Triumph Thruxton-tråden

Fast fy fan vad du skitar ner din Thruxton.

Jo, grusvägen var förstås inte meningen. Även om det går hyfsat att köra Thruxton på grus.

Man hoppas ju att det "bara" skall vara grus en liten bit, och att det sedan skall bli asfalt igen, men den här gången blev det en halvmil på fuktig grusväg.

Och det går ju inte att stanna och vända - man vill ju inte banga för lite grus! :-)

(Med undantag för er som har superputs på hojarna. Förstår mycket väl att man undviker regn och skitiga vägar - med tanke på det jättejobb det är att få allt skinande rent och blankt igen. Det är nog bara vi som har "bruksputs" på hojen som kan ta oss lyxen att skita ned den ibland... :-)

Borde kanske ha en smutståligare Tiger som komplement för åka i skitväder? Eller en gammal Super Ténéré, en välanvänd GS, en Africa Twin eller så...?
 
Jo, grusvägen var förstås inte meningen. Även om det går hyfsat att köra Thruxton på grus.

Man hoppas ju att det "bara" skall vara grus en liten bit, och att det sedan skall bli asfalt igen, men den här gången blev det en halvmil på fuktig grusväg.

Och det går ju inte att stanna och vända - man vill ju inte banga för lite grus! :-)

(Med undantag för er som har superputs på hojarna. Förstår mycket väl att man undviker regn och skitiga vägar - med tanke på det jättejobb det är att få allt skinande rent och blankt igen. Det är nog bara vi som har "bruksputs" på hojen som kan ta oss lyxen att skita ned den ibland... :-)

Borde kanske ha en smutståligare Tiger som komplement för åka i skitväder? Eller en gammal Super Ténéré, en välanvänd GS, en Africa Twin eller så...?

Nä, du gör helt rätt. Grejerna ska användas. Det går alltid att få rent även om det är lite jobb.
 
Bilder

Hejsan!
Finns det någon bra sajt med bilder på årsmodellerna 2008-2009?
Inte bara fabriksbilderna,utan mer privata där man kan se hojen/arna i olika
vinklar? Lurar på att köpa en svart eller röd.Har kollat garagen här, men vill se mer!
 
Inte specifikt 08, 09 modeller men triumphratnet har nog det största bildarkivet. Kolla under clubcafe och twins och members album så hittar du massor med bilder.
 
Hjulen står för dörren

Snart kommer det väl ett par snygga T-shirts som jag kan slå in i papper och lägga under granen. Fast gran ska jag ju inte ha någon i år heller.

Sen kommer det förhoppningsvis ett par Norman Hyde Classic Toga ljuddämpare innan hjul. Beställde dem i dag och förstår inte hur jag ska kunna vänta till efter besiktning med att montera dem. Någon som vet om de går igenom med "mutes" monterade?
Skulle ju helst vilja köpa och gynna svenska firmor men från bonneville.se skulle dessa kosta 5700 kr + frakt. Köper jag direkt från Norman Hyde så ger jag mindre än 4100 kr med frakt. Jag kan inte tänka mig att lägga ut nästan 2000 kr extra för att köpa från Sverige. Är jag ett Pucko?
Vill ni lyssna? http://www.youtube.com/watch?v=wyrIyd-BA6U

Ingen häftig körning vad det verkar men så häftigt ljud. En Bonneville T100 men det måste ju låta exakt det samma på en Thruxton. Det är ju samma motor eller har Thruxton lite mer effekt? Borde ju i så fall snarare förbättra ljudet än att försämra det.

Sen går det bra att gå in på http://www.bonneville.se/ljuddaempare_silencers.htm

och lyssna på skillnaden mellan Toga och Triumphs TOR.
Jag är helt galen i Toga-ljudet.Och utseendet!

