Triumph Thruxton-tråden

Gaffelolja

Tjenare.
Vad kör ni med för olja i gaffel och hur mycket har man i på ett ungefär i varje ben?
 
Tjenare.
Vad kör ni med för olja i gaffel och hur mycket har man i på ett ungefär i varje ben?

Enl. Haynes ska det vara 10W, (Kayaba G10) som naturligtvis kan bytas till annat fabrikat.
Mängd Bonneville 484 cc , Thruxton 466 cc.

Du kan mäta luftpelaren istället, komprimerad gaffel, Bonneville 120 mm.
Thruxton 143 mm.
 
Enl. Haynes ska det vara 10W, (Kayaba G10) som naturligtvis kan bytas till annat fabrikat.
Mängd Bonneville 484 cc , Thruxton 466 cc.

Du kan mäta luftpelaren istället, komprimerad gaffel, Bonneville 120 mm.
Thruxton 143 mm.

Tack Erich! Jag funderar på att testa slänga i 15W för att se om den kanske blir lite skönare vid inbromsning. Då klarar jag mig i alla fall om jag köper en liter:tummenupp

Återkommer med utvärdering när jag har testat.
 
Vågar man slå i lite extra olja i gaffeln tro?
Eller blåser man packboxarna då... Det gjorde vi på XT´n och den hoppade man ju och for med, och det funkade...
 
Vågar man slå i lite extra olja i gaffeln tro?
Eller blåser man packboxarna då... Det gjorde vi på XT´n och den hoppade man ju och for med, och det funkade...

Ärligt talat vet jag inte men jag tror att det går bra om man tar det lite försiktigt och minskar luftpelaren med tex. 0,5 -1 cm i taget. Testkörningar mellan justeringarna förståss. Frågan är var man ska stanna??? Vid 0,5 cm, 2 cm eller mer??? Jag inbillar mig att det är ganska stor säkerhetsmarginal innan packboxarna ryker annars skulle man riskera blåsa dom i ett riktigt stort gupp eller i en panikbromsning. För varje cm mindre luftpelare ökar ju trycket. Egentligen ska jag inte uttala mig eftersom jag inte har någon erfarenhet men själv tvekar jag inte att hälla i lite mer olja om det behövs. Försiktighetsprincipen gäller dock!!!
 
Jag kör som det är nu med w15 och tycker det funkar bra fast ingen jätte skillnad. Skulle ha fyllt lite mer när jag ändå höll på...
 
har åxå kört med 15w org. mängd och tyckt det varit bättre än 10w.
 
Farsan besiktigade Engelsmannen igår kväll.
Rent papper :)

Raask dämparna åkte på idag igen.
Håller på att fnula med Wideband Commandern till Betty nu. Hoppas ha den fungerande emörra, sen åker den på Trajjan.
 
Last edited:
Skulle det inte bli 7 grader varmt och snöblandat regn imorgon så hade det varit skoj...

/vekling
 
Kom!
Det kan bli kul även om vi riskerar att bli i minoritet.

Hej Adam! Såg kawan vid pustervik i förrgår, snygg som vanligt :tummenupp
Var och köpte fiskerulle där för jag ska ut och fiska i helgen så jag kan inte komma. Och sen är ju hojen i atomer som vanligt då, åxå giltigt skäl!
Hoppas ni klarar er ändå :D
 
Innovate LC-1

Fan också!!! får inte min sensor att fungera ordentligt eller rättare sagt displayen visar konstant värde, 7,4 hela tiden. I början fick jag värden av olika slag men det funkar inte längre. Kalibreringskabeln med led är ikopplad och ger inga felkoder så jag fattar inte vad som är fel. Bytte tom. batteriet för att vara säker på rätt spänning. Någon med erfarenhet här kanske???
Måste nog få tag i nån som kan mäta signalerna!!!
 
Fan också!!! får inte min sensor att fungera ordentligt eller rättare sagt displayen visar konstant värde, 7,4 hela tiden. I början fick jag värden av olika slag men det funkar inte längre. Kalibreringskabeln med led är ikopplad och ger inga felkoder så jag fattar inte vad som är fel. Bytte tom. batteriet för att vara säker på rätt spänning. Någon med erfarenhet här kanske???
Måste nog få tag i nån som kan mäta signalerna!!!

Kopplade in min Wideband COmmander igår på racehojjen och det funkade strålande. Du måste väl kunna mäta signalen med multimeter från lambdan?

Funkar förvärmningen av sonden?
Funkar sonden?
 
Om nått är felkopplat skulle leden blinka felkoder men det gör den inte utan den blinkar precis som den ska enligt bruksanvisningarna. Det skumma är att jag fick varierande värden direkt när jag kopplade in den första gången. Kan ju vara displayen som pajat??? Det finns felkoder (blink) för alla möjliga fel, däribland sonden o uppvärmningen.
 
