Triumph Street Triple-tråden

Jag förde diskussion med Triumph Sthlm, Sulas och Lingvalls i Gävle. Blev köp i Gävle då priset blev bäst och de var trevligast. Service sen kan du ju göra där det är närmast eller billigast.



Beror nog på hur långt den har gått, om det sitter mer "prylar" på än bara 3-1 och hur bråttom du har att bli av med den.

Har gått ca 150 mil så inte så super långt kan inte hitta några -10 ute på blocket alls
 
Jag förde diskussion med Triumph Sthlm, Sulas och Lingvalls i Gävle. Blev köp i Gävle då priset blev bäst och de var trevligast. Service sen kan du ju göra där det är närmast eller billigast

Okey! Är så färsk man kan bli inom dessa områden så man har inte skaffat sig en egen uppfattning än...

Får man fråga vad du fick för pris?
 
Angående surret..

Är det "surr"- eller "skrap"-ljud? Det kan inte vara typ bromsskriva fram som ligger an mot bromsbacken och ger lite heavy metal-ljud? Har själv hört det ljudet. Men inget som kommer från motorn dock.

Tack för svaren. Det låter typ som ett Bi men lite mer metlliskt. Och det låter bara när jag ger gas så bromsen är det nog inte. Motorn vinar som den ska men detta ljudet gör mig faktist orolig. Tänkte om någon annan lagt märke till det oxo.
 
Sådär, nu har hela eftermiddagen gått åt för att montera på mitt 3-1 Arrow system.. Kan tilläggas att jag är världens sämsta meckare och har nästintill tummen mitt i handen, men det blev faktiskt jävligt bra och jag är nöjd trotts det långa tidsloppet:). Dessvärre så saknades det en sån här fjäder-klämma som håller ihop delarna etc.. Så har någon en extra liggandes där hemma så skicka gärna iväg ett PM om ni har lust att hjälpa till med en hand :).

Mvh
 
Vart ska man bege sig om man vill provköra en street triple? Jag antar att Triumph sthlm har demohojar...? Hur går det till, går man in i butiken i full mundering och ber om att få prova eller måste man ringa och "boka" en tur?

Jag är grönare än gräsmattan!
 
Vart ska man bege sig om man vill provköra en street triple? Jag antar att Triumph sthlm har demohojar...? Hur går det till, går man in i butiken i full mundering och ber om att få prova eller måste man ringa och "boka" en tur?

Jag är grönare än gräsmattan!

Jag gick bara in och bad att få provköra en Str3. Just nu har de (Triumph Center Sthlm) stängt på lördagarna pga semester men annars har de öppet mellan 10–18 på vardagarna. =)
 
Vart ska man bege sig om man vill provköra en street triple? Jag antar att Triumph sthlm har demohojar...? Hur går det till, går man in i butiken i full mundering och ber om att få prova eller måste man ringa och "boka" en tur?

Jag är grönare än gräsmattan!

Jag slog en signal till Sulas och kollade att de hade en demo inne för provkörning, sen var det bara att åka dit. Sulas kanske dessutom är närmare för dig? Att ringa innan skadar inte så du slipper åka i onödan om det inte skulle gå att provköra just då.
 
Vart ska man bege sig om man vill provköra en street triple? Jag antar att Triumph sthlm har demohojar...? Hur går det till, går man in i butiken i full mundering och ber om att få prova eller måste man ringa och "boka" en tur?

Jag är grönare än gräsmattan!

Ta med kreditkortet, för du kommer inte vilja lämna butiken utan att ha köpt en :D
 
Ja ta med kreditkortet, det är en ruskigt rolig hoj. Själv säljer jag iväg två hojar nu för jag ska bara ha en Str3. =)
 
Haha det låter lovande! :D

Edit: Rotor; Japp det är närmare! Går och väntar otåligt på att mina kläder ska komma till butik, sen så!

Förresten, vad säger ni inbitna street:are är fördelen mot en speed?
 
Last edited:
Långfärd

Efter att ha avfärdat 6200km på 8 dagar, varav över 1800 av dessa inom loppet av 20 timmar så kan jag bekräfta för eventuella skeptiker att streetan fungerar alldeles ypperligt för långfärd.

En sak kom jag dock i underfund med under resan, och det är att originalpiporna suger. Det jobbiga är dock att köpa nya pipor är ju som at köpa grisen i säcken. Några tips vart man kan gå för att få en bild av olika avgassystem för str3? Funtade kanske på akrapovic eller ixil, diggar utseendet på dessa....
 
Förresten, vad säger ni inbitna street:are är fördelen mot en speed?

Det är mycket ett val mellan tung o stark (speed 1050), eller lätt o smidig (street 675). Vilken sorts förare är du? Försäkringspremien vägde tungt för mig också.

Själv gick jag på en Street R för jag ville ha nått som gick lätt o slänga runt på bana samtidigt som den har mycket lägre premie än Daytona 675.

Provkör alla 3! :tummenupp
 
Det är mycket ett val mellan tung o stark (speed 1050), eller lätt o smidig (street 675). Vilken sorts förare är du? Försäkringspremien vägde tungt för mig också.

Själv gick jag på en Street R för jag ville ha nått som gick lätt o slänga runt på bana samtidigt som den har mycket lägre premie än Daytona 675.

Provkör alla 3! :tummenupp

Okey! Ja jag har inte mycket att jämföra med, bara trafikskolans sura gamla honda 750 brukshoj hehe...

Grejen är att dem MC-insatta personer jag pratat med i min omgivning har alla sagt samma sak; "Satsa på stor cc på en gång, då risken är att man snabbt tröttnar på liten motor." -Jag har ju ingen aning!

Jag vill ha en streetfighter och jag gillar street:ens utseende och prestandan verkar ju vara grym!
Försäkringspremien trodde jag aldrig skulle vara så billig som den är heller vilket är ett STORT +!

Lätt och smidig tycker jag låter nice! Ska definitivt testa speed:en och street:en men rent instinktivt lutar det åt den sistnämnda :)
 
Det är mycket ett val mellan tung o stark (speed 1050), eller lätt o smidig (street 675). Vilken sorts förare är du? Försäkringspremien vägde tungt för mig också.

Själv gick jag på en Street R för jag ville ha nått som gick lätt o slänga runt på bana samtidigt som den har mycket lägre premie än Daytona 675.

Provkör alla 3! :tummenupp

jag körde en monster 800 innan, ville byta av diverse anledningar. blev tipsad av ovanstående talare om just streeten, tänkte typ "äh, vadå... byta ner sig från 800 till 675? går ju bort..."

sen började jag kolla på youtube... såg typ ALLA klipp som hade en street triple och blev mer och mer intresserad.

provkörde en street triple med arrow helsystem nån månad senare och blev tok-kär!:kär

sålde duccen och köpte en R, huuuuur rolig som helst:tummenupp

att man tröttnar på låga kubik stämmer mest för glidare och touring-hojar. street triplen är så sjukt busig i karaktären och man kastar runt den som en stulen BMX. vill man åka fort rakt fram så är det inte rätt hoj, men vill man gasa-växla-svänga-bromsa-växla-gasa-wheela-gasa-svänga-knäskrap-gasa-växla-bromsa-svänga-knäskrap-gasa-växla-gasa-gasa-gasa-bromsaupppåframhjulet samtidigt som man lyssnar till underbart trippel-morr så finns det ingen bättre hoj:banana
 
Grejen är att dem MC-insatta personer jag pratat med i min omgivning har alla sagt samma sak; "Satsa på stor cc på en gång, då risken är att man snabbt tröttnar på liten motor." -Jag har ju ingen aning!

Jag vill ha en streetfighter och jag gillar street:ens utseende och prestandan verkar ju vara grym!
Försäkringspremien trodde jag aldrig skulle vara så billig som den är heller vilket är ett STORT +!

Lätt och smidig tycker jag låter nice! Ska definitivt testa speed:en och street:en men rent instinktivt lutar det åt den sistnämnda :)

Många tycker jag tjatar så förbenat om att man skall köpa literhoj och gärna direkt. Jag tror det har att göra med att de måste kompensera för en liten... :D Det skall till en extremt duktig förare för att hojen skall bli den begränsande faktor när vi pratar hojar som dessa.

Själv provkörde jag ett antal hojar (liter) förra sommaren och den gången då jag satt och garvade hela provkörningen och hade ett leende upp till öronen, det var när jag satt på Street:en. Med tanke på att den är ruskigt lätt och utvecklar närmare 115 hk med ett 3-1-system så har du rejält med pulver, dessutom i ett brett register.

Slantar du upp för en Triple (och helst R:en) kommer du garanterat inte bli besviken. Den gör dessutom inte bort sig på bana om man vill ha kul några dagar. :) Speeden gör ju inte heller bort sig, men då den är tyngre och kostar flis att försäkra ska man nog tänka efter en extra gång.

När du har provkört kommer du förstå vad vi andra menar ;)
 
Matt lack

Hej på Er Trajjaägare!

Egentligen är jag nog ett hopplöst Duccefreak men kände att jag var tvungen att prova Streeten eftersom den ju höjs till skyarna överallt.

Hittills är jag lyrisk! Vilken motor...och resten är inte fy skam heller.
Den är ju väldigt bottenstark måste jag säga och sedan drar det fint ända upp till rött....med fränt ljud också ... :Bugar

Nu ett par frågor till Er som kanske vet!

Den mattgrå lacken....

1 Slits den mer än vanliga lacker? Blir den fulare av knäkontakten mot tanken tex?

2 Ni som har hunnit med en säsong....hur sköter Ni lacken?
Vax verkar ju inte helt rätt:confused: men finns det andra bra medel som ger lite rengöring och lyster utan att det blir blankt?
Kan man använda avfettning om det behövs...?
Om man putsar eller gnider på tex en fläck....riskerar men att lacken blir blank då...etc

Vore juste med lite tips!

Hej!//Janne
 
Hej på Er Trajjaägare!

Egentligen är jag nog ett hopplöst Duccefreak men kände att jag var tvungen att prova Streeten eftersom den ju höjs till skyarna överallt.

Hittills är jag lyrisk! Vilken motor...och resten är inte fy skam heller.
Den är ju väldigt bottenstark måste jag säga och sedan drar det fint ända upp till rött....med fränt ljud också ... :Bugar

Nu ett par frågor till Er som kanske vet!

Den mattgrå lacken....

1 Slits den mer än vanliga lacker? Blir den fulare av knäkontakten mot tanken tex?

2 Ni som har hunnit med en säsong....hur sköter Ni lacken?
Vax verkar ju inte helt rätt:confused: men finns det andra bra medel som ger lite rengöring och lyster utan att det blir blankt?
Kan man använda avfettning om det behövs...?
Om man putsar eller gnider på tex en fläck....riskerar men att lacken blir blank då...etc

Vore juste med lite tips!

Hej!//Janne

Personligen har jag upplevt det som att den slit mer än vanliga blanka lacker just där man har knäkontakt. Efter 100-150 mil kändes det som att ytan började bli smått polerad och blankare. Nu löste jag det med att köpa gripsters från Techspec för att även får lite bättre grepp mot tanken.

Tvätta hojen som vanligt du. Lite mild avfettning kommer inte förstöra något om det skulle behövas. Vax har jag inte provat än, men att lägga på ett tunt skyddande lager kan aldrig skada, åtminstone inför vinterförvaringen. Det verkar finnas många olika bud på om man skall använda vax eller inte om man läser på lite forum.
 
Även min vanliga triple har "dålig" lack. Slets rejält vid knäkontakt vid tanken, men löste det med samma klibbor som rotor. Tror det finns nån eller några trådar om den här typen av slitage och det verkar vara problem även på andra hojar. Kan ju vara så att dom lite nyare mer miljövänliga lackerna inte är lika beständiga som dom lite äldre varianterna. Jag brukar vaxa en hel del och har även använt en del polish och rubbing, vilket framkallat en del beröm för fin lyster så det har funkat bra på min iaf... men det har ju ingenting med den matta lacken att göra förstås, bara en parentes i sammanhanget.
 
Last edited:
Snackade med boysen i Linköping där jag köpte min o de sa att jag för allt i världen inte fick vaxa den matta lacken....
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top