Dessutom ska jag väl förhoppningsvis snart få kedjeskydd och drevkåpa från NCCR. (MAS polerad aluminium holes)

Fick tips om jäkligt snygga speglar ( och billet bromsvätskebehållare) av Thruxtonerich. På lite sikt blir det detta också men speglarna var dyra (ca 2000 kr hit) och man är ju inte gjord av pengar precis så det får nog vänta lite. Fast måste barnen ha julklappar varje år? De är ju stora nu! :)

När fan blir det vår i år? Nåja, det blir väl inte förrän nästa år!
 
Last edited:
1. Vill ni lyssna? http://www.youtube.com/watch?v=wyrIyd-BA6U

2. Sen går det bra att gå in på http://www.bonneville.se/ljuddaempare_silencers.htm

3. Fast måste barnen ha julklappar varje år? De är ju stora nu! :)

4. När fan blir det vår i år? Nåja, det blir väl inte förrän nästa år!

1. Musik!! Blir sugen på att gå ut i garaget och varmköra lite...
2. Stor konst. Vilken cool väg! Nästan fräckare än Brudfjällsvägen i Dalsland. :-)
3. Nej. De har ju allt. Och vi behöver konsumera mindre i världen.
4. Så fort solen tittar fram en lördag/söndag så är det (nästan) vår.... Besiktiga hojen och kör! :-) Så länge det inte är snö så kan man köra.

EDIT: Erich, ser fram emot t-shirten! Det där med julgranen var en bra idé, BJN!
 
Last edited:
1. Musik!! Blir sugen på att gå ut i garaget och varmköra lite...
2. Stor konst. Vilken cool väg! Nästan fräckare än Brudfjällsvägen i Dalsland. :-)
3. Nej. De har ju allt. Och vi behöver konsumera mindre i världen.
4. Så fort solen tittar fram en lördag/söndag så är det (nästan) vår.... Besiktiga hojen och kör! :-) Så länge det inte är snö så kan man köra.

EDIT: Erich, ser fram emot t-shirten! Det där med julgranen var en bra idé, BJN!

Tack TMax500 du har stor koll på grejerna jag följer dina råd så blir det nog rätt.
 
Snart kommer det väl ett par snygga T-shirts som jag kan slå in i papper och lägga under granen. Fast gran ska jag ju inte ha någon i år heller.

Sen kommer det förhoppningsvis ett par Norman Hyde Classic Toga ljuddämpare innan hjul. Beställde dem i dag och förstår inte hur jag ska kunna vänta till efter besiktning med att montera dem. Någon som vet om de går igenom med "mutes" monterade?
Skulle ju helst vilja köpa och gynna svenska firmor men från bonneville.se skulle dessa kosta 5700 kr + frakt. Köper jag direkt från Norman Hyde så ger jag mindre än 4100 kr med frakt. Jag kan inte tänka mig att lägga ut nästan 2000 kr extra för att köpa från Sverige. Är jag ett Pucko?
Vill ni lyssna? http://www.youtube.com/watch?v=wyrIyd-BA6U

Ingen häftig körning vad det verkar men så häftigt ljud. En Bonneville T100 men det måste ju låta exakt det samma på en Thruxton. Det är ju samma motor eller har Thruxton lite mer effekt? Borde ju i så fall snarare förbättra ljudet än att försämra det.

Sen går det bra att gå in på http://www.bonneville.se/ljuddaempare_silencers.htm

och lyssna på skillnaden mellan Toga och Triumphs TOR.
Jag är helt galen i Toga-ljudet.Och utseendet!

Håller med dig om ljuddämparna. De är riktigt snygga och ljudet är underbart! Man kanske skulle satsa på ett par sådana i framtiden... Hur är det med bestyckningen om man byter från TOR:s till Toga? Är det mkt krångel? Är väl ingen fena själv på att meka med såna grejer och måste isf betala ngn annan att göra det så det vore intressant att veta. :tungan
 
Håller med dig om ljuddämparna. De är riktigt snygga och ljudet är underbart! Man kanske skulle satsa på ett par sådana i framtiden... Hur är det med bestyckningen om man byter från TOR:s till Toga? Är det mkt krångel? Är väl ingen fena själv på att meka med såna grejer och måste isf betala ngn annan att göra det så det vore intressant att veta. :tungan

Det här kanske någon som vet mer säkert ska svara på men jag har svårt att tro att Toga kräver annan bestyckning än TOR. Jag funderade på om min var ombestyckad för TOR och det vet jag inte säkert för jag har inte kollat. Den gick i a f väldigt bra och när jag nu hade ur och kollade stiften så var de så att de utan vidare platsat som normalt stift på fotokartan över olika motorproblem som man kan avläsa på stiften.
 
Jag lovar att skicka så fort jag får hit "klapparna". Om tryckaren håller tidsplanen så bör dom vara hos er i tid "under granen". Hänger ju lite på vår egen post också.
Funderar lite på nytt bromsok fram, väljer mellan Beringer 4k ok för 329€ ( extrapris från classikbikeraisch) och Pretech 6k ok ( 276£ från UK), frakt tillkommer. Orginal pump funkar med båda enl. uppg. jag fått. Pretech blir lite billigare med dagens valutakurser och skall vara ett bra ok. Beringer talar för sig själv. Nån som har tankar om detta så kommentera gärna!
 
Jag lovar att skicka så fort jag får hit "klapparna". Om tryckaren håller tidsplanen så bör dom vara hos er i tid "under granen". Hänger ju lite på vår egen post också.
Funderar lite på nytt bromsok fram, väljer mellan Beringer 4k ok för 329€ ( extrapris från classikbikeraisch) och Pretech 6k ok ( 276£ från UK), frakt tillkommer. Orginal pump funkar med båda enl. uppg. jag fått. Pretech blir lite billigare med dagens valutakurser och skall vara ett bra ok. Beringer talar för sig själv. Nån som har tankar om detta så kommentera gärna!

Absolut ingen experkommentar! Jag har iaf kollat på båda oken och hade nog valt Pretech. UK Bikes, UK brakes. Har du kollat med svenska importören av Beringer, Sunbike, vad de skulle kosta här? Ibland blir man förvånad positivt när man ser svenska priser. Inte ofta men ibland!
 
Nån som har tankar om detta så kommentera gärna!

Båda oken funkar säkerligen kanon, men att originalpumpen kommer att funka bra ställer jag mig lite skeptisk till. Det är väl iofs bara att testa och köra, funkar det inte 100 så slå en pling till Acke på ISR så kan han säkerligen hjälpa dig :)
 
Båda oken funkar säkerligen kanon, men att originalpumpen kommer att funka bra ställer jag mig lite skeptisk till. Det är väl iofs bara att testa och köra, funkar det inte 100 så slå en pling till Acke på ISR så kan han säkerligen hjälpa dig :)

Jag har läst ganska många inlägg i olika forum om detta och jag tror mig vara säker på att 4k-ok är inget som helst problem med org.pump.
Däremot finns olika uppfattningar om 6k-ok, där en del hävdar att det går bra med orginal medan andra har bytt pump. I tyskland kör flera med Beringer 6k-ok + org.pump och hävdar att det funkar bra. I USA/Canada använder några Pretech 6k-ok med org. pump och tycker det går bra. Jag är mer tveksam här.
Vill byta så lite som möjligt för att hålla nere kostnaderna så det lutar åt Beringer 4k-ok.
 
Taget!

Du låter påläst så det blir säkerligen kanoners.
Skall bli kul att se vad du väljer och hur stor skillnad du uppfattar de olika oken.
Själv lutar det åt att pilla till en adapter i ngt passande CAD-program och be en vän stoppa in en bit alu i fräsen :)

Har ju en massa ok som bara ligger och skräpar.
 
Taget!

Du låter påläst så det blir säkerligen kanoners.
Skall bli kul att se vad du väljer och hur stor skillnad du uppfattar de olika oken.
Själv lutar det åt att pilla till en adapter i ngt passande CAD-program och be en vän stoppa in en bit alu i fräsen :)

Har ju en massa ok som bara ligger och skräpar.

