftersom jag precis sålt min Thruxton så har jag den här över, köpte den i April och han och använda den 1 gång. Storlek 42/52.
Sugen någon?
 

Bifogat

  • newham-jacket.jpg
    newham-jacket.jpg
    91.2 KB · Visningar: 72
Äntligen lite värme här så man kan testköra och "trimma" förgasarna till bästa prestanda!!!! Eftersom min O2 sensor pajade får jag använda mig av den "gamla" metoden, läsa av tändstift och lite sunt förnuft dvs lyssna o känna av. Finavstämningen får vänta lite tills jag får min sensor mätt.

Ja, det blir lite samma jag ska göra men med betydligt tråkigare orignalgasarna då.

Först ska jag som du föreslog lyfta nålen ett hack och testa. Sen tänker jag prova efter den här metoden som jag nyligen läste i en annan tråd. Känslan är att det går lite magert redan från mellangas därför börjar jag med nålen.

"För att du ska hitta rätt med "main jet", huvudmunstycket, så finns en gammal metod som kräver provkörning på en mycke bra å lång väg.
Å de e att från stillastående gasa iväg plocka alla växlar å se vad som händer.
OM du möter en "vägg" innan tänkt maxvarv å den vill acca lite när du släpper gasen e munstyckena för små.
OM den istället går upp mot maxvarv, men går ryckit å ojämt (brukar puffa svart) är de för stora munstycken.

Sedan ere bara finlir att läsa stift, som då göres bäst med att döda motorn å dra in kopplingen efter en fullgasrepa motsvarande de nämda ovan, för att få rätt avläsning."
 
Ja, det blir lite samma jag ska göra men med betydligt tråkigare orignalgasarna då.

Först ska jag som du föreslog lyfta nålen ett hack och testa. Sen tänker jag prova efter den här metoden som jag nyligen läste i en annan tråd. Känslan är att det går lite magert redan från mellangas därför börjar jag med nålen.

"För att du ska hitta rätt med "main jet", huvudmunstycket, så finns en gammal metod som kräver provkörning på en mycke bra å lång väg.
Å de e att från stillastående gasa iväg plocka alla växlar å se vad som händer.
OM du möter en "vägg" innan tänkt maxvarv å den vill acca lite när du släpper gasen e munstyckena för små.
OM den istället går upp mot maxvarv, men går ryckit å ojämt (brukar puffa svart) är de för stora munstycken.

Sedan ere bara finlir att läsa stift, som då göres bäst med att döda motorn å dra in kopplingen efter en fullgasrepa motsvarande de nämda ovan, för att få rätt avläsning."

Jag har E4:an motorväg strax intill med många mil teststräcka.
Här en guide: http://www.factorypro.com/tech_tuning_procedures/tuning_carbtune,CV,high_rpm_engines.html
 
Gaffelbensdamasker

Idag var det läge att montera damaskerna på gaffelbenen, de som borde ha varit monterade från fabriken :-). Damaskerna kommer från Biltema och har artikelnummer 72-280 och kostar 60 kr/st. Det som saknas på sista bilden är buntband så att de sitter kvar uppe vid kronan. 90 min jobb med sax o kniv. Borde väl ha bytt olja i benen när jag ändå höll på :tungan.
 

Bifogat

  • small.img_8667.jpg
    small.img_8667.jpg
    112.2 KB · Visningar: 124
  • small.img_8670.jpg
    small.img_8670.jpg
    121.1 KB · Visningar: 103
  • small.img_8671.jpg
    small.img_8671.jpg
    124.5 KB · Visningar: 106
Last edited:
Blir det någon träff eller liknande? Bor centralt i Uppsala och kan tänka mig åka en bit om det blir några stycken.. Har visserligen en Bonneville men ändå :)
 
Idag var det läge att montera damaskerna på gaffelbenen, de som borde ha varit monterade från fabriken :-). Damaskerna kommer från Biltema och har artikelnummer 72-280. Det som saknas på sista bilden är buntband så att de sitter kvar uppe vid kronan. 90 min jobb med sax o kniv. Borde väl ha bytt olja i benen när jag ändå höll på :tungan.

Bra där! Kan du inte ta en bild till när dom sitter som dom ska så man får se hur det ser ut. Kanske gnida in dom med lite fett så dom blänker lite mer. Jag har vart nära att beställa från newbonneville, mrn jag har hela tiden tyckt det har vart för dyrt.
 
Idag var det läge att montera damaskerna på gaffelbenen, de som borde ha varit monterade från fabriken :-). Damaskerna kommer från Biltema och har artikelnummer 72-280 och kostar 60 kr/st. Det som saknas på sista bilden är buntband så att de sitter kvar uppe vid kronan. 90 min jobb med sax o kniv. Borde väl ha bytt olja i benen när jag ändå höll på :tungan.

Smart! :tummenupp

Bra tips!
 
Bra där! Kan du inte ta en bild till när dom sitter som dom ska så man får se hur det ser ut. Kanske gnida in dom med lite fett så dom blänker lite mer. Jag har vart nära att beställa från newbonneville, mrn jag har hela tiden tyckt det har vart för dyrt.
Såhär blev det... Kan dock inte ta åt mig äran för det här tipset. Jag hittade det på tomccsweden.org och deras forum. Gned in lite Armorall på dem så att de blev lita blankare. Väldigt lyckat om jag får säga det själv :). Glöm inte att ta upp ett lufthål nertill på bälgarna.
 

Bifogat

  • small.4.jpg
    small.4.jpg
    113.4 KB · Visningar: 83
  • small.5.jpg
    small.5.jpg
    145.8 KB · Visningar: 84
Last edited:
Såhär blev det... Kan dock inte ta åt mig äran för det här tipset. Jag hittade det på tomccsweden.org och deras forum. Gned in lite Armorall på dem så att de blev lita blankare. Väldigt lyckat om jag får säga det själv :). Glöm inte att ta upp ett lufthål nertill på bälgarna.

Härligt! Den tar vi sa polisen! Rippar din idé i samband med byte av gaffelolja. Hoppas det är ok?
 
Blir det någon träff eller liknande? Bor centralt i Uppsala och kan tänka mig åka en bit om det blir några stycken.. Har visserligen en Bonneville men ändå :)

Tjena! Jo vi var ju inne lite på att försöka anordna ngn träff i sommar och då kanske i samband med ngn större mc-träff, men diskussionen dog ut.. Så, en gång till, kom med förslag på lämplig Thruxton/Bonneville-träff! Jag föreslår Mälaren runt 18 Augusti... men det kanske finns roligare alternativ lite tidigare i kalendern?
 
Revidering av Beringer 4 kolv ok.

I ett tidigare inlägg sa jag att bromsen inte hade blivit mycket bättre efter byte till beringer 4 kolvs ok och nu måste jag till min glädje revidera den uppfattningen.
Jag har nu testat och "slitit in" beläggen ordentligt och kan bara konstatera att bromsen är betydligt bättre än original. En ny skiva blir det i alla fall till nästa säsong, måste ju ha något att skruva med, he he!!

Har fortfarande lite jobb med FCR- förgasarna och har skickat efter nya nålar från tyskland. Egentligen är det i lågfartsområdet som det går lite ojämnt men jag vill ha lite fler parametrar att leka med. Nålen påverkar ju ända ner till 1/8 gas. Jag skall kanske tillägga att hojen i nuvarande "tillstånd" är fullt körbar och det är riktigt roligt att gasa. Den 28:e maj ska jag till Falkenberg på SMC BKK steg 4 (andra gången jag kör 4:an), hoppas på skapligt väder då.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top