Last edited:
Solig söndagstur!

Tog en liten tur till Marstrand idag, tittade på solen, åt en kexchoklad, åkte hem igen. 15 mil inkl. några kringelikrokar. Är därmed uppe i 130 mil hittills i år.

Solen sken, fast det var inte direkt någon värme. Vädret var "snyggare än varmt".
 
Tog en liten tur till Marstrand idag, tittade på solen, åt en kexchoklad, åkte hem igen. 15 mil inkl. några kringelikrokar. Är därmed uppe i 130 mil hittills i år.

Solen sken, fast det var inte direkt någon värme. Vädret var "snyggare än varmt".

Trevligt! Jag har också varit ute på en liten tur ikväll. Skulle eg åka till Media Markt och kolla på en ny dator men hojen gick så jävla bra så jag fortsatte till Södertälje och tillbaka! :) Upplever ni också att tvåhjulingen har bra dagar och dagar som inte är fullt lika bra? Eller det kanske är jag som pilot som har bra och dåliga dagar... :tungan

Har ett litet problem.. har letat ihjäl mig efter ett par schyssta mc-brallor som ska vara ganska slimmade men inte FÖR sportiga! Är det ngn som har tips på sköna och snygga brallor?? Vad kör ni med på era trajjor?
 
Trevligt! Jag har också varit ute på en liten tur ikväll. Skulle eg åka till Media Markt och kolla på en ny dator men hojen gick så jävla bra så jag fortsatte till Södertälje och tillbaka! :) Upplever ni också att tvåhjulingen har bra dagar och dagar som inte är fullt lika bra? Eller det kanske är jag som pilot som har bra och dåliga dagar... :tungan

Har ett litet problem.. har letat ihjäl mig efter ett par schyssta mc-brallor som ska vara ganska slimmade men inte FÖR sportiga! Är det ngn som har tips på sköna och snygga brallor?? Vad kör ni med på era trajjor?

Har dem här, är precis som ett par Jeans fast tjockare, enbart kalsonger under då dem är tunt fodrade.
http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=326548#params:nid=104393&p=1&t=Info

Tog en liten tur till Marstrand idag, tittade på solen, åt en kexchoklad, åkte hem igen. 15 mil inkl. några kringelikrokar. Är därmed uppe i 130 mil hittills i år.

Solen sken, fast det var inte direkt någon värme. Vädret var "snyggare än varmt".

Då ligger jag efter, enbart 120 mil i år :D
 
Last edited:
Har dem här, är precis som ett par Jeans fast tjockare, enbart kalsonger under då dem är tunt fodrade.
http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=326548#params:nid=104393&p=1&t=Info

hmm intressant.. de har jag inte sett tidigare. Två frågor: Är de "fladdriga" nertill eller sitter de tight runt bootsen? Är knäskydden stora och tar vind? Har upplevt detta på andra brallor vilket medför att man blir tvungen att sitta och pressa in benen mot tanken vilket i sin tur är jävligt tröttsamt för ljumskarna...
 
Trevligt! Jag har också varit ute på en liten tur ikväll. Skulle eg åka till Media Markt och kolla på en ny dator men hojen gick så jävla bra så jag fortsatte till Södertälje och tillbaka! :) Upplever ni också att tvåhjulingen har bra dagar och dagar som inte är fullt lika bra? Eller det kanske är jag som pilot som har bra och dåliga dagar... :tungan

Har ett litet problem.. har letat ihjäl mig efter ett par schyssta mc-brallor som ska vara ganska slimmade men inte FÖR sportiga! Är det ngn som har tips på sköna och snygga brallor?? Vad kör ni med på era trajjor?

Exakt! Dagar som är perfekta och andra som inte är fullt lika perfekta.

Nu vill jag ogärna köra i annat än skinn. På ganska kort tid har mina tre närmaste hojkompisar vurpat rätt vådligt. Två av dem hade rejäla skyddskläder och klarade sig själva rätt bra tack vare det och en himmelsk tur. Deras hojar är skrot. Den tredje hade inga skyddskläder alls och höll på att dö trots att farten var låg och hojen nästan inte fick några skador.

Här är vad jag beställt nu. Knäpuckarna kan man ta av. Detta är jättebilligt! Ska kommentera om vad jag anser om detta när jag fått dem i min hand.
 

Bifogat

  • luckystrike_yellow_front.jpg
    luckystrike_yellow_front.jpg
    113 KB · Visningar: 57
  • plain_black_leather_trousers_front1.jpg
    plain_black_leather_trousers_front1.jpg
    110.9 KB · Visningar: 68
  • 452_front.jpg
    452_front.jpg
    79.8 KB · Visningar: 58
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top