Triumph Thruxton-tråden.

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Jag har faktiskt orginalslangen kvar. Vi undersökte den noggrant förra bytet och den var fräsch fortfarande, men nästa gång byter jag nog för säkerhets skull.

Tänkte mest på att dimensionerna på bakdäcket skiljer en hel del, men det kanske funkar?
 

Montana

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
RasRas
Frågan har säkert kommit upp förut, vad är det bredaste man kan gå upp till på bakdäck? Eller det bredaste man bör gå upp till kanske jag ska fråga.
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Frågan har säkert kommit upp förut, vad är det bredaste man kan gå upp till på bakdäck? Eller det bredaste man bör gå upp till kanske jag ska fråga.

jag har 180 bak , men då är det lite offcentrerat , med min körstil duger det utmärkt , men för den som jagar sekunder på bana så har det säkert mer att önska.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Köpte mina roadsmart hos "min däckleverantör" i Skillingaryd men dom finns på internet: http://www.dackonline.se/Motorcykeldack.html
Jag har 110/80-18 fram och 150/70-17 bak. Har kört drygt 400 mil på dom och det går i varje fall lika mycket till innan byte. Jag är väldigt nöjd med däckens egenskaper.

Tack! jag har kollat där tidigare men då hittade jag inte något framdäck. Nu gjorde jag det.
 

Montana

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
RasRas
jag har 180 bak , men då är det lite offcentrerat , med min körstil duger det utmärkt , men för den som jagar sekunder på bana så har det säkert mer att önska.

180 är inte på orginal fälg va? Vill ha så brett som möjligt på orginal
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
180 är inte på orginal fälg va? Vill ha så brett som möjligt på orginal

Kanske inget direkt svar på din fråga, men jag har inte sett någon som gått över 150 och redan det är i överkant på vad man bör ha på en så smal fälg.

Själv tänker jag köra på original eller möjligtvis 140 tills jag hittar en vettig leverantör/nån som kan bygga om med ny fälgbana på originalnav här i Göteborg.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Frågan har säkert kommit upp förut, vad är det bredaste man kan gå upp till på bakdäck? Eller det bredaste man bör gå upp till kanske jag ska fråga.

150/70 är det största du kan ha på org. fälg och det är i överkant precis som XYX säger, men dom "bättre" däcken börjar med dimensionen 150 så det får bli en kompromiss mellan bättre däck och något trögare styrning som jag har försökt kompensera genom en sänkning fram. Det funkar riktigt bra och jag är helnöjd. Jag kör på Dunlop RoadSmart 150/70 resp. 110/80.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Monterat mina FCR 39:eek:r och DNA-filter. Ignorera gärna "skiten" ni ser bredvid, skall åtgärdas så småningom. Putsa är inte min första prioritet.
Satte också dit ett extra strömuttag, bra att ha.
001-1.jpg
 

classe8

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2009
Ort
krstad
Hoj
yellow racemachine
Skall man satsa på en nyare med insprut eller äldre med förgasare och lite pengar över till lull lull:confused:
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Någon mer påläst borde kanske svara... men EFI-modellerna (insprutarna) har fått kritik för att vara lite "svårdoserade" på låga varv, lite av-och-på-känsla i låga hastigheter/krypfart. Förgasarmodellerna skulle då ge en mjukare och smidigare gasrespons.

Å andra sidan så är ju insprutning himla smidigt, ingen choke å sånt pill. Bara att starta och köra. Någon uttryckte det som att EFI-hojarna går som standard såsom förgasarhojarna borde göra från början, dvs förgasarhojarna behöver lite "hjälp" för att få samma respons.

Kör själv en 08 med EFI och den drar runt 0,5. Har snackat med några "förgasarkillar" :) och deras verkar dra lite mer, om det nu är viktigt för dig (ekonomi/utsläpp).

Vad som kanske är viktigare är att från 2008 (dvs med EFI, alltså) så är styret lite högre. En fördel, tycker jag (bekvämare), en nackdel tycker andra (ser inte lika fräckt ut :)

Inge vidare tydligt svar... men man får ju försöka hjälp till lite!
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Monterat mina FCR 39:eek:r och DNA-filter. Ignorera gärna "skiten" ni ser bredvid, skall åtgärdas så småningom. Putsa är inte min första prioritet.
Satte också dit ett extra strömuttag, bra att ha.
001-1.jpg

Bredvid? Det finns väl ingen som tittar bredvid när det förgasarpaketet sitter i blickfånget.:tummenupp Snyggt! Och säkert ruskigt bra!
Jo jag tittade bredvid och såg ett par snygga Nology tändkablar också.

