Triumph Thruxton-tråden

Någon mer påläst borde kanske svara... men EFI-modellerna (insprutarna) har fått kritik för att vara lite "svårdoserade" på låga varv, lite av-och-på-känsla i låga hastigheter/krypfart. Förgasarmodellerna skulle då ge en mjukare och smidigare gasrespons.

Å andra sidan så är ju insprutning himla smidigt, ingen choke å sånt pill. Bara att starta och köra. Någon uttryckte det som att EFI-hojarna går som standard såsom förgasarhojarna borde göra från början, dvs förgasarhojarna behöver lite "hjälp" för att få samma respons.

Kör själv en 08 med EFI och den drar runt 0,5. Har snackat med några "förgasarkillar" :-) och deras verkar dra lite mer, om det nu är viktigt för dig (ekonomi/utsläpp).

Vad som kanske är viktigare är att från 2008 (dvs med EFI, alltså) så är styret lite högre. En fördel, tycker jag (bekvämare), en nackdel tycker andra (ser inte lika fräckt ut :-)

Inge vidare tydligt svar... men man får ju försöka hjälp till lite!

Problemt med av/på känsla tyckte jag försvann när den mappades om så jag ser bara fördelar med EFI.

Styret är snyggare tom -07 med clipon men det går att byta på 08- dock kostsamt då alla instrument på styret inkl bromskopp m.m måste bytas.
Jag har löst det genom att jag ska under våren byta med en som har en Thruxton -07 och då skiftas ju alla delar så då slipper man ju hemknåpp.

Jo, jag vet!:)

Edit: Fast jag står för att jag tycker att Thruxton är ruskigt snygg rakt ur lådan så att säga. Det var ju den jag föll för och inte något ombygge. Sen är jag lite originalfrälst men det är en annan historia.

Edit 2: Det finns bara en sak jag stör mig på med en original Thruxton och det är ljudet. En Triumph får bara inte låta så. Jag har ju skaffat det som jag tycker är det optimala i ljudupplevelse på en Triumph, Norman Hydes Toga, men jag skruvade på original häromdan för att den skall vara klar för besiktning.

Last edited:
Jag kör fortfarande med org. batteriet (10 AH) men misstänker att det snart tar "slut". Har någon provat ett mindre batteri, typ 6 - 8 AH för att spara lite vikt?? Nackdelar?

Jag kör fortfarande med org. batteriet (10 AH) men misstänker att det snart tar "slut". Har någon provat ett mindre batteri, typ 6 - 8 AH för att spara lite vikt?? Nackdelar?
Du frågar om någon provat och det har jag inte Provar dock mina fysikaliska kunskaper ( är fysiker). Om CCA ( cold crancing apms) är tillräckligt för att få igång hojen så kan inte jag förstå att det inte ska räcka med lite mindre laddningskapacitet. Beror ju lite på hur du kör alla elprylar du monterat. :)

jag kor med YTX12B-BS som sitter i EFI-hojarna.
det är lite smalare men har samma höjd och längd.
byggde min batterilåda med mått efter org batteriet men med det smalare fick jag plats att knö ner lite kablage, säkringsdosa mm tillsammans med batteriet.

Du frågar om någon provat och det har jag inte Provar dock mina fysikaliska kunskaper ( är fysiker). Om CCA ( cold crancing apms) är tillräckligt för att få igång hojen så kan inte jag förstå att det inte ska räcka med lite mindre laddningskapacitet. Beror ju lite på hur du kör alla elprylar du monterat. :)

:D Jag har inte monterat extra elprylar utan uttaget är tänkt att ansluta min LC-1 temporärt för att "enkelt" ställa mina förgasare.

Svin; det var ungefär så jag hade funderat. Jag har dock varit lite mer radikal och kapat upp luftboxen så endast batterilådan återstår. Ett mindre batt. skulle ge plats åt reläer o säkringarna. Jag får fundera några dagar till. Det går ju att chansa med ett biltema gelbatt. som inte är så dyra.

