Triumph Thruxton-tråden

Nja, jag hoppas ju att någon med erfarenhet just av Triumph svarar dig då jag inte vet hur det är att mappa om original ECU. Fast du nämnde att det fanns två mappar, en för öppnare. Om du bara får in den så tror jag att det räcker långt även för Raasks dämpare.

Tyvärr ingen kunskap om firmorna i Stockholm.

Jag förstår. Tackar ändå :).

Ha det fint!
 
Hej,

registrerade mig här på Sporthoj precis nu. Så jag är en newbie, både här och på hojen. ..
Undrar om någon vet om jag behöver mappa om min Thruxton om jag ska byta till ett på Raask minizoom? Jag vet att Triumph har två olika mappningar, men är inte säker på att den variant som de har till sina trimmdämpare (vet ej namnet på dom) funkar även till de tilltänkta Raask-dämparna. Behöver den ytterligare justeringar för att få bästa effekt? Isf vem i Stockholm skulle kunna hjälpa mig med det?

Är som sagt nybörjare, med STOR ambition att lära mig, så ALLA tips är välkomna.
Tack på förhand!

Om du köper direkt av Sivert Raask så prata med honom, han vet säkert
eftersom han jobbar ihop med Stigefelt som är triumph-dealer. Om du inte får svar så ring Björn på Stigefelts, han vet garanterat.
http://www.raask.se/
http://www.stigefeltsmotor.se/
Jag tror, utan att veta säkert, att triumphs mapp för öppna dämpare passar även Raask minizoom.
Du kan också få en hel del info här:
http://www.triumphrat.net/club-cafe/
http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/
 
Om du köper direkt av Sivert Raask så prata med honom, han vet säkert
eftersom han jobbar ihop med Stigefelt som är triumph-dealer. Om du inte får svar så ring Björn på Stigefelts, han vet garanterat.
http://www.raask.se/
http://www.stigefeltsmotor.se/
Jag tror, utan att veta säkert, att triumphs mapp för öppna dämpare passar även Raask minizoom.
Du kan också få en hel del info här:
http://www.triumphrat.net/club-cafe/
http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/

Toppen! Testar med Siwert. Tack för tipset!
 
Hej,

registrerade mig här på Sporthoj precis nu. Så jag är en newbie, både här och på hojen. ..
Undrar om någon vet om jag behöver mappa om min Thruxton om jag ska byta till ett på Raask minizoom? Jag vet att Triumph har två olika mappningar, men är inte säker på att den variant som de har till sina trimmdämpare (vet ej namnet på dom) funkar även till de tilltänkta Raask-dämparna. Behöver den ytterligare justeringar för att få bästa effekt? Isf vem i Stockholm skulle kunna hjälpa mig med det?

Är som sagt nybörjare, med STOR ambition att lära mig, så ALLA tips är välkomna.
Tack på förhand!

Välkommen i gänget! Kul med en till Stockholmare! :)

När det gäller mappning m.m. i Sthlm så har du ju Triumphs verkstad i Länna (http://www.triumphstockholm.se/) samt MC-experten Nr 1 i Vasastan (http://www.mc-experten.se/) som jobbar med detta. Finns säkert fler mindre aktörer också men de har jag ingen koll på.
 
Välkommen i gänget! Kul med en till Stockholmare!

När det gäller mappning m.m. i Sthlm så har du ju Triumphs verkstad i Länna (http://www.triumphstockholm.se/) samt MC-experten Nr 1 i Vasastan (http://www.mc-experten.se/) som jobbar med detta. Finns säkert fler mindre aktörer också men de har jag ingen koll på.

effektbolaget i tullinge gör det säkert också..

Stort tack både CharlieC och Zard! Ska kolla in alla tips. Hörs vidare. :)
 
Raask

OK. Så vad är ditt råd? Att som start gå till nån som kan bänka hojen efter Raasks dämpare? Ser att du bor i Uddevalla, men chansar ändå - vet du ngn bra firma i Sthlm som isf kan hjälpa mig med detta?

Stort tack!

hej
beställde just minizoom av raask,,,,,trevlig kille den där raask att prata med,,,,innan han skulle skicka dom skulle han till stigefelt och kolla av sina dämpare mot dom nya årsmodellerna
 
T-shirt

Tack vare Thruxtoerich är jag nu ägare till två stycken underbara T-shirts. Se bild!

Tack Thruxtonerich!

Nu inväntar vi bara väder att bära dem som yttersta plagg och att få köra våra underbara hojar.
 

