Triumph Street Triple-tråden

Trevligt att höra. Jag läste din förra post.
Kan du berätta lite för den oinvigde hur en sådan mappning går till? Jag förstår att man har hojen på en rullande landsväg och att det finns en del att förbättra pga hojen går magert, men inte mycket mer än så.
Var det dyrt? Tog det lång tid?



Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Oftast går de magert, och det beror på att tillverkarna måste klara avgaskraven. Men jag har sett flera bänkpapper där hojarna gått fett också innan mapp. Rätt är det sällan på en modernare hoj med Euro4/5, och jag antar att de flesta gathojar får samma mapp itankad vid tillverkning, medan alla motorer har variationer.

Det finns väl flera vägar att gå - programmera om original-ECU eller någon form av piggyback dvs Powercommander, Bazzazz, Rapidbike med flera. Vanligast(?) är nog en Powercommander. Den kopplas in i hojen och sen kan man antingen själv programmera den med en förinställd mapp, pilla i den själv (självlärande system finns också, men vet ej hur bra de är) eller köra hojen till någon som har en bromsbänk och få en mapp.

Hur lång tid tar det? Tja det beror på, tror man kan finjustera i en oändlighet för att få det perfekt. Men en mappning till en gathoj bör väl ta ett par tre timmar kanske? I mitt fall lade Eurospeed ned något sådant, jag såg på färddatorn att han kört 6 mil på bänken under två timmar. Sen tillkommer ju allt annat.

Pris då? Beror också på - vill du bara lämna in hojen och få allt fixat får du nog räkna med strax under 10000 kr komplett. En PCV kostar i runda slängar 4000 kr, plus bänkning/mappning som ligger mellan 3-4000 kr, sen lite monteringstid för PCVn. Ska du ha ett öppnare luftfilter är det en tusing till.

Jag hade turen och köpte en begagnad PCV här på SH, och monterade den själv. Så jag betalade för mapp/bänk och ett luftfilter med montering, det blev 4800 kr. Plus den beggade PCVn för 1700 kr så klart.

Huruvida det är prisvärt, ja det beror ju på. Jag tycker det. Men jag förstår om man inte gör det, Streeten går inte jättepissigt original egentligen. Men jag tycker det blev väldigt stor skillnad, hojen går ordentligt bättre.

Jag vill tillägga till mitt svar att jag är lekman på området. :D Så ta inte allt jag skriver som absolut sanning - detta är vad jag läst till mig och fått berättat för mig av personer jag bedömer vet bättre än jag.
 
Det blev en R&G från hojstyling.se till slut. Miniblinkers råkade åka med i korgen också, original får sitta kvar på byggnadsställningen till skylthållare de satt på på fabriken.

Beställning vid lunch igår och leverans innan lunch idag. :tummenupp Montering efter midsommar men innan jul nån gång.

Citerar mig själv här. Tail tidy från R&G tog en lunchrast att montera utan att läsa bruksen, inklusive demontering av original och felkoppling av blinkers höger/vänster. Fem skiftnycklar av fem möjliga på slutresultatet.
 
Det intressantaste är. Hur mycket effekt/effektökning fick du? :D

119,6 hk på bakhjulet. Exakt hur stor ökning jag fick från standard kan jag inte svara på då jag ändrat saker innan jag lämnade till bänkning. Men med tanke på att Triumph säger att en RS har 121 hk på veven så är jag mer än nöjd.

Ska skanna in mina bänkpapper så får ni se vad resultatet blev. :)
 
Tja. Har precis köpt en Street triple 2013 med Arrow slipon, utan db killer och mappad med det.
Tycker den låter lite klent. Jävligt trevlig hoj i övrigt ????????
Är det värt att köpa ett Sc project conical slipon? Eller är det ingen större skillnad i ljud?
Alt annat slipon m gott ljud i?

Och: ngn som har en flyscreen till ovan hoj att sälja billigt? (Behöver enbart skärmen) Skick oväsentligt.
 
Tja. Har precis köpt en Street triple 2013 med Arrow slipon, utan db killer och mappad med det.
Tycker den låter lite klent. Jävligt trevlig hoj i övrigt ????????
Är det värt att köpa ett Sc project conical slipon? Eller är det ingen större skillnad i ljud?
Alt annat slipon m gott ljud i?

Och: ngn som har en flyscreen till ovan hoj att sälja billigt? (Behöver enbart skärmen) Skick oväsentligt.

Sitter db-killern i fortfarande? Den satt standard i på Arrowblåsen. I övrigt är det inte ett jättebullrigt slipon då hojen klarar ljudkraven med den burken.

Ang flyscreen, kolla Tradera. Finns en säljare där som har en del nya plastgrejer till Street -13 - 16.
 
Db-killern är ur... men är sugen på mer ljud.
Tack för tradera tipset ??

Arrow-systemen till Triumph har väl i princip alltid varit relativt tysta då de är "godkända". SC Project, GPR eller något åt det hållet ger ju betydligt mer ljud. Som sagt - kolla tuben. :)

Ett annat tips för att hitta en flyscreen är ju ebay.co.uk - det har sålts Street i drösvis i UK, och många har såklart kraschats. Finns nog att hitta där i rätt färg och allt.
 
