Triumph Thruxton, bra eller anus?

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
Var på Triumph center i Sthlm igår och hämtade hem en hoj till en kompis. Där stod även en Thruxton i svart med guldrand som jag mer eller mindre genast blev kär i :kär

Nu ska jag bort i veckan och provköra den hos min lokala handlare, men jag vill även ha andras åsikter om hojen. Kända fel/brister, saker man ska tänka på, tips på sidor där man kan hitta bra och snygga tillbehör med mera. Om det blir affär så kommer clipon-styren inhandlas rätt omgående, samt att jag har fått span på ett avgassystem från Zard som såg riktigt läckert ut.

Killen i Sthlm pratade om big bore-kit med på upp till 1000cc med högkompressionskolvar, någon som har länk?

Allt av intresse är välkommet som skrivet :)
 
Vet att det finns lite på jacklilley.com...
min far har en thruxton och han är väldigt nöjd!:tummenupp
nåt känt fel skulle väl kunna vara att motorkåporna oxiderar...
 
Fan vad kul om du skaffade en klassisk hoj du med.
Här är en länk till Wiseco-kitet du frågade efter.
http://www.newthruxton.com/html/wiseco_big_bore_kit.html

Thruxton är ju lite som min hoj, dvs den ger stort utbyte om man är tekniskt intresserad och vill ha en motorcykeln som man behåller ett tag, som inte bara är ett motoredskap för körupplevelser utan även är ett utlopp för sitt estetiska och tekniska sinne. Som en hot rod. Det finns mycket eftermarknadsdelar till "nya" Triumph Thruxton/Bonneville med vilka man sätta en personlig stil på hojen. Ett exempel på delar: http://www.thetankshop.com/

Men bäst är väl att provköra för att se om du gillar/klarar oldschoolprestanda. Det är ju -i likhet med tex min hoj- en helt annan liga än en modern sporthoj vad gäller vägegenskaper.
 
Last edited:
Jag gör cylindrar som klarar 1100cc utan stroke, 1200cc med (Wiseco gör kolvar till dom). Utan att göra nått annat med motorn så får du inte massor med hästar, men nästan 90% mer vrid. Typ 80hk och 100NM från 1500rpm, på hjulet. Men 1100cc blir dyrt, Wisecos 904cc är mest värt pengarna.
 
Har haft min Thruxton -04 sen den var ny och den har fungerat utan några
problem. Gått ca 2000 mil. Ingen långfärdshoj direkt men med tankväska och ryggsäck går det också. Det finns en hel del grejer för mer effekt och för
ögat så gillar du hojen ska du handla.
En del har haft problem med vobbel vid gasavslag som i mitt fall var däcket och har inte uppstått igen efter däcksbyte till annat fabrikat.
Det finns bra forum: the new triumph bonneville forum och triumph ratnet m fl.
På triumphratnet finns massa bilder och hjälp vid modifiering.
Du kan alltid skicka ett PM om du behöver mer hjälp.
Erich
 
Denna ser riktigt trevlig ut:)
 

Bifogat

  • Mi-Thruxtonlight2.jpg
    Mi-Thruxtonlight2.jpg
    103.7 KB · Visningar: 1,040
Fan vad kul om du skaffade en klassisk hoj du med.
Här är en länk till Wiseco-kitet du frågade efter.
http://www.newthruxton.com/html/wiseco_big_bore_kit.html

Thruxton är ju lite som min hoj, dvs den ger stort utbyte om man är tekniskt intresserad och vill ha en motorcykeln som man behåller ett tag, som inte bara är ett motoredskap för körupplevelser utan även är ett utlopp för sitt estetiska och tekniska sinne. Som en hot rod. Det finns mycket eftermarknadsdelar till "nya" Triumph Thruxton/Bonneville med vilka man sätta en personlig stil på hojen. Ett exempel på delar: http://www.thetankshop.com/

Men bäst är väl att provköra för att se om du gillar/klarar oldschoolprestanda. Det är ju -i likhet med tex min hoj- en helt annan liga än en modern sporthoj vad gäller vägegenskaper.
Det verkar vara obegränsade möjligheter vad det gäller ombyggnation och personifiering, bara fantasin som sätter stopp. Det gillar jag. Sen att den är rätt vacker från start gör ju inte ont heller ;)

Om det blir affär så lovar jag att släpa upp den så vi kan kryssa runt tillsammans lite. Ska antagligen provköra på onsdag, sen vet man aldrig :)
Denna ser riktigt trevlig ut:)

Om den gör :drool

Synd bara att den är påplockad med lull-lull för 100+k
 
Det verkar vara obegränsade möjligheter vad det gäller ombyggnation och personifiering, bara fantasin som sätter stopp. Det gillar jag. Sen att den är rätt vacker från start gör ju inte ont heller ;)

Om det blir affär så lovar jag att släpa upp den så vi kan kryssa runt tillsammans lite. Ska antagligen provköra på onsdag, sen vet man aldrig :)


Om den gör :drool

Synd bara att den är påplockad med lull-lull för 100+k

Har du kollat det där med sving och 180 bakdäck?
Om du köper en måste du ju ha större bakdäck :)