Bifogat

  • tshirt13.jpg
    tshirt13.jpg
    76.2 KB · Visningar: 114
hej
beställde just minizoom av raask,,,,,trevlig kille den där raask att prata med,,,,innan han skulle skicka dom skulle han till stigefelt och kolla av sina dämpare mot dom nya årsmodellerna

Han är verkligen trevlig och bra att ha att göra med. Jag köpte mina dubbelväggiga rör av honom och är helnöjd med dessa. Han sa " Jag fattar inte varför Triumphåkare envisas med att åka runt med blå avgasrör när det bara kostar ett par tusen att slippa det."
 
Han är verkligen trevlig och bra att ha att göra med. Jag köpte mina dubbelväggiga rör av honom och är helnöjd med dessa. Han sa " Jag fattar inte varför Triumphåkare envisas med att åka runt med blå avgasrör när det bara kostar ett par tusen att slippa det."

För att blåa avgasrör är snyggt :D
 
"Jag fattar inte varför Triumphåkare envisas med att åka runt med blå avgasrör när det bara kostar ett par tusen att slippa det."

Någon här på nätet uttryckte det ungefär så här: blå avgaskrökar visar bara att hojen använts på det sätt den var avsedd att användas... =)

Tack vare Thruxtonerich är jag nu ägare till två stycken underbara T-shirts. Se bild!

Jag köpte oxå en t-shirt! Får fundera på när jag skall vara såå finklädd att jag skall använda min nya t-shirt första gången...
 
Tack för "Tischarna"!

Blir ett grymt attriubut till Trajjan i sommar :)

Ang. blåa rör så är det mer ett bevis på felaktiv blandning i fuggarna än hård körning.
För snål blandning = motorn går för varmt och bränner således rören fram. Viss blånering får man räkna med, men att köra med djupblå rör är mer ett bevis på ha bytt till öppnare pipor utan att sedan ha bytt munstycken.

Just my thought...
 
Last edited:
Tack för "Tischarna"!

Blir ett grymt attriubut till Trajjan i sommar :)

Ang. blåa rör så är det mer ett bevis på felaktiv blandning i fuggarna än hård körning.
För snål blandning = motorn går för varmt och bränner således rören fram. Viss blånering får man räkna med, men att köra med djupblå rör är mer ett bevis på ha bytt till öppnare pipor utan att sedan ha bytt munstycken.

Just my thought...
Fast har du någon gång kört en traja utan att rören blir blå? Grattis i så fall. Jag har ju det men jag kör med Raasks dubellväggiga.
 
Lite uppföljning:
Pratade med Siwert. Triumphs mappning för öppna dämpare funkar utmärkt!

Jag har dom tillsammans med TOR mappen och det fungerar utmärkt, Triumphs trimdämpare hörs knappt så Raasks är ett kanon alternativ om man vill ha megafoner med rätt ljud.

Blev för övrigt med ännu en engelsman i dag , en st Mini Cooper Clubman som familjeräcer så nu kan man åka ståndsmässigt även på vintern:banana.
 
Last edited:
Fast har du någon gång kört en traja utan att rören blir blå? Grattis i så fall. Jag har ju det men jag kör med Raasks dubellväggiga.

Problemet är knappast endast relaterad till just Triumph. Det är ingen fundamental skillnad mot någon annan Twin.. En dåligt inställd motor går varmt = blånerade rör. Hade precis samma problematik på min T-Bird som förra ägare till klåpare hade bytt slutdämpare på utan att kitta fuggarna = blånerade rör.

En rätt inställd hoj pajjar inte rören.. så är det bara.. :tummenupp
Rätta mig om jag har fel, men Raask rören är väl endast slutdämparen?
 
Problemet är knappast endast relaterad till just Triumph. Det är ingen fundamental skillnad mot någon annan Twin.. En dåligt inställd motor går varmt = blånerade rör. Hade precis samma problematik på min T-Bird som förra ägare till klåpare hade bytt slutdämpare på utan att kitta fuggarna = blånerade rör.

En rätt inställd hoj pajjar inte rören.. så är det bara.. :tummenupp
Rätta mig om jag har fel, men Raask rören är väl endast slutdämparen?
Problemet är inte alls knutet till Triumph utan till alla hojar som har enkelväggiga rör. D v s de flesta icke japshojer. Raasks rör är dubbelväggiga förutom alldeles vid topplocket och där ljuddämparen ska fästa.
 

Bifogat

  • DSC_0061.jpg
    DSC_0061.jpg
    246.7 KB · Visningar: 123
  • DSC_0002.jpg
    DSC_0002.jpg
    247.4 KB · Visningar: 127
Last edited:
Blev för övrigt med ännu en engelsman i dag , en st Mini Cooper Clubman som familjeräcer så nu kan man åka ståndsmässigt även på vintern:banana.

grattis till en underbar bil! vilken motor blev det? har själv anglofilkombinationen Thruxton/MINI Clubman . tips på ett mycket bra och väldigt aktivt svenskt forum för MINI är New MINI Club Sweden som du hittar på www.miniclub.se
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top