Triumph Thruxton-tråden

Passa på att vaxa kåporna ;) snyggt jobbat!
 
Blev inspirerad av en fotoblogg och började mecka lite i Photoshop.
Garagebild+Himmel från google = ny bakgrundsbild. Vad sägs?
Thruxton1.jpgThruxton2.jpgthruxton wallpaper2.jpg
 
Snitsig bild :)

Har äntligen börjat jobba lite med trajan. Grenrören skall poleras upp till sin forna glans på mitt "nya" Zard system.
Misstänker att det fattas delar, men jag kan inbilla mig.. Behöver för övrigt få tag i någon som är vass på TIG-svetsning i Stockholms regionen för att skära in 2 lambdamuttrar i grenrören. Jag ger mig inte på dem med MIG-sprutan..

Knackade även till den sönderklämda värmeskölden.
 

Bifogat

  • IMAG0171.JPG
    IMAG0171.JPG
    76.4 KB · Visningar: 86
  • IMAG0169.JPG
    IMAG0169.JPG
    72.4 KB · Visningar: 79
  • IMAG0170.JPG
    IMAG0170.JPG
    71.3 KB · Visningar: 76
  • IMAG0172.JPG
    IMAG0172.JPG
    71.7 KB · Visningar: 69
Undrar om ni har några tips om var jag kan få tag på en reghållare med baklampa? så att man rensar upp lite bak. Har sett att det finns på ebay med diod baklampa...
 
Last edited:
Bra sida yonsson! Den hade jag missat.
Hittade dessa stötisar till ett lockande pris :)

Någon med erfarenhet?
http://bestforbritts.com/en/bitubo-race-shocks-360mm-black-Thruxton/articolo-174.html

Håller med om att det är en riktigt bra sida.

Nope, erfarenhet av Bitubo har jag inte men de har varit uppe i den här tråden tidigare. Tror nog att det var en av dina polare från baksidan av landet som spanat in dem då. Kollade det jag kunde via nätet och fick för mig att det där är nog bra grejer.

Å så några bilder från i somras.
 

Bifogat

  • DSCN0054.jpg
    DSCN0054.jpg
    253.6 KB · Visningar: 105
  • DSCN0073.jpg
    DSCN0073.jpg
    238.3 KB · Visningar: 103
  • DSCN0080.jpg
    DSCN0080.jpg
    234.6 KB · Visningar: 101
Tack för infon erich :) Får nog bli ett par sånna så fort min badrumsrenovering är klar hemma. Ett ständigt svart hål att stoppa degen i. Iaf fogat klart golvet idag så snart kvarstår bara montering av porslin och knäcka lite rör :) JAG VILL MECKA HOJ!
 
GOD JUL till alla.. passa på att jobba i garaget nu när ni är lediga och visa bilder här på forumet!!!!!!!!!!
 
Vi får mcväder på julafton! Hur sjukt är inte det? +5*c och strålande sol. God jul! Och don't text and drive!
 
GOD JUL till alla.. passa på att jobba i garaget nu när ni är lediga och visa bilder här på forumet!!!!!!!!!!

Tja, så mycket bilder blev det ju inte. Fast efter telefonsamtalet med dig kunde ju även en blind man som jag se att det finns både prickar och streck på såväl insug som avgaskamaxel. Mätte ett shims fel med mitt eminenta digitala skjutmått så jag fick plocka av insugarn en gång till och byta ett shims. Inte helt nöjd. Det ska ligga mellan 0,15 och 0,20 mm på insug. Med de shimsen jag hade att tillgå så fick jag lägga mig på 0.19 istället för 0,17 som jag önskat. Med det shimset jag beställt fick jag 0,145 mm typ och jag tror ju att det är bättre att ligga lite stort än för litet. Å det är ju faktiskt inte för stort. 0,20 gick inte in.

Jag har mekat sen tidig morgon., kl 0300, och nu är allt på plats och jag har provstartat. Startade direkt och gick fint så jag har knappast kunnat sätta kammarna fel. Nu ska jag käka frukost och ta ett par glas vin och sen sova!

God Jul på er allesammans och vi syns på turer till sommaren.
 
Så här säger den tyska motorbyggaren som jobbar dagligen med Triumphs twinnar:

CITAT:
Hat zwar nicht direkt was mit den Steuerzeiten zu tun, passt aber irgendwie doch hierher: Das Ventilspiel:

Triumph gibt für alle Twins ein Ventilspiel für den Einlass von 0,15 - 0,20 mm und für den Auslass von 0,25-0,30 mm vor.
Ich stell das Ventilspiel immer mit einer Toleranz für den Einlass von 0,125-0,15 mm und für den Aauslass von: 0,225-0,25 mm ein.
(Die Shims gibt es in dieser feinen Abstufung von Triumph .)
Hintergrund:
Die Anlauframpen sind bei den Nockenwellen ca. 0,3 mm hoch. Wenn der Motor nun seine Betriebstemperatur hat, vergrößert sich das Ventilspiel und zumindest die Auslassventile werden nicht mehr über die Anlauframpe angefahren, Die Nocke wird zu einem "Hammer", der sprichwörtlich auf das Ventil eindrischt (das kann man auch sehr gut hören: ein hohes "Tickern" im Takt der Drehzahl).
Hört sich erst mal wild an, aber technische Defekte hatte ich deswegen allerdings noch nicht. Der Ventiltrieb ist sehr robust.
Trotzdem: So ein Geräusch tut einem Techniker in der Seele weh! Außerdem gibt es mit den neuen Ventilspielwerten noch mal ein wenig mehr Leistung. SLUT CITAT.

Han har kört med dom här avstånden i flera år utan några problem så jag kommer också att ställa mina ventiler nära minimum eller strax under för att utnyttja kamlobens max lyft. Dina 0,145 mm tycker jag är helt perfekt!!!! För säkerhets skull ska man nog kolla ventilspelet lite oftare men det är ju inget stort jobb.
 
Last edited:
Det märks att det snart är julafton...idag kom toppen äntligen tillbaka från en resa till tyskland där den har portats och ventilbearbetning/sätesbearbetning...liten planslipning också och nya ventilfjädrar...fick samtidigt nya lameller!!! Nu får det bli lite rast/vila och börja montera ihop efter helgerna. Tog några snabba bilder...
P1000277.jpg

P1000282.jpg
 
Klart intressant läsning. Jag har alltid fått lära mig att det är bättre att ligga på den höga sidan men kanske fel alltså.
Nu har jag visserligen redan bytt det shimset och ligger på 0,19 men inför nästa gång är det tänkvärt.

Att kolla spelet är ju inget stort jobb och har man väl gjort det en gång så är det ju inget stort jobb att byta shims heller.

Du har ju en hel del kul jobb framför dig nu så det där med att "göra ingenting och vila efteråt" kommer väl lite på skam nu.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top