Triumph Thruxton-tråden

2,27 bar fram (33 psi) och mellan 2,62 (38 psi) eller 2,82 (41 psi) bak. Har sett olika rekommendationer, 38 eller 41 psi bak. Brukar därför lägga mig mittemellan, strax över 2,7 bar.

Haynes-manualen ger olika svar beroende på årsmodell(!) - förgasare respektive EFI. Vilket låter kocko... Men, vill minnas att jag läst på RAT-forumet att Triumph har höjt rekommenderat tryck mellan årsmodellerna p g a att en del äldre hojar hade råkat ut för ekerbrott.

Nån som minns om det stämmer? Eller minns jag "trasigt"? ;)

Högre lufttryck, styvare hjul (som helhet)? Mer motståndskraftigt mot smällar (=ekerskador)? Kan det stämma, vad säger fysikläraren i tråden?
 
Du får fråga vem du vill och tro på vad du vill men jag tror i det här fallet helt och hållet på Ghostrider, han är/var ju däckhandlare. Han hävdade envist att däcktillverkaren vet mycket bättre än hojtillverkaren vad ett däck ska ha för lufttryck. Jag tycker det är svårt att motbevisa och vad han sa var att Dunlops däck för gata ska ha 2,5 ( enhet nu som jag glömt bort) oavsett vad hojtillverkaren rekommenderar. Jag kör med detta och får lite varmare däck än TMax när vi har känt nån gång. Fast nu ska vi också veta att vi pratar om så små skillnader att få tryckmätare är tillförlitliga till att mäta skillnaden. Sen vet varenda rarcingförare ( jag känner en del) att man måste lära sig hitta rätt däcktryck. För sitt eget däck och sin egen körstil.
 
2,27 bar fram (33 psi) och mellan 2,62 (38 psi) eller 2,82 (41 psi) bak. Har sett olika rekommendationer, 38 eller 41 psi bak. Brukar därför lägga mig mittemellan, strax över 2,7 bar.

Haynes-manualen ger olika svar beroende på årsmodell(!) - förgasare respektive EFI. Vilket låter kocko... Men, vill minnas att jag läst på RAT-forumet att Triumph har höjt rekommenderat tryck mellan årsmodellerna p g a att en del äldre hojar hade råkat ut för ekerbrott.

Nån som minns om det stämmer? Eller minns jag "trasigt"? ;)

Högre lufttryck, styvare hjul (som helhet)? Mer motståndskraftigt mot smällar (=ekerskador)? Kan det stämma, vad säger fysikläraren i tråden?


Det absolut viktigaste är att däcket har ett lufttryck så att det får rätt arbetstemperatur. Allt annat är underordnat enligt fysikläraren. :)

EDIT: Vi måste ha klart för oss att det är kalltrycket vi pratar om. Trycket i ett varmt däck är mycket högre. Jag vet de som sänker kalltrycket till 1,8 på ett gatdäck för att få rätt tryck när de kör på bana.
 
Last edited:
TMax: Jo, jag vet vad som är Triumphs rekommendationer och jag brukar nog köra 2,3 bar fram och 2,7 bar bak. Men det är ju för originaldäcken, borde inte bredare radialdäck ha andra behov? Jag har också hört det där om ekerbrott som ett argument för att att de har justerat det uppåt (i 2013-handboken så är det samma oavsett last och körstil, intressant nog...).

Twintorsk: Sommarluft; det är ingen snöskoter som vi pratar om. :P

BJN: Så 2,5 bar bak och fram? Rätt arbetstemperatur... Hmm, undra om jag kan smuggla ut den där IR-mätaren från jobbet. ;P
 
idag kom det sista från ön (england) :banana , upprymd av detta ringde man triumphhandlarn i hopp om tidigare leverans än lovat. ja du, jag ser här att den håller på och tillverkas nu, du vet dom har inga sådana på lager utan dom tillverkas först när dom är beställda blev svaret. tror du får räkna med att få den senare delen av april :huvet:huvet:huvet. ställde iaf frågan när jag ändå hade honom på tråden, kan ni mappa den ?, visst kom bara hit du när du fått på grejorna så fixar jag det, bra det då iaf mitt i all bedrövelse:)
 
TMax: Jo, jag vet vad som är Triumphs rekommendationer och jag brukar nog köra 2,3 bar fram och 2,7 bar bak. Men det är ju för originaldäcken, borde inte bredare radialdäck ha andra behov? Jag har också hört det där om ekerbrott som ett argument för att att de har justerat det uppåt (i 2013-handboken så är det samma oavsett last och körstil, intressant nog...).

