Triumph Thruxton-tråden.

Tommtysnake

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 2004
Kul att du fått igång hojen, igensotade ventiler vad menas med det? Hade nån ventil sotar och kärvat fast öppen?

Till Thruxton verkar det finnas hur mycket som helst om man vill joxa på, nya ljuddämpare för lite lagom ljud, rensa luftburken och byta locket till luftburken, eller byta snorkeln till ett Polaris gummi, hur är det med förgasarmodellen är det SAI avgasrening på dom för den brukar man ju ta bort om man byter till öppnare dämpare, lär väl krävas ombestyckning av förgasarna om man börjar mixtrar ned avgassystem och luftburk.

Sen finns det ju hur mycket som helst att göra då det kommer till kosmetiska grejer, många byter ut bakskärmen mot nån typ av tidy tail med bara baklyse nummerplåt och blinkersfäste, jag råkas ha en R&G med LED-baklyse liggandes i en låda om det är intressant, jag har själv TEC:s med Lucas baklyse, miniblinkers är väl också poppis och gud vet vad i form av tillbehör. Finns ju ordentligt mycket grejer om man kollar och mycket på eBay, har handlat en hel del från England via eBay och det gäller väl i sånt fall att passa på detta år innan dom lämnat EU för gott.

Finns väl väldigt mycket moddar i denna tråd om man bara orkar läsa igenom den, allt från enkla till mer avancerade grejer.

Jag är ju inte så duktig än på förgasarna. De sa att de blåste igenom allt för det var så sotigt. Tändstiftet jag tog bort såg ju ut som ett torrt grillkol. Nu fungerar allt så nu skall den köras oftare. Den har ju bara gått 400 mil och är en -04.

Jag googlar ditt baklyse och återkommer strax så jag vet hur det ser ut. Det är säkert intressant.

Ja det sitter SAI på dessa och de har jag inte rört än, sedan har jag just nu originalavgasrör på men det ligger ett par racing och väntar. Frågan är om jag behöver ställa om något eller om det bara är att byta. Om jag förstått det rätt är det clip-ons det heter?

Jag plöjer igenom forumet för andra gången och är just nu på sidan 438 ????. Det känns som att man känner alla här och vet vilka de är trots att man bara läst om er! Grym tråd och om ni orkar så läs igenom då det säkert skulle framkalla bra minnen. Lite sur för att man missat alla rundor med er.
 

Trixon

Medlem
Gick med
8 Jun 2018
Ort
Motala
Hoj
Triumph Thruxton -04
??
Vad säger ni andra som kör förgasarhojar? Jag känner inte igen det. Min egen är förvisso en insprutare och startar alltid snällt, så den räknas inte i sammanhanget.

Men jag har kört hundratals mil i sällskap med förgasarhojar och kan inte dra mig till minnes att någon haft problem en enda gång. Man märker ju om kompisen inte får igång sin hoj...

Tändningslåset har en del haft problem med, det skall vara en klen konstruktion som rent fysiskt kan gå sönder säger de som råkat ut för det. Men det borde inte påverka om den tänder i motorn eller ej. Tändningslåset är ju mer eller mindre bara en strömbrytare.

Jag hade problem med min Thruxton (-04) när jag startade upp den förra året. Den dog hela tiden efter ett tag. Då jag inte är så kunnig på motorer vågade jag ändå rengöra förgasarna. Blev ingen skillnad. Efter ett tag (googlande) lokaliserade jag problemet till översvämningsventilen från tanken. Den var igensatt efter för många överfyllningar vid tankningar. Så troligtvis bildades det vakuum i tanken som gjorde att soppan inte rann till. Sedan dess har den inte lagt av.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Min tidy tail är "knäck" under kontrollerade former av mig med slägga och vedklab ;) för att få snyggare vinkel på nummerplåten kollar du inlägget 11568 här https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?185151-Triumph-Thruxton-tråden/page579 så ser du en bild på
det hela för och efter operation.

Slip-on, är det nog det du menar om det är ljuddämpare, clip-on är styren ;) Har du ljuddämpare till hojen och i sånt fall vilka? Bäst är väl att bestycka om förgasarna men det är väl inte så bara om man ska få det bra. Jag kör de min ett tag med Triumph Off Road (TOR) dämpare utan att mappa om hojen eller göra nåt och då small den lite på gasavslag, under en tur då jag ätit bullar kom jag på att man kunde plugga SAI slangen genom att sätta en påsförslutare på den och då slutade smällandet, detta finns säkert också i denna tråden.

