Triumph Thruxton-tråden

Nån som har testat att gå upp en kugge på framdrevet? Om så är fallet, blev det bättre eller sämre? Jag saknar en 6'e växel när jag kör långt...
Jag har också letat efter sexan - c:a 100 gånger eller så. :)

Xtrem har 19 kuggar fram är väldigt nöjd med det, vad jag har förstått på honom. Jag tänker också gå upp till 19 (isf 18) nästa gång. Vill ha liite lägre varv ute på landsvägen. Har ju som (o)vana att köra ganska långt då och då och letar ibland efter den obefintliga 6:e växeln...

Thruxtonerich körde med 17 kuggar ett tag, men bytte tillbaka till 18, om jag minns rätt.
 
Update ang broms status. Jag skrev ju tidigare att jag var i kontakt med ISR ang ett 6 kolvs bolt on kit. Det har gått ganska trögt att ta fram denna produkt efter som dom har haft otroligt mycket att stå i iår.
Första frågan blev i alla fall om han skulle bygga oket så att det passade på befintlig skiva eller om han skulle göra ett kitt som passar till en större skiva.
Fördelen skulle såklart bli att man får det riktigt bra på en gång och en ordentlig bromsuppgradering.
Nackdelen blir ju å andra sidan att man måste köpa ok och skiva om man vill göra detta.

Jag röstade i alla fall för att det skulle göras med en större skiva. Vill man uppgradera så vill man ju göra det ordentligt.

Nu till det stora problemet. Tydligen så sitter öronen lite tokigt placerade så det verkar bli problem med utrymme bakom det undre örat. Den enkla lösningen är ju då att köra med adapterplatta men det tycker jag är ganska ointressant. Man vill ju ha det bra liksom eller hur?

Senaste status är i alla fall att dom ska gnugga sina geniknölar lite till och det lutar att det blir ett vinterprojekt för deras del så dom kan jobba lite mer koncentrerat och ostressat.

Jag har också letat efter sexan - c:a 100 gånger eller så. :)

Xtrem har 19 kuggar fram är väldigt nöjd med det, vad jag har förstått på honom. Jag tänker också gå upp till 19 (isf 18) nästa gång. Vill ha liite lägre varv ute på landsvägen. Har ju som (o)vana att köra ganska långt då och då och letar ibland efter den obefintliga 6:e växeln...

Thruxtonerich körde med 17 kuggar ett tag, men bytte tillbaka till 18, om jag minns rätt.

Haha. Inte bara jag alltså:-)

Jag har faktiskt gått lite i tankarna om man skulle tjacka nya Norton hojen när den dyker upp, men när jag kollade spec'en och såg att den bara har 5 växlar så blev jag rätt besviken. Nu kan det ju iosf vara så att den är annorlunda utväxlad, men vad jag förstår så verkar den ha lite barnsjukdommar dendär. Bla koppling och låda som folk har gnällt på.

Testade Ducatis 1000 sport classic förra året. Den hade 6 växlar men den tycker jag var för lågt utväxlad. Minns jag rätt så gick det knappt att ligga på 6'an i 90km/h. Då hoppade den och hostade sig fram som en full häst. Äh... bökigt dedär vad man vill ha egentligen...
 
Last edited:
Jo det stämmer att jag körde med 17 kuggar fram ett tag, men jag bytte tillbaka till 18 kuggar för det blev lite väl "surrigt" på "transportsträckorna".
Däremot var det trevligt på bana med 17 taggar.
Jag tror att 19 kuggar fram, eller mindre bakdrev, eller en kombination av dessa är bra om man kör långa sträckor på landsväg. Det går ju alltid att växla ner vid behov!! Det är möjligt att jag provar 19 kuggar fram nästa säsong när jag fått i dom nya kammarna och den portade/optimerade toppen.
 
En liten OT fråga
Vart köpte du dina kammar?