Påläst och påläst, jag vet inte men jag har försökt att "sortera" infon från flera forum och flera gånger även tagit kontakt via PM när jag känt tveksamhet. Allt man läser är ju inte sant, och,eller, är beroende på vilken erfarenhet vederbörande har sen tidigare. Jag har haft hojen sen den var ny 2004 och varit med i olika forum sen dess, inte särskilt aktiv men samlat info.
Trots detta har jag ändå gått på en och annan mina. Sånt är livet.
 
Lite mer klar än förra gången

Tjoho, nu startar den igen. Fattades bensin!

Körde runt lite i det stora parkeringsgaraget där jag har hojen. Fy fan vad illa den låter med original ljuddämpare. Fast det kanske bara är för att jag har Raasks rör på framtill. Det låter lika mycket ur dräneringshålet på dessa rör som de gör ur ljuddämparen. Tillsamman utgör dessa ljud en hemsk disharmoni. Med TOR monterat så hörde man inte ljudet från dräneringshålet och det lär man väl heller inte göra när jag får på mina TOGA som nu är skickade från Norman Hyde.

Har monterat kedjeskydd och drevkåpa från MAS. Rätt nöjd för de passade bra och visar mer än de döljer.

Kolla, nu har jag gula tändkablar men just den gula färgen var ju inte exakt vad jag ville ha. Fast nu har jag lärt mig så det är bara att få tag på en bit Accel gul siliconkabel med kopparledare så kommer allt att bli rätt.
 

Bifogat

  • DSC_0058cut.jpg
    DSC_0058cut.jpg
    166.7 KB · Visningar: 74
  • DSC_0061.jpg
    DSC_0061.jpg
    244.5 KB · Visningar: 105
Last edited:
Hej krabbar

Jag skulle behöva lite hjälp med några mått...om någon orkar...
Skulle vilja veta längd + bredd på tank + cuts till en 05:a

Ska bygga lite eventuellt....
 
Hejsan!

Förstår att Thruxton inte är den ultimata banhojen, men skulle vilja höra kommentarer gärna från erfarna chaufförer, vad ni tycker om hojen vid "aktiv" körning på landsväg samt bankörning?

Har på SMC:s kurser på Knutstorp sett en röd Thruxton som deltagit, kanske är det du som deltagit Thruxtonerich?
 
Hej krabbar

Jag skulle behöva lite hjälp med några mått...om någon orkar...
Skulle vilja veta längd + bredd på tank + cuts till en 05:a

Ska bygga lite eventuellt....

mätt med tumstock (= inte millimeterprecition)
tank: 55x33 cm (22 hög)
cuts: ca: 32x32 cm
 
Hejsan!

Förstår att Thruxton inte är den ultimata banhojen, men skulle vilja höra kommentarer gärna från erfarna chaufförer, vad ni tycker om hojen vid "aktiv" körning på landsväg samt bankörning?

Har på SMC:s kurser på Knutstorp sett en röd Thruxton som deltagit, kanske är det du som deltagit Thruxtonerich?

Nä inte på Knutstorp, där har jag ännu inte varit, kanske till sommaren. Jag har kört på A-torp, KK-ring o Sviestad. SMC-kurser och några bandagar för nöjes skull.
I både USA och fr.a. Italien körs ju tävlingar ( Thruxton Cup) så det fullt möjligt att ha kul på bana om man vill, men jag rekommenderar modifieringar av fjädring både fram o bak plus lite bättre däck. Bromsar har också varit på tapeten, vissa tycker ju dom är riktigt dåliga. Avgassystemet kanske man bör "lägga upp" som Svin har på sin hoj.
Trots allt det här blir thruxen ingen riktig sporthoj men mycket bättre än orginal och mycket roligare att köra.
Vet inte riktigt vad du menar med "aktiv körning på gatan". Där sätter ju säkerheten gränserna men en org.thruxton anser jag är tillräcklig för lite mer "aktiv körning" på gata. För det mesta är det inte hojens fel att det går "åt helvete" utan förarmisstag och därför vill jag uppmana alla att kosta på sig SMC:s kurser. Dom är både nyttiga och roliga.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top