Triumph Thruxton-tråden

Tack för erbjudandet! Däcken har redan kommit. Beställde från Tyskland. 1600 för fram och bakdäck inkl frakt (demon sport). Inte illa va?

Nä. det är kanonbilligt.
Jag gav väl ca 2000 för mina Roadsmart. Sen stack jag till Biltema och köpte alla grejer som behövdes för att byta och balansera. Då var jag totalt inte ens uppe i vad jag skulle fått gett för två monterade däck där jag brukar köpa. Att komma till honom med två däck inköpta på annat ställe hade inte varit lönt att försöka ens.
 
Vissa blir ju lite kinkiga, men jag resonerar så att Kenneths mc som är relativt små och borde vilja ha kunder.
 
Vissa blir ju lite kinkiga, men jag resonerar så att Kenneths mc som är relativt små och borde vilja ha kunder.

Visst, å han får ju betalt för jobbet så det borde inte vara några problem. Fast jag känner min däckhandlare allt för väl.:D
 
Munstycken

Fråga till Panzaa och CharlieC i första hand men svara gärna den som har något att tillföra.

Jag har för mig att ni skaffade 140 på huvudmunstycken och jag undrar om ni monterat och om det blev bra?

Ser på stiften att min går lite snålt nu så jag behöver öka från 118 och kanske höja nålen. Tror inte att jag behöver öka så mycket men tar nog bort restriktorplattan i luftburken också så då blir det lite mer.

Jag tycker 140 låter väldigt mycket med tanke på vad jag läst och är därför intresserad av att veta om era hojar går bra med det.
 
Däck och fälg

Jag har idag haft kontakt med Jerry Hillyard (jäkligt serviceminded kille) på http://www.central-wheel.co.uk/.

Jag kommer att beställa ett färdigbyggt hjul av dem för ca 3000 kr inklusive frakt. Det blir en 4.25" aluminium-fälg med polerade rostfria ekrar. Denna är optimal för ett 150/70 däck som jag har men det går även att sätta dit ett 160-däck om man så vill. Kostnaden de tar för att sätta ihop hjulet är ca 500 kr och det tycker jag är klart prisvärt. Då tillkommer ju frakten för att få mitt nav till dem. Jag vet inte vad det kostar att få ett hjul uppekrat här men jag som har provat tycker 500 är rätt låg kostnad. Lägger man till fraktkostnaden för navet ca 250 kr så är det jämnt skägg om man betalar 750 kr här. Fast det kanske är så lätt för den som kan att det är mycket billigare här men det är svårt att tro.

EDIT: Min f d svärfar som jag vet är skitduktig på detta och givetvis gjort det helt gratis för mig är ju 85 bast och lite krasslig så jag har inte ens frågat honom.
 
Last edited:
Spam

Jag är medveten om att jag spammar den här tråden nu och även om jag aldrig sett någon moderator här inne och varnat så blir väl jag snart avstängd nu. Men måste berätta en historia om hur otroligt hyggliga många firmor är. Detta är bara ett exempel.

Jag har jagat gul tändkabel länge, Accel med kopparledare. American Racing är enda stället där jag hittat metervara. Kableskor som passar i original Thruxton tändspole kan jag dock inte hitta någonstans. Där hittade jag dock lösningen att ta en honkontakt till en vanlig elkontakt s k "japankontakt" och vidga den lite så passar den. Det har jag kört med hela sommaren och det har funkat skitbra. Dock blev ju kablarna neongula som inte alls var snyggt. Därför tog jag mod till mig och skrev ett mail till American Racing och frågade om det går att få göra sån liten affär som att köpa 1m 7mm gul kabel med kopparkärna. Det finns inte 7mm längre får jag till svar. Då tar jag 8 mm istället svara jag.
Det kan bli svårt att få in den i hylsorna får jag till svar men jag har letat och hittat en bit, ca 1,5 m, 7mm. Den får du om du skickar en hundring i ett kuvert.

Förtjänsten för firman är ju noll men han gör detta för att hjälpa till. Fruktansvärt hyggligt tycker jag.
 
Fråga till Panzaa och CharlieC i första hand men svara gärna den som har något att tillföra.

Jag har för mig att ni skaffade 140 på huvudmunstycken och jag undrar om ni monterat och om det blev bra?

Ser på stiften att min går lite snålt nu så jag behöver öka från 118 och kanske höja nålen. Tror inte att jag behöver öka så mycket men tar nog bort restriktorplattan i luftburken också så då blir det lite mer.