Har för övrigt startat en byggtråd för min trajja under "hojbyggen".
Så fort jag får ordning på min vattenskada kör jag igång,
 
Jag är helnöjd med 19 drevet.
Klarar ju att dra från tvåan när jag bränner lakrits, och fortfarande bra vrid vid omkörningar utan att växlaner.
Minns ej vad den varvar vid olika hastigheter men jag ligger skönt i 120-130 på landsväg/motorväg. Gjorde försök att toppa lite på norrlandsresan i sommras, och vid 180 räckte inte rakan till riktigt och på motorvägen var det så många vingliga semesterfirare så där kopplade jag på hjärnan...
Inga stora pengar eller mycket jobb att prova...

För er med EFI kan jag rekomendera Powercommander. Mindre ryck som annars är insprutningens dilemma.
Observera att original mapparna på Pc är snål-snåla...
 
En liten OT fråga
Vart köpte du dina kammar?

Har för övrigt startat en byggtråd för min trajja under "hojbyggen".
Så fort jag får ordning på min vattenskada kör jag igång,

Som dom flesta har förstått vid det här laget så handlar jag det mesta i Tyskland, så även kammarna. Tidiga 790cc kammar som är lite vassare än thruxens, men inte insug o avgas utan 2 insugskammar som kräver lite andra styrtider så det blir lite pill med det. Tyskarna har labbat mycket med det och får ut 5- 7 pållar extra över större delen av registret med enbart kambyte. Annars är nog 813-kammen från triumphperformance den bästa på marknaden. Kräver dock att du skickar dina original i byte.
Sen har jag hittat en motorguru som gör riktigt bra toppjobb och som själv jobbar med triumph som yrke och som gjort flera hojar med mycket gott resultat. Jag bedömer honom som riktigt seriös efter mycket kontakt genom tyska thruxtonforumet, privat, och efter andras rapporter, så det ska bli spännande. Han är lite speciell den här killen, han gör egentligen bara hela hojar som man får åka ner med, sen gör han jobbet, trimmar in osv. och sen hämtar man hem hojen färdig o klar.
Jag lyckades i alla fall övertyga honom att ta min topp, han poängterade dock att det var ett undantag.
 
Intressant!

Min är ju redan portad av Mectec (eller vfasen de nu hette) i Kalix för ett par år sedan.
Problemet jag brottas med är ju att både insug och avgas agerar flödesbroms.
Nya filter och framöver ett öppnare system torde råda bot på detta.
Kombinerat med ett par flatslides så är man nästan hemma :)
 
Hjälm

Jag har ett antal hjälmar som jag är så där nöjd med. provade för ett tag sedan en Arai Viper och den satt så fruktansvärt bra. Hade för mig att jag provat alla hjälmar på Bike Trollhättan några år tidigare och bara Nolan passade men inte nu. Den var så skön på så jag kan inte få den ur skallen (eller av skallen kanske man ska säga).

Den finns i nedanstående utförande och det ber jag inte om råd om. Det är bara så in i h-e snyggt men är en Arai värd pengarna den kostar? Den är ju ändå rätt dyr. Inser att jag skulle få fler svar ute på stora forumet en väljer ändå att hålla mig till Thruxtontråden.
 

Bifogat

  • arai_viper_flag_uk.jpg
    arai_viper_flag_uk.jpg
    87 KB · Visningar: 73
Likadan hjälm som jag kör i och jag är mycket nöjd med den, men som sagt,
PRISET är jag inte nöjd med, fick betala ca 6000 skr för ett par år sen.
Finns på nätet för billigare nu, kolla fc-moto eller helmetcity. Vet du din storlek är det bara att beställa.

Till något annat: hämtade nya packningar till hojen, cyllinderfotspackn. + toppl.packn. + spännarpackn. + 2st motorkåppackn. + 2st o-ringar till oljeröret. 880 kr!!!! Inte gratis precis!!
 
Jag har ett antal hjälmar som jag är så där nöjd med. provade för ett tag sedan en Arai Viper och den satt så fruktansvärt bra. Hade för mig att jag provat alla hjälmar på Bike Trollhättan några år tidigare och bara Nolan passade men inte nu. Den var så skön på så jag kan inte få den ur skallen (eller av skallen kanske man ska säga).

