Triumph Thruxton-tråden

Grattis till dina nya "gummin". Har gjort 500 mil med mitt Roadsmart bakdäck och 800 mil med framdäcket. Mkt nöjd!

BTW, alla i Göteborg med omnejd: RAT har en körning Lyngnern runt (eller "Lügnernring" :-) på lördag för den som har lust att hänga på. Samling Café Skåne i Mölndal kl 11.00. Se http://www.johansmc.se/RAT.htm

Tänkte själv komma med min omstajlade hoj. Testar att köra utan fly screen ett tag, lite blåsigare, lite coolare. Fast fly screen är oxå fräckt, på ett annat sätt. Lite kul att variera sin hoj - med eller utan fly screen, med eller utan kuts - så ser den en hel del annorlunda ut.

(Med eller utan packväskor? :-)

Bifogat

• IMGP3672.jpg
    IMGP3672.jpg
    231.7 KB · Visningar: 79
Last edited:
Tänkte själv komma med min omstajlade hoj. Testar att köra utan fly screen ett tag, lite blåsigare, lite coolare. Fast fly screen är oxå fräckt, på ett annat sätt. Lite kul att variera sin hoj - med eller utan fly screen, med eller utan kuts - så ser den en hel del annorlunda ut.

(Med eller utan packväskor? :-)

En skönhet klär i alla munderingar heter det ju eller något liknande i a f.

Nu kan jag inte i morgon men det hade varit kul att köra med runt Lyngern. Man kanske också måste vara medlem i RAT och det är jag inte ännu. Ska skärpa mig.

Nu har jag kört 25 mil på nya gummin och det är bara till belåtenhet. Känns som klistrade mot vägen och jag inser nu att jag balanserat mycket bättre än vad som var innan.

Om någon vill ha, gratis förståss, ett Metzeler original bakdäck som bara gått ca 50 mil så är det bara att hämta.

Idag parkerade jag precis bredvid en customåkare utanför köpcentrat. Han kollade på Thruxton och sa: " Det är verkligen kul att se att såna gamla hojar fortfarande går att köra med. Å va fin den är." Jag tror han hade en nittiotalare så min hoj var ju betydligt nyare men det sa jag inte. :-)

EDIT: Jag har inte släppt upp gaffelbenen i kronorna och det kommer jag nog inte att göra heller för jag tycker inte att det behövs. Vad säger ni andra som kör med samma dimension?

Last edited:
Nu kan jag inte i morgon men det hade varit kul att köra med runt Lyngern. Man kanske också måste vara medlem i RAT och det är jag inte ännu. Ska skärpa mig.
Jag har bara varit med på en tur tidigare. Men jag tror inte att det finns några sådana krav. RAT är väl mer (rätta mig om jag har fel) fabrikens sätt att försöka driva en "kundklubb" för Triumph-ägare, så alla är nog välkomna.

Dessutom så fick även ägare av andra hojar gärna hänga på, en trajjaägare kan ju ha kompisar som ännu inte sett ljuset... Den gången jag var med så var det kanske 80 % trajjor och resten lite blandat. Både HD, Ducce och några från Nippon.

RAT är nog glada för alla som är intresserade. En tur med RAT kan ju bli insteget till att byta till en trajja. Så skulle jag tro att man resonerar. Så hade i vart fall jag resonerat om jag haft Triumph-agenturen... ;-)

Jag har bara varit med på en tur tidigare. Men jag tror inte att det finns några sådana krav. RAT är väl mer (rätta mig om jag har fel) fabrikens sätt att försöka driva en "kundklubb" för Triumph-ägare, så alla är nog välkomna.

Dessutom så fick även ägare av andra hojar gärna hänga på, en trajjaägare kan ju ha kompisar som ännu inte sett ljuset... Den gången jag var med så var det kanske 80 % trajjor och resten lite blandat. Både HD, Ducce och några från Nippon.

RAT är nog glada för alla som är intresserade. En tur med RAT kan ju bli insteget till att byta till en trajja. Så skulle jag tro att man resonerar. Så hade i vart fall jag resonerat om jag haft Triumph-agenturen... ;-)

Det låter vettigt. Jag går gärna med i RAT men jag blev lite besviken när jag kollade och jämförde med kompisen som köpt HD och gick med i HOG. Där fanns det fräcka t-shirts, västmärken, dekaler och annat. Jag är ju så barnslig så att jag vill ha sånt men hittade inget hos RAT.

Visserligen blev det ju ingen Vättern runt i helgen...
Men det blev ändå 29 mil, mestadels i norra Halland/sydvästra Västergötland. Bl a en tur på "Lügnernring" med RAT igår, med fika i Äskhults by, och en Onsalatur idag, tidvis i regn. Himlen öppnade sig, så nu blir det till att tvätta - igen :-(

Last edited:
Monterade bort restriktorplattan i luftburken i dag! Var lite meckigt att komma åt men det gick tillslut... men efter en kort provtur kunde jag konstatera att hojen gick som ett lass skit. Antar att den går för tunnt med mina förgasare fortfarande bestyckade får TOR-dämparna. Så jag monterade dit skiten igen. :) Får göra om modden igen när jag ska bestycka om.

Hittade en liten guide på nätet som jag följde där jag monterade bort sidan till luftburken innanför säkringarna och bromsvätskebehållaren för bakbromsen. Det gick rätt bra men har några funderingar.. Den gamla tätningsmassan var ju såklart inte så mycket att ha längre. Monterade tillbaka utan att lägga ngn ny. Behövs tätningsmassan eller räcker det med gummipackningen? Om den behövs vad ska jag köpa för massa?

Hittade en liten guide på nätet som jag följde där jag monterade bort sidan till luftburken innanför säkringarna och bromsvätskebehållaren för bakbromsen. Det gick rätt bra men har några funderingar.. Den gamla tätningsmassan var ju såklart inte så mycket att ha längre. Monterade tillbaka utan att lägga ngn ny. Behövs tätningsmassan eller räcker det med gummipackningen? Om den behövs vad ska jag köpa för massa?

När jag hade luftburk och satte i hop den igen tog jag lite svart RTV-silicon men jag tror säkert att det räcker med bara packningen.

shit , jag hittade världens coolaste lock till förgasarna , men när jag fick hem dom så visade det sig vara bara till EFI-modellerna, surt.. men det kanske är någon som vill köpa de av mig för en billig penning, se länken;
http://www.jokermachine.com/itemtriumph2004.asp?ItemID=665&CategoryID=77&Placeholder=
de kostar normalt 14-1500 spänn för ett par (116USD + moms+tull+frakt), men så mycket blir det ju inte nu.. nån som är intresserad?

Monterade bort restriktorplattan i luftburken i dag! Var lite meckigt att komma åt men det gick tillslut... men efter en kort provtur kunde jag konstatera att hojen gick som ett lass skit. Antar att den går för tunnt med mina förgasare fortfarande bestyckade får TOR-dämparna. Så jag monterade dit skiten igen. :) Får göra om modden igen när jag ska bestycka om.

Har kirrat gas till min svets nu så jag tänkte passa på att vetsa dit lilla mutterin i helgen så att jag kan börja logga A/F värden på trajjan.
Så fort jag är klar kan vi köra en tur med din hoj och försöka snygga till värdena lite :tummenupp

Har kirrat gas till min svets nu så jag tänkte passa på att vetsa dit lilla mutterin i helgen så att jag kan börja logga A/F värden på trajjan.
Så fort jag är klar kan vi köra en tur med din hoj och försöka snygga till värdena lite :tummenupp

ok cool! Jag har semster :cool: nästa vecka så vi kanske skulle kunna få till ngt... Vi kan ju höras efter midsommar om det så får vi se!

shit , jag hittade världens coolaste lock till förgasarna , men när jag fick hem dom så visade det sig vara bara till EFI-modellerna, surt.. men det kanske är någon som vill köpa de av mig för en billig penning, se länken;

Riktigt snygga men tyvärr passar de ju inte min heller.

ok cool! Jag har semster :cool: nästa vecka så vi kanske skulle kunna få till ngt... Vi kan ju höras efter midsommar om det så får vi se!

Ni kan väl meddela resultat här. Är också intresserad av att plocka bort restriktorplattan men måste hitta munstycken först. De munstycken som "ska" passa har på bilder i af inte samma mått som jag mätt upp på mina. Får väl hitta Triumphhandlare som säljer för då blir det väl rätt. Eller så sitter det "konstiga" munstycken i mina fuggar. Hade med bild från Jenk Bolts plus måtten på mina till Bike i Trollhättan men vi hittade inget av deras Keihin munstycken som stämde överens och de hade många olika.

