Triumph Thruxton-tråden

Tackar,även jag har ett par original ljuddämpare som ligger och skräpar, har fått tag på krökarna på Ebay nu så det har löst sig.
 
Postar en bild av årets Thruxton premiär, så här ser det ut en bit upp i landet. Bilden är tagen idag på väg hem från jobbet, drygt 11 månader sen jag satt på denna hoj sist.

 
11 månader i avhållsamhet? Jösses, du behöver nog besöka en terapeut och tala ut om detta. :D

Tony S.JPG
 
Man är nog lite disträ emellanåt.. åkte och besiktade idag och glömde skruva i insatserna i diskbänksljuddämparna. Fick godkänt med några decibels marginal!
Nu borde jag kunna stämpla in - Diskbänksdämpare - Approved for road use?
 
/... / Skulle du vara intresserad av en 900 så kika på om den har eftermarknads-stötdämpare. /... /

Kända typfel? Ekrar kan gå sönder efter några år. Jag har bytt några baktill. Godset på motorblocket kan korrodera under klarlacken och bli fult. Min är lite småfläckig på vissa ställen efter 12 år. Några (få) har haft problem med tändningslåset. Finns kanske något mer, men det är inte så vanligt att man har några särskilda problem. (Peppar-peppar-ta-i-trä.) Jag har mest servat varje år och köpt nya däck då och då. /.../

Original-stötdämparna lär dessutom vara slutkörda redan efter 1000 mil. Ett par nya kostar ungefär som ett par Öhlins.

Jag vet inte när de gjorde om fälgarna, men min 2013 har de nyare som inte knäcker ekrarna. Din är ju lite av en bastard mellan en förgasar-Thruxton och insprutnings-Thruxton, ;) så du har kanske de gamla fälgarna? Även motorblockens finish tror jag att de skall ha bytt. Neutralgivaren i växellådan kan läcka olja (den sitter i botten), min gjorde det under första vintern så det fixades på garantin. Annars har det varit samma sak här, service på verkstad efter antalet mil, egen service och moddning däremellan och nya däck ungefär var tusende mil.


Sent from my SM-T720 using Tapatalk
 
Man är nog lite disträ emellanåt.. åkte och besiktade idag och glömde skruva i insatserna i diskbänksljuddämparna. Fick godkänt med några decibels marginal!
Nu borde jag kunna stämpla in - Diskbänksdämpare - Approved for road use?
Den gjorde jag också förra året. ^^

Sent from my SM-T720 using Tapatalk
 
Någon med bra kontakter som kan få tag på blanka service-checklistor? Det börjar att bli dags för 3000 mil-service och nu skall jag bara göra det själv. Smidigt sätt att dokumentera det på.

Sent from my SM-T720 using Tapatalk
 
Som svar på din fråga: nej, tyvärr.

Som konstruktivt förslag: scanna en gammal från tidigare service. Bildbehanda den i något enklare program och få bort texten mekanikern skrivit ("måla över" eller täck tidigare text med vita rektanglar). Paint duger nog.

Skriv ut valfritt antal på din skrivare. Klart! Bra påhitt, va'? ;)


EDIT: Googlade "service check list thruxton 900" och fick en massa träffar.

EDIT2: Scannade en sida ur Haynes manual och messade till dig. Hoppas du har kvar samma mobilnummer som förr ...
 
Last edited:
Som svar på din fråga: nej, tyvärr.

Som konstruktivt förslag: scanna en gammal från tidigare service. Bildbehanda den i något enklare program och få bort all text ("måla över" eller täck tidigare text med vita rektanglar). Paint duger nog.

Skriv ut valfritt antal på din skrivare. Klart! Bra påhitt, va'? ;)


EDIT: Googlade "service check list thruxton 900" och fick en massa träffar. Bara att skriva ut.

Min har gått typ 4200mil. (2000 av mig). Borde jag serva den alltså? Jag har bara bytt oljor. Inte ens tändstift.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ventilservice vid 2000, 4000, 6000 mil osv. Ventilerna kan ju vara en kritisk sak. Vet inte egentligen hur tokigt det "brukar" bli på våra hojar. Men i princip kan det bli jättefel.

För litet ventilspel på avgasventilen kan medföra överhettning och brända ventiler = dyrt. För stort ventilspel är inte lika kritiskt, men heller inte bra. Någon motormänniska kan säkert utveckla varför. Jag har enbart lärt mig att det är så.

Tändstiften? De tar ju slut och då får du sämre gnista och förbränning. Tills de tar slut helt. Då får du åka buss till du har köpt nya stift. Eller bärgaren tagit hem din hoj. (Och det vet ju du hur himla kul det är att åka buss! :) )
 
Ventilservice vid 2000, 4000, 6000 mil osv. Ventilerna kan ju vara en kritisk sak. Vet inte egentligen hur tokigt det "brukar" bli på våra hojar. Men i princip kan det bli jättefel.

