Triumph Thruxton-tråden

Det där med vår/ vinter-luft, fjäll/bohus-luft osv har visat sig klart överdrivet. Ny forskning föreskriver att handpumpad luft är klart överlägset oavsett ursprung.

Annars twintorsk beror ju alltid det problem du skriver om att två svängningstal överensstämmer så att resonans uppstår. Förr hette det wobbel och uppstod av att de små ändringarna man hela tiden gör av styrrikting överensstämmer med ramens egenfrekvens. Då uppstår resonans.Ramen börjar svänga okontrollerat. Jag har upplevt det i så låg fart som 160 med en GS1000G med packväskor på.

Nu kallas det väl chatter på Motogphojarna och uppstår av att svängningstal i motor överensstämmer med svängningstal i ram.

Ändra något är enda lösningen.

Jag är helt seriös nu även om det kan verka annorlunda. Att som jag byta 10 skruvar i ramen mot hitflugna kromade dito i 12.9 kvalitet skulle kunna vara den förändring som behövs. Nu kan det ju i mitt fall som inte hade egensvängniing innan innebära att jag får det i och med modden. Men om det svänger så ändra något och lättast är att göra något stummare. Som att flytta en liten klämma på gaffelbenet till en stämgaffel. Då får den en helt annan egenfrekvems.
Jag får dra upp bågen på kynnefjäll och pumpa i högvärdig bohusluft för hand helt enkelt!
 
så här är det mina vänner, jag har fortfarande ingen thruxton (jävl. väntan) men en klar bild framför mig hur det kommer att se ut (i första skedet) sen vill jag ju ha en hoj som går så bra det bara går efter hojen,s förutsättningar. ingen vet varken mike på ttp lr någon på tuneecu, lr någon annan vänlig själ på the rat forumet. alikzus har haft vänligheten och kollat runt men ingen vet :( sen påstås det på the rat att 2014 års hojar är helt annorlunda med "popping och snatcing" var ute igår och åkte hd som har "luft och buller" samt powercommander. det är inget fartmonster på nå vis men hojen går bra och rent och kan vi bara komma dit lr i närheten men triumph,en är jag så nöjd så. man kan glömma bort och jämföra med tex bmw s1000r. köpt på mig lite grejer som jag hoppas och tror ska funka även om det skiter sig med en mapp från ttp. kommer köra open intake, kn-filter, emgo-shortys först. sen har jag sai-bort, q2 bort i nästa steg alt testa enkel sai bort, fast varför om hojen går bra iaf som det påstås på the rat. min återförsäljare (handlare) har lovat mig lämplig mapp när jag gjort mina första moddar, kanske får man va nöjd så lr ? har ni några andra tankar här ? är så tacksam för era ider om ni har några ska ni veta mvh åke.
 
Tja!
Har tidigare kört sporthoj, men känner att jag har blivit räddare om livhanken och känner inte de nödvändigt o blåsa på i 200blås. Funderar på en Thruxton, Moto Guzzi V7 alternativt Ducati Scrambler. Nu är ni så klart partiska men antar ni har stått inför samma val som mig.

Komigen, tyck till!! :):yoparty
 
Tja!
Har tidigare kört sporthoj, men känner att jag har blivit räddare om livhanken och känner inte de nödvändigt o blåsa på i 200blås. Funderar på en Thruxton, Moto Guzzi V7 alternativt Ducati Scrambler. Nu är ni så klart partiska men antar ni har stått inför samma val som mig.

Komigen, tyck till!! :):yoparty

utan och en,s fått min än :( , väldigt vackra,rätt stuk och med enkla medel får du en hoj som ser ut som en hoj. (det är bara blinkers och reflex som stör i orginal utförande tycker jag) sen som du redan sagt, så snabba är dom nog inte men jag kan jämföra med hd och inte mår jag dåligt när jag kryssar fram i behagligt tempo på den inte. fräna är dom hur som helst är min bedömning :)
 
Tja!
Har tidigare kört sporthoj, men känner att jag har blivit räddare om livhanken och känner inte de nödvändigt o blåsa på i 200blås. Funderar på en Thruxton, Moto Guzzi V7 alternativt Ducati Scrambler. Nu är ni så klart partiska men antar ni har stått inför samma val som mig.

Komigen, tyck till!! :):yoparty

Jag velade mellan Ducati Monster, Triumph Thruxton och en Moto Guzzi V7. Jag behövde en ny motoryckel för att jag inte har något vettigt ställe att meka på och jag tycker att det inte finns några snygga Monster sedan 2007 eller något i den stilen, så de föll bort. V7an tyckte jag hade lite väl få kusar och jag föredrog den mer "organiska" formen som en Thruxton har, så här sitter jag: jag trivs med min hoj och har lärt känna nya och trevliga knuttar här i tråden. :)

Ducati Scrambler tycker jag är ful (ja, du läste rätt :P), så den är inte intressant i min värld. Royal Enfield Continental GT tycker jag är läcker, men det är en stötig enstånka med alldeles för lite effekt (bara snäppet bättre än min 125a hade).
 
Fixar man att byta bakstötdämparna om man bara har tillgång till sidostödet och en extra person?

Det gör du absolut.

Kolla längden innan bara. Mina Öhlinare är 15mm längre än originalet. Ingen nackdel men se till att personen har lite kraft i armarna om det är så. Å så du, ta en sida i taget!:)
 
Det gör du absolut.

