Triumph Street Triple-tråden

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Halloj! Ser lite diskussion kring försäkring. Om det är i stort sett samma premie för Svedea respektive märkesförsäkring hos LF, vilken rekommenderas? Det är ju viss skillnad i självrisker, men som jag läste inlägg ska dessa sänkas hos LF.

Så om vi bortser från premie och självrisker - finns det nåt bolag som är bättre än det andra, vad är era erfarenheter (för det brukar va när det strular som det visar vilket bolag som är bäst)?

Den avgörande faktorn varför jag valde Länsförsäkringar istället för Svedea var deras villkor för hur din MC ska förvaras i garage nattetid när du är på hemadress.
Både Svedea och Länsf. kräver att din MC är inlåst mellan 22-07. Det som skiljer är att Svedea kräver detta när MC:n förvaras på din HEMORT och inte på din HEMADRESS som Länsf. önskar.

Vad detta innebär i praktiken med Svedea är att jag i ej har en försäkring som täcker fullt om min MC står parkerad på stan efter kl 22:00 en lördagkväll då den ska vara i ett inlåst utrymme nattetid inom hemorten.

Samma om jag slaggar över hos en polare som bor i samma stad.
Åker jag däremot till grannstaden och parkerar den utomhus fast med 2 lås i deras mest kriminella omårde så är det inga problem. Skevt om du frågar mig :/ (Då deras försärking är mycket bra på alla andra plan)

Detta påpekade jag över mail till dem när jag letade försäkring och de intygade att det beskrivna scenariot stämde. Detta har även bekräftats muntligt med Svedeas personal på MC mässan, de höll med mig om att det var lite osmidigt. Hoppas på förändring. :confused:
 
Last edited:

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Gjorde första turen för säsongen i lördags, kort klipp nedan.
Det var även första turen på min Street Triple. Satan vilken best den är! Speciellt för en som har åkt 50hk A2 båge innan.

Ska bli riktigt kul att tygla den i sommar :yoparty

 

Dunkaa

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triple R -14
Den avgörande faktorn varför jag valde Länsförsäkringar istället för Svedea var deras villkor för hur din MC ska förvaras i garage nattetid när du är på hemadress.
Både Svedea och Länsf. kräver att din MC är inlåst mellan 22-07. Det som skiljer är att Svedea kräver detta när MC:n förvaras på din HEMORT och inte på din HEMADRESS som Länsf. önskar.

Vad detta innebär i praktiken med Svedea är att jag i ej har en försäkring som täcker fullt om min MC står parkerad på stan efter kl 22:00 en lördagkväll då den ska vara i ett inlåst utrymme nattetid inom hemorten.

Samma om jag slaggar över hos en polare som bor i samma stad.
Åker jag däremot till grannstaden och parkerar den utomhus fast med 2 lås i deras mest kriminella omårde så är det inga problem. Skevt om du frågar mig :/ (Då deras försärking är mycket bra på alla andra plan)

Detta påpekade jag över mail till dem när jag letade försäkring och de intygade att det beskrivna scenariot stämde. Detta har även bekräftats muntligt med Svedeas personal på MC mässan, de höll med mig om att det var lite osmidigt. Hoppas på förändring. :confused:


Mange takk för denna info, mycket bra att ha i åtanke när jag nu ska välja. För mig född -86 och boende i Gbg kostar det runt 11500 hos både Svedea och LF. Om nu LF tänkt sänka sina självrisker är inte skillnaden så stor.
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Mange takk för denna info, mycket bra att ha i åtanke när jag nu ska välja. För mig född -86 och boende i Gbg kostar det runt 11500 hos både Svedea och LF. Om nu LF tänkt sänka sina självrisker är inte skillnaden så stor.

Jag fick den informationen om självrisker över telefon från den på Läns jag pratade med, övertygad om att du kommer få samma information om du ringer till någon.
 

dml

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2011 Street triple R
Mange takk för denna info, mycket bra att ha i åtanke när jag nu ska välja. För mig född -86 och boende i Gbg kostar det runt 11500 hos både Svedea och LF. Om nu LF tänkt sänka sina självrisker är inte skillnaden så stor.
11.5kkr verkar dyrt. Är -84:a och förra årets premie var 6kkr i gbg på lf. Förra året fick man olika bud beroende på om man kollade på länsförsäkringars hemsida alt. triumphforsakring.se. Det kanske är fixat tills i år?
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Tja dudes!!

Har hunnit med 50 mil denna säsongen nu, (varav 1,5 på grusväg?!). Säsongens första tvätt stundar alltså.
Förra året så köpte jag den där klena miljöavfettningen och nått basic turtle shampoo.
Funkade väl hyffsat, men tyckte jag fick hålla på bra länge innan jag fick allt rent.

Vad använder ni för grejor för matta lacker?
Vaxschampoo skall ju tydligen vara döden, samt "stark" avfettning dåligt.
Ge mig gärna er tvätt-setup för Triumphs matta lacker! :fakta
Jag använder Abnet. Funkar kanon. :tummenupp

Test gjord av tidningen husbilen
http://web.husbilentest.se/wp-content/uploads/rich-widget/file/Abnet test.pdf
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Lite underligt det där med försäkringar... Född 84:a, tog kortet förra året. Betalar 4600 / helår helförsäkrad i Göteborg. Märkesförsäkring via LF... Är riktigt nöjd med min deal iaf.
 

leppek

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2015, BMW S1000R
Detta kostar:

Regelbundet kraschade modeller
Stora städer
Unga killar

Välj bort ovanstående så blir det inte så dyrt att försäkra :)
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Lite underligt det där med försäkringar... Född 84:a, tog kortet förra året. Betalar 4600 / helår helförsäkrad i Göteborg. Märkesförsäkring via LF... Är riktigt nöjd med min deal iaf.

Årsmodell spelar nog också in en del. Jag betalar ~5000/helår för min helförsäkrad, 86:a strax utanför Stockholm, hos LF. För en -14 så skulle jag få betala ytterligare 3500/år.
 

Dunkaa

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triple R -14
11.5kkr verkar dyrt. Är -84:a och förra årets premie var 6kkr i gbg på lf. Förra året fick man olika bud beroende på om man kollade på länsförsäkringars hemsida alt. triumphforsakring.se. Det kanske är fixat tills i år?

Skillnaden är att du passerat det magiska 30-strecket :) När jag talade med Triumph-LF sa de att nästa år kommer det bli billigare för mig eftersom jag då fyller 30, men de kunde inte svara hur mycket.
 

Dunkaa

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triple R -14
Tänkte även passa på att fråga om rekommendation för mjuk packväska till en årsmodell 2013 o framåt. Någon som skaffat sig en sådan? Vill minnas att nån här på forumet skaffat Jofamas.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Årsmodell spelar nog också in en del. Jag betalar ~5000/helår för min helförsäkrad, 86:a strax utanför Stockholm, hos LF. För en -14 så skulle jag få betala ytterligare 3500/år.

Jag var och testade en MT-07:a för nån vecka sen.. Den skulle dom jävlarna ha närmare 8000/året för.
Å kör man en S3:a så är det ju MT-09 som gäller om man vill ha ekvivalent / mer effekt.
Palla köra Yama...
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Jag var och testade en MT-07:a för nån vecka sen.. Den skulle dom jävlarna ha närmare 8000/året för.
Å kör man en S3:a så är det ju MT-09 som gäller om man vill ha ekvivalent / mer effekt.
Palla köra Yama...

MT-09 e ett jävla skämt ! :arsele
 

dml

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2011 Street triple R
Skillnaden är att du passerat det magiska 30-strecket :) När jag talade med Triumph-LF sa de att nästa år kommer det bli billigare för mig eftersom jag då fyller 30, men de kunde inte svara hur mycket.
Jippie: Äntligen något positivt med min ålderdom!
 

JAndersB

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2014
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha MT-09 Tracer 2015
Zard Low slip on installerad på min 2012 Street Triple. Mycket nöjd med både kvalitet och ljud. Tidy tail nästa.

Zard.jpg
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Jag reagerade på samma sätt, i Spanien har ju hojen 95 hp, likaså i Frankrike, men det beror ju på lagkrav.
Motorcykeln jag hade tänkt attköpa står på Johans MC i Göteborg.

Hittade lite info om detta..intessant..

Triumph can only market it as 79hp because that's what they have the ARAI certificate for. I called it the 85hp bike just to avoid confusion as there are actually only 2 specs (not 3) of the bike : 85 and 106hp (and no 79hp spec bike as such)

Den säljs tydligen bara i Brazilien och Indien.
Så med andra ord säljer dom en Traja som INTE är gjord för Sverige...undrar om triumph i sverige vet om detta överhuvudtaget. Eller varför dom isf tillåter det. :va
 

JAndersB

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2014
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha MT-09 Tracer 2015
Hittade lite info om detta..intessant..

Triumph can only market it as 79hp because that's what they have the ARAI certificate for. I called it the 85hp bike just to avoid confusion as there are actually only 2 specs (not 3) of the bike : 85 and 106hp (and no 79hp spec bike as such)

Den säljs tydligen bara i Brazilien och Indien.
Så med andra ord säljer dom en Traja som INTE är gjord för Sverige...undrar om triumph i sverige vet om detta överhuvudtaget. Eller varför dom isf tillåter det. :va

En A2-hoj får max ha 70kw innan man stryper den till 35kw. Alltså har man tagit fram/importerat en specialversion som har just 70kw/95hp för att kunna strypa och sälja som A2. Kanonbra.
 
Last edited:

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
En A2-hoj får max ha 70kw innan man stryper den till 35kw. Alltså har man tagit fram/importerat en specialversion som har just 70kw/95hp för att kunna strypa och sälja som A2. Kanonbra.

Låter rimligt i mina öron, men hur brukar det vara med de strypta A2 versionerna från fabrik. De kan väl inte vara så att om man vill plocka bort strypningen så har de bara 85hp efter?
Om det är så, är det viktigt att folk får veta inför diverse blocket investeringar (där man tänker ta bort strypningen efter ett par år i och med uppgradering till A-kort).
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top