Triumph Thruxton-tråden

Cheers!

Har skickat PM och mail till honom, men han svarar tyvärr inte.
Orkar inte vänta så mkt längre så ett köp från Tyskland är nära förestående :)

Jo han är lite slö att svara, samma när jag kontaktade honom!!! Kolla in den här tråden där det står en hel del om batterierna:
http://www.ducati.ms/forums/77-sport-classic/51537-lose-4-kilos-ugly-battery-box.html
Jag har nog postat den nån gång tidigare men det skadar inte att läsa en gång till!!
edit: läs gärna här också:
http://www.visordown.com/product-news/put-your-bike-on-the-battery-diet/14635.html
 
Last edited:
Tack för tipset!

Skall läsas igenom.
Ännu en ritning klar för den intresserade.
Om den fula originalplåten önskas byta ut snidade jag till denna istället.
Vet att det finns färdiga att köpa, men hur kul är det? :)
 

Bifogat

  • ScreenHunter_06 Dec. 05 19.45.gif
    ScreenHunter_06 Dec. 05 19.45.gif
    7.4 KB · Visningar: 58
Någon som kan tipsa om hur man bäst tillverkar ett fäste för baklyset?
"Fender eliminator kit" eller motsv. Måste få lite ideér om hur jag skall bygga mitt fäste.
 
Någon som kan tipsa om hur man bäst tillverkar ett fäste för baklyset?
"Fender eliminator kit" eller motsv. Måste få lite ideér om hur jag skall bygga mitt fäste.

Jag tog ett "vanligt" vinkeljärn från typ bauhaus och borrade ett par hål i plattan längst bak på ramen under sadeln. Skruvade fast med lämpliga skruvar och vips så var ett passande fäste för lyset klart. Järnet hade också ett perfekt hål att dra kablarna genom... Fast det kanske beror på vilket lyse man har. I stället för bakskärmen klippte jag bara till en passande bit i tunn plåt för att täcka hålet under sadeln. Blinkerfästen är som jag har nämt tidigare ngn typ av båt-beslag, också köpta på Bauhaus. :) Har inga bra bilder men om du vill kan vi ses ngn dag och kika och snacka lite skit och greja lite. Jag har hojen hos polaren på Kungsholmen.
 
Nice!
Det får vi ta och göra.
Vi får höras på tele i veckan.

Freddan
 
Nice!
Det får vi ta och göra.
Vi får höras på tele i veckan.

Freddan

Jag installerade min MAS FEK idag och bytte blinkers. Tyvärr går blinkarna mot där, men det skiter jag i, just nu i alla fall. Bilder kommer imorgon eftersom alla bilder ligger på telefonen.
 
Last edited:
Ja du är också välkommen! :) Onsdag kväll kanske? Om det inte snöar för jag har vinterjour på jobbet och måste sköta lite bevakning och utringning m.m.

Onsdag bra. Om jag inte måste jobba ;)
Hörs under onsdagen.

Jag installerade min MAS FEK idag och bytte blinkers. Tyvärr går blinkarna mot där, men det skiter jag i, just nu i alla fall. Bilder kommer imorgon eftersom alla bilder ligger på telefonen.

Vart bestälde du MAS prylar?
Jag har beställt från grabbarna i Delsbo men inget hänt. Svarar inte på mail heller...
 
Last edited:
Jag beställde från mototwin (i september). Lampan är sönder sedan innan och någon har försökt fixa den med lim. Lätt fixat och är på insifan, men icke desto mindre störande. Jag tror det är MAS som saknar lager och är långsamma på att tillverka. Det verkar som om alla MAS beställningar tar tid. (om det vsr en MAS FEK du beställde.
 
Jag beställde från mototwin (i september). Lampan är sönder sedan innan och någon har försökt fixa den med lim. Lätt fixat och är på insifan, men icke desto mindre störande. Jag tror det är MAS som saknar lager och är långsamma på att tillverka. Det verkar som om alla MAS beställningar tar tid. (om det vsr en MAS FEK du beställde.

Beställt framskärm, kedjeskydd mm.
Ja se villka italienare va...
 
Mas fek

Här kommer bilderna. Jag är väldigt nöjd än så länge, även om blinkersarna bak går emot dämparna. Blinkarna kostade totalt 300kr och har den retrolook jag var ute efter. -Runda, kromade med färgat glas.
Än är inga sladdar inkopplade. Det får bli nästa delmoment.
Nu väntar bara svart framskärm och eventuellt ett nytt avgassystem, sen är vinterns moddar klara.
 

Bifogat

  • thruxton 20101206 001.jpg
    thruxton 20101206 001.jpg
    121.8 KB · Visningar: 118
  • thruxton 20101206 007.jpg
    thruxton 20101206 007.jpg
    128.3 KB · Visningar: 127
  • thruxton 20101206 006.jpg
    thruxton 20101206 006.jpg
    143.6 KB · Visningar: 122
  • thruxton 20101206 011.jpg
    thruxton 20101206 011.jpg
    79.2 KB · Visningar: 105
  • thruxton 20101206 012.jpg
    thruxton 20101206 012.jpg
    109.1 KB · Visningar: 101
  • thruxton 20101206 008.jpg
    thruxton 20101206 008.jpg
    110 KB · Visningar: 107
  • thruxton 20101206 013.jpg
    thruxton 20101206 013.jpg
    99.4 KB · Visningar: 93
Last edited:
äntligen!!!!

Nu har jag fått mina ekrar från England, och det blev rätt denna gången:banana
Men det behövdes 4a. leveranser innan det blev det som jag hade beställt.
Men nu har jag börjat att ekra upp fram hjulet, det var lite krångligare än bak. det skall ju ligga 3kors eller vad det heter... Och som jag läste i en annan tråd ang. ekra hjul så var det någon som skrev att det behövs en hel del tålamod, Han hade rätt:gnissla
Men det blir nog bra när det är färdigt:D

Här kommer bilderna. Jag är väldigt nöjd än så länge, även om blinkersarna bak går emot dämparna. Blinkarna kostade totalt 300kr och har den retrolook jag var ute efter. -Runda, kromade med färgat glas.
Än är inga sladdar inkopplade. Det får bli nästa delmoment.
Nu väntar bara svart framskärm och eventuellt ett nytt avgassystem, sen är vinterns moddar klara.

Det blev riktigt nice!
Gillar blingkarna:tummenupp
 
Last edited:
Vad var det du beställde, var det banor + ekrar både bak och fram? Har du kanske produkt# hos Central Wheel om man vill apa din beställning? :)

Det var bakhjul(17x5,00") och eker sattser för bak och fram. Och röda ekernipplar.
Jag köpte en framfälg av en kille här på SH (17x3,50")
Men det var väldigt jobbigt att få rätt ekerar för framhjulet, 3st. felaktiga leveranser. (nätan fyra månader med returer, tjat och mail):huvet
Men bak banan och ekerarna för det gick utan problem.
Jag har inga art.nr. men det står på deras hemsida. Men var VÄLDIGT noga med att speca. vad det är du vill ha...
Men du kan ju göra som BJN han skickade navet, så då bygger dem hjulet för dig. Det var nog inte så dyrt och då kanske det blir rätt med engång. Du vet Verkstadsfolk och säljare:va det är nog skillnad på folk och folk:D

Hur gick det för dig BJN, har du fått tillbaka hjulet?
 
Hur gick det för dig BJN, har du fått tillbaka hjulet?

Det har kommit så långt att jag har betalat och det ska nog ha skickats nu så det återstår att se vad som kommer. Fast är det som de säger att de har byggt alla hjulen som fabriksmonteras på Thruxton så bör de väl kunna klara detta.

För själva jobbet att montera ihop hjulet är kostnaden ca 600 kr. Sen hade färgen på navet lossnat på några ställen så jag valde att låta dem pulverlackera detta också. Kostnaden för detta är ca 400 kr och då demonterar/monterar de hjullagren i det priset.

Tycker att de har schyssta priser och talar man med rätt person så verkar de också kunna en del fast jag har stött på en som inte verkade ha någonting klart för sig.

EDIT: Jag meddelar hur det gick när jag har facit i handen!
 
Jag har ju triumphs effektdämpare på nu och dynojet. Vad händer om jag byter till ett öppnare sliponsystem? Måste jag ombestycka igen då eller kommer den att gå bra ändå? En extra hästkraft mer eller mindre skiter jag i, jag vill bara att den ska gå bra.
 
Jag har ju triumphs effektdämpare på nu och dynojet. Vad händer om jag byter till ett öppnare sliponsystem? Måste jag ombestycka igen då eller kommer den att gå bra ändå? En extra hästkraft mer eller mindre skiter jag i, jag vill bara att den ska gå bra.

Eftersom ingen svarat så svarar jag utan att veta säkert.

Jag har under flera års tid kollat mappningar/ombestyckningar när det gäller byte av ljuddämpare, byte av luftfilter och ombyggnad (avlägsnande av) av luftburken. Både när det gäller SV1000 och Thruxton.

Slutsatserna av detta läsande är:

Byte till öppnare dämpare kräver alltid ommappning/ombestyckning fast det är i stort sett samma oberoende av vilka öppnare dämpare man sätter på.

Byter man däremot hela systemet till 2-1 så blir saker rätt annorlunda.

Byte av luftfilter kräver aldrig något då original alltid ger tillräckligt. (För i övrigt otrimmade motorer)

Ombyggnad av luftburk kräver däremot oftast ommappning/bestyckning.

Mina egna erfarenheter säger att mina Norman Hyde Toga som ju är öppnare/ljudligare än Triumphs egna effektljuddämpare kräver lite större munstycke eller uppflyttning av nålen. Stiften var i a f märkbart ljusare. Fast hojen går hur bra som helst så där märks ingen skillnad.

Får du ut något av detta långa svar? :)
 
Det har kommit så långt att jag har betalat och det ska nog ha skickats nu så det återstår att se vad som kommer. Fast är det som de säger att de har byggt alla hjulen som fabriksmonteras på Thruxton så bör de väl kunna klara detta.

För själva jobbet att montera ihop hjulet är kostnaden ca 600 kr. Sen hade färgen på navet lossnat på några ställen så jag valde att låta dem pulverlackera detta också. Kostnaden för detta är ca 400 kr och då demonterar/monterar de hjullagren i det priset.

Tycker att de har schyssta priser och talar man med rätt person så verkar de också kunna en del fast jag har stött på en som inte verkade ha någonting klart för sig.

EDIT: Jag meddelar hur det gick när jag har facit i handen!

Hur knepigt var det att "avekra"? Gjorde du något med naven innan du skickade (tog ur lager etc)? Vet du än vad du landar på för totalkostnad?
Jag har noll & ingen erfarenhet av ekerfälgar men är som sagt sugen på 17" hjul fram och en lite bredare bakfälg...

Vad kör ni med för depåstöd för att hissa upp framändan med?

Edit: Såg att du redan skrivit att de tog ut lager :)
 
Last edited:
Hur knepigt var det att "avekra"? Gjorde du något med naven innan du skickade (tog ur lager etc)? Vet du än vad du landar på för totalkostnad?
Jag har noll & ingen erfarenhet av ekerfälgar men är som sagt sugen på 17" hjul fram och en lite bredare bakfälg...

Vad kör ni med för depåstöd för att hissa upp framändan med?

Mc lyft från verktygsboden, fungerar kanon :tummenupp
 

Bifogat

  • 58457_big.jpg
    58457_big.jpg
    13.5 KB · Visningar: 118
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top