Triumph Street Triple-tråden

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
En uppdatering efter mappning, har precis kört från Arvika hem till Malmö, 56 mil. Bensinförbrukningen har gått ned ganska märkbart. Innan sa färddatorn alltid att jag hade ett snitt på 5,65 liter per 100 kilometer, nu säger den 5,35. Nu litar inte jag på en färddator, men jag tittade på den efter jag kände att lampan borde tänts, men inte gjort det. Kort och gott, hojen behöver mindre soppa nu. Det är ju alltid ett plus.

Men den stora vinsten sitter som tidigare sagt i gasrespons och hur mjuk den är. Draget på lägre varv är matigare. Riktigt nöjd, och kan med varm hand rekommendera Eurospeed och Roger i Glava (Värmland). Toppenservice och uppenbarligen har han gjort en riktigt bra hoj ännu bättre. :tummenupp
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Fick äntligen A behörigheten för någon vecka sedan.
Har såklart hunnit avverka några mil. Så grymt nöjd med den här hojen.
b072f06ace29b11d0400ceb3611da8cd.jpg
9d5cc7b57075019c74f4cce3bb827550.jpg
38af08007ccb3667b7a6601d2a7cbea3.jpg


Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Stort grattis till kortet och vilken grym hoj att börja på!
 

SOKN

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2019
Ort
Växjö
Hoj
Street Triple R -18
En uppdatering efter mappning, har precis kört från Arvika hem till Malmö, 56 mil. Bensinförbrukningen har gått ned ganska märkbart. Innan sa färddatorn alltid att jag hade ett snitt på 5,65 liter per 100 kilometer, nu säger den 5,35. Nu litar inte jag på en färddator, men jag tittade på den efter jag kände att lampan borde tänts, men inte gjort det. Kort och gott, hojen behöver mindre soppa nu. Det är ju alltid ett plus.

Men den stora vinsten sitter som tidigare sagt i gasrespons och hur mjuk den är. Draget på lägre varv är matigare. Riktigt nöjd, och kan med varm hand rekommendera Eurospeed och Roger i Glava (Värmland). Toppenservice och uppenbarligen har han gjort en riktigt bra hoj ännu bättre. :tummenupp
Trevligt att höra. Jag läste din förra post.
Kan du berätta lite för den oinvigde hur en sådan mappning går till? Jag förstår att man har hojen på en rullande landsväg och att det finns en del att förbättra pga hojen går magert, men inte mycket mer än så.
Var det dyrt? Tog det lång tid?



Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Trevligt att höra. Jag läste din förra post.
Kan du berätta lite för den oinvigde hur en sådan mappning går till? Jag förstår att man har hojen på en rullande landsväg och att det finns en del att förbättra pga hojen går magert, men inte mycket mer än så.
Var det dyrt? Tog det lång tid?



Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

Oftast går de magert, och det beror på att tillverkarna måste klara avgaskraven. Men jag har sett flera bänkpapper där hojarna gått fett också innan mapp. Rätt är det sällan på en modernare hoj med Euro4/5, och jag antar att de flesta gathojar får samma mapp itankad vid tillverkning, medan alla motorer har variationer.

Det finns väl flera vägar att gå - programmera om original-ECU eller någon form av piggyback dvs Powercommander, Bazzazz, Rapidbike med flera. Vanligast(?) är nog en Powercommander. Den kopplas in i hojen och sen kan man antingen själv programmera den med en förinställd mapp, pilla i den själv (självlärande system finns också, men vet ej hur bra de är) eller köra hojen till någon som har en bromsbänk och få en mapp.

Hur lång tid tar det? Tja det beror på, tror man kan finjustera i en oändlighet för att få det perfekt. Men en mappning till en gathoj bör väl ta ett par tre timmar kanske? I mitt fall lade Eurospeed ned något sådant, jag såg på färddatorn att han kört 6 mil på bänken under två timmar. Sen tillkommer ju allt annat.

Pris då? Beror också på - vill du bara lämna in hojen och få allt fixat får du nog räkna med strax under 10000 kr komplett. En PCV kostar i runda slängar 4000 kr, plus bänkning/mappning som ligger mellan 3-4000 kr, sen lite monteringstid för PCVn. Ska du ha ett öppnare luftfilter är det en tusing till.

Jag hade turen och köpte en begagnad PCV här på SH, och monterade den själv. Så jag betalade för mapp/bänk och ett luftfilter med montering, det blev 4800 kr. Plus den beggade PCVn för 1700 kr så klart.

Huruvida det är prisvärt, ja det beror ju på. Jag tycker det. Men jag förstår om man inte gör det, Streeten går inte jättepissigt original egentligen. Men jag tycker det blev väldigt stor skillnad, hojen går ordentligt bättre.

Jag vill tillägga till mitt svar att jag är lekman på området. :D Så ta inte allt jag skriver som absolut sanning - detta är vad jag läst till mig och fått berättat för mig av personer jag bedömer vet bättre än jag.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det blev en R&G från hojstyling.se till slut. Miniblinkers råkade åka med i korgen också, original får sitta kvar på byggnadsställningen till skylthållare de satt på på fabriken.

Beställning vid lunch igår och leverans innan lunch idag. :tummenupp Montering efter midsommar men innan jul nån gång.

Citerar mig själv här. Tail tidy från R&G tog en lunchrast att montera utan att läsa bruksen, inklusive demontering av original och felkoppling av blinkers höger/vänster. Fem skiftnycklar av fem möjliga på slutresultatet.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det intressantaste är. Hur mycket effekt/effektökning fick du? :D

119,6 hk på bakhjulet. Exakt hur stor ökning jag fick från standard kan jag inte svara på då jag ändrat saker innan jag lämnade till bänkning. Men med tanke på att Triumph säger att en RS har 121 hk på veven så är jag mer än nöjd.

Ska skanna in mina bänkpapper så får ni se vad resultatet blev. :)
 
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
Street Triple, Ktm Freeride
Tja. Har precis köpt en Street triple 2013 med Arrow slipon, utan db killer och mappad med det.
Tycker den låter lite klent. Jävligt trevlig hoj i övrigt ????????
Är det värt att köpa ett Sc project conical slipon? Eller är det ingen större skillnad i ljud?
Alt annat slipon m gott ljud i?

Och: ngn som har en flyscreen till ovan hoj att sälja billigt? (Behöver enbart skärmen) Skick oväsentligt.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Tja. Har precis köpt en Street triple 2013 med Arrow slipon, utan db killer och mappad med det.
Tycker den låter lite klent. Jävligt trevlig hoj i övrigt ????????
Är det värt att köpa ett Sc project conical slipon? Eller är det ingen större skillnad i ljud?
Alt annat slipon m gott ljud i?

Och: ngn som har en flyscreen till ovan hoj att sälja billigt? (Behöver enbart skärmen) Skick oväsentligt.

Sitter db-killern i fortfarande? Den satt standard i på Arrowblåsen. I övrigt är det inte ett jättebullrigt slipon då hojen klarar ljudkraven med den burken.

Ang flyscreen, kolla Tradera. Finns en säljare där som har en del nya plastgrejer till Street -13 - 16.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Db-killern är ur... men är sugen på mer ljud.
Tack för tradera tipset ??

Arrow-systemen till Triumph har väl i princip alltid varit relativt tysta då de är "godkända". SC Project, GPR eller något åt det hållet ger ju betydligt mer ljud. Som sagt - kolla tuben. :)

Ett annat tips för att hitta en flyscreen är ju ebay.co.uk - det har sålts Street i drösvis i UK, och många har såklart kraschats. Finns nog att hitta där i rätt färg och allt.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Veckans hoj-äventyr

Service på JE68 i Löddeköpinge och 3h med Street triple rs 2020. Småvägar hem från Skåne till Halmstad, ca 30mil totalt.
Dagen efter blev det ca 27mil in mot Småland via halland med övernattning i skogen. Min andra hojcamping någonsin.
Men lite träsmak i baken tuffar jag tillbaka småvägar mot Halmstad via vänner och familj och ytterligare 20 mil småvägar.
Riktigt varma dagar!! Tar hojpaus nån vecka nu hehe ;)

_20200627_165507.JPG_20200627_165534.JPG_20200627_165608.JPG_20200627_165711.JPG
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Veckans hoj-äventyr

Service på JE68 i Löddeköpinge och 3h med Street triple rs 2020. Småvägar hem från Skåne till Halmstad, ca 30mil totalt.
Dagen efter blev det ca 27mil in mot Småland via halland med övernattning i skogen. Min andra hojcamping någonsin.
Men lite träsmak i baken tuffar jag tillbaka småvägar mot Halmstad via vänner och familj och ytterligare 20 mil småvägar.
Riktigt varma dagar!! Tar hojpaus nån vecka nu hehe ;)

View attachment 454862View attachment 454863View attachment 454864View attachment 454865
Sweet!! :tummenupp:
Har kört drygt 600 mil med min -08:a sen jag köpte den för en månad sedan. Börjar kunna varenda småväg mellan dalarna och sörmland. :D
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Sweet!! :tummenupp:
Har kört drygt 600 mil med min -08:a sen jag köpte den för en månad sedan. Börjar kunna varenda småväg mellan dalarna och sörmland. :D

600 på en månad, bra jobbat!! :tummenupp
Riktigt gött att köra hoj när man är sugen, passar även bra att vara permitterad :banana
 

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Stora Höga
Hoj
765 RS
Tja. Har precis köpt en Street triple 2013 med Arrow slipon, utan db killer och mappad med det.
Tycker den låter lite klent. Jävligt trevlig hoj i övrigt ????????
Är det värt att köpa ett Sc project conical slipon? Eller är det ingen större skillnad i ljud?
Alt annat slipon m gott ljud i?

Och: ngn som har en flyscreen till ovan hoj att sälja billigt? (Behöver enbart skärmen) Skick oväsentligt.

SC Project Conic låter mycket med db-killern i på en 675a (risk för svart flagg på bana).
För mycket för mig men dom har en "closed" db-killer som är perfekt (finns inte på deras site, maila och fråga efter den)
Bytte 675an till en 765 med Arrow (EU), saknar 675:ans ljud :(
 
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
Street Triple, Ktm Freeride
Har nu köpt och monterat en Sc project Conic.
Satan va det brölar.. Riktigt gött men på gränsen..
Stor skillnad mot Arrow utan db-killer.
Ska kolla upp ang db-killern :tummenupp, kan vara bra att ha.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Vänner, nu var det länge sedan jag skrev här men hoppas någon kan hjälpa mig. Jag har en street triple från 2009 som är paj :-(.

Efter googling och hjälp med mek har det konstaterats att det brunnit i en kabelhärva vilket gör att den inte tar laddning. Jag behöver byta dessa kabelhärvor.
Var köper man sådant?
De borde heta Regulator rectifier cable MOSFET och den andra heter Stator.
Nån som kan hjälpa till med part number eller hinta mig om var jag kan köpa dessa kablar utan att bli ruinerad?

:Bugar
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vänner, nu var det länge sedan jag skrev här men hoppas någon kan hjälpa mig. Jag har en street triple från 2009 som är paj :-(.

Efter googling och hjälp med mek har det konstaterats att det brunnit i en kabelhärva vilket gör att den inte tar laddning. Jag behöver byta dessa kabelhärvor.
Var köper man sådant?
De borde heta Regulator rectifier cable MOSFET och den andra heter Stator.
Nån som kan hjälpa till med part number eller hinta mig om var jag kan köpa dessa kablar utan att bli ruinerad?

:Bugar

Den ska vara utbytt på din årsmodell eftersom de kunde brinna! :fakta
Är den utbytt så får du köpa en ny, uppdaterad MOSFET av Triumph eller någon annan. Är den inte bytt så kollar du här... https://www.triumphmotorcycles.co.uk/owners/recalls

Den är skitjobbig att byta för det är inte mycket plats mellan motorn och bakhjulet.

Nr. 8 och 16 var det som byttes...
https://www.worldoftriumph.com/collections/100061975-0-2?type=street-triple-r-to-vin-560476
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top