Jag har dock varit lite mer radikal och kapat upp luftboxen så endast batterilådan återstår. Ett mindre batt. skulle ge plats åt reläer o säkringarna. Jag får fundera några dagar till. Det går ju att chansa med ett biltema gelbatt. som inte är så dyra.

Men, då kan du ju inte återställa den till orginal! Riktigr radikalt! :D
Det går säkert jättebra med ett litet Biltemabatteri, så läng du har en hoj som startar snällt på direkten. Ev om det behövs kan du ju koppla på ett extra batteri som starthjälp i början om den tjurar innan du fått till förgasarinställningarna. Sen blir ju kallstarterna lite av en konst nu åxå när du inte har choke.

Så här blir den nya "designen":
001-2.jpg

Några dagars funderande senare blev det så här på hö sida.
Vä sida kräver lite mer tankeverksamhet för att jag ska bli nöjd.
003-2.jpg

002-2.jpg

Pilla inte för mycket nu så du missar säsongsstarten =)

:D Ha,ha, får väl lägga på ett kol för säkerhets skull!! Ärligt talat brukar jag inte vara så tidigt ute, vill gärna ha lite värme och sopade gator först.

Några dagars funderande senare blev det så här på hö sida.
Vä sida kräver lite mer tankeverksamhet för att jag ska bli nöjd.
Ja, det gäller ju att få det lite snyggt där nu för några sidokåpor som döljer det hela går väl inte att få på? Fast du brukar ju uppnå lyckade resultat så säkert också med detta.:tummenupp

Ja, det gäller ju att få det lite snyggt där nu för några sidokåpor som döljer det hela går väl inte att få på? Fast du brukar ju uppnå lyckade resultat så säkert också med detta.:tummenupp

Fick färdigt vä sida idag. Ska bara "städa upp" lite i "ormboet". Har köpt sidokåpor i polerad alu. Bilder kommer så småningom.

Är det sidokåpor från MAS?

Ja det är MAS. Jag kommer nog inte att behålla den polerade ytan mer än denna säsongen sen blir det annan "beläggning". Har inte bestämt mig riktigt än hur det ska se ut.

Inte särskilt märkvärdigt för den händige med rätt utrustning, men jag har blivit lat och köper hellre numera. Sitter i orig. fästpunkter. Ser ut så här bakifrån:
003-3.jpg

EDIT: hö panels nedre fäste sitter på bakre bromspumpens fäste!! Hö panel på bild är VÄ på hojen!!

Last edited:
Inte särskilt märkvärdigt för den händige med rätt utrustning, men jag har blivit lat och köper hellre numera. QUOTE]

Kommer nog bli riktigt snyggt ihop med dom nya filtren och förgasarna!
jag gjorde ju mina själv (har aldrig försökt mig på nått liknande innan, och var bara utrustad med en kulhammare!) och det tog en jäkla tid och blev ju såklart inte så snyggt som om man köpt! Fast lite kul var det ändå!

Thruxton Touring Edition Special

Inte särskilt märkvärdigt för den händige med rätt utrustning, men jag har blivit lat och köper hellre numera. Sitter i orig. fästpunkter.

EDIT: hö panels nedre fäste sitter på bakre bromspumpens fäste!! Hö panel på bild är VÄ på hojen!!

Jätte kul att få se dessa från insidan så att säga. Det kommer att bli riktigt snyggt. Ser fram emot bilder! Så länge får ni hålla till godo med min fullutrustade touringhoj. Huka er guldvingar för här kommer den:D

Vad säger du TMax, är jag med i matchen?
EDIT: Oljepölen ej från Thruxton!

Bifogat

• DSC_0018.jpg
    DSC_0018.jpg
    234 KB · Visningar: 113
  • DSC_0022.jpg
    DSC_0022.jpg
    208.2 KB · Visningar: 97
  • DSC_0024.jpg
    DSC_0024.jpg
    232.4 KB · Visningar: 105
Last edited: