Triumph Thruxton-tråden

Tänkte jag skulle köpa led blinkers och bakljus då mina gamla som jag skruvade på i vintras är av dålig kvalitet och lyser för svagt. Men man har ju läst att de flesta har problem att få detta att funka bra. Själv är jag väldigt okunnig på detta område. Kan någon förklara hur det funkar, vad jag behöver ha i form av reläer och grejer och hur det ska kopplas?

Det ska inte vara så komplicerat nu när det finns blink reläer som ordnar det som tidigare var tvunget att lödas och meckas.
Jag tog beslutet att använda vanliga och E-märkta lampor för att bara kunna rulla in till bilprovningen den dagen. Okay, insatsen till dämpare då förstås ;)
 
Det ska inte vara så komplicerat nu när det finns blink reläer som ordnar det som tidigare var tvunget att lödas och meckas.
Jag tog beslutet att använda vanliga och E-märkta lampor för att bara kunna rulla in till bilprovningen den dagen. Okay, insatsen till dämpare då förstås ;)

Men det finns väl godkända led-blinkers också?? Jag måste ju besikta i år så det är viktigt för mig också. Var hittade du dina blinkare? Dämparna får bli tillfälligt byte till TOR eller orginal. (Undrar hur den kommer gå med orginaldämparna..hehe)
 
Uppdatering: hastighetsmätare + 17" framhjul

Jag tror mig hur ha hittat en snygg lösning på problemet med hastighetsmätaren/trippmätaren i kombination med 17" framhjul:

Triumph har på ett antal gamla modeller 17" framhjul och samma drivning av hastighetsmätaren, dock görs detta här från höger sida av framhjulet.
Vad jag kan se så skiljer det dock inget på konstruktionen av hastighetsmätardrivningen, den är bara vänd upp och ner för att sitta på höger sida.
Däremot så sitter det en annan lagerbana i drivningen för en smalare hjulaxel på våra hojar.

Det finns därför 2 alternativ som båda involverar att man köper en (förslagsvis begagnad, finns gott om dem på eBay) hastighetsmätardrivning för 17" hjul:

1. Lyckas få loss lagerbanan ur gamla hastighetsmätardrivningen o sätt i den nya för 17" hjul.

2. Plocka ur kugghjulen ur nya drivningen o sätt i gamla huset.

Av dessa alternativ verkar #2 faktiskt enklare. Dett större kugghjulet trillar ur av sin egen vikt. Det mindre kräver dock lite mer jobb:
http://www.xrv.org.uk/forums/transalp/15652-transalp-speedo-drive-repair.html (Samma tillverkare och konstruktion av drivning som Triumph använder)

Jag har beställt en drivning från en gammal förgasar-Daytona från tyskland för 30 eur inkl frakt och återkommer i ärendet när jag labbat vidare...
:)

daytonadrivning.jpg
 
Prov monterade ena ljuddämparen bara för att få en lite anaing om hur det kommer se ut när det är klart..
Det går att montera på lite olika höjd/vinkel. Vad tycker ni grabbar?
Om det skall monteras som på bild2 då ryker fotpinnarna bak. och jag vet inte om jag vill det, men annars ser det ganska tufft ut..

Bild 1 (minst lutning uppåt) är snyggast tycker jag!
 
En allmän fråga egentligen men ändock:
Tänkte ev. pulverlacka motorkåpor+kamkåpa på hojen. Någon som gjort detta? Resultat?

Ang. grenrören så går jag i samma tankar där, fast då keramisk coating. Bandage ser ut som skit redan efter kort tid, haft det på ett par hojar och det spelar ingen roll vad man använder för fabrikat, efterbehandling eller motsv. Ge det ett par månader så ser det ut som skit.
Behöver man ta bort kromet innan coatingen?
 
En allmän fråga egentligen men ändock:
Tänkte ev. pulverlacka motorkåpor+kamkåpa på hojen. Någon som gjort detta? Resultat?

Ang. grenrören så går jag i samma tankar där, fast då keramisk coating. Bandage ser ut som skit redan efter kort tid, haft det på ett par hojar och det spelar ingen roll vad man använder för fabrikat, efterbehandling eller motsv. Ge det ett par månader så ser det ut som skit.
Behöver man ta bort kromet innan coatingen?

Jag pulverlackade mina motorkåpor + drevkåpan mattsvart för ett par år sen och det ser fortfarande bra ut. Glasblästrat som underarbete. Nästa gång ska jag behålla "blästerlystern" och enbart lägga en klarlack (pulver) ytterst. Jag gillar den råa aluytan som blir efter glasblästring.
 
Last edited:
Jag vill ha en Thruxton! Vill du ha en KTM 690 SMC...? :krama

Nej det vill jag inte!
Tror det är fel forum att ragga efter en Thrux..:va
Men när du har hittat en är det här du hittar en massa tips o trix...
Men du kan ju alltid läsa här och läska dig lite:D

Bild 1 (minst lutning uppåt) är snyggast tycker jag!

Tackar för alla svar..
Tror nog det lutar åt bild 1 precis som ni skriver, men det hade varit roligt att skjuta lite avgaspuffar i ansiktet på folk:D
 
Last edited:
Jag vill ha en Thruxton! Vill du ha en KTM 690 SMC...? :krama
Det är förståeligt! :) Tror som speedtwin att de som hänger härinne inte är de första att sälja sina darlingar. Men det kan ju finnas tips om hojar till salu.
Montana sålde väl sin Thruxton förra året. TCEs vita skönhet (mixad Bonnie/Thrux) var ju tidigare till salu, vet inte om det fortfarande är aktuellt. Om han vill byta till en KTM? Nja, fråga, vetja! :)
 
Det är förståeligt! :) Tror som speedtwin att de som hänger härinne inte är de första att sälja sina darlingar. Men det kan ju finnas tips om hojar till salu.
Montana sålde väl sin Thruxton förra året. TCEs vita skönhet (mixad Bonnie/Thrux) var ju tidigare till salu, vet inte om det fortfarande är aktuellt. Om han vill byta till en KTM? Nja, fråga, vetja! :)

Fick fundera en stund men det spelar faktiskt nästan ingen roll vad jag skulle bli erbjuden att byta mot så skulle det bli nej. En ny Norton skulle jag allt överväga och om pengarna byteshojen kan inbringa vid försäljning skulle kunna ge mig en ny Thruxton med all utrustning jag vill ha så varför inte. Fast sånt händer ju inte!:D Det finns faktiskt ingen annan hoj som lockar mig att byta till för att köra på. Kan man säga att man har kommit rätt då?:)
 
Nu ska vi inte ta i så att vi spricker :D


Jag hade bytt mot en ny Commando, det skäms jag inte för :)
 
Nu ska vi inte ta i så att vi spricker :D


Jag hade bytt mot en ny Commando, det skäms jag inte för :)

Det är klart jättefula är de ju inte men har man hållit på Traja i över 40 år så kan man ju inte bara byta så där. :D
 

Bifogat

  • Commando 961 Cafe Racer Silver 1280x1024.jpg
    Commando 961 Cafe Racer Silver 1280x1024.jpg
    177.5 KB · Visningar: 98
  • Commando 961SE 1280x1024.jpg
    Commando 961SE 1280x1024.jpg
    179.6 KB · Visningar: 94
Porr:

Progresiva Icon fjädrar i gaffeln och nya självnjutarna bak. Gick ner på 10W igen efter som fjädern är styvare. Kan säga att Öhlinarna vägde mycket mindre i handen än orginalet.
Har bara torrjuckat lite stillastående och det känns helt annorlunda.

Ber om ursäkt för sne blinkers, straps på gummibälgarna och hastighetsmätarviren samt att den är garagedammig. Det kommer åtgärdas till våren.
 

Bifogat

  • Före.jpg
    Före.jpg
    239.1 KB · Visningar: 88
  • Efter.jpg
    Efter.jpg
    197.5 KB · Visningar: 121
Fy fan vad sexigt!

Någon som har erfarenhet av hagondämparna i förhållande till orginal? Jag har ju knappt kört hojen någonting än, men på trat gnäller ju alla på orginal och hagondämparna kostar bara 2000 på johans mc nu.
 
Ledsen för sent svar yonsson!
Ang. Hagon-dämparna så får du vad du betalar för.

De väger som ett mindre kärnkraftverk, är fula och rostar i dämparkroppen efter ett tag.
Prestandamässigt fungerar de väl OK, inga höjdare men mycket bättre än de svampiga originalen. Jag hade nog satsat på ett par Ikon-dämpare istället. Vet att Zard säljer dylika. Vill du pruta lite så finns de att få tag i utomlands.

Vad pyntade du för Öhlinarna teargaz?
 
Nice price!

Kostar ju en smärre förmögenhet att ta hem dem annars (fullpris med alla fjant avgifter).
God körning!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top