Kolla längden innan bara. Mina Öhlinare är 15mm längre än originalet. Ingen nackdel men se till att personen har lite kraft i armarna om det är så. Å så du, ta en sida i taget!:)

Mina är också längre, de är 375 mm, så det blir kanske 15 mm extra?

Men bra, då gäller det att muta sambon att hjälpa till också bara. :gnissla
 
Fixar man att byta bakstötdämparna om man bara har tillgång till sidostödet och en extra person?
Om du vill kan du köra över till mig på Kungsholmen så fixar vi det med min MC-lyft. Jag bytte mina dämpare själv med hojen upplyft på MC-lyften - tog max 10 min.
 
Om du vill kan du köra över till mig på Kungsholmen så fixar vi det med min MC-lyft. Jag bytte mina dämpare själv med hojen upplyft på MC-lyften - tog max 10 min.

Tack så hemskt mycket för erbjudandet, :) men då kan jag likaväl ta det hos sambons föräldrar. Det handlar mest om hur bråttom jag har med att få det fixat. ^^
 
@Alikzus: Nu minns jag inte vilka dämpare du köpte.. men jag bytte mina (till Ikon) själv, utan lyft eller hjälp. Gick smidigt och enkelt. Lite "lyft" och lite "häng ned" så gick det bra. En sida i taget.

@twintorsk: wobbel i 160? Aldrig varit med om. Men varför kör du i 160? Blåsigt som f*n, ju... :)

OT: Vill du köra så fort så köp en hoj till! En snabbare sådan... :) Finns en fin Sprint RS hos Johans Mc. Från år 2000 men i ett helt klanderfritt skick. Har koll på de senaste två ägarna. Fin hoj!!
 
Hallå,
Tänkte mest presentera mig. Thruxton åkare från Gbg som trillade in här, så fick bli till att skapa en login. Införskaffade hojen förra sommaren och har bara gjort lite småsaker sen dess, men nu är det dax att ge mig på han lite mer ingående. Återkommer kanske med lite bilder efter helgen då det ska börjas om tiden finns:)

Såg att det fanns lite fler från Gbg här i tråden och tar gärna en tur någon dag!

Ha det!
 
aj,aj,aj rapporter om att 2015 är låst (såg på the rat nu på morgonen) hinner inte läsa nu men 2 trådar om det :( VÄLKOMMEN f-lix :)
 
@Alikzus: Nu minns jag inte vilka dämpare du köpte.. men jag bytte mina (till Ikon) själv, utan lyft eller hjälp. Gick smidigt och enkelt. Lite "lyft" och lite "häng ned" så gick det bra. En sida i taget.
..............

Ikon tror jag har samma längd som thruxens orginal och då blir det lite lättare än om den måste lyftas 15 mm extra på första sidan man byter.
 
@Alikzus: Nu minns jag inte vilka dämpare du köpte.. men jag bytte mina (till Ikon) själv, utan lyft eller hjälp. Gick smidigt och enkelt. Lite "lyft" och lite "häng ned" så gick det bra. En sida i taget.

@twintorsk: wobbel i 160? Aldrig varit med om. Men varför kör du i 160? Blåsigt som f*n, ju... :)

OT: Vill du köra så fort så köp en hoj till! En snabbare sådan... :) Finns en fin Sprint RS hos Johans Mc. Från år 2000 men i ett helt klanderfritt skick. Har koll på de senaste två ägarna. Fin hoj!!
Tja, den gör ju 200 med lite våld, så då vill jag ju att den ska funka perfekt ända upp dit, som den gjort sen jag köpte den!
Så det får ju justeras..
Nån Sprint blir det inte men jag kollar på gamla Daytonas med 995 motorn,
Fanns en fin i lidköping för några veckor sen som en kärring snöt före mig!
 
aj,aj,aj rapporter om att 2015 är låst (såg på the rat nu på morgonen) hinner inte läsa nu men 2 trådar om det :( VÄLKOMMEN f-lix :)

Nänänä, ta de lugnt nu va. ;) Jag har bara sett samma kille rapportera sin misstanke i två trådar och som diskussionen går så har det som han såg inget med den spärren att göra utan är relaterat till Triumphs "dealer tool", så att de kan mjölka kunder på pengar á la ICT-industrin. Så innan vi har någon/några som säger att det absolut inte går att använda TuneECU så vet vi inget. :musik
 
Nänänä, ta de lugnt nu va. ;) Jag har bara sett samma kille rapportera sin misstanke i två trådar och som diskussionen går så har det som han såg inget med den spärren att göra utan är relaterat till Triumphs "dealer tool", så att de kan mjölka kunder på pengar á la ICT-industrin. Så innan vi har någon/några som säger att det absolut inte går att använda TuneECU så vet vi inget. :musik
ok, han som sagt inte läsa i morse (plikten kallade) och nu kommer jag inte ut på the rat av någon anledning. men med min kalle anka tur vore det inte konstigt om dom skulla va spärrade. får läsa mer hemma vid datorn ikväll.
 
dåså har tom hamburg tune ecu uttalat sig :) , inga problem med 2015 bonny (borde även gälla thruxton)
 
dåså har tom hamburg tune ecu uttalat sig :) , inga problem med 2015 bonny (borde även gälla thruxton)

Skönt att höra swingmaster1959 men tänk så mycket behändigare det är med gasare. Ingen har någonsin kommit på tanken att försöka stoppa byte av nålar eller munstycken. :)

Gasarhoj med handpumpade däck. Dä du! :) Å har man sen som Twintorsk varit på fjället och pumpat så blir det inte mycket bättre än så. Hojen bara flyyyyyger fram.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top