Har nu laddat batteriet på min Thruxton och väntar på att få gå en premiär tur men jag har fortfarande ganska isigt på uppfarten till garaget, men förhoppningsvis smälier isen under veckan som kommer.
 

Tommtysnake

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 2004
Slip on såklart. Clip on har jag ju lite längre upp och fram på hojen...

Ja hojvädret kommer lite olika i vårt land men det ska vara bra väder i STOCKHOLM hela veckan så lite åka ska det bli här.

Det är ju bra mycket mer klös i denna jämfört med min gamla Transalp 600 från -94.
 

Tommtysnake

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2020
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thruxton 2004
Vätternrundan 10 år?

Hej alla,
Jag är ju ny i forumet men har läst det ett tag utan att vara medlem. Senaste veckan har jag läst alla inlägg från nr 1. Otroligt!

Vilken familj ni är! Vilken kunskap ni besitter och vilka glada minne jag fått ta del av!

Det är nog naturligt att engagemanget och annat tryter efter så många år, dock finns några tappra entusiaster kvar. Erich måste ju få någon form av hedersmärke av Triumph för sina insatser i Sverige.

Finns det någon chans att dra ihop en variant av ”Vätternrundan” i år. Ett 10-årsjubileum där mottot är att hedra er som deltagit? I dessa Corona-tider kanske en variant får göras men det skulle vara en ära att få möjlighet att på något sätt delta.

Jag är 47-år, ingen racerförare men tycker om att åka mc. Mina fegränder är nog de största som finns men jag är nöjd ändå. Min hoj har nu gått 410 mil sedan -04 :D och detta beror på att svärfar har ägt hojen sen den var ny och bara putsat på den. Hojen är original men jag mekar gärna med den, en av anledningarna är att jag vill lära mig det. Jag bor i Stockholm och hoppas det finns fler aktiva här.

Om någon sitter med TOR som de vill bli av med är jag idel öra.

Jag hoppas någon av er åldermän hittar en lust till att tända till igen och om inte annat bara få träffas och prata och kanske dra någon repa ihop.

/Tommy
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tack för tipsen. Jag lämnade in den för en förgasarrengöring. Mekanikern har dock fortfarande svårt för att starta den vilket har varit ett problem sedan tidigare om jag jämför med andra hojar. Vad kan det vara som gör den svårstartad? Det är nästan så att batteriet dör och jag får ladda om det innan jag lyckas få igång hojen. Tips på vad jag kan kolla så man kommer ut och kan åka lite nu?
japp, jag bor i Stockholm.

Motorn går runt och den vill liksom inte tända. Jag får väl hem den från verkstaden i helgen så jag ska börja med att mäta laddningen och kolla batteriet igen. Det är ett litiumbatteri som jag köpte i somras så det borde vara ok, men man vet ju inte.

Thruxton är ju väldigt tjurig har jag förstått det som. Får se om verkstaden får igång den så de kan ställa förgasarna annars blir det jobbigt...

Återkommer till om det behövs lånas lite tändningslås.

Man är ju sugen att få komma ut på vägarna nu...
Är nog inte thruxton specifikt som är tjurig, pilotmunstyckena har dock fantastiskt små hål, behövs mikroskop för att se om det är beläggningar i dom.
Kan tänka mig att piloterna varit smått igensatta och så har det skruvats till förbannelse på tomgångsblandningen, sen när hojen körts så släpper beläggningen i munstyckena, vips, så har man en överfet bränsleblandning. Dessa hojar är byggda för att köras, inte stå och torka ihop.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
??
Vad säger ni andra som kör förgasarhojar? Jag känner inte igen det. Min egen är förvisso en insprutare och startar alltid snällt, så den räknas inte i sammanhanget.

Men jag har kört hundratals mil i sällskap med förgasarhojar och kan inte dra mig till minnes att någon haft problem en enda gång. Man märker ju om kompisen inte får igång sin hoj...

Tändningslåset har en del haft problem med, det skall vara en klen konstruktion som rent fysiskt kan gå sönder säger de som råkat ut för det. Men det borde inte påverka om den tänder i motorn eller ej. Tändningslåset är ju mer eller mindre bara en strömbrytare.

Nej, sålänge man använder hojen regelbundet och inte skruvar ihjäl förgasarna krånglar den i regel inte.
Dom som flyttar tändningslåset till höger sida kommer alltid ha problem med vatteningress och korrosion, mitt har ta i trä inte rostat ihop än..
Och hojen är ändå 17 år i år, med en hel del utomhusförvaring på nacken.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Hämtar den från verkstaden imorgon men har fått rapporter om att den går bra och jämnt nu. Rören var ganska sotiga så det har väl varit en kraftig felmixad blandning som sotat igen. Jag återkommer imorgon angående startproblemet. Kan ju vara att svärfar har haft den felinställd och ståendes i flera år så den blev chockad när den fick komma ut på vägarna.

Är det några kvar i Stockholm med Thruxton?

Jag flydde från fjollträsk i fjol. :p

Ryath började att bli svårväckt förra säsongen, antagligen på grund av att hon har stått för mycket sedan jag blev farsa för lite drygt två år sedan. Jag hade årets premiärtur idag och trots att den var kort så har jag redan kört mer än förra året. :p Jobbsök och flytt kom i vägen då. Men jag får inte sälja för frugan så det blir till att försöka köra mer. Brorsan kan behöva lite sällskap också.

Edit: Jag har lite Thruxton-prylar att sälja. Någon gång kanske jag gör en annons, men tillsvidare så kan man skicka PM för att höra sig för.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
[....]Finns det någon chans att dra ihop en variant av ”Vätternrundan” i år.[.......]
Jag kör gärna ett varv runt Vättern igen. Det är en fin tur. 2019 tappade jag sugen lite efter att ha drivit detta i massa år. Intresset var på avtagande, det var bara ett par-tre som var intresserade och det handlade om att lägga en helg så jag lade ned för min del. Så då ställde jag in mitt deltagande.

Fast Hoff och Trixon gjorde en halv-Vättern, ungefär. Bra så! :)

Så om några vill köra Vätternrundan 2020 så kan jag tänka mig haka på, om det passar i kalendern. Första veckan i juli är jag (förhoppningsvis) i Norge med Rockers Göteborg. OM Norge har öppnat då. Vi kör (förhoppningsvis) en tur i fjäll & fjordar på våra café-bajkar. Man behöver ingen BMW GS för att köra i fjällen. Det går jättebra med en Thruxton. :)

Bifogar två foton, ett från juni 2008 (mera snö), ett från juli 2019 (mindre snö).

Truxan på fjället.JPG Gausta.PNG
 
Last edited:

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Så om några vill köra Vätternrundan 2020 så kan jag tänka mig haka på, om det passar i kalendern. Första veckan i juli är jag (förhoppningsvis) i Norge med Rockers Göteborg. OM Norge har öppnat då. Vi kör (förhoppningsvis) en tur i fjäll & fjordar på våra café-bajkar. Man behöver ingen BMW GS för att köra i fjällen. Det går jättebra med en Thruxton. :)

Det skulle vara trevligt. En helg bör jag kunna avvara. I år håller vi oss dessutom antagligen hemma i Falkenberg hela sommaren. Det är ändå inget vidare nöje i att släpa runt på en 2-2,5-åring som inte frågar efter så mycket.
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Hej på er alla Thruxton fans,

Jag söker en gathoj efter att bara åkt bana de sista 6 åren men som läget är har det mesta blivit inställt och att åka lite gata igen känns lockande.
Söker en läcker & "mysig" hoj som man tar ut på en sväng å bara njuter samtidigt som man inte behöver köra så jäkla fort & hårt för att den ska börja "kännas", mao 1000cc superbike el liknande som jag har & haft flera av går bort.

Har sen länge sneglat på Thruxton och tyckt att den kan kanske passa mina önskningar, speciellt då jag såg nya RS.

Vad tror ni? kan Thruxton vara ngt för mig :) .
Har då inte tänkt mig en helt ny hoj om än lockande utan det blir en med några år på nacken, tar gärna emot lite tips om det finns ngn modell/årgång som har ngt vanligt fel som man om möjligt kan undvika.

Ses på vägarna... Kanske :)
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Hej på er alla Thruxton fans,
....
Ses på vägarna... Kanske :)

jag körde min S1000RR ganska mycket på bana, och tyckte det var kul ett antal år. Började dock att tröttna lite.. Fick sedan en reell försäkringshöjning som jag blev förbannat över. Så från jag hade öppnat brevet från Folksam tills jag stod i Triumph affären gick mindre än 24 timmar.
Hade endast läst lite om nya 1200 ccm Thruxton R och noterad Öhlins och Brembo - och hade även tänkt att jag behöver inte vara snabbast nånstans längre..

Köpte en mattsvart (den snabbaste) Thruxton R - och det är den enda MC jag ägt vart jag skratter varje gång den går igång. Presser du den på bana, känns det ganska fort at chassi inte slår till - Men, på en vanlig klubbkörning kan man vara duktig i mellangruppen utan större problem!!

Jag hittade en körglädje som vore jag 18 år igen ute i trafiken. Har sedan varit närmast EU runt på hojen, som det enkelt går att få lite packgrejor på..
Och även försäkringspremien är ett klipp... (2.600 hel/hel inkl. god service och et smil)..

Lycka till...

Nb: Sen är det inte enkelt at vara ensam med en sådan - det kommer väldig mycket äldre gentlemens och ska prata - ohh, en sådan har jag haft - min pappa körde en sån, etc...
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Hej Thruxton gubbs,är det någon som har original avgasrör till Thruxton efi modellen 2008 och framåt till salu?

Menar du rören/krökarna eller ljuddämparna? Mina originalrör vill jag ha kvar. Men tror jag har originaldämparna i någon låda också, och dom kan vara till salu. Kan ta en titt i källaren inom en snar framtid.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hej på er alla Thruxton fans,[....] Ses på vägarna... Kanske :)
Har du kört mycket bana tycker du kanske att de äldre 900:eek:rna på runt 70 hästar är för slöa. Men i övrigt är de charmiga och trivsamma att köra. Självklart en "sämre" hoj i de flesta avseenden än en nyare 1200. Ingen abs. Inga körprogram. Nästan ingenting egentligen. Inte ens någon plats att ta med sig försäkringspappren. Men en god portion stor charm och körglädje i sin enkelhet.

Ganska få 900-ägare som jag känner har bytt upp sig. Men gillar sin gamla stålhäst, fastän 1200 är bättre på allt. Eller så är vi bara snåla? ;)

Skulle du vara intresserad av en 900 så kika på om den har eftermarknads-stötdämpare. Originalen är inte bra. Innan 2008 var det förgasare, clip on-styre och snyggare instrumentering. Från 2008 är insprutning och lite högre styre.

Kända typfel? Ekrar kan gå sönder efter några år. Jag har bytt några baktill. Godset på motorblocket kan korrodera under klarlacken och bli fult. Min är lite småfläckig på vissa ställen efter 12 år. Några (få) har haft problem med tändningslåset. Finns kanske något mer, men det är inte så vanligt att man har några särskilda problem. (Peppar-peppar-ta-i-trä.) Jag har mest servat varje år och köpt nya däck då och då.

Ventilservice (2000, 4000, 6000 mil osv) är ganska dyr. Så kolla serviceboken före köp.

Och ... som du själva verkar ha insett(?). :) Det är bra med nakenhoj! Man kör inte så fort då. Ibland får jag frågan "är det inte jobbigt på motorväg?"

"Motorväg? I så fall ha jag kört fel eller valt fel väg." En Thruxton skall köras i 95 på en redigt kurvig 70-väg, med ett trivsamt och lagom högt brôtande från ljuddämparna. Det är nästan som sex. :D
 
Last edited:

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Jag hittade en körglädje som vore jag 18 år igen ute i trafiken. Har sedan varit närmast EU runt på hojen, som det enkelt går att få lite packgrejor på..
Och även försäkringspremien är ett klipp... (2.600 hel/hel inkl. god service och et smil)..

Lycka till...

Nb: Sen är det inte enkelt at vara ensam med en sådan - det kommer väldig mycket äldre gentlemens och ska prata - ohh, en sådan har jag haft - min pappa körde en sån, etc...

Tack för input, tycker det låter som jag är ngt på spåret :)
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Har du kört mycket bana tycker du kanske att de äldre 900:eek:rna på runt 70 hästar är för slöa.

Skulle du vara intresserad av en 900 så kika på om den har eftermarknads-stötdämpare. Originalen är inte bra. Innan 2008 var det förgasare, clip on-styre och snyggare instrumentering. Från 2008 är insprutning och lite högre styre.

Ventilservice (2000, 4000, 6000 mil osv) är ganska dyr. Så kolla serviceboken före köp.

Och ... som du själva verkar ha insett(?). :) Det är bra med nakenhoj! Man kör inte så fort då. Ibland får jag frågan "är det inte jobbigt på motorväg?"

"Motorväg? I så fall ha jag kört fel eller valt fel väg." En Thruxton skall köras i 95 på en redigt kurvig 70-väg, med ett trivsamt och lagom högt brôtande från ljuddämparna. Det är nästan som sex. :D


Bana har jag kört massor & kommer fortsätta men till det behåller jag räsern, nu söker jag ngt helt annat, helt enkelt lite MC avkoppling/njutning utan att behöva känna ångest över att man vet att man körde som en huligan.

Tack för tips, nyare än 2008 låter vettigt då det är skönt att slippa förknasarna.

Motorväg: Ska inte köras utan endast undvikas, oavsett fart är det så j---a tråkigt.

Nu ska jag ut å söka lite hojar :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top