Triumph Street Triple-tråden

Ska ta bild, men igår hann jag inte

Monteringen gick ganska bra men det blir mycket, skruva fast, testa, skruva bort dra om kablar, skruva fast

Hade en superkörning igår från Uppsala till Centralen Stockholm, motorvägen sedan Sveavägen och det funkar lika bra på motorväg i motvind som stadkörning

Sedan ner till Torö och hem via slingerbulten Tulling Länna, hojen har blivit så mycket mer lättkörd

Enda problemet är styrändsbackspeglarna dom är lite långt bak och ner, skulle vilja prova ett par original speglar

Hur går det med bilder?? Fort nöjd med clip on?
 
Hallå allihopa!

Ägt min Street Triple R nu i ca 3 månader. Är riktigt nöjd, men det har dykt upp lite frågor på vägen.

Igår blev jag kanske lite väl entusiastiskt när jag började skruva fjädringen. Manualen säger ju "moturs minskad dämpning, medurs ökad". Detta gäller både för fjäderförspänning och returdämpningen enligt boken.

Glad i hågen började jag skruva både vänster och höger gaffelben maximalt moturs, för att sedan testa lite olika lägen där den kändes bra. Dock så noterade jag att fjäderförspänningen justeras spegelvänt för vänster/höger sida. Alltså verkar den där Medurs/moturs inte alls gälla för fjäderförspänningen. Hur ligger det till med returdämpningen?

Hojen känns stabil, men har inte pressat på allt för hårt heller. Vill ju helst inte åka med olika hårda returer då det inte kan vara till någon fördel..

Idag noterade jag även lite oljeränder på min belly pan och såg att denna skruv hade lite olja strax under kåpan. View attachment 409783

Jag skruvade åt den lite lätt, och det verkar som att den inte släpper någon olja numer. Brukar dessa skruvar skaka loss lite, och brukar behöva lite efterdragning då och då?

Är total novis på motorcyklar, så all hjälp, tips och trix uppskattas!

Må väl!
 
Igår blev jag kanske lite väl entusiastiskt när jag började skruva fjädringen. Manualen säger ju "moturs minskad dämpning, medurs ökad". Detta gäller både för fjäderförspänning och returdämpningen enligt boken.

Glad i hågen började jag skruva både vänster och höger gaffelben maximalt moturs, för att sedan testa lite olika lägen där den kändes bra. Dock så noterade jag att fjäderförspänningen justeras spegelvänt för vänster/höger sida. Alltså verkar den där Medurs/moturs inte alls gälla för fjäderförspänningen. Hur ligger det till med returdämpningen?

Grattis till bra hoj-val!

Har också en -10 R, och min förspänning är dragen i botten på båda benen (väger 110+ med utrustning). De går åt samma håll båda skruvarna.

Vad det gäller retur och kompression så skulle jag nog inte gå så jättelångt ifrån "sport"-inställningen från manualen. Även dessa skruvar skall vara "rätt gängade" (dras åt medsols)
Alltså:
-Rebound (lilla skruven i mitten av förspänningen) - 2 klick ut från helt åtskruvad
-Comp (lilla skruven längst ner på gaffelbenen) - 2 klick ut från helt åtskruvad

Dessa värden är ju inte facit såklart, men en bra utgångspunkt.

Och ska du ge dig på framgafflarna borde du ställa in bakdämparen också.

Vill du åt komfort eller "sportfjädring"?
 
Hm. Att gå lös på fjädringen utan att förstå vad man gör är kanske inte helt att rekommendera... Man bör gå metodiskt tillväga då häng, förspänning, ride-hight, kompression och retur alla påverkar varandra och ska jobba i symbios. Till detta ska läggas däcktyp och däcktryck som också är en del av hojens fjädring faktikst...

Retur- och Kompression-skruvarna fungerar ungefär som en vattenkran. Öppnar du skruven (dvs skruvar ut den moturs) så kan oljan flöda förbi enklare/snabbare (= "mjukare" fjädring). Stänger du skruvarna medurs, så går oljan förbi svårare, långsammare (= "hårdare" fjädring).

Fjäderförspänningen är just hur mycket du tryckt ihop fjädern. Samma sak gäller här. Skruva ihop fjädern genom att skruva in skruven medurs.

Innan du ställer om hojen helt och hållet skulle jag tipsa dig om att ställa "hänget" på fjädringen. Dvs hur mycket fjädringen sätter sig (sjunker ihop) när du sitter på hojen med all utrustning på dig. Därefter kan man kolla på retur/kompression.

Ser du är Göteborgare, hör av dig om du vill ha hjälp att kika på detta framöver :-)
 
Last edited:
Tack grabbar för snabbkursen!
Jag fick nog ett hastigt infall av experimentlusta utan att tänka så långt som att hela hojen ska ställas.
Jag var inne på att ställa den sportigare/hårdare men avbröt som sagt projektet när jag blev osäker på vilket håll allt skulle skruvas.
Sen hamnade jag här och fick be dom snälla killarna efter hjälp...:gnissla

Hojen lämnades idag för att kolla över oljeläckaget, jag bad dom även kolla över fjädringen så att den är i balans.

Men jag vill så klart lära mig mer!
illebror, jag hör av mig på PM när hojen är tillbaka så ses jag gärna en sväng och suger åt mig lite kunskap! :)
 
Tjena!

Gör en intressekoll!

Har en VIT Triumph Street Triple R 2013, 150mil i skrivandestund, Belly pan, seat cowl, fly screen, arrow system, hugger! I extremt bra skick! Pris 84000:- finns utanför Uppsala!
 
Nu ligger min hoj ute till försäljning. Tipsa alla ni känner!! =)

//Daniel
 
Liten modd..seat cowl..till nästa säsong försvinner passagerar/fotpinneupphängningen och några "blanka" attiraljer blir målade. Fälgstripsen ska bytas också.
 
Någon i Göteborg med omnejd som kan dessa maskiner bra?
Jag tycker att spisen låter konstigt, men har oxå hört att det är vanligt!

Någon som känner för att lyssna på min hoj? Kan erbjuda en platta bers som tack!:banana
 
Lite mycket nu i veckan (och trist MC-väder), men nästa veckan kanske om ingen annan huggit på det före. Hur låter den konstigt? Tickar den i ventilerna? Hur långt har den gått?
 
Någon i Göteborg med omnejd som kan dessa maskiner bra?
Jag tycker att spisen låter konstigt, men har oxå hört att det är vanligt!

Någon som känner för att lyssna på min hoj? Kan erbjuda en platta bers som tack!:banana

Jag är eventuellt och snurrar i gbg på onsdag, kan lyssna då om det fortfarande behövs.
Illebror är nog duktigare än vad jag är på det dock :)
 
Någon i Göteborg med omnejd som kan dessa maskiner bra?
Jag tycker att spisen låter konstigt, men har oxå hört att det är vanligt!

Någon som känner för att lyssna på min hoj? Kan erbjuda en platta bers som tack!:banana

Kolla så du inte tappat någon mutter som håller fast grenröret mot motorn. Standardfel som gör att det låter rätt mysko. Råkade ut för det 2 ggr på ca 1000 mil.
 
Lite mycket nu i veckan (och trist MC-väder), men nästa veckan kanske om ingen annan huggit på det före. Hur låter den konstigt? Tickar den i ventilerna? Hur långt har den gått?

2008 och 1370 mil.
Tycker nästan det låter som den visslar/tickar, misstänkte kamkedjan först. Låter dock inte där ifrån när jag kollade med stetoskop!
Är själv borta stora delar av veckan, men kan återkomma till helgen/början på nästa vecka.

Ska kolla så allt sitter sitter fast, inte tänkt så långt ens :huvet

Ska se om jag kan få ett vettigt videoklipp imon!
Tack, alla för tipsen!
 
Generellt så är det en hel del ventiltickande på 675orna. Speciellt när de inte fått upp tempen ännu (kallstart). Jag kör aldrig iväg förrens motorn fått åtminstone 3-4 streck i temp och ventilerna tystnat från kall-tickandet (på min försvinner det efter kanske 10-20 sek på tomgång). Har att göra med att det är (och ska vara) relativt stort ventilspel i dessa motorer.

Grenröret är också en klassiker som irish påpekade ovan.

Har du kollat oljenivån? Den ska ligga vid det övre strecket på stickan och mäts med stickan nedskruvad och hojen upprätt. Man vill INTE(!) låta 675orna gå lågt på oljenivån. Oljan mäts med motorn varmkörd, men efter den fått stå avstängd några (3-5) minuter.
 
Last edited:
Låter bra och så låter alla Triumph

Det vinande ljudet är från balansaxeln och har rakskurna drev för att låta som det gör

Min 1050 motor lät likandant
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top