Ska du till Johans o prova? Hör av dig isf så hänger jag gärna på :)
 
Det verkar vara obegränsade möjligheter vad det gäller ombyggnation och personifiering, bara fantasin som sätter stopp. Det gillar jag. Sen att den är rätt vacker från start gör ju inte ont heller ;)

Om det blir affär så lovar jag att släpa upp den så vi kan kryssa runt tillsammans lite. Ska antagligen provköra på onsdag, sen vet man aldrig :)


Om den gör :drool

Synd bara att den är påplockad med lull-lull för 100+k

Har du kollat på Ducatis retrohojar?
Ta en titt på GT1000 & sport 1000 innan du skriver ut checken. Du kanske giller den, kanske inte, men jag skulle i a.f. prova den.
Men det är väl för sent, nu när du redan är kär :)
 
Last edited:
Bra !!!

http://i269.photobucket.com/albums/jj78/neonplasma/vnsterbak.jpg

Här är min har haft den i 2 månader och 160 mil. Hittills är jag MER än nöjd. :tummenupp

Det den behöver är mer ljud. Zard är relativt nytt och inte hört hur det låter.
Själv har jag satt på Tor's. Vilket är Triumphs egna effektpipor. http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/70062-exhaust.html

Clip-ons är coolt, själva har jag justerat ner mitt styre till lite agressviare läge
och är nöjd. Jag har ett par Tomaselli adjusable som jag kommer lägga på så småning om.

Här får du svar på alla dina frågor. http://www.triumphrat.net/club-cafe/

Enda svagheten jag läst om och sen själv hittat är första böjen på avgasrören(grenrör?). dom är av taskig kvalitet och får missfärgningar. Köper du en ny så var riktigt mjuk under inkörningen så klarar dom säg bättre.
 
Det verkar vara obegränsade möjligheter vad det gäller ombyggnation och personifiering, bara fantasin som sätter stopp. Det gillar jag. Sen att den är rätt vacker från start gör ju inte ont heller ;)

Om det blir affär så lovar jag att släpa upp den så vi kan kryssa runt tillsammans lite. Ska antagligen provköra på onsdag, sen vet man aldrig :)

Det vore skoj! Då kan vi köra till Sigtuna och käka glass på hojfiket vid bryggan. Bara gå runt och smälla med hängslena och vara odrägliga mot alla med fyrcylindrigt och vattenkylt. Det är ett hårt jobb att hålla den högvarviga okristligheten i tukt och förmaning.....men roligt!
 
Har du kollat på Ducatis retrohojar?
Ta en titt på GT1000 & sport 1000 innan du skriver ut checken. Du kanske giller den, kanske inte, men jag skulle i a.f. prova den.
Men det är väl för sent, nu när du redan är kär :)
Ducatis modeller är tyvärr inte lika snygga. :pannkyss
(Och dessutom är Ducati ganska mycket dyrare.)

Jag tycker också att Thruxton är en rackarns snygg hoj. Men då ska det helst vara någon årsmodell innan årets (de som har lägre styre). Jag vill ha en! :kär
 
Har varit såld på thruxton sedan de kom. Kommer definitivt bli en nån gång i framtiden...
...MEN, då måste jag ha ett garage först :confused:
 
Thruxton är skitfräna. Var mycket nära att köpa en, men till slut gav effekten efter och jag valde en Speed Triple. Kommer med all säkerhet att köpa en Thruxton senare. Köp Köp Köp
 
Ducatis modeller är tyvärr inte lika snygga. :pannkyss
(Och dessutom är Ducati ganska mycket dyrare.)

Jag tycker också att Thruxton är en rackarns snygg hoj. Men då ska det helst vara någon årsmodell innan årets (de som har lägre styre). Jag vill ha en! :kär

Stora skillanden på föregående modeller och årets är förgasare mot insprut.
Jag kör mycke och mekar lite, så valet var lätt. Klart man vill ha clip-ons men...
 
http://i269.photobucket.com/albums/jj78/neonplasma/vnsterbak.jpg

Här är min har haft den i 2 månader och 160 mil. Hittills är jag MER än nöjd. :tummenupp

Det den behöver är mer ljud. Zard är relativt nytt och inte hört hur det låter.
Själv har jag satt på Tor's. Vilket är Triumphs egna effektpipor. http://www.triumphrat.net/twins-technical-talk/70062-exhaust.html

Clip-ons är coolt, själva har jag justerat ner mitt styre till lite agressviare läge
och är nöjd. Jag har ett par Tomaselli adjusable som jag kommer lägga på så småning om.

Här får du svar på alla dina frågor. http://www.triumphrat.net/club-cafe/

Enda svagheten jag läst om och sen själv hittat är första böjen på avgasrören(grenrör?). dom är av taskig kvalitet och får missfärgningar. Köper du en ny så var riktigt mjuk under inkörningen så klarar dom säg bättre.

om du vill höra hur Zard piporna låter :yoparty så finns det på www.zardamerica.com , den svenska importören hittar du sen på www.rucknrunracing.se
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top