Triumph Street Triple-tråden

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Är inte detta billigt jämfört med hela drösen 2015-16-modeller som ligger ute just nu?
En flång ny 2021 kostar 100 kkr jämnt. Skulle nog säga att det är ganska rimligt, åt det billigare hållet. Inga options alls verkar den ha. Googla Millons bil, för övrigt.

Jag blev erbjuden 60 kkr i inbyte för min 2015 Rx, 1600 mil utan stämplar i serviceboken (egenservad). Ut till kund 10-15 kkr till? Jag hade inte köpt en 765 R, för liten skillnad mot 675:an, RS blir det lite mer av uppgradering.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
En flång ny 2021 kostar 100 kkr jämnt. Skulle nog säga att det är ganska rimligt, åt det billigare hållet. Inga options alls verkar den ha. Googla Millons bil, för övrigt.

Jag blev erbjuden 60 kkr i inbyte för min 2015 Rx, 1600 mil utan stämplar i serviceboken (egenservad). Ut till kund 10-15 kkr till? Jag hade inte köpt en 765 R, för liten skillnad mot 675:an, RS blir det lite mer av uppgradering.
Ja, det är väl såklart de andra som ligger för högt i pris.
Har tänkt på det du säger med, ska jag uppgradera från min RX så ska det vara till en RS
 

Rob74

Medlem
Gick med
5 Jul 2016
Ort
Jönköping
Hoj
2015 Triumph Street Triple R
Köpte ett gashandtag för en Speed Triple för att göra den s.k modden på min 675:a. Dessvärre verkar det inte vara så smidigt om man har värmehandtag så jag ger upp det projektet. Helt nytt alltså, någon som är intresserad för en hundring + ev frakt? Finns i Jkpg.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Då man bor i Stockholm och kör Triumph verkar herrarna på norra sidan ( https://www.triumphstockholmnorr.se/sv ) vara dit man lämnar sin 4 år gamla triple.

Eller finns annat alternativ på södra sidan stan och litet längre söderut?

Hur är intrycket/erfarenhet av Stockholm norr?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Köpte ett gashandtag för en Speed Triple för att göra den s.k modden på min 675:a. Dessvärre verkar det inte vara så smidigt om man har värmehandtag så jag ger upp det projektet. Helt nytt alltså, någon som är intresserad för en hundring + ev frakt? Finns i Jkpg.
Jag tänkte göra samma sak, vad är vajet med värmehandtag? Måste väl gå att ha värmehandtag på en speed?
 

Rob74

Medlem
Gick med
5 Jul 2016
Ort
Jönköping
Hoj
2015 Triumph Street Triple R
Jag tänkte göra samma sak, vad är vajet med värmehandtag? Måste väl gå att ha värmehandtag på en speed?

Problemet är att i alla fall Triumphs egna värmehandtag har slingan integrerade i själva tuben. Tydligen byter man med det kitet ut handtagen helt och hållet vilket jag inte visste då de satt på hojen när jag köpte den. Nu efter lite efterforskning https://www.triumphinstructions.com/ProdDocs/A9638090-US.pdf så inser jag att man skulle behövt ha ett motsvarande Speeed Triple-handtag med slingan i men skulle inte tro att de säljs separat. Jag gillar värmehandtagen för mycket för att bort dem helt och hållet så får ha det så här tills vidare.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Problemet är att i alla fall Triumphs egna värmehandtag har slingan integrerade i själva tuben. Tydligen byter man med det kitet ut handtagen helt och hållet vilket jag inte visste då de satt på hojen när jag köpte den. Nu efter lite efterforskning https://www.triumphinstructions.com/ProdDocs/A9638090-US.pdf så inser jag att man skulle behövt ha ett motsvarande Speeed Triple-handtag med slingan i men skulle inte tro att de säljs separat. Jag gillar värmehandtagen för mycket för att bort dem helt och hållet så får ha det så här tills vidare.
Jag har o-original handtagsvärme. Du har PM.
 

Rob74

Medlem
Gick med
5 Jul 2016
Ort
Jönköping
Hoj
2015 Triumph Street Triple R
Snart dags för 2000-milaservice. Vid 1000-milaservicen anlitade jag Boman i Anderstorp. Oljebyten emellan sköter jag själv. Inget fel på Bomans service men han följde inte direkt protokollet (såg jag i efterhand) utan det vare bromsvätskebyte, olja och filter typ samt att han kopplade upp den mot en dator och kollade balansen på throttle bodies. Kunde gjort det själv likaväl förutom datoruppkopplingen. Supertrevlig kille så det var inte det men skulle vilja ha serviceprotokoll avcheckat på de punkter som ska göras, det hör liksom till. Sedan att någon punkt är att kolla däckmönster spelar ingen roll. Lite det man betalar för kan jag känna. Bor i Jönköping och ok att åka 15 mil kanske. Vilka finns det?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Då man bor i Stockholm och kör Triumph verkar herrarna på norra sidan ( https://www.triumphstockholmnorr.se/sv ) vara dit man lämnar sin 4 år gamla triple.

Eller finns annat alternativ på södra sidan stan och litet längre söderut?

Hur är intrycket/erfarenhet av Stockholm norr?
Nåväl. Ska dit med hojen i nästa vecka. Intrycket innan besöket är gott iaf. Lätt att få den tiden man önskade och snabb samt tillmötesgående kontakt efter att jag fyllt i formuläret på hemsidan deras. Beställde inte macka med tillbehör samtidigt som man kunde men tumme upp för möjligheten att få sig väntetidsmacka.(fanns massor att välja mellan) Det ska heller inte vara några problem att ställa ifrån sig bil och släp hos dem när de har hand om hojen.

Jag kan lämna ett efter-service-omdöme här efter det.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Snart dags för 2000-milaservice. Vid 1000-milaservicen anlitade jag Boman i Anderstorp. Oljebyten emellan sköter jag själv. Inget fel på Bomans service men han följde inte direkt protokollet (såg jag i efterhand) utan det vare bromsvätskebyte, olja och filter typ samt att han kopplade upp den mot en dator och kollade balansen på throttle bodies. Kunde gjort det själv likaväl förutom datoruppkopplingen. Supertrevlig kille så det var inte det men skulle vilja ha serviceprotokoll avcheckat på de punkter som ska göras, det hör liksom till. Sedan att någon punkt är att kolla däckmönster spelar ingen roll. Lite det man betalar för kan jag känna. Bor i Jönköping och ok att åka 15 mil kanske. Vilka finns det?
Johans Mc i Göteborg är 14,5mil bort från dig. Kan inte säga något om verkstaden men de är ju återförsäljare av Triumph så de lär ha koll. Någon som kan komma med bättre input här?

Alternativ 1 i Kalmar finns med.

Jag servade min i JE68 i Löddeköping innan Malmö, ca 11mil från Halmstad. De skötte sig bra, de glömde dock att det var 1000mila jag hade bokat men rullade in hojen igen för att pricka av de sista punkterna. Hade jag inte själv vetat vad de skulle kolla så hade de tyvärr missat detta, då jag fick poängtera att rapporten inte var korrekt ifylld. Men annars toppen, bra och trevlig personal.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Jag servade min i JE68 i Löddeköping innan Malmö, ca 11mil från Halmstad. De skötte sig bra, de glömde dock att det var 1000mila jag hade bokat men rullade in hojen igen för att pricka av de sista punkterna. Hade jag inte själv vetat vad de skulle kolla så hade de tyvärr missat detta, då jag fick poängtera att rapporten inte var korrekt ifylld. Men annars toppen, bra och trevlig personal.

Hade en KTM som sålts och servats där. Var också fuskat med servicepunkter. Dock inget unikt, för när jag köpte en likadan till som sålts och servats på bike i trollhättan var det samma slarv.
Det var bland annat den dyra punkten "ventiljustering" som hade hoppats över, så det kan ha varit för snåla ägare med som inte tyckt man behövt det efter 100mil. (Jo, på 390 duke/rc är det ett måste)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hade en KTM som sålts och servats där. Var också fuskat med servicepunkter. Dock inget unikt, för när jag köpte en likadan till som sålts och servats på bike i trollhättan var det samma slarv.
Det var bland annat den dyra punkten "ventiljustering" som hade hoppats över, så det kan ha varit för snåla ägare med som inte tyckt man behövt det efter 100mil. (Jo, på 390 duke/rc är det ett måste)
100 mil och ventiljustering? Efter de första 100 eller saknas det en nolla och ska vara 1000 mil?

Är inte meningen att låta dryg alls. Men är spekulant på en 401 som har samma motor.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
100 mil och ventiljustering? Efter de första 100 eller saknas det en nolla och ska vara 1000 mil?

Är inte meningen att låta dryg alls. Men är spekulant på en 401 som har samma motor.

Nu blir det lite väl off-topic när det ens inte är triumph vi pratar... Enligt serviceschemat på ktm är det efter de första 100milen. På den senaste jag hade med 800 mil på mätaren hade samtliga ventiler för tajt spel. Servicepunkten var inte avcheckad på listan från 100mil serivcen. Hojen var svårstartad kall men gick bra annars.
Dock är där större tolerans på spelet i de senare motorerna, samt husqvarnas, då där sitter lite snällare kamaxlar. Då hade kanske mina legat precis inom tolerans. TROR dock det fortfarande är efter de första 100milen som gäller, därefter vart 1500e mil.
Pratade med en husqvarnamekaniker om detta, och enligt honom stämde det att ventilspelet snabbt kunde ändras de första milen tills allt var "inslitet". När det sen väl var justerat höll det sig bra. Jag tror dock mer på slarv i den indiska fabriken, att det inte alltid är rätt från början.
Ingen raketforskning att göra själv, men ett tips jag själv struntade i är att plocka av motorn innan. Hade sparat tid.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Johans Mc i Göteborg är 14,5mil bort från dig. Kan inte säga något om verkstaden men de är ju återförsäljare av Triumph så de lär ha koll. Någon som kan komma med bättre input här?

Alternativ 1 i Kalmar finns med.

Jag servade min i JE68 i Löddeköping innan Malmö, ca 11mil från Halmstad. De skötte sig bra, de glömde dock att det var 1000mila jag hade bokat men rullade in hojen igen för att pricka av de sista punkterna. Hade jag inte själv vetat vad de skulle kolla så hade de tyvärr missat detta, då jag fick poängtera att rapporten inte var korrekt ifylld. Men annars toppen, bra och trevlig personal.
Glöm inte att det är kunden som bestämmer. Något som i princip alltid är överhoppat är byte av gaffelolja, på många hojar vid 3000 mil. Det är INTE verkstaden som skiter i det - det är ett par tre fina timmar att debitera, utan det är ägaren som inte vill spendera pengarna.

Säger inte att det inte slarvas eller missas saker, för det händer (överallt) ibland.

Att man som kund är väldigt tydlig vad man vill ha utfört och sedan kontrollerar vid uthämtning att allt är gjort som överenskommet är väl självklart?
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Glöm inte att det är kunden som bestämmer. Något som i princip alltid är överhoppat är byte av gaffelolja, på många hojar vid 3000 mil. Det är INTE verkstaden som skiter i det - det är ett par tre fina timmar att debitera, utan det är ägaren som inte vill spendera pengarna.

Säger inte att det inte slarvas eller missas saker, för det händer (överallt) ibland.

Att man som kund är väldigt tydlig vad man vill ha utfört och sedan kontrollerar vid uthämtning att allt är gjort som överenskommet är väl självklart?
Är helt med dig!
Men de hade gett mig två val: billig årsservice eller dyr 1000-mils service. Jag valde dyr, därav jag åