Triumph Street Triple-tråden

Mange takk för denna info, mycket bra att ha i åtanke när jag nu ska välja. För mig född -86 och boende i Gbg kostar det runt 11500 hos både Svedea och LF. Om nu LF tänkt sänka sina självrisker är inte skillnaden så stor.

Jag fick den informationen om självrisker över telefon från den på Läns jag pratade med, övertygad om att du kommer få samma information om du ringer till någon.
 
Mange takk för denna info, mycket bra att ha i åtanke när jag nu ska välja. För mig född -86 och boende i Gbg kostar det runt 11500 hos både Svedea och LF. Om nu LF tänkt sänka sina självrisker är inte skillnaden så stor.
11.5kkr verkar dyrt. Är -84:a och förra årets premie var 6kkr i gbg på lf. Förra året fick man olika bud beroende på om man kollade på länsförsäkringars hemsida alt. triumphforsakring.se. Det kanske är fixat tills i år?
 
Tja dudes!!

Har hunnit med 50 mil denna säsongen nu, (varav 1,5 på grusväg?!). Säsongens första tvätt stundar alltså.
Förra året så köpte jag den där klena miljöavfettningen och nått basic turtle shampoo.
Funkade väl hyffsat, men tyckte jag fick hålla på bra länge innan jag fick allt rent.

Vad använder ni för grejor för matta lacker?
Vaxschampoo skall ju tydligen vara döden, samt "stark" avfettning dåligt.
Ge mig gärna er tvätt-setup för Triumphs matta lacker! :fakta
Jag använder Abnet. Funkar kanon. :tummenupp

Test gjord av tidningen husbilen
http://web.husbilentest.se/wp-content/uploads/rich-widget/file/Abnet test.pdf
 
Lite underligt det där med försäkringar... Född 84:a, tog kortet förra året. Betalar 4600 / helår helförsäkrad i Göteborg. Märkesförsäkring via LF... Är riktigt nöjd med min deal iaf.
 
Detta kostar:

Regelbundet kraschade modeller
Stora städer
Unga killar

Välj bort ovanstående så blir det inte så dyrt att försäkra :)
 
Lite underligt det där med försäkringar... Född 84:a, tog kortet förra året. Betalar 4600 / helår helförsäkrad i Göteborg. Märkesförsäkring via LF... Är riktigt nöjd med min deal iaf.

Årsmodell spelar nog också in en del. Jag betalar ~5000/helår för min helförsäkrad, 86:a strax utanför Stockholm, hos LF. För en -14 så skulle jag få betala ytterligare 3500/år.
 
11.5kkr verkar dyrt. Är -84:a och förra årets premie var 6kkr i gbg på lf. Förra året fick man olika bud beroende på om man kollade på länsförsäkringars hemsida alt. triumphforsakring.se. Det kanske är fixat tills i år?

Skillnaden är att du passerat det magiska 30-strecket :-) När jag talade med Triumph-LF sa de att nästa år kommer det bli billigare för mig eftersom jag då fyller 30, men de kunde inte svara hur mycket.
 
Tänkte även passa på att fråga om rekommendation för mjuk packväska till en årsmodell 2013 o framåt. Någon som skaffat sig en sådan? Vill minnas att nån här på forumet skaffat Jofamas.
 
Årsmodell spelar nog också in en del. Jag betalar ~5000/helår för min helförsäkrad, 86:a strax utanför Stockholm, hos LF. För en -14 så skulle jag få betala ytterligare 3500/år.

Jag var och testade en MT-07:a för nån vecka sen.. Den skulle dom jävlarna ha närmare 8000/året för.
Å kör man en S3:a så är det ju MT-09 som gäller om man vill ha ekvivalent / mer effekt.
Palla köra Yama...
 
Skillnaden är att du passerat det magiska 30-strecket :-) När jag talade med Triumph-LF sa de att nästa år kommer det bli billigare för mig eftersom jag då fyller 30, men de kunde inte svara hur mycket.
Jippie: Äntligen något positivt med min ålderdom!
 
Zard Low slip on installerad på min 2012 Street Triple. Mycket nöjd med både kvalitet och ljud. Tidy tail nästa.

Zard.jpg
 
Jag reagerade på samma sätt, i Spanien har ju hojen 95 hp, likaså i Frankrike, men det beror ju på lagkrav.
Motorcykeln jag hade tänkt attköpa står på Johans MC i Göteborg.

Hittade lite info om detta..intessant..

Triumph can only market it as 79hp because that's what they have the ARAI certificate for. I called it the 85hp bike just to avoid confusion as there are actually only 2 specs (not 3) of the bike : 85 and 106hp (and no 79hp spec bike as such)

Den säljs tydligen bara i Brazilien och Indien.
Så med andra ord säljer dom en Traja som INTE är gjord för Sverige...undrar om triumph i sverige vet om detta överhuvudtaget. Eller varför dom isf tillåter det. :va
 
Hittade lite info om detta..intessant..

Triumph can only market it as 79hp because that's what they have the ARAI certificate for. I called it the 85hp bike just to avoid confusion as there are actually only 2 specs (not 3) of the bike : 85 and 106hp (and no 79hp spec bike as such)

Den säljs tydligen bara i Brazilien och Indien.
Så med andra ord säljer dom en Traja som INTE är gjord för Sverige...undrar om triumph i sverige vet om detta överhuvudtaget. Eller varför dom isf tillåter det. :va

En A2-hoj får max ha 70kw innan man stryper den till 35kw. Alltså har man tagit fram/importerat en specialversion som har just 70kw/95hp för att kunna strypa och sälja som A2. Kanonbra.
 
Last edited:
En A2-hoj får max ha 70kw innan man stryper den till 35kw. Alltså har man tagit fram/importerat en specialversion som har just 70kw/95hp för att kunna strypa och sälja som A2. Kanonbra.

Låter rimligt i mina öron, men hur brukar det vara med de strypta A2 versionerna från fabrik. De kan väl inte vara så att om man vill plocka bort strypningen så har de bara 85hp efter?
Om det är så, är det viktigt att folk får veta inför diverse blocket investeringar (där man tänker ta bort strypningen efter ett par år i och med uppgradering till A-kort).
 
En A2-hoj får max ha 70kw innan man stryper den till 35kw. Alltså har man tagit fram/importerat en specialversion som har just 70kw/95hp för att kunna strypa och sälja som A2. Kanonbra.

aha okej..
Så med andra ord är det den "strypbara" ver som dom säljer ostrypt billigare ....
 
Det finns flera olika modeller anpassade efter olika marknader, detta är vad jag har kommit fram till efter att ha suttit flertalet timmar på olika forum;

Street Triple 660 var ursprungligen framtagen för Australienska marknaden, motorcykeln skiljer sig från fulleffektsvarianten på flera punkter, den har bland annat annan kam, ecu och mindre cylindervolym. Chassi och kompontenter ska dock vara samma.

Street Triple 95 hk, säljs bland annat i Spanien och är troligtvis samma motorcykel som den som säljs som A2 - alternativ i Sverige, den är mer eller mindre identisk med fulleffektsversionen, det som enligt olika forum skiljer är kammen, ecu och andra motorkomponenter ska vara samma. Effektmässigt ska det vara svårt att känna någon skillnad, och det har spekulerats om det är exakt samma motorcykel eftersom det har visat sig att fulleffektversionen inte lämnar mer än 90 hk i bänk.

Men, om ett par dagar vet jag mer, min handlare skulle vidarebefordra frågan till Triumph Sverige.
Återkommer med svaret jag får av dem. :fyllisar
 
Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top