Triumph Thruxton-tråden

Vad rekommenderar du som framdäck då?
Vore trevlig att få på ett 110 för lite ökad stabilitet :)

Jag rekommenderar att du slänger diagonaldäcken och köper moderna radialdäck. Både Metzler, Pirelli, Michelin, Avon o Dunlop har däck i storlek 110/80-18 fram och bak måste du lägga på 150/70 vilket är lite för stort för fälgen men egenskaperna för radialdäcken överväger med råge eventuella nackdelar med bredare däck. Kolla deras Hs. Själv kör jag D. RoadSmart i nämnda storlekar och ångrar inte en sekund den större kostnaden för ett riktigt däck.

Såg två Thruxton på MC Live i helgen, en svart och en blå. Någon av oss 'Thruxisar' härinne i tråden?

// TMax *som var funktionär i tre dagar - och är ganska trött nu...*

Jaja men. Jag var där! Ricktigt bra upplägg på provkörningen tycker jag. Jag fick provat allt som jag ville prova. Ock kontaterade att det är många hojar som saknar själ eller vad man nu skall kalla det..
Det var ju riktigt gott väder med:tummenupp

Jag såg också en svart med Ölinare och 2-1 system på.

Besiktning!!

Hurra, hurra, hurra!!!!!
Kommer precis från besiktningen och hojen gick igenom utan problem!!
Mycket trevlig kille som koncentrerade sig på det viktigaste, att hojen är trafiksäker. Buller o andra förändringar brydde han sig inte om alls. Heder åt en sådan förståndig man!!! Rekommenderar därför Värnamo bilprovning även om det kan vara långt att åka!!!!

Hurra, hurra, hurra!!!!!
Kommer precis från besiktningen och hojen gick igenom utan problem!!
Mycket trevlig kille som koncentrerade sig på det viktigaste, att hojen är trafiksäker. Buller o andra förändringar brydde han sig inte om alls. Heder åt en sådan förståndig man!!! Rekommenderar därför Värnamo bilprovning även om det kan vara långt att åka!!!!

Grattis, men det var allt väntat!
Det verkar som detta stämmer överens med bilprovningen på många ställen numera. Trevligt bemötande och inte petiga alls när det inte påverkar trafiksäkerheten. Nästan synd att de inte utgör lagen så att man kan vifta med besiktningspapperet när man blir stoppad av flygande besiktning. De poliser som håller på med flygande besiktning har inte gått samma charmkurs enligt vad jag har hört från sådana som blivit stoppade.

Grattis, men det var allt väntat!
Det verkar som detta stämmer överens med bilprovningen på många ställen numera. Trevligt bemötande och inte petiga alls när det inte påverkar trafiksäkerheten.

Kan nog stämma och borde väl i så fall ha ngt att göra med att det statliga monopolet är borta även på denna front. Snart ska man väl kunna besiktiga på var och varannan verkstad om jag fattat rätt? Massa fördelar med detta tycker jag, men kan det finnas nackdelar också?

Frambroms / fjädring

Jag kommer snart bli sömnlös på hur jag ska göra med min bromsprestanda. Den behöver verkligen bättras på känner jag.
Jag har redan torpedat en u-svängande taxi en gång och vill verkligen undvika liknande scenarion igen.

Enligt mig så finns det 3 olika saker som kan göras. Bättre däck fram, bättre broms fram samt bättre fjädring fram.

Nya däck är på väg, men nu kommer vi till den hårda nöten som jag vill knäcka.

Helst skulle jag vilja konvertera gaffeln till dubbla skivor. Det stora problemet är att det inte finns nån färdig lösning. Det känns som att jag stöter på patrull redan när jag börjar göra research. 1 Hur hittar jag nytt nav? (vill verkligen ha ekerfälgar) 2 Hur hittar jag nån som kan svetsa om höger underdel till gaffel med precision så att jag får på ett ok.

Jag får känslan av att det är fler än jag här på forumet som skulle vara intresserade av en konvertering så det skulle vara kul om vi kom fram till en lösning med gemensamma krafter.
Vi kanske kan hitta nån som är intresserad av att svetsa en liten serie med höger gaffelben och nån annan som får orgasm av att ekra på nya nav?
De personerna kanske man i sin tur kan koppla ihop med Newbonneville/thruxton om dom vill tjäna kulor.

Om nu detta inte skulle gå, eller om det skulle bli för bökigt och dyrt så kan man ju köpa bättre ok och skiva. Finns det nån här som har erfarenhet av andra ok och isf hur mycket bättre blev det.

Samma fråga kommer igen när det gäller gaffelfjädrar samt gaffelolja. Jag kör helt original idag. Skulle verkligen vara mycket intressant om ni som har moddat lite framtill har lust att skriva några rader om hur ni upplever er bromsprestanda jämfört med original.

Jag kommer snart bli sömnlös på hur jag ska göra med min bromsprestanda. Den behöver verkligen bättras på känner jag.
Jag har redan torpedat en u-svängande taxi en gång och vill verkligen undvika liknande scenarion igen.