Jag tycker 140 låter väldigt mycket med tanke på vad jag läst och är därför intresserad av att veta om era hojar går bra med det.

Jag har inte bestyckat om än men Panzaa monterade dit 140 om jag inte minns fel och hans hoj går fint nu! Vet inte riktigt vad han har gjort för modifikationer i övrigt när det kommer till restriktorplatta och luftfilter m.m. Min plan är att montera 140 och ta bort restriktorplattan samtidigt. Har sedan tidigare K&N filter och Raask Minizoom... Hoppas jag hinner få till detta innan vintern bara...
 
Jag har inte bestyckat om än men Panzaa monterade dit 140 om jag inte minns fel och hans hoj går fint nu! Vet inte riktigt vad han har gjort för modifikationer i övrigt när det kommer till restriktorplatta och luftfilter m.m. Min plan är att montera 140 och ta bort restriktorplattan samtidigt. Har sedan tidigare K&N filter och Raask Minizoom... Hoppas jag hinner få till detta innan vintern bara...

Efter vad jag läst om både Thruxton, SV1000 och några andra hojar så gäller detta:
Byte av luftfilter kräver ingen ombetyckning. Originalfiltret är ingen begränsning. När det gäller Honda SP2 så har en känd sajt bara negativt att säga om byte av luftfilter. Original är bäst!

Byte av avgas/ljuddämpare kräver alltid ombestyckning. Dock mycket små variationer för olika varianter.

När det gäller Thruxton så är tydligen borttagning av snorkeln och restriktorplattan något som kan behöva en rejäl ombestyckning. Några trådar som jag läst där man kört med A/F-mätare så har man inte kommit över 130 i a f. Därför är jag väldigt intresserad av resultaten med era 140. Dessutom vore det ju kul att veta vad Thruxtonerich kom fram till innan bytet till FCR.
 
Jag har idag haft kontakt med Jerry Hillyard (jäkligt serviceminded kille) på http://www.central-wheel.co.uk/.

Jag kommer att beställa ett färdigbyggt hjul av dem för ca 3000 kr inklusive frakt. Det blir en 4.25" aluminium-fälg med polerade rostfria ekrar. Denna är optimal för ett 150/70 däck som jag har men det går även att sätta dit ett 160-däck om man så vill. Kostnaden de tar för att sätta ihop hjulet är ca 500 kr och det tycker jag är klart prisvärt. Då tillkommer ju frakten för att få mitt nav till dem. Jag vet inte vad det kostar att få ett hjul uppekrat här men jag som har provat tycker 500 är rätt låg kostnad. Lägger man till fraktkostnaden för navet ca 250 kr så är det jämnt skägg om man betalar 750 kr här. Fast det kanske är så lätt för den som kan att det är mycket billigare här men det är svårt att tro.

EDIT: Min f d svärfar som jag vet är skitduktig på detta och givetvis gjort det helt gratis för mig är ju 85 bast och lite krasslig så jag har inte ens frågat honom.

Då behöver jag inte hålla min ekersats till dig då, eller?
Det var ju dumt av mig att inte kollade priset för färdiga hjul ser jag. Ibland är man bra dum:huvet
 

Jepp, mycket läsvärt liksom den här tråden: (länkar till sammanfattningen) http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/90794-air-intake-mods-definitive-results-11.html

Det är bara det att 140 verkar stort så jag ville höra om någon provat.

Då behöver jag inte hålla min ekersats till dig då, eller?
Det var ju dumt av mig att inte kollade priset för färdiga hjul ser jag. Ibland är man bra dum:huvet

Nä, nu måste jag ju köpa ekersats av dem.
 
Last edited:
Efter vad jag läst om både Thruxton, SV1000 och några andra hojar så gäller detta:
Byte av luftfilter kräver ingen ombetyckning. Originalfiltret är ingen begränsning. När det gäller Honda SP2 så har en känd sajt bara negativt att säga om byte av luftfilter. Original är bäst!

Byte av avgas/ljuddämpare kräver alltid ombestyckning. Dock mycket små variationer för olika varianter.

När det gäller Thruxton så är tydligen borttagning av snorkeln och restriktorplattan något som kan behöva en rejäl ombestyckning. Några trådar som jag läst där man kört med A/F-mätare så har man inte kommit över 130 i a f. Därför är jag väldigt intresserad av resultaten med era 140. Dessutom vore det ju kul att veta vad Thruxtonerich kom fram till innan bytet till FCR.

Plockar man bort restriktorplattan, snorkeln och öppnar upp hålet ca 5mm ( slipa bort kanten där snorkeln sitter); KN-filter och ett bra öppet avgassystem ( öppnare än TORs) räcker det med 130 - 135 hm, event. också höja nålen med en 0,5 mm bricka. Man får prova sig fram lite vilket som funkar bäst. Jag bytte inte lågfarten men ökade på blandskruven till 3 varv ut. Gick kanon med Raask Minizom. Glöm inte att Panzaa har en portad topp och hc-kolvar. Kan kräva större hm.
 
Plockar man bort restriktorplattan, snorkeln och öppnar upp hålet ca 5mm ( slipa bort kanten där snorkeln sitter); KN-filter och ett bra öppet avgassystem ( öppnare än TORs) räcker det med 130 - 135 hm, event. också höja nålen med en 0,5 mm bricka. Man får prova sig fram lite vilket som funkar bäst. Jag bytte inte lågfarten men ökade på blandskruven till 3 varv ut. Gick kanon med Raask Minizom. Glöm inte att Panzaa har en portad topp och hc-kolvar. Kan kräva större hm.

Ja just det, nu kommer jag ihåg, Panzaas hoj är inte riktigt jämförbar.
Fast ditt svar räcker för mig just nu. Eftersom jag kommer att ta bort restriktorplattan så kan jag börja med att skaffa 130 och 135 i munstycken å så några 3 mm rostfria brickor från CO. Sen den där blandskruven, måste man köpa det där rätt dyra D-verktyget eller finns det nåt fulknep?
 
Jag tog en gammal nyckel till nåt skåp & klämde till i skruvstycket, fick pilla lite tog säkert 15 min en kvart att tillverka & funkar kanon. Så bara leta efter nåt med ungefär rätt Ø.
 
Lite nytt på G

Hojen blir kvar ett bra tag till, svårt att skiljas.

Har beställt lite nytt från http://www.bestforbritts.com/
1" Clip on samt prylar för flytt av tändningslåset till vänster sida under sadeln.
Får även möjlighet att testa en ny model av Styränds speglar från Silver, i stort sett kopior av Rizoma men det jag har sett ser riktigt bra ut.
Nu letar man bara nya stötdämpare till baken, vet inte riktigt vad man skall satsa på.
 

Bifogat

  • LSL.JPG
    LSL.JPG
    30.6 KB · Visningar: 114
  • LSL2.JPG
    LSL2.JPG
    15.2 KB · Visningar: 82
Jag tog en gammal nyckel till nåt skåp & klämde till i skruvstycket, fick pilla lite tog säkert 15 min en kvart att tillverka & funkar kanon. Så bara leta efter nåt med ungefär rätt Ø.

Jag antar att det är D-verktyget för att röra bränsleskruvarna du pratar om så jag tackar för tipset. !5 min en kvart är ju vad man brukar få vänta på pizzan och kan jag under den tiden skapa ett verktyg som annars kostar flera hundra så får jag bra timpeng. Tjänar inte så bra som lärare. :)
 
Hojen blir kvar ett bra tag till, svårt att skiljas.

Har beställt lite nytt från http://www.bestforbritts.com/
1" Clip on samt prylar för flytt av tändningslåset till vänster sida under sadeln.
Får även möjlighet att testa en ny model av Styränds speglar från Silver, i stort sett kopior av Rizoma men det jag har sett ser riktigt bra ut.
Nu letar man bara nya stötdämpare till baken, vet inte riktigt vad man skall satsa på.

Snyggt, hur löser du kronan?

Ikondämpare kanske, dom är prisvärda, finns bla.här http://www.stotdampare.se/index.htm
 
Last edited:
En bekant skall hjälpa mig med det, han är överj-lig på tillverkning, får se hur det går, letar även en del på Ebay.

Har faktiskt kollat en del på Ikon, lite osäker på vilken model dock.

Å jag har en bekant (min bästa kompis) som kan fixa Öhlinare för långt under halva pengen man får betala i affären men han vägrar. Det blir för fult säger han.
 
Jag antar att det är D-verktyget för att röra bränsleskruvarna du pratar om så jag tackar för tipset. !5 min en kvart är ju vad man brukar få vänta på pizzan och kan jag under den tiden skapa ett verktyg som annars kostar flera hundra så får jag bra timpeng. Tjänar inte så bra som lärare. :)

Precis så menar jag även det med maten:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top