Den finns i nedanstående utförande och det ber jag inte om råd om. Det är bara så in i h-e snyggt men är en Arai värd pengarna den kostar? Den är ju ändå rätt dyr. Inser att jag skulle få fler svar ute på stora forumet en väljer ändå att hålla mig till Thruxtontråden.

Kolla på johans i GBG. om jag mins rätt så hade dom den på rea, eller så var det en annan som jag själv var intreserad av:va

Grymt snygg e den iaf.:yoparty
 
Jag har ett antal hjälmar som jag är så där nöjd med. provade för ett tag sedan en Arai Viper och den satt så fruktansvärt bra. Hade för mig att jag provat alla hjälmar på Bike Trollhättan några år tidigare och bara Nolan passade men inte nu. Den var så skön på så jag kan inte få den ur skallen (eller av skallen kanske man ska säga).

Den finns i nedanstående utförande och det ber jag inte om råd om. Det är bara så in i h-e snyggt men är en Arai värd pengarna den kostar? Den är ju ändå rätt dyr. Inser att jag skulle få fler svar ute på stora forumet en väljer ändå att hålla mig till Thruxtontråden.

Den är vacker

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf...-Viper-GT-Flag-UK/SubProducts/34311-3077783-1
 
I söndags köpte jag en thruxton. Tyvärr så envisas det med att regna hela tiden, så jag har bara kört 20 mil än så länge. Det har dock räckt för att bli kär. Det är en 04 med dynojet, sportlift och sportavgas vilket känns väldigt skönt att inte behöva lägga pengar på. Jag har däremot varit tvungen att beställa nya däck, vilket jag gjorde idag. Pirelli sport demon i orginaldimentioner blev det. Någon som har erfarenhet av dessa?

Däremot sitter jag nu och letar tillbehör från ett EU-land (för att slippa tullavgifter).

Har ni några rips? Jag är främst ute efter rear fender eliminator kit, svart framskärm och eventuellt svarta rör.
 
Tackar! Det låter trevligt. Var handlar ni era tillbehör?
Jag har hittat några sidor med massa tillbehör, men alla ligger i USA och man vill ju som sagt slippa tull och moms. Någon som har erfarenheter av http://www.british-customs.com/ ??
 
Tackar! Det låter trevligt. Var handlar ni era tillbehör?
Jag har hittat några sidor med massa tillbehör, men alla ligger i USA och man vill ju som sagt slippa tull och moms. Någon som har erfarenheter av http://www.british-customs.com/ ??

Ingen personlig erfarenhet, men har man sjukt djupa fickor går det säkert att handla där. Ockerpriser på allt!
 
Tackar! Det låter trevligt. Var handlar ni era tillbehör?
Jag har hittat några sidor med massa tillbehör, men alla ligger i USA och man vill ju som sagt slippa tull och moms. Någon som har erfarenheter av http://www.british-customs.com/ ??

Jag är också ute efter en massa tillbehör, har hittat mycket på just http://www.british-customs.com och
http://www.newbonneville.com/html/accessories.html

Men undrar också hur det fungerar med tull och moms, åker man alltid på det eller kan man få paketet att segla igenom utan detta?

Tycker inte att http://www.normanhyde.co.uk/ har lika bra utbud (till min scrambler iaf)

/Martin
 
Last edited:
Hej.

Också ny medlem här efter första sommaren med Thruxton, ca 400 mil, kanon!

Min hoj har lite delar från British Custom och förra ägaren hade goda erfarenheter av dem. Jag har Rear fender eliminator + LED tail light från dem + lite småsaker.

Satt även Square turn signals på men de har jag tagit bort o satt dit fränare runda Bullet-style från Raceway i Stockholm.

Jag handlar en del från USA och man får nog räkna med att betala tull o moms på det mesta (allt?).
 
Jag hittade precis denna sidan: http://www.mototwin.co.uk/store/
Det är helt klart den bästa jag har hittat hittills. Jag beställde en svart framskärm och rear fender eliminator. Frakttiden på 28 dagar är ju galen, men jag har inte bråttom. Nu ska jag bara köpa värmebandage, sen är jag nöjd för vintern.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top