Fråga om annat: Hur mycket släppte du upp gaffelbenen i kronorna när du sänkte den fram?
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Bredvid? Det finns väl ingen som tittar bredvid när det förgasarpaketet sitter i blickfånget.:tummenupp Snyggt! Och säkert ruskigt bra!
Jo jag tittade bredvid och såg ett par snygga Nology tändkablar också.

Fråga om annat: Hur mycket släppte du upp gaffelbenen i kronorna när du sänkte den fram?

Släppte upp g-benen 25mm för att montera cliponen uppe på kronan. Har inte haft några problem med det alls. Hojen är stadig i toppfart och vid riktig hård inbromsning. Ska kanske tillägga att jag har RaceTech emulators och fjäder och tjockare olja i gaffeln.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Släppte upp g-benen 25mm för att montera cliponen uppe på kronan. Har inte haft några problem med det alls. Hojen är stadig i toppfart och vid riktig hård inbromsning. Ska kanske tillägga att jag har RaceTech emulators och fjäder och tjockare olja i gaffeln.

Du hade sänkt redan innan du bytte däck eller? Ser så ut på en av de första sidorna i tråden. Det här skulle kunna bli riktigt bra. Vill ha kvar clipon för att den vinkeln är absolut skonsammast för mina trasiga armbågar men skulle inte ha något emot att få det lite högre.

Kände du av förbättring med RaceTech-kitet?
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jo, hade sänkt tidigare men även bak då, sen har jag ändrat tillbaka bakänden när jag bytte till Wilbers. Har -5mm bak nu.
Tidigare körde jag på P. sport demon 140/80 resp. 110/80 fram som också är ett hyffsat däck men jag fick några bakhjulsläpp framför allt när det var kyligare väder så jag bestämde mig för att prova RoadSmart och det har jag inte ångrat, inte än så länge.
RaceTech gör skillnad framför allt vid häftig inbromsning då hojen inte dyker så mycket. Du kan välja fjäder som är anpassad till din vikt och emulatorn är "ställbar" och med oljan kan man också experimentera för att få till önskvärda egenskaper. Finns info på RaceTechs Hs. Finns också info på TRATnet, ganska gamla trådar så det blir att leta.
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jo, hade sänkt tidigare men även bak då, sen har jag ändrat tillbaka bakänden när jag bytte till Wilbers. Har -5mm bak nu.
Tidigare körde jag på P. sport demon 140/80 resp. 110/80 fram som också är ett hyffsat däck men jag fick några bakhjulsläpp framför allt när det var kyligare väder så jag bestämde mig för att prova RoadSmart och det har jag inte ångrat, inte än så länge.
RaceTech gör skillnad framför allt vid häftig inbromsning då hojen inte dyker så mycket. Du kan välja fjäder som är anpassad till din vikt och emulatorn är "ställbar" och med oljan kan man också experimentera för att få till önskvärda egenskaper. Finns info på RaceTechs Hs. Finns också info på TRATnet, ganska gamla trådar så det blir att leta.

Tackar Thruxtoneric för alltid fina svar.
Nu vete tusan vad det blir för nu har jag snöat in på denna
 

Bifogat

  • DSCN0461.jpg
    DSCN0461.jpg
    232.7 KB · Visningar: 130

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Tackar Thruxtoneric för alltid fina svar.
Nu vete tusan vad det blir för nu har jag snöat in på denna

Jo, den är snygg. Det är Sweatmachines hoj, SV650 front o hjul. 904 cc, Mikuni 42:eek:r och ombyggt 2-1 system.

edit: är en B. T100 som bas.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tackar Thruxtoneric för alltid fina svar.
Nu vete tusan vad det blir för nu har jag snöat in på denna

Jo, den är "elak", på ett intressant sätt. Men proportionerna är inte samma så jag upplever den lite kort och stubbig. Tycker nog att din gula skönhet är snygg som den är. Men det är ju jag det, som tycker att Triumph gjorde mycket rätt redan från början... :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jo, den är "elak", på ett intressant sätt. Men proportionerna är inte samma så jag upplever den lite kort och stubbig. Tycker nog att din gula skönhet är snygg som den är. Men det är ju jag det, som tycker att Triumph gjorde mycket rätt redan från början... :)

Jo så är det ju. En Thruxton är snygg från början som inget annat! Jag håller helt med dig. Jag håller också med vad du tidigare har sagt att blinkers och baklykta inte alls är för stora. Det är sjuttiotal helt enkelt. Sen tycker jag att det är jädrans kul att pilla med saker hit och dit men jag är hemskt noga med att inte förstöra eller sälja något utan att jag lätt kan få tillbaka den till originalutseendet.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top