Triumph Street Triple-tråden

sɐəɹpuɐ;5961416 skrev:
Vi kan uttrycka 45 som "en bit över 25", ja. Tack, det känns nästan lika bra som att bli legkollad på systemet. :-)

Var hittade du 24000 för en 899 Panigale? Jag bor utanför Stockholm (Uppsala), är alltså över 40, har inga skador, låter ingen annan köra hojen och har eget låst garage och borde klara mig på lägre premie än någon som är under 25. Jag kollade förresten premien på nya KTM 1290 och den var ännu värre.

Eller var det 24 för en Striple? Det låter i så fall ganska dyrt. Har du kollat med Svedea och Bilsport & MC? Nakenhojar (utom 1290 Superduke) brukar ju vara billiga att försäkra jämfört med sporthojar så man blir ju lite nyfiken på vad du skulle få för premie på exempelvis en Daytona.

sɐəɹpuɐ;5961416 skrev:
Vi kan uttrycka 45 som "en bit över 25", ja. Tack, det känns nästan lika bra som att bli legkollad på systemet. :-)

Var hittade du 24000 för en 899 Panigale? Jag bor utanför Stockholm (Uppsala), är alltså över 40, har inga skador, låter ingen annan köra hojen och har eget låst garage och borde klara mig på lägre premie än någon som är under 25. Jag kollade förresten premien på nya KTM 1290 och den var ännu värre.

Det var för en triple hos svedea,störda priser i stockholm trakten om man inte är 50+.

Det komiska är att en speed triple kostar lika mycket, så jag ligger väl på max gränsen.

Man får köra hel försäkrat under säsongen och göra ett ägarbyte när man inte kör och bulta fast hojen i farsans garage så får den stå där oförsäkrat.

Man får köra hel försäkrat under säsongen och göra ett ägarbyte när man inte kör och bulta fast hojen i farsans garage så får den stå där oförsäkrat.

Kolla hur mycket du spar på det och räkna inte med att det blir halva kostnaden om du bara använder eller äger den halva året. Jag har årsförsäkring men kostnaden för vinterhalvåret är mycket lägre. Sommarhalvåret kostar, åtminstone hos Svedea, 75-80 procent av årspremien. De har antagligen lagt märke till att det är färre krascher under vintern och att fler än du tänker i banorna av ägarbyten och oförsäkrat.

Bara som något att kolla så att du inte får en obehaglig överraskning om de ändå vill ha 20 av de 25 tusenlapparna för sommarhalvåret.

sɐəɹpuɐ;5961536 skrev:
Kolla hur mycket du spar på det och räkna inte med att det blir halva kostnaden om du bara använder eller äger den halva året. Jag har årsförsäkring men kostnaden för vinterhalvåret är mycket lägre. Sommarhalvåret kostar, åtminstone hos Svedea, 75-80 procent av årspremien. De har antagligen lagt märke till att det är färre krascher under vintern och att fler än du tänker i banorna av ägarbyten och oförsäkrat.

Bara som något att kolla så att du inte får en obehaglig överraskning om de ändå vill ha 20 av de 25 tusenlapparna för sommarhalvåret.

Tack för tipset, ska kika med dom.

Jag bor norr om Sthlm, 38 år, street triple -13 och betalar 4126kr /år med smc rabatt 10% hos svedea (försäkringstyp säkrast) helförsäkring.

38 år, Street Triple R -12. Salem, mellan S-holm och S-Tälje ~13000/år hos Trygg Hansa.

Fan, det var dyrt, jag betalar ca 12k hel för min Speed i Stockholm, 32 år. Bilsport eller Svedea, samma pris.

Last edited:
sɐəɹpuɐ;5961416 skrev:

Har en försäkringsdiskussion på Facebook och hittade ett pris på 15481 för en helförsäkring och helår på en Ducati 899 Panigale hos Trygg Hansa. Det är riktigt intressant. Konstigt nog ville samma bolag ha nästan 11000 för min Street Triple vilket däremot känns väldigt dyrt. Försäkringspremier känns rätt slumpmässiga.

sɐəɹpuɐ;5961631 skrev:
Har en försäkringsdiskussion på Facebook och hittade ett pris på 15481 för en helförsäkring och helår på en Ducati 899 Panigale hos Trygg Hansa. Det är riktigt intressant. Konstigt nog ville samma bolag ha nästan 11000 för min Street Triple vilket däremot känns väldigt dyrt. Försäkringspremier känns rätt slumpmässiga.

Ja visst hade vi en trevlig diskussion!:)

Förresten, precis flyttat från Sundbyberg till en by strax norr om Uppsala och sänkte min årspremie på ST3an från 10000 till 4100!!:)

sɐəɹpuɐ;5961708 skrev:
Jag vet. :)

Vad hindrar dig? Jag körde från Alunda till Uppsala i lördags. Det var så kul att det blev ett par extrasvängar runt Uppsala när händerna tinat upp. Sedan beställde jag handtagsvärmare.

Men jag vill också ha vår.

Haha...du är galen! Grus? Sand? Salt?:)

Haha...du är galen! Grus? Sand? Salt?:)

Tja, vägarna var ju inte torra direkt men eftersom jag just fått garage (det var därför jag körde hem den från vinteridet) kunde jag ju tvätta den efteråt. Jag fick ett ganska rejält bakhjulssläpp när jag accelererade över Luthagsesplanaden, men annars var det odramatiskt. Men det var faktiskt inte vinterns första tur. Jag körde både på annandag jul och trettondagen så jag har en obruten svit månader sedan jag körde motorcykel för första gången någonsin i april förra året. Jag tog sedan kortet i maj. Bara mars kvar för 12 månader i rad.

Annandag jul var lite otäck när jag upptäckte frost på skuggsidan av alla krön på vägen förbi Morkarla.

Fan, det var dyrt, jag betalar ca 12k hel för min Speed i Stockholm, 32 år. Bilsport eller Svedea, samma pris.

Avställningsbar. Premien avser påställd. Så inihelvete dyrt blir det inte sett över ett kalenderår med växlande påställd och avställd.

Missade visst det i mitt förra inlägg.

"Tack för ditt mail,

Hos oss kan man betala alla premier över 4000kr helår, halvår eller kvartalsvis.

Delar man upp betalningen så betalar man mer över sommarhalvåret.

Vänliga hälsningar"

Svar från svedea...
Då funkar det inte att göra ett ägarbyte under vintern, om man inte pungar ut för ett halvår..

35 bast, bor mitt i Sveriges mest kriminella stad och betalar drygt 8000 hel hos Svedea på alternativ säkrast.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!