Triumph Street Triple-tråden

Bunde

Drömer om en Agusta FC4
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple R -10
Jag förde diskussion med Triumph Sthlm, Sulas och Lingvalls i Gävle. Blev köp i Gävle då priset blev bäst och de var trevligast. Service sen kan du ju göra där det är närmast eller billigast.



Beror nog på hur långt den har gått, om det sitter mer "prylar" på än bara 3-1 och hur bråttom du har att bli av med den.

Har gått ca 150 mil så inte så super långt kan inte hitta några -10 ute på blocket alls
 

The Faceless

Medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Västmanland
Hoj
Triumph Street Triple -08 (stulen och skrotad)
Jag förde diskussion med Triumph Sthlm, Sulas och Lingvalls i Gävle. Blev köp i Gävle då priset blev bäst och de var trevligast. Service sen kan du ju göra där det är närmast eller billigast

Okey! Är så färsk man kan bli inom dessa områden så man har inte skaffat sig en egen uppfattning än...

Får man fråga vad du fick för pris?
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17

The Ufo

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2015 Yamaha YZF R1
Angående surret..

Är det "surr"- eller "skrap"-ljud? Det kan inte vara typ bromsskriva fram som ligger an mot bromsbacken och ger lite heavy metal-ljud? Har själv hört det ljudet. Men inget som kommer från motorn dock.

Tack för svaren. Det låter typ som ett Bi men lite mer metlliskt. Och det låter bara när jag ger gas så bromsen är det nog inte. Motorn vinar som den ska men detta ljudet gör mig faktist orolig. Tänkte om någon annan lagt märke till det oxo.
 

DempanDanius

Ny medlem
Gick med
22 May 2010
Ort
HBG
Hoj
SuperDuke -09
Sådär, nu har hela eftermiddagen gått åt för att montera på mitt 3-1 Arrow system.. Kan tilläggas att jag är världens sämsta meckare och har nästintill tummen mitt i handen, men det blev faktiskt jävligt bra och jag är nöjd trotts det långa tidsloppet:). Dessvärre så saknades det en sån här fjäder-klämma som håller ihop delarna etc.. Så har någon en extra liggandes där hemma så skicka gärna iväg ett PM om ni har lust att hjälpa till med en hand :).

Mvh
 

The Faceless

Medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Västmanland
Hoj
Triumph Street Triple -08 (stulen och skrotad)
Vart ska man bege sig om man vill provköra en street triple? Jag antar att Triumph sthlm har demohojar...? Hur går det till, går man in i butiken i full mundering och ber om att få prova eller måste man ringa och "boka" en tur?

Jag är grönare än gräsmattan!
 

Str3 R

Guest
Vart ska man bege sig om man vill provköra en street triple? Jag antar att Triumph sthlm har demohojar...? Hur går det till, går man in i butiken i full mundering och ber om att få prova eller måste man ringa och "boka" en tur?

Jag är grönare än gräsmattan!

Jag gick bara in och bad att få provköra en Str3. Just nu har de (Triumph Center Sthlm) stängt på lördagarna pga semester men annars har de öppet mellan 10–18 på vardagarna. =)
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Vart ska man bege sig om man vill provköra en street triple? Jag antar att Triumph sthlm har demohojar...? Hur går det till, går man in i butiken i full mundering och ber om att få prova eller måste man ringa och "boka" en tur?

Jag är grönare än gräsmattan!

Jag slog en signal till Sulas och kollade att de hade en demo inne för provkörning, sen var det bara att åka dit. Sulas kanske dessutom är närmare för dig? Att ringa innan skadar inte så du slipper åka i onödan om det inte skulle gå att provköra just då.
 

Grovis

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2010, Popab, Kolfiberkäpp
Vart ska man bege sig om man vill provköra en street triple? Jag antar att Triumph sthlm har demohojar...? Hur går det till, går man in i butiken i full mundering och ber om att få prova eller måste man ringa och "boka" en tur?

Jag är grönare än gräsmattan!

Ta med kreditkortet, för du kommer inte vilja lämna butiken utan att ha köpt en :D
 

Str3 R

Guest
Ja ta med kreditkortet, det är en ruskigt rolig hoj. Själv säljer jag iväg två hojar nu för jag ska bara ha en Str3. =)
 

The Faceless

Medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Västmanland
Hoj
Triumph Street Triple -08 (stulen och skrotad)
Haha det låter lovande! :D

Edit: Rotor; Japp det är närmare! Går och väntar otåligt på att mina kläder ska komma till butik, sen så!

Förresten, vad säger ni inbitna street:are är fördelen mot en speed?
 
Last edited:

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000F
Långfärd

Efter att ha avfärdat 6200km på 8 dagar, varav över 1800 av dessa inom loppet av 20 timmar så kan jag bekräfta för eventuella skeptiker att streetan fungerar alldeles ypperligt för långfärd.

En sak kom jag dock i underfund med under resan, och det är att originalpiporna suger. Det jobbiga är dock att köpa nya pipor är ju som at köpa grisen i säcken. Några tips vart man kan gå för att få en bild av olika avgassystem för str3? Funtade kanske på akrapovic eller ixil, diggar utseendet på dessa....
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Förresten, vad säger ni inbitna street:are är fördelen mot en speed?

Det är mycket ett val mellan tung o stark (speed 1050), eller lätt o smidig (street 675). Vilken sorts förare är du? Försäkringspremien vägde tungt för mig också.

Själv gick jag på en Street R för jag ville ha nått som gick lätt o slänga runt på bana samtidigt som den har mycket lägre premie än Daytona 675.

Provkör alla 3! :tummenupp
 

The Faceless

Medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Västmanland
Hoj
Triumph Street Triple -08 (stulen och skrotad)
Det är mycket ett val mellan tung o stark (speed 1050), eller lätt o smidig (street 675). Vilken sorts förare är du? Försäkringspremien vägde tungt för mig också.

Själv gick jag på en Street R för jag ville ha nått som gick lätt o slänga runt på bana samtidigt som den har mycket lägre premie än Daytona 675.

Provkör alla 3! :tummenupp

Okey! Ja jag har inte mycket att jämföra med, bara trafikskolans sura gamla honda 750 brukshoj hehe...

Grejen är att dem MC-insatta personer jag pratat med i min omgivning har alla sagt samma sak; "Satsa på stor cc på en gång, då risken är att man snabbt tröttnar på liten motor." -Jag har ju ingen aning!

Jag vill ha en streetfighter och jag gillar street:ens utseende och prestandan verkar ju vara grym!
Försäkringspremien trodde jag aldrig skulle vara så billig som den är heller vilket är ett STORT +!

Lätt och smidig tycker jag låter nice! Ska definitivt testa speed:en och street:en men rent instinktivt lutar det åt den sistnämnda :)
 

evil sibling

Calcatea Bellator
Gick med
7 May 2007
Ort
Strawtown
Hoj
R R R [Triple R]
Det är mycket ett val mellan tung o stark (speed 1050), eller lätt o smidig (street 675). Vilken sorts förare är du? Försäkringspremien vägde tungt för mig också.

Själv gick jag på en Street R för jag ville ha nått som gick lätt o slänga runt på bana samtidigt som den har mycket lägre premie än Daytona 675.

Provkör alla 3! :tummenupp

jag körde en monster 800 innan, ville byta av diverse anledningar. blev tipsad av ovanstående talare om just streeten, tänkte typ "äh, vadå... byta ner sig från 800 till 675? går ju bort..."

sen började jag kolla på youtube... såg typ ALLA klipp som hade en street triple och blev mer och mer intresserad.

provkörde en street triple med arrow helsystem nån månad senare och blev tok-kär!:kär

sålde duccen och köpte en R, huuuuur rolig som helst:tummenupp

att man tröttnar på låga kubik stämmer mest för glidare och touring-hojar. street triplen är så sjukt busig i karaktären och man kastar runt den som en stulen BMX. vill man åka fort rakt fram så är det inte rätt hoj, men vill man gasa-växla-svänga-bromsa-växla-gasa-wheela-gasa-svänga-knäskrap-gasa-växla-bromsa-svänga-knäskrap-gasa-växla-gasa-gasa-gasa-bromsaupppåframhjulet samtidigt som man lyssnar till underbart trippel-morr så finns det ingen bättre hoj:banana
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Grejen är att dem MC-insatta personer jag pratat med i min omgivning har alla sagt samma sak; "Satsa på stor cc på en gång, då risken är att man snabbt tröttnar på liten motor." -Jag har ju ingen aning!

Jag vill ha en streetfighter och jag gillar street:ens utseende och prestandan verkar ju vara grym!
Försäkringspremien trodde jag aldrig skulle vara så billig som den är heller vilket är ett STORT +!

Lätt och smidig tycker jag låter nice! Ska definitivt testa speed:en och street:en men rent instinktivt lutar det åt den sistnämnda :)

Många tycker jag tjatar så förbenat om att man skall köpa literhoj och gärna direkt. Jag tror det har att göra med att de måste kompensera för en liten... :D Det skall till en extremt duktig förare för att hojen skall bli den begränsande faktor när vi pratar hojar som dessa.

Själv provkörde jag ett antal hojar (liter) förra sommaren och den gången då jag satt och garvade hela provkörningen och hade ett leende upp till öronen, det var när jag satt på Street:en. Med tanke på att den är ruskigt lätt och utvecklar närmare 115 hk med ett 3-1-system så har du rejält med pulver, dessutom i ett brett register.

Slantar du upp för en Triple (och helst R:en) kommer du garanterat inte bli besviken. Den gör dessutom inte bort sig på bana om man vill ha kul några dagar. :) Speeden gör ju inte heller bort sig, men då den är tyngre och kostar flis att försäkra ska man nog tänka efter en extra gång.

När du har provkört kommer du förstå vad vi andra menar ;)
 

Desmoholic

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2010
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Matt lack

Hej på Er Trajjaägare!

Egentligen är jag nog ett hopplöst Duccefreak men kände att jag var tvungen att prova Streeten eftersom den ju höjs till skyarna överallt.

Hittills är jag lyrisk! Vilken motor...och resten är inte fy skam heller.
Den är ju väldigt bottenstark måste jag säga och sedan drar det fint ända upp till rött....med fränt ljud också ... :Bugar

Nu ett par frågor till Er som kanske vet!

Den mattgrå lacken....

1 Slits den mer än vanliga lacker? Blir den fulare av knäkontakten mot tanken tex?

2 Ni som har hunnit med en säsong....hur sköter Ni lacken?
Vax verkar ju inte helt rätt:confused: men finns det andra bra medel som ger lite rengöring och lyster utan att det blir blankt?
Kan man använda avfettning om det behövs...?
Om man putsar eller gnider på tex en fläck....riskerar men att lacken blir blank då...etc

Vore juste med lite tips!

Hej!//Janne
 

Rotor

happyshit
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Västmanland
Hoj
KTM 1090 Adventure R -17
Hej på Er Trajjaägare!

Egentligen är jag nog ett hopplöst Duccefreak men kände att jag var tvungen att prova Streeten eftersom den ju höjs till skyarna överallt.

Hittills är jag lyrisk! Vilken motor...och resten är inte fy skam heller.
Den är ju väldigt bottenstark måste jag säga och sedan drar det fint ända upp till rött....med fränt ljud också ... :Bugar

Nu ett par frågor till Er som kanske vet!

Den mattgrå lacken....

1 Slits den mer än vanliga lacker? Blir den fulare av knäkontakten mot tanken tex?

2 Ni som har hunnit med en säsong....hur sköter Ni lacken?
Vax verkar ju inte helt rätt:confused: men finns det andra bra medel som ger lite rengöring och lyster utan att det blir blankt?
Kan man använda avfettning om det behövs...?
Om man putsar eller gnider på tex en fläck....riskerar men att lacken blir blank då...etc

Vore juste med lite tips!

Hej!//Janne

Personligen har jag upplevt det som att den slit mer än vanliga blanka lacker just där man har knäkontakt. Efter 100-150 mil kändes det som att ytan började bli smått polerad och blankare. Nu löste jag det med att köpa gripsters från Techspec för att även får lite bättre grepp mot tanken.

Tvätta hojen som vanligt du. Lite mild avfettning kommer inte förstöra något om det skulle behövas. Vax har jag inte provat än, men att lägga på ett tunt skyddande lager kan aldrig skada, åtminstone inför vinterförvaringen. Det verkar finnas många olika bud på om man skall använda vax eller inte om man läser på lite forum.
 

Crank

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Eskilstuna
Hoj
Nada
Även min vanliga triple har "dålig" lack. Slets rejält vid knäkontakt vid tanken, men löste det med samma klibbor som rotor. Tror det finns nån eller några trådar om den här typen av slitage och det verkar vara problem även på andra hojar. Kan ju vara så att dom lite nyare mer miljövänliga lackerna inte är lika beständiga som dom lite äldre varianterna. Jag brukar vaxa en hel del och har även använt en del polish och rubbing, vilket framkallat en del beröm för fin lyster så det har funkat bra på min iaf... men det har ju ingenting med den matta lacken att göra förstås, bara en parentes i sammanhanget.
 
Last edited:

jimla

Ganska trevlig
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Torshälla
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Snackade med boysen i Linköping där jag köpte min o de sa att jag för allt i världen inte fick vaxa den matta lacken....
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top