För litet ventilspel på avgasventilen kan medföra överhettning och brända ventiler = dyrt. För stort ventilspel är inte lika kritiskt, men heller inte bra. Någon motormänniska kan säkert utveckla varför. Jag har enbart lärt mig att det är så.

Tändstiften? De tar ju slut och då får du sämre gnista och förbränning. Tills de tar slut helt. Då får du åka buss till du har köpt nya stift. Eller bärgaren tagit hem din hoj. (Och det vet ju du hur himla kul det är att åka buss! :) )

BUSS?!?!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ventilservice vid 2000, 4000, 6000 mil osv. Ventilerna kan ju vara en kritisk sak. Vet inte egentligen hur tokigt det "brukar" bli på våra hojar. Men i princip kan det bli jättefel.

För litet ventilspel på avgasventilen kan medföra överhettning och brända ventiler = dyrt. För stort ventilspel är inte lika kritiskt, men heller inte bra. Någon motormänniska kan säkert utveckla varför. Jag har enbart lärt mig att det är så.

Tändstiften? De tar ju slut och då får du sämre gnista och förbränning. Tills de tar slut helt. Då får du åka buss till du har köpt nya stift. Eller bärgaren tagit hem din hoj. (Och det vet ju du hur himla kul det är att åka buss! :) )

Undra hur ofta det behövs en ventiljustering när man kollar ventilspelet egentligen. Är det någon som har erfarenhet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Vill minnas att de gjorde någon mindre justering på min vid 4000 mil. Inte mycket, inte alla. Men något lite. Tror jag. (Har papper någonstans, men inte här och nu.)

Det blir upp till bevis snart igen, min hoj har har gått c:a 5950 mil. Gaaaanska nära 6000. ;)
 
Vill minnas att de gjorde någon mindre justering på min vid 4000 mil. Inte mycket, inte alla. Men något lite. Tror jag. (Har papper någonstans, men inte här och nu.)

Det blir upp till bevis snart igen, min hoj har har gått c:a 5950 mil. Gaaaanska nära 6000. ;)

Fixar inte Ronny det där lite snabbt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Som svar på din fråga: nej, tyvärr.

Som konstruktivt förslag: scanna en gammal från tidigare service. Bildbehanda den i något enklare program och få bort texten mekanikern skrivit ("måla över" eller täck tidigare text med vita rektanglar). Paint duger nog.

Skriv ut valfritt antal på din skrivare. Klart! Bra påhitt, va'? ;)


EDIT: Googlade "service check list thruxton 900" och fick en massa träffar.

EDIT2: Scannade en sida ur Haynes manual och messade till dig. Hoppas du har kvar samma mobilnummer som förr ...

Redan funderat i de banorna. Men det skadar ju aldrig att fråga. :)

Hmm, jag sökte på "triumph maintenance check list"...
 
Min har gått typ 4200mil. (2000 av mig). Borde jag serva den alltså? Jag har bara bytt oljor. Inte ens tändstift.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Om man sköter hojen regelbundet (när behov uppstår) så är väl servicens funktion främst att inte påverka andrahandsvärdet negativt?

Jag byter olja för ofta. Tändstift håller länge, men jag har bytt de för ofta också. Mycket har bytts i samband med modifieringar. Jag har pod-filter, så jag gör ofta rent de efter att ha kört i regn; vilket jag försöker undvika att köra i.

Du kanske skall fundera på bromvätska och framgafflar i alla fall? Jag har en packbox som troligtvis ha börjat att läcka; det blir antingen en liten renovering eller ett matris-cartridge om jag bestämmer mig för att lägga de pengarna och det går att få tag på i dessa corona-tider.

Att köra mycket är väl ett bra underhåll också. Ryath är inte svårtstartad längre. Var ute i flera timmar igår; frugan skickade ut mig eftersom det var fint väder (i Falkenberg). ^^
 
Om man sköter hojen regelbundet (när behov uppstår) så är väl servicens funktion främst att inte påverka andrahandsvärdet negativt?

Jag byter olja för ofta. Tändstift håller länge, men jag har bytt de för ofta också. Mycket har bytts i samband med modifieringar. Jag har pod-filter, så jag gör ofta rent de efter att ha kört i regn; vilket jag försöker undvika att köra i.

Du kanske skall fundera på bromvätska och framgafflar i alla fall? Jag har en packbox som troligtvis ha börjat att läcka; det blir antingen en liten renovering eller ett matris-cartridge om jag bestämmer mig för att lägga de pengarna och det går att få tag på i dessa corona-tider.

Att köra mycket är väl ett bra underhåll också. Ryath är inte svårtstartad längre. Var ute i flera timmar igår; frugan skickade ut mig eftersom det var fint väder (i Falkenberg). ^^

Gaffelolja och bromsvätska har jag bytt. Jag satte i progressiva (hm...hette det så?) fjädrar i framgaffeln förra vintern och har även bytt bromsledningar och vätska. Det är mest det där med ventiljustering som spökar i mitt sinne. Jag tycker det är roligare att köra än att skruva.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top