Triumph Thruxton-tråden

Hej!
Häng mig inte nu, men jag hittar inget forum där jag passar in. Har just sålt allt vad "sportcyklar" heter och köpt mig en Triumph legend TT i nära nog nyskick. Bestyckade förgasare och öppna rör. Ska köra den org. (förutom nytt cross styre) till vintern. Sen hade jag tänkt att bygga om den till lite mer caferäser.

Ganska lika moppar så jag hoppas att jag hittat rätt.

Välkommen och häng kvar så märker du om det är fel. Troligtvis inte! Många här har liksom jag ännu en hoj så här är det högt i tak. Sen hänger vi ingen utan skjuter med magnum 44.:D
 
Välkommen och häng kvar så märker du om det är fel. Troligtvis inte! Många här har liksom jag ännu en hoj så här är det högt i tak. Sen hänger vi ingen utan skjuter med magnum 44.:D
Eller en Enfield-revolver, det här är ju en tråd för engelska hojar! :-)
Välkommen! Inser att det är svårt att hitta en tråd om Legend med caféstuk, så det blir till att 'nöja sig' med att samsas med oss Thruxton-nördar. :-)
 
Hej igen!
Tackar för välkomnandet. Ingen här som byggt om en legend, hör gärna av er isåfall. Tanken är att försöka få dit en thruxton bakdel. Har hittat en fin från en -04:a. Finns ganska många ombyggda i utlandet men här hemma verkar modellen mest rulla som org.

...Ljudet...ojojoj säger jag bara... rad 4:a, Tsss...
 
Hej igen!
Tackar för välkomnandet. Ingen här som byggt om en legend, hör gärna av er isåfall. Tanken är att försöka få dit en thruxton bakdel. Har hittat en fin från en -04:a. Finns ganska många ombyggda i utlandet men här hemma verkar modellen mest rulla som org.

...Ljudet...ojojoj säger jag bara... rad 4:a, Tsss...

Hjälpte en kille att montera ett TT-styre på en thunderbird (är ju typ samma) blev riktigt bra café-stuk på den hojen med omgjord sadel till klassisk ensits.
 
MC-Live Barkarby Söndag

Tänkte bara meddela att jag ska ut till Barkarby på Mc-Live i morgon. Ngn mer Sthlm:are på Thruxton som ska dit? Tror vi kommer vara där typ kl 13.
 
Kan rekommendera en tur till Barkarby! Var på MC Live i Gbg förra helgen. En excess i provkörningar! Över 100 hojar att testa, som står på plats, startklara.... Defintitivt värt inträdet.
 
Monterat ny nummerplåt idag och tagit bort den förhatliga skylthållaren.
Blev en markant förbättring.
 
I går blev det det första Mc glassen:tummenupp. Det blev en tur ner till Varberg med dottern bak på pallen.
Jag upplevde att det var en liten tendens till vobbel när hon satt bak men bara vid låga farter 50-70km/h, annars så försvan mitt vobbel när jag fick på ett nytt bakdäck. Så jag vet inte om det stämmer helt med det ni skrev innan med att geometrin inte är ok på hojen.Det är nog inte bara en sak som inte ok.
 
Jettade Förgasare.

Igår Jettade jag om min förgasare och det ska bli ganska intressant att se vad ni anser om detta.

Enligt spec för Bonneville 2007 så levereras 67 HP och jag antar då att det är mätt på vevaxeln.
Jag har alltid vart intresserad av att veta hur mycket som försvinner innan det kommer till bakhjulet men svaret på den frågan kommer inte idag efter som min inte är original.

Det jag har ändrat på min hoj är:
Fimpat avgasreningen samt slängt på Raask minizoom slipon's. I förgasarna sitter det 115 munstucken och enligt Raask himself så trode han att jag skulle behöva kliva upp till 140 om jag skulle hitta mer mos efter som dessa dämpare är betydligt mer öppna än original.

Vid första körningen i bänken (dvs med 115) så visade kurvan som mest 57,5 HP. Avgaserna visade på att hojen gick för fett så efter lite labbande så landade jag på ett 108 munstycke och fick kurvan att visa 59 HP.

Spontant kände jag att det var lite. 1,5 HP för 2000kr som denna bänkning kostade, men så fick jag se en kurva från en annan Bonneville 2007 som han hade bänkat förra året. Den hade Triumphs effektrör och balla luftfilter. Den kurvan visade som mest 51 HP. Nu vet jag inte vilket munstycke han landade på i det fallet.
Hur som helst så inbillar jag mig att hojen går lite renare nu och den känns rätt kul att ha satt hojen i en bänk.
Richard var trevlig och kändes himla duktig också.

En fråga som kvarstår. Går en Bonneville alldeles för fett original efter som den levereras med 115 munstycken i ett par tröga originaldämpare eller blir det en enorm skillnad i motstånd när man fimpar avgasreningen?
 
Du behöver öppna upp luftburken för att få bästa effekt genom att plocka bort restriktorplattan inuti burken och öppna insugshålet så mycket som går. Om du är intresserad har jag både ett moddad "insughål" plus ett Kn-filter till ett billigt pris. Skicka PM i så fall.
 
Du behöver öppna upp luftburken för att få bästa effekt genom att plocka bort restriktorplattan inuti burken och öppna insugshålet så mycket som går. Om du är intresserad har jag både ett moddad "insughål" plus ett Kn-filter till ett billigt pris. Skicka PM i så fall.

Tack det var bussigt, men just nu så känner jag mig ganska nöjd som den är. Nästa fokus blir fetare gaffelolja samt bättre bromsar. Har dock inte kommit fram till hur jag ska göra när det kommer till bromsarna ännu... Klurar så det knakar i skallen.
 
Tack det var bussigt, men just nu så känner jag mig ganska nöjd som den är. Nästa fokus blir fetare gaffelolja samt bättre bromsar. Har dock inte kommit fram till hur jag ska göra när det kommer till bromsarna ännu... Klurar så det knakar i skallen.

Nyp hårdare ;-)
 
Enligt spec för Bonneville 2007 så levereras 67 HP och jag antar då att det är mätt på vevaxeln.
Jag har alltid vart intresserad av att veta hur mycket som försvinner innan det kommer till bakhjulet men svaret på den frågan kommer inte idag efter som min inte är original.

Har hört att man generellt brukar räkna bort 13% från vev till bakdäck, det skulle i så fall ge 58 hk istället för 67. men då är 67 säkerligen en perfekt motor under perfekta förhållanden.
Har även hört siffran 56hk som det en org. bonnie skulle lämna på hjulet i snitt.
Avgasreningen, eller SAI-systemet har ingen inverkan på effekt eller bestyckning.
 
Nu har jag sålt hojen, något speciellt man behöver tänka på när den säljs till Åland. Export osv..
- Så synd... att du sålt din Thruxton.
- Men så bra... att det blev affär, att ha svårsålda hojar är inte kul.

Vad blir det istället?

Kolla in Transportstyrelsens webbsida, de har ett kundtjänstnummer dit man kan ringa och bl a fråga om ägarbyten.
 
Hej. Har ni några tips på snygga backspeglar till thruxton? Kör utan nu för original är ju förfärliga. Vill ha ett par/en som är så låg som möjligt och passar till det ganska slimmade utseende jag har på hojen.
 
Hej. Har ni några tips på snygga backspeglar till thruxton? Kör utan nu för original är ju förfärliga. Vill ha ett par/en som är så låg som möjligt och passar till det ganska slimmade utseende jag har på hojen.

en styrändsbackspegel på v.sida, vinklad neråt.
om du nu inte kan vrida på huvet :tungan
 
Back
Top