Jäkla årstid förresten eller vad tycker ni? Bara köra dag ut och dag in. Det sliter ju på grejerna och ingen tid till vettigt skruvande.:) Tacka vet jag vintern! Fast jag är lite glad att jag hittat nya kompisar/ gäng att köra med när mina vanliga kompisar antingen har kvaddade hojar eller kroppar. Nyligen var jag ute med ett gäng som gav en för mig helt ny innebörd åt uttrycket "inte följa skyltad fart".:D

Visserligen blev det ju ingen Vättern runt i helgen...
Men det blev ändå 29 mil, mestadels i norra Halland/sydvästra Västergötland. Bl a en tur på "Lügnernring" med RAT igår, med fika i Äskhults by, och en Onsalatur idag, tidvis i regn. Himlen öppnade sig, så nu blir det till att tvätta - igen :-(

Aja baja, inte köra i regn! :)

Jag har fått utskällning av många för att jag alltid kört oavsett om det regnar eller ej. Fast min åsikt är ju att alla hojar tål väta och om det är någon egentlig finish så går det att få lika fint efter en regnkörning om man bara vill det.

Låter som trevliga turer, jag höll mig till Dalsland igår och Bohuskusten idag.

Blir det något Vättern runt med Thruxtonbrum. Det har nämnts 10-11 juli. Tidigare nämndes uppsamling i Askersund och övernattning på vandrarhem i Gränna. Allt låter bra för mig, någon mer som är på?

Noram Hyde Footrest Kit

Har monterat det idag, ett mindre h----e, Original prylarna satt som satan.
Fick även bygga om bryggan för Bakbromsen, Normans prylar passade som hand i handsken när man väl räknat ut hur det skall sitta.
Åkte på luftning av bakbromsen också.

Men det blev hur bra som helst efter alla justeringar av växelförare och bakbroms.

Bilder kommer upp under helgen.

Nu skall det bara bytas bakskärm och ny sadel införskaffas.

Blir det något Vättern runt med Thruxtonbrum. Det har nämnts 10-11 juli. Tidigare nämndes uppsamling i Askersund och övernattning på vandrarhem i Gränna. Allt låter bra för mig, någon mer som är på?

Jag är gärna på. Jag utgår i så fall från Göteborg eller från Strömstad, beroende på om vi är hemma eller på landet. Så samåkning från någon av dessa orter är tänkbar.

En reservation dock, om det regnar hela tiden så blir det kanske inte lika kul. Det är ju Sverige i juli som vi talar om... (Familjen kan också ev kräva vissa insatser. Men skulle tro att den detaljen går att styra... Svårare då med regnet! :-)

// Rain Man

Hej på er!

Funderar på att byta till en thruxton, hur är dom att köra och äga? att dom är snygga vet jag redan.

Har monterat det idag, ett mindre h----e, Original prylarna satt som satan.
Fick även bygga om bryggan för Bakbromsen, Normans prylar passade som hand i handsken när man väl räknat ut hur det skall sitta.
Åkte på luftning av bakbromsen också.

Men det blev hur bra som helst efter alla justeringar av växelförare och bakbroms.

Bilder kommer upp under helgen.

Nu skall det bara bytas bakskärm och ny sadel införskaffas.

A thread is nothing without pics.. :fakta

Hej på er! Funderar på att byta till en thruxton, hur är dom att köra och äga? att dom är snygga vet jag redan.
Underbara! Svar nog? :-) "En riktigt hoj" med klassiskt utseende och klassiskt buller....

Körglad. Inte snabbast, men det gör inget, man har så skoj ändå. Vridmoment på mellanvarv, jag varvar sällan särskilt högt. Bullrar gott med utbytessystem (ett måste, i princip, den är alldeles för tystlåten med originalsystemet). Kan läggas ned en hel del, men är ingen racer. Många klagar på (byter) stötdämparna.

2008 och framåt är körställningen lite mer upprätt. Då har den oxå insprut istället för förgasare. Bra märkesförsäkring. Hyggliga servicekostnader hittills efter 1500 mil med min. 2000-servicen sägs vara dyr (stämmer det??).

Opraktisk. Ingen förvaring alls. Mycket blankt som kräver tvätt och puts. Går faktiskt att åka långt med. Men man får stretcha lite då och då, det är ingen guldvinge-komfort direkt. Mitt "personbästa" ligger runt 65-70 mil på en dag.

Jag saknar en högre växlad 5:a på längre turer. Men det är jag det, Erich här i tråden har istället växlat ned sin och är nöjd med det. Många moddar sina hojar åt ännu mera caféstuk.

Åk till en handlare och bilda dig en uppfattning. Bara för att vi här gillar att sitta lätt framåtlutade - och lyckligt leende :-) - så måste du känna på om den passar dig.

- Eller vad säger ni andra?

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma