Triumph Thruxton-tråden

Inget klarlack, endast på med skyddande vax, klarlack är ett gissel på alu.

Jag skulle satsa på någon snygg dekor, startnr; flaggor eller varför inte Thruxton logga så ser det inte så naket ut.

Erich`s hoj börjar bli hårdrock:tummenupp

Jag håller med dig om klarlack om det gäller motorkåporna men där skulle det nog funka bra. Fast som jag skrev tycker jag att det är snyggare som det är och med en schysst dekal så kan det bli ännu bättre. Jo, visst är den hårdrock!:tummenupp
 
Ingen klarlack, kika bara på motorkåporna som ser bedrövliga ut original.
Polerad alu får bara patina med tiden :)

Matta ned kåporna med 1200 papper?
 
Ingen klarlack, kika bara på motorkåporna som ser bedrövliga ut original.

Nu vet jag ju inte om du tycker att det är fult med klarlack på aluminium i största allmänhet men om du menar att de fort blev fula på Thruxton så är det allt lite kopplat till Triumph. :) På de Honda, Suzuki och Yamha jag haft så håller sig klarlacken riktigt fräsch i 10 år och då har jag kört i alla väder men undvikit saltade vägar. Sen är det dags att ta bort lacken och polera eller göra annan ytbehandling. Visst är det snyggare med ren aluminium men så himla lättskött med klarlack. Bara att spola av efter en tur i regn. Polera är inte lönt, det blir inget bättre.
 
Du har delvis rätt i ditt resonemang.
Har även jag kört Honda m.fl och det har fungerat OK, har dock märkt på ett flertal hojjar att det så sakterliga börjar krypa under klarlacken. Det är lättskött för visso, men lackad alu saknar patina enligt mig, ser trist och fabriksaktigt ut. Just my 50 cent :)

Ett annat alternativ kanske kan vara att anodisera dem utan ngt pigment?
Hållbart är det iaf!
 
Du har delvis rätt i ditt resonemang.
Har även jag kört Honda m.fl och det har fungerat OK, har dock märkt på ett flertal hojjar att det så sakterliga börjar krypa under klarlacken. Det är lättskött för visso, men lackad alu saknar patina enligt mig, ser trist och fabriksaktigt ut. Just my 50 cent :)

Ett annat alternativ kanske kan vara att anodisera dem utan ngt pigment?
Hållbart är det iaf!
Då är vi helt överens.:tummenupp
Förr eller senare blir det sprickor i lacken och det börjar krypa och se riktigt fult ut fast det tar som sagt rätt lång tid innan dess på japsen. Sen är klarlackad aluminium inte alls det snyggaste, det tycker inte jag heller, men lättskött för den som kör i ur och skur och snabbt vill ha en hyfsat snygg hoj med bara en tvätt.
 
Tjenare!

Jag har läst de första 20 sidorna av denna tråd och kommer jobba mig vidare. (Bra tråd!)
För 3 år sen så köpte jag min första hoj som är en Bonneville black 07. Jag har gjort lite småändringar på den och inser att den mer och mer börjar likna en Thruxton:-)
I Fredags tog jag ett kliv närmre genom att beställa en Thruxtonsadel samt en hel del annat godis.
Går det bra att hänga i den här tråden då trots "könsbyte"?
 
Välkommen!!
Vi har en hel del gemensamt på hojarna.
 
Tack! Har funderat lite om jag ska matta ner det blanka för att det ska bli ungefär som ventilkåporna eller det andra alut som syns i bilden. Jag är ingen vän av "blanka grejer" precis. Glasblästning ligger nära till hands. Något förslag??

När du gnidit benet mot dom en tid kommer dom få fin racing-patina.

Eller så tar du en nätt tur till Nyköping så lägger jag en hård och elak pinstripe på dom?
 
När du gnidit benet mot dom en tid kommer dom få fin racing-patina.

Eller så tar du en nätt tur till Nyköping så lägger jag en hård och elak pinstripe på dom?

Hmm, pinstripe, hm. Kanske det, håller du på med det?? Berätta!
 
Hmm, pinstripe, hm. Kanske det, håller du på med det?? Berätta!

Ja, Googla hotrodpinstripe och hitta något du gillar. Sen gör man ändå sin egen design som man vill ha den.

Har inte hållit på så länge men det är som ett gift, man ser nakna ytor över allt... ;-) Verktygslådor, hjälmar, laptop, skrivbordslampan... Fast toa sitsen har jag får stop för från frun i huset. Även fast hon också håller på. ;-)

Jag gilla klassisk hotrod stil mest, kanske för att den är lite enkel och ändå kan byggas på i storlek om man vill det.

Lite coolt med pinstripe är att det kan räcka med bara lite lite så gör det underverk på en naken yta.
 
Last edited:
Tjenare!

Jag har läst de första 20 sidorna av denna tråd och kommer jobba mig vidare. (Bra tråd!)
För 3 år sen så köpte jag min första hoj som är en Bonneville black 07. Jag har gjort lite småändringar på den och inser att den mer och mer börjar likna en Thruxton:-)
I Fredags tog jag ett kliv närmre genom att beställa en Thruxtonsadel samt en hel del annat godis.
Går det bra att hänga i den här tråden då trots "könsbyte"?

Välkommen
Våra hojar är ju i grunden väldigt lika.
 
Ja, Googla hotrodpinstripe och hitta något du gillar. Sen gör man ändå sin egen design som man vill ha den.

Har inte hållit på så länge men det är som ett gift, man ser nakna ytor över allt... ;-) Verktygslådor, hjälmar, laptop, skrivbordslampan... Fast toa sitsen har jag får stop för från frun i huset. Även fast hon också håller på. ;-)

Jag gilla klassisk hotrod stil mest, kanske för att den är lite enkel och ändå kan byggas på i storlek om man vill det.

Lite coolt med pinstripe är att det kan räcka med bara lite lite så gör det underverk på en naken yta.

Klart intressant, hade inte alls tanken åt det hållet tidigare så jag återkommer om detta. Blir inte förrän till nästa säsong.
 
Tjenare!

Jag har läst de första 20 sidorna av denna tråd och kommer jobba mig vidare. (Bra tråd!)
För 3 år sen så köpte jag min första hoj som är en Bonneville black 07. Jag har gjort lite småändringar på den och inser att den mer och mer börjar likna en Thruxton:-)
I Fredags tog jag ett kliv närmre genom att beställa en Thruxtonsadel samt en hel del annat godis.
Går det bra att hänga i den här tråden då trots "könsbyte"?

Tjenare!

Du kan väl lägga upp några bilder på hojen!
 
Klart intressant, hade inte alls tanken åt det hållet tidigare så jag återkommer om detta. Blir inte förrän till nästa säsong.

Bara att höra av dig, skicka ett mail eller ring om du är på resa uppåt så drar vi några streck ;)

Gäller ju naturligtvis er andra också.

/ Alex
 
Last edited:
Tack allihopa.

Jo visst är dom lika. Nu har jag inte några bilder på denhär datorn men jag kan nog lägga upp en eller två imorn. Undertiden får ni gärna kika in i mitt lilla garage där det finns lite nostalgi för den som är äldre än jag.

Jag har iofs ett youtubeklipp där jag tar ett varv runt hojjen. Det som skiljer den från hur den ser ut nu är egentligen bara ett par rearsets, men som sagt så är det mer på gång.

Flyscreen, M-styre och Raask Minizoom slipons =

http://www.youtube.com/watch?v=hzeo9QiXPXY
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top