Triumph Thruxton-tråden

Är det bara jag som inte är helsåld??
Gillar inte att dom gjort nån halvhjärtad 60tals bsa kopia av tanken fast modernt utslätad och lite för klumpig.. ju mer jag tittar desto mer stör jag mig.
Fast jag kommer provköra en och jubla i hjälmen och inte veta var jag ska ta vägen efteråt. Typ..
 
Är det bara jag som inte är helsåld??
Gillar inte att dom gjort nån halvhjärtad 60tals bsa kopia av tanken fast modernt utslätad och lite för klumpig.. ju mer jag tittar desto mer stör jag mig.
Fast jag kommer provköra en och jubla i hjälmen och inte veta var jag ska ta vägen efteråt. Typ..

Det är märkligt hur olika man uppfattar designen..jag tycker tanken är riktigt snygg!! Passar utmärkt till hojen. Tur att vi tycker olika annars vore ju alla hojar lika!
 
T 1200 R? Javisst är den snygg och säkert en bra hoj. Jag tänder dock mycket mer på en T120 R från 60-70-tal. ( Förlåt Bräck, detta är en -70 och den har sånt jävelstyg som mm-gängor)
 

Bifogat

  • 70-T120R-1LOGO.JPG
    70-T120R-1LOGO.JPG
    259.7 KB · Visningar: 75
  • 70-T120R-2LOGO.JPG
    70-T120R-2LOGO.JPG
    279.9 KB · Visningar: 50
T 1200 R? Javisst är den snygg och säkert en bra hoj. Jag tänder dock mycket mer på en T120 R från 60-70-tal. ( Förlåt Bräck, detta är en -70 och den har sånt jävelstyg som mm-gängor)
Har den? Vart då?
Grottmän som bräck tycker väl allt nyare än flintamotorer är modernt strunt..
 
Har den? Vart då?
Grottmän som bräck tycker väl allt nyare än flintamotorer är modernt strunt..
Bräck säger att sista godkända modellen är -68. Det var den Bonneville jag hade och den hade enbart tumgängor. Från årsmodell -69 började det insmyga sig mm-gängor mer och mer sägs det. Jag vet ju inte för jag hade ingen av de gamla nyare än -68. Äldre och flinta har jag haft. En T110 -59 med automatkoppling var cool.
 
Bräck säger att sista godkända modellen är -68. Det var den Bonneville jag hade och den hade enbart tumgängor. Från årsmodell -69 började det insmyga sig mm-gängor mer och mer sägs det. Jag vet ju inte för jag hade ingen av de gamla nyare än -68. Äldre och flinta har jag haft. En T110 -59 med automatkoppling var cool.

Stämmer inte. (Complete and utter bollocks om man vill säga det på engelska! :D )

UNC och UNF är inte millimeter men tändstiftet kanske ska ha tumgänga för den rättrogne ska vara nöjd? :hihi
 
They converted to metric. Inch by inch! :D
Ja, jag tror de började gå över från typ british cycle standard, standard fine, cei och sånt därnt numera utdött till unc och unf runt 67 när min t100 föddes, efter det gick det utför.
Men automatkoppling?
Engelsmännen hade alltså QS redan 59, ljusår före japsarna!
Rule britannia!
 
Stämmer inte. (Complete and utter bollocks om man vill säga det på engelska! :D )

UNC och UNF är inte millimeter men tändstiftet kanske ska ha tumgänga för den rättrogne ska vara nöjd? :hihi
Vad är det som inte stämmer i vad jag sa?
 
UNC och UNF kom 69 men tändstiften hade millimetergänga. Hickarna har bara mm men det som Jag tycker är rätt behöver inte vara vad Du tycker är rätt... :krama

Nä, jag har inget rätt eller fel efter -68 då jag inte vet så mycket om dessa. Så tack, tändstiften är alltså det enda på -69 som är mm. Det ska jag hävda för Bräck nästa gång vi talas vid.:) Han tycker att den årsmodellen är Triumphs förfall då de gick ifrån tumgängor. Att UNC och UNF är tumgängor vet jag men kom de -69? Vad hette tumgängorna innan dess. Jag vet ofta att jag såg 26 TPI. 26 threads per inch. Det var rätt grova skruvar så det måste ha varit en fingänga- Ungefär 10mm 1.0 gänga.
 
Nä, jag har inget rätt eller fel efter -68 då jag inte vet så mycket om dessa. Så tack, tändstiften är alltså det enda på -69 som är mm. Det ska jag hävda för Bräck nästa gång vi talas vid.:) Han tycker att den årsmodellen är Triumphs förfall då de gick ifrån tumgängor. Att UNC och UNF är tumgängor vet jag men kom de -69? Vad hette tumgängorna innan dess. Jag vet ofta att jag såg 26 TPI. 26 threads per inch. Det var rätt grova skruvar så det måste ha varit en fingänga- Ungefär 10mm 1.0 gänga.

UNC, unified course, grovgänga och UNF, unified fine, fingänga ansågs om en förbättring då. Nu är jag född på 60-talet så jag var inte med så jag kan avgöra om det var så men jag skulle inte ha problem med andra gängor heller. Även polsk cykelgänga...:D
 
Nu måste jag erkänna att gängor inte är mitt största intresse! :) Jag skulle inte ha problem om det så vore polsk cykelgänga och hojen licenstillverkad i Indien, men det är min inställning.
Det är inte mm-gängan som gör Trident/Rocket 3 trevligare än enkelkams Hynda 750 eller 60-tals Bonneville trevligare än en Hinck i min värld...

BSA köpte ju Triumph men hur det var med gängor och när har jag inte brytt mig om att ta reda på. :)
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top