Veckans hoj-äventyr

Service på JE68 i Löddeköpinge och 3h med Street triple rs 2020. Småvägar hem från Skåne till Halmstad, ca 30mil totalt.
Dagen efter blev det ca 27mil in mot Småland via halland med övernattning i skogen. Min andra hojcamping någonsin.
Men lite träsmak i baken tuffar jag tillbaka småvägar mot Halmstad via vänner och familj och ytterligare 20 mil småvägar.
Riktigt varma dagar!! Tar hojpaus nån vecka nu hehe ;)

_20200627_165507.JPG_20200627_165534.JPG_20200627_165608.JPG_20200627_165711.JPG
 
Veckans hoj-äventyr

Service på JE68 i Löddeköpinge och 3h med Street triple rs 2020. Småvägar hem från Skåne till Halmstad, ca 30mil totalt.
Dagen efter blev det ca 27mil in mot Småland via halland med övernattning i skogen. Min andra hojcamping någonsin.
Men lite träsmak i baken tuffar jag tillbaka småvägar mot Halmstad via vänner och familj och ytterligare 20 mil småvägar.
Riktigt varma dagar!! Tar hojpaus nån vecka nu hehe ;)

View attachment 454862View attachment 454863View attachment 454864View attachment 454865
Sweet!! :tummenupp:
Har kört drygt 600 mil med min -08:a sen jag köpte den för en månad sedan. Börjar kunna varenda småväg mellan dalarna och sörmland. :D
 
Sweet!! :tummenupp:
Har kört drygt 600 mil med min -08:a sen jag köpte den för en månad sedan. Börjar kunna varenda småväg mellan dalarna och sörmland. :D

600 på en månad, bra jobbat!! :tummenupp
Riktigt gött att köra hoj när man är sugen, passar även bra att vara permitterad :banana
 
Tja. Har precis köpt en Street triple 2013 med Arrow slipon, utan db killer och mappad med det.
Tycker den låter lite klent. Jävligt trevlig hoj i övrigt ????????
Är det värt att köpa ett Sc project conical slipon? Eller är det ingen större skillnad i ljud?
Alt annat slipon m gott ljud i?

Och: ngn som har en flyscreen till ovan hoj att sälja billigt? (Behöver enbart skärmen) Skick oväsentligt.

SC Project Conic låter mycket med db-killern i på en 675a (risk för svart flagg på bana).
För mycket för mig men dom har en "closed" db-killer som är perfekt (finns inte på deras site, maila och fråga efter den)
Bytte 675an till en 765 med Arrow (EU), saknar 675:ans ljud :(
 
Har nu köpt och monterat en Sc project Conic.
Satan va det brölar.. Riktigt gött men på gränsen..
Stor skillnad mot Arrow utan db-killer.
Ska kolla upp ang db-killern :tummenupp, kan vara bra att ha.
 
Vänner, nu var det länge sedan jag skrev här men hoppas någon kan hjälpa mig. Jag har en street triple från 2009 som är paj :-(.

Efter googling och hjälp med mek har det konstaterats att det brunnit i en kabelhärva vilket gör att den inte tar laddning. Jag behöver byta dessa kabelhärvor.
Var köper man sådant?
De borde heta Regulator rectifier cable MOSFET och den andra heter Stator.
Nån som kan hjälpa till med part number eller hinta mig om var jag kan köpa dessa kablar utan att bli ruinerad?

:Bugar
 
Vänner, nu var det länge sedan jag skrev här men hoppas någon kan hjälpa mig. Jag har en street triple från 2009 som är paj :-(.

Efter googling och hjälp med mek har det konstaterats att det brunnit i en kabelhärva vilket gör att den inte tar laddning. Jag behöver byta dessa kabelhärvor.
Var köper man sådant?
De borde heta Regulator rectifier cable MOSFET och den andra heter Stator.
Nån som kan hjälpa till med part number eller hinta mig om var jag kan köpa dessa kablar utan att bli ruinerad?

:Bugar

Den ska vara utbytt på din årsmodell eftersom de kunde brinna! :fakta
Är den utbytt så får du köpa en ny, uppdaterad MOSFET av Triumph eller någon annan. Är den inte bytt så kollar du här... https://www.triumphmotorcycles.co.uk/owners/recalls

Den är skitjobbig att byta för det är inte mycket plats mellan motorn och bakhjulet.

Nr. 8 och 16 var det som byttes...
https://www.worldoftriumph.com/collections/100061975-0-2?type=street-triple-r-to-vin-560476
 
Last edited:
Vänner, nu var det länge sedan jag skrev här men hoppas någon kan hjälpa mig. Jag har en street triple från 2009 som är paj :-(.

Efter googling och hjälp med mek har det konstaterats att det brunnit i en kabelhärva vilket gör att den inte tar laddning. Jag behöver byta dessa kabelhärvor.
Var köper man sådant?
De borde heta Regulator rectifier cable MOSFET och den andra heter Stator.
Nån som kan hjälpa till med part number eller hinta mig om var jag kan köpa dessa kablar utan att bli ruinerad?

:Bugar

Om kablarna inte brunnit upp totalt så bör det finnas en klisterlapp på där du kan läsa ut delnummer. Jag hade sedan försökt hitta kabelhärvorna på mc-skrot eller Ebay i UK.

Sedan är ju frågan varför kablaget har brunnit - det är en orsak jag skulle vilja ha reda på. Kortis? Reg/rec slut? Något annat? Annars är ju risken att du bränner ditt nya kablage med en gång.
 
Tack för era svar.... :kär

Det står "no safety recall" när jag trycker in mitt vin-nr. Betyder det att den är utbytt tidigare?
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top