Twintorsk: Sommarluft; det är ingen snöskoter som vi pratar om.

BJN: Så 2,5 bar bak och fram? Rätt arbetstemperatur... Hmm, undra om jag kan smuggla ut den där IR-mätaren från jobbet. ;P
Nä, visst, men vissa galenpannor pumpar ju däcken på vintern i brist på annat att göra och då får dom ju i vinterluft i däcken med potentiellt katastrofala följder! :)
 
Nä, visst, men vissa galenpannor pumpar ju däcken på vintern i brist på annat att göra och då får dom ju i vinterluft i däcken med potentiellt katastrofala följder! :)

Jo, jo men det är väl ändå ingen som slarvar så med sin hoj att man inte byter luft i däcken strax innan säsongen??????
 
uploadfromtaptalk1425572709675.jpg
Hoppas inte det, men vad vet jag??
Har däremot fått stalltips om vem som kommer köra sveriges högljuddaste Thruxton i sommar.. ?
 
1014, ganska få fattade nog att detta var på gång... Tills du själv "kom ut ur garderoben"! :D
 
Det var BJN!!��
------>

Jobba på nu och skit i dumma kommentarer. De ser precis ut som om de skulle kunnat sitta på någon hederlig gammal racehoj. Kommer tillsammans med thruxtondragning av avgasrören att ge ett fint retrostuk åt 1014*s hoj.
 
Blev klar kl 21:09 igår kväll Goe herrn! Får jag leva länge nog att uppleva ännu ett vätternrunt nu? :D
 
Blev klar kl 21:09 igår kväll Goe herrn! Får jag leva länge nog att uppleva ännu ett vätternrunt nu? :D

Chansen har ökat betydligt senaste dygnet! Ditt arbete ser väl godkänt ut.

Chansen för han som kör PostNord-bilen har dock jävligt små chanser till överlevnad om han inte idag har levererat paketet från Squardeals på ICA Dalaberg. Två dar från UK till Sverige och sen tre dar de två sista milen från Ljungskile och hit. Inte helt godkänt.
 
Blev klar kl 21:09 igår kväll Goe herrn! Får jag leva länge nog att uppleva ännu ett vätternrunt nu? :D

Jag har mött ett Svetsaress - synnerligen proffsigt svetsat med kanonpassform:tummenupp! Nu skall vi bara besluta om längden på "trattarna". Bild kommer när så skett. Vi pratar nu inte om ljuddämpare utan om ljudförstärkare...:rock
 
Nu får köksbordet agera elverkstad några timmar. Fasligt så mycket sladdar och kontakter det blir.
 

Bifogat

  • IMG_0258.JPG
    IMG_0258.JPG
    1.3 MB · Visningar: 52
Det har blivit några lärtimmar för nya lödpennan, pressverktyget m.m. Även lärtid för ny typer av kontakter.Frånsett att jag gjort klart alla misstag från igår, samt att jag håller på att lära mig använda nya lödpennan och nya pressverktyget så har jag faktiskt åstadkommit saker på en bit av det jag ska åstadkomma med Thruxton. Den svarta kontakten har ni nog alla. Från den kommer 5 sladdar. Resten har jag kopplat dit. Nu blir det japankontakter (honmodell) i slutändarna men jag väntar med att kapa tills hag ser helheten.
 

Bifogat

  • IMG_0271.JPG
    IMG_0271.JPG
    1.2 MB · Visningar: 46
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top