Triumph Thruxton-tråden

Vinterjobb Thruxton

Nästa helg har jag tänkt börja.

Tappa ur oljan och montera av alla aluminiumkåpor.

Mäta ventilspel och jag är ganska säker på att jag måste montera av minst en av kammarna för att byta shims. Ett av spelen var snålt då jag kollade vid 1600 och nu har den gått 600 mil till..

Under tiden ska jag slipa/polera om kåporna för att se om det går att få perfekt resultat på en traja. Var och köpte slippapper från 320 till 4000 korn häromdan. Alla storlekar som finns däremellan. Papper finns upp till 2000 sen blir det Abralon trissor 2-4000. Därefter lumptrisor med två olika wax. Ska köra grova först med en ny trissa och sen det fina med en annan ny trissa. Tvätta noga med T-röd emellan. Blir det inte bra nu så tror jag inte att det är mitt fel. Då köper jag ett set med kromade. Det finns ju skitbilligt på eBay. Dock har jag aldrig sett ett set med svarta kåpor.

När det gäller gaffelbeben så ska jag byta olja och packboxar samt lackera för de har mycket stenskott. Tänkte först pulverlacka men då ingen häromkring gör detta så blir det följande:

Först vattenslipa ner och slipa lite hårt och stort där märkena är. Fillprimer på detta. Sedan mattsvart bas och ovanpå 2 k klarlack. Jag har ju samma grejer på mina glasfiberskärmar och det är oerhört slitstarkt men underben på en gaffel är ju väldigt utsatta.

Sen funderar jag på om jag ska ge fan i att polera lyktfästena igen utan lacka dem svarta istället?

Sen har jag nya snyggare JoeBarteam-märken att sätta på sidokåporna och det kommer jag givetvis att göra.

Tips och trix och tyckande om alla mina arbeten mottages tacksamt!
 
Aha tack för tipset, har inte sett den sidan förut.
Ja det ser ju seriöst ut, funtar också på att beställa lite saker därifrån.

Upprepar frågan, ingen här som vet något om firman?

Mvh
Martin


Är det någon som har handlat från www.solotriumph.com?

Allt verkar ju seriöst men det vore såklart skönt om någon hade egna erfarenheter.

Tack på förhand!
 
Då har cylinderraden återkommit från en resa till det stora landet (USA), där det har borrats och fått ny nikasil och blir därmed 904 cc. Väntar dock fortfarande på toppen som är i Tyskland för "behandling".
P1000936.jpg
 
Å ser att du inte var helt nöjd med planheten så att du tog fram osthyveln och fixade till och skrev OK när du var nöjd.:D

Ser ju nice ut ska bli spännande att se fortsättningen.
 
Å ser att du inte var helt nöjd med planheten så att du tog fram osthyveln och fixade till och skrev OK när du var nöjd.:D

Ser ju nice ut ska bli spännande att se fortsättningen.

Osthyvlar är användbara till mycket mer än ost, vet du, he,he!!!!
 
Originalfärg förstås, fast rengjort!

"Dom är knepiga britterna." (minns inte om det var Asterix eller Obelix som brukade använda det uttrycket)

Originalfärg fast rengjord på en 2004 som verkligen rullat en del och ser så bra ut tyder på bra kvalitet. Klarlacken som de har slängt på motor och kåpor är ju helt medioker. När det gäller lackeringen på hojen är jag kluven. Det är ju inte OK att det som för Yonsson och mig krackelerar innanför bensinlocket men samtidigt tycker jag den tål mer nötning än vad någon japanhoj jag har ägt har gjort.

Stålomspunna slangar som original är bra kvalitet men fästena de valt ser ut att komma från Biltemas sortiment. Und so weiter...

Jag tycker alltså att de blandar rätt friskt mellan riktigt bra kvalitet och ren skit.

Kanske bara jag som har den åsikten?
 
Aha tack för tipset, har inte sett den sidan förut.
Ja det ser ju seriöst ut, funtar också på att beställa lite saker därifrån.

Upprepar frågan, ingen här som vet något om firman?

Mvh
Martin

Får jag ett inte helt orimligt prisförslag på frakten lägger jag en beställning. Trevliga per mail iaf. Återkommer när jag vet mer.
 
Hej
Gör det lätt för mej.Var precis ute o drog bort gaffelbenen.Tänkte byta olja av bara farten.Nån som har tips på olja samt mängd..?Samma nån som vet vad spelet på ventilerna bör vara?/Tack på förhand
 
Hej
Gör det lätt för mej.Var precis ute o drog bort gaffelbenen.Tänkte byta olja av bara farten.Nån som har tips på olja samt mängd..?Samma nån som vet vad spelet på ventilerna bör vara?/Tack på förhand

Oljan original är SAE10W och Bonneville ska ha 484 cc i varje ben men det är ju ungefärligt. Mer exakt blir det att mäta nivån. Den ska vara 120 mm (gäller Bonneville) från överdelen av benet med fjädern ur och benet fullt ihoptryckt. Biltema har en billig nivåjusterare som funkar ypperligt.

Ventilspel på kall motor skalla vara 0,15mm -0,20mm insug och 0,25mm-0,30mm avgas.
 
Last edited:
Satt (på muggen) och bläddrade i en ett par månader gammal "Allt om MC" och då får man se vår egen TMax i en artikel! Synd att du inte hade Thruxan utan poserade med "vardagshojen". Kul ändå! Du såg välkammad ut!
 
Satt (på muggen) och bläddrade i en ett par månader gammal "Allt om MC" och då får man se vår egen TMax i en artikel! Synd att du inte hade Thruxan utan poserade med "vardagshojen". Kul ändå! Du såg välkammad ut!
Kändispoäng, he-he! :) Det är en grej från förra året. Blev intervjuad av tidningen tillsammans med ett antal andra hojåkare. Journalisten bor i Göteborg och kör Street Triple. Han körde Bonneville förut och var med på trådens egen lilla vårtur till Gottskär i april 2011.
Hursomhelst, Allt om Mc ville ha ett urval av hojåkare på temat "vad döljer sig bakom visiret - vem är snickare, vem är företagare" ..osv. Först försökte jag komma med trajjan, men hade hade flera trajjor redan, och ville hellre se TMaxen:en i tidningen. Så det var bara att åka hem, dra på sig jobb-kavajen och byta till jobb-hoj.*)

*) Men den duger på kurvig väg oxå... med nya sulor från Bridgestone, effektsystem från Leo Vince, stålomspunnen bromsslang, rensad bakdel (faktiskt mera moddad än trajjan:)), 160 i ärlig toppfart. Inte illa med bara 40 hk.

Sorry for OT!
 
Last edited:
Nya grejer kommer i en strid ström.. nu en catch can från USA...liten och behändig och som vanligt åker jag på tull o moms..bidde en dyr en !!!!!
P1000272.jpg
 
Då har man införskafat sig en Truxton igår :) frågor kommer senare när jag ska rensa den lite ;)
 
Då har man införskafat sig en Truxton igår :) frågor kommer senare när jag ska rensa den lite ;)
Grattis, välkommen!

EDIT: du får gärna föreslå en bra Skånerunda en helg i sommar! Vi är en hel del som nog kan tänka oss att köra lite skånska kurviga småvägar. Det är ju mindre än 20 mil från Göteborgsområdet till Hallandsåsen... (en timma i 200 knyck!:D)
 
Last edited:
Nya grejer kommer i en strid ström.. nu en catch can från USA...liten och behändig och som vanligt åker jag på tull o moms..bidde en dyr en !!!!!
P1000272.jpg

Trevlig!
Lite smuttare än min kaffemugg på Yamman :D
Fast min är 100% egentillverkad.
 

Bifogat

  • Panzaa_betty172.JPG
    Panzaa_betty172.JPG
    21.3 KB · Visningar: 88
Last edited:
Back
Top