Triumph Thruxton-tråden

Vi båda fick vara med och rita lite lakrits :D
Återigen tack för en trevlig dag/kväll!
 
Blir nog en till vända tillsammans innan vintern slår till och bedövar oss :)
 
Blir nog en till vända tillsammans innan vintern slår till och bedövar oss :)

Vad sägs om lördag? Verkar bli fint väder i helgen! Kan ju sticka ut rätt tidigt om du behöver hem och förbereda kvällen. :) Vore kul att dra ihop ett gäng. Vad säger ni?
 
Vad sägs om lördag? Verkar bli fint väder i helgen! Kan ju sticka ut rätt tidigt om du behöver hem och förbereda kvällen. :) Vore kul att dra ihop ett gäng. Vad säger ni?

Jag ska jobba på det ;)
Vill ju till Kolingsborg på kvällen också :yoparty
 
Vore skoj, men jag vette fan om jag hinner.
Med min vattenskada hemma så finns det ju en del att göra..
Vi kan väl höras på tele emörra?

Lycka till på ringen Zard!
 
Sista turen för i år...
Nu är sommaren slut för mig, körde sista svängen i dag. hyfsat väder i morse men hem vägen var skit. Det blev Marstrand fram o tillbaka. så nu är det till att palla upp den plocka isär och göra rent och få på mina nya bredare hjul.:banana
 
Sista turen för i år...
Nu är sommaren slut för mig, körde sista svängen i dag. hyfsat väder i morse men hem vägen var skit. Det blev Marstrand fram o tillbaka. så nu är det till att palla upp den plocka isär och göra rent och få på mina nya bredare hjul.:banana

Jaa, nu börjar snart den verkliga hojsäsongen. Då man inte behöver nöta på skiten utan kan bygga upp. Fan att man ska behöva köra skiten också. Det bara sliter ju. Heja vintern! Bredare hjul ja, den som ändå hade det!

Gott mekande SpeedTwin! :yoparty
 
Last edited:
Jaa, nu börjar snart den verkliga hojsäsongen. Då man inte behöver nöta på skiten utan kan bygga upp. Fan att man ska behöva köra skiten också. Det bara sliter ju. Heja vintern! Bredare hjul ja, den som ändå hade det!

Gott mekande SpeedTwin! :yoparty

I år vet jag inte vad som hänt, knappt 600 mil hoj + en del små skruvande för att få till en Thruxton kopia.
Men vintern är räddad, har fått tag i en T120 69:a på 1300 mil som behöver en översyn.
Små gnagare har ätit upp det mesta av elsystemet.
Stått stilla i 11 år, inte startad.
Hällde i en liter olja som inte ville stanna kvar utan placerade sig på golvet ????
T120:n har för övrigt en option, pakethållare på tanken ???????

Men den skall nog gå att få igång igen :tummenupp

Bilder kommer när jag fått bort lite av det bruna på fälgarna.....
 
I år vet jag inte vad som hänt, knappt 600 mil hoj + en del små skruvande för att få till en Thruxton kopia.
Men vintern är räddad, har fått tag i en T120 69:a på 1300 mil som behöver en översyn.
Små gnagare har ätit upp det mesta av elsystemet.
Stått stilla i 11 år, inte startad.
Hällde i en liter olja som inte ville stanna kvar utan placerade sig på golvet ????
T120:n har för övrigt en option, pakethållare på tanken ???????

Men den skall nog gå att få igång igen :tummenupp

Bilder kommer när jag fått bort lite av det bruna på fälgarna.....

Det låter som en kul sysselsättning. Har själv haft en T120 -68. Den hade också pakethållare på tanken. Min hade gått nästan 3000 mil men så var den helt slut också och behövde helrenoveras. 1300 mil är ganska mycket på en sån hoj.

Ser fram emot bilder!
 
1300 mil = knappt inkörd :)

Skall bli kul att se bilderna
 
Blev en liten sväng ensam i dag. Riktigt trevligt hojväder faktiskt och pärlan gick som en oljad blixt genom kurvorna! (Körde om en sporthoj på Bulten) :)

Blev "Södertäljesvängen" som jag själv har döpt den till! Se bilden. Vägen mellan Nykvarn och Järna är verkligen att rekomendera för hojåkare i sthlm! Åk den! Sen kaffe på Rosenhill och Slingerbulten är ju inte fel heller. Ca 15 mil blev det.
 

Bifogat

  • södertäljesvängen.jpg
    södertäljesvängen.jpg
    208.3 KB · Visningar: 90
Last edited:
Även jag fick gjort en tur idag. SMHI sade "sol + skurar" i södra Götaland så vi bestämde oss för att köra Bolmen runt (googla, den som är nyfiken).

Sol + skurar visade sig betyda gråväder + regn. Det regnade mellan kl 15 och 19... Så nu blir det till att tvätta hojen - igen.:gnissla Men i övrigt var det en fin tur med massor av krokiga vägar ute på landet!

44 mil blev det. Sorry BJN, att jag slet på hojen! :)
 
Livslängd drivpaket?

Hur långt har ni kört på era drivpaket? När är det läge att byta?

Jag kommer förstås att ta in en "professionell" åsikt om drev & kedja i samband med 2000-service i vinter, men det vore intressant att ha några andra Thruxtons miltal att jämföra med.

Sen inser jag förstås att skötsel etc spelar roll - hur ofta man har smort, finkörning/fulkörning å så. Och mina långa mil i ur och skur påverkar kanske livslängden i fel riktning.
 
Last edited:
Bytte mitt drivpaket i vintras, gått ca 2400 mil och inte omskött särskilt bra, ganska dåligt med smörja, så ett väl omhändertaget drivpaket går säkert 3000 mil.
 
Jag bytte mitt drivpaket vid ca 1500 mil fast då var det ju inte utslitet i vanlig mening. Dock var kedjan enormt misskött och rostig och ledade trögt. Med mycket olja på hade jag säkert kunnat köra många hundra mil till med konstant inoljat bakhjul på köpet. Jag tycker det mesta man hör så är det 2-3000 mil. Skötseln avgör vilken del av intervallet man hamnar i. Själv smörjer jag minimalt och får därför byta lite oftare men vid tvåtusen bytte jag på XJRen och räknar att jag minst kan köra det samma med Thruxton. Drivpaketen är ju faktiskt inte så dyra och lätta att byta så jag byter hellre lite oftare än att köra med oljedränkt bakparti. Körde ju kardandrivet i nästan 20 år och vande mig vid att det inte ska vara någon smörja på bakre delen av hojen.

För övrig kör mindre så varar grejerna och håller sig snygga! :)
 
Min har snart gått 2000 och jag tänkte byta drivpaket i vinter. Tycker jag smörjer ganska ofta men det börjar gnissla om kedjan allt oftare.
Nån som har testat att gå upp en kugge på framdrevet? Om så är fallet, blev det bättre eller sämre? Jag saknar en 6'e växel när jag kör långt...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top