Enligt mig så finns det 3 olika saker som kan göras. Bättre däck fram, bättre broms fram samt bättre fjädring fram.

Helst skulle jag vilja konvertera gaffeln till dubbla skivor. Det stora problemet är att det inte finns nån färdig lösning. Det känns som att jag stöter på patrull redan när jag börjar göra research. 1 Hur hittar jag nytt nav? (vill verkligen ha ekerfälgar) 2 Hur hittar jag nån som kan svetsa om höger underdel till gaffel med precision så att jag får på ett ok.

Jag får känslan av att det är fler än jag här på forumet som skulle vara intresserade av en konvertering så det skulle vara kul om vi kom fram till en lösning med gemensamma krafter.
Vi kanske kan hitta nån som är intresserad av att svetsa en liten serie med höger gaffelben och nån annan som får orgasm av att ekra på nya nav?
De personerna kanske man i sin tur kan koppla ihop med Newbonneville/thruxton om dom vill tjäna kulor.

Om nu detta inte skulle gå, eller om det skulle bli för bökigt och dyrt så kan man ju köpa bättre ok och skiva. Finns det nån här som har erfarenhet av andra ok och isf hur mycket bättre blev det.

Samma fråga kommer igen när det gäller gaffelfjädrar samt gaffelolja. Jag kör helt original idag. Skulle verkligen vara mycket intressant om ni som har moddat lite framtill har lust att skriva några rader om hur ni upplever er bromsprestanda jämfört med original.

Jag gjorde en adapter till tjejens Adventurer vilken hade lika kassa bromsar. Den fick en Brembo 4-kolvs broms & annat handtag blev en jävla skillnad. Tyvärr så passar inte adaptern till din hoj, men det är ett billigt alternativ då det finns många såna bromsar som ligger å skräpar.
Här kommer en dålig bild.

Bifogat

• P1010554.jpg
    P1010554.jpg
    135.8 KB · Visningar: 78
Helst skulle jag vilja konvertera gaffeln till dubbla skivor. Det stora problemet är att det inte finns nån färdig lösning.

Jag har ju gjort den grejen, och visst, det går ju uppenbarligen men...
Just eftersom det inte finns grejer att köpa (så vitt jag och du vet) så tror jag att det är att rekommendera att antingen byta bara bromsok eller ok +huvudbromscylinder och ev. skiva.
Alt. byta hela fronten; gaffelben, hjul, kronor mm. Då får du dessutom antagligen bättre stötdämpning på köpet.
Då är ju problemet att du vill ha ekerhjul vilket begränsar urvalet.

Jag vill börja med att tacka alla för insperation genom era snygga cyklar.
Jag är verkligen supernöjd med hur min blev!

Sen vill jag påminna mig själv och er andra hur min cykel såg ut innan jag började skruva på den:)

Tjejen är intresserad av lite gammelcaferacerstuk och när jag såg din utanför DinMC igår tog jag några mobilbilder för att ge henne exempel på hur man kan göra med en nyproducerad hoj, tack så mycket !

Men, det var ju väldigt onödigt när det ligger mycket bättre bilder här... :D

Jag har ju gjort den grejen, och visst, det går ju uppenbarligen men...
Just eftersom det inte finns grejer att köpa (så vitt jag och du vet) så tror jag att det är att rekommendera att antingen byta bara bromsok eller ok +huvudbromscylinder och ev. skiva.
Alt. byta hela fronten; gaffelben, hjul, kronor mm. Då får du dessutom antagligen bättre stötdämpning på köpet.
Då är ju problemet att du vill ha ekerhjul vilket begränsar urvalet.
(QUOTE Teargaz)

(QUOTE)

Visst finns det grejer att köpa, både gaffelkronor och gafflar men problemet är väl att det inte får kosta skjortan!!!
I tidigare inlägg har jag skrivit om olika möjligheter att modifiera original gaffel och även uppgradera bromsen. Läs även dom utländska forumen, finns gott om exempel där, men som sagt, det blir inte billigt!

Ett alternativ som jag har nämnt tidigare är ju att gå ihop om att göra en serie med nya kronor för att anpassa hojjen för en USD dito gaffel. Jag har ett par R1 ben, skivor och ok som ligger hemma och skräpar som jag gärna skulle hänga på trajjan.

Normala dimensioner för USD gafflar är 50 eller 52 mm vid infästningen. Kostnaden för gaffelben från en R1 eller motsv är inte alls stor då utbudet är stort, samma sak gäller bromsok som du kan få för en spottstyver. R1:ans bromsar är enligt mig skitbra kontra kostnaden för dem. Gjorde denna uppgradering av mitt Yamma bygge förra året och jag måste säga att jag fick en helt ny hoj med denna modd.

Det du behöver äro:
- Nya kronor med ny styrstam samt lagerbanor - kostnaden beror på serie.
- Bromsok - runt 1000:- för 1 ok.
- Nya gaffelben - 1000-2500:-
- Ny fälg - beroende på utförande runt 1000-3000:-

Totalpris: Gissningsvis runt 5-7 tusen om du inte har ngra av delarna tidigare.

Är du intresserad är jag helt på att kika på denna lösning kan vi exvis kontakta:
http://www.blocket.se/skaraborg/Streetfighter_Gaffelkronor_16899147.htm?ca=11&w=3&last=1

E85?

En helt annan sak... Någon som har någon uppfattning om det går att etanolkonvertera (E85) en Thruxton?

Jo, allt går förstås, men till rimlig insats, menar jag.

En Thruxton har man ju länge, det är ju som ett kärleksförhållande, och en vacker dag lär vi få svårt att köra våra gamla bensindrivna hojar från tidigt 2000-tal. Att göra om dem till hybrider är väl ingen som tror på, men att köra dem på etanol kanske blir en väg att få dem att leva vidare, över nästa teknikskifte.

Dessutom kanske det ger någon hästkraft extra eller två! :-)

Så, etanol, nå'n som vet nå't? Svin, du som har kontakt med Triumph? Erich, du som tycks ha koll på det mesta? :-)

/ TMax *försöker se runt hörnet*

En helt annan sak... Någon som har någon uppfattning om det går att etanolkonvertera (E85) en Thruxton?

Jo, allt går förstås, men till rimlig insats, menar jag.

En Thruxton har man ju länge, det är ju som ett kärleksförhållande, och en vacker dag lär vi få svårt att köra våra gamla bensindrivna hojar från tidigt 2000-tal. Att göra om dem till hybrider är väl ingen som tror på, men att köra dem på etanol kanske blir en väg att få dem att leva vidare, över nästa teknikskifte.

Dessutom kanske det ger någon hästkraft extra eller två! :-)

Så, etanol, nå'n som vet nå't? Svin, du som har kontakt med Triumph? Erich, du som tycks ha koll på det mesta? :-)

/ TMax *försöker se runt hörnet*

Min gamla svärfar som är en jävel på att ekra hjul (men han vill inte göra det i någon storskalig verksamhet, kanske ett par för mig) undrade varför vi inte började köra på gengas igen. Bilar alltså! Det funkade jättebra enligt honom. Det tycker jag är bra för då kanske vi kan köra hojarna på bensin lite längre.

Läs här: http://www.etanol.nu/ så får du svar på det mesta.
Jag har testat att köra thruxen på 10% E85 inblandning och det är ok. Bara hålla koll på att det inte går för magert = större munstycken.
Bilen en VW Golf har jag kört med 30% E85 inblandning utan att märka nån skillnad. Har kört en längre period förståss, inte bara en tank.

edit: till mina FCR 39 förgasare finns det faktiskt ett ombyggnadskit för etanol. Kanske kan bli intressant så småningom.

Last edited:
Jag konverterade min Yamma för 2 år sedan till E85 drift, testade mig själv fram till optimala muunstycken och förgasarinställningar. Hojjen gick som ett spjut och luktade dessutom popcorn :)

Baksidan är att fuggarna behövde totalrenoveras efter 1 sässong, packboxar etc. i motorn blev torra som fnöske, soppakran m.m. torkade sönder. Jag ledsnade.

E85 har inte samma smörjande egenskaper som bensin. Skall tydligen finnas ngt ersättningsmedel att hälla i soppan som återskapar ngt av dessa smörjande egenskaper, men vem fan orkar stå och blanda soppa vid varje tanktillfälle? Känns lite moppeåldern..

En uppdatering ang. mitt vobbelproblem:
- Vid gaspådrag så ålar sig hojjen fram.
- När jag provocerar hojjen då jag släppt gasen och frikopplar så är den hur stadig som helst. Så fort jag ger lite lite gas så blir den sladdrig som fasen igen. Blir fan inte klok på detta. Ställde upp den på centralstödet och ryckte och kände på lager, bussningar etc. hur stabil som helst! Förspänningen på båda bakfjädrarna är densamma. När jag körde med skjuts på så kändes den mkt mer stabil. Kan det vara relaterat till för hårt spänd bakfjädring kontra. sås original gaffeln fram?

Pust..

Du kan väl testa med en längre distans i gaffeln om du inte kan justera mer, bara som test för att se om det är fjädringsrelaterat. Går bra med ett PVC rör om du har.

edit: verkar lite mysko det här, gick det stadigare med passagerare så verkar det ju som om geometrin inte stämmer, bakdelen sjunker ju med pass. och den blir lättare fram.Vad har du för längd på bakdämparna? Original ska vara 360mm. Testa med att flytta dig fram o tillbaka på dynan?

Last edited:
Syftar du invändigt i gaffeln?
Förstår inte riktigt.

Yes det blir mycket stabilare om jag flyttar röven längre bak, dvs förflyttar vikten.
Detta går ju inte riktigt heller ihop med att det är bakhjulsrelaterat.

Jag fattar fan ingenting.. :va
Nog har man vart med om konstiga fel, men detta tar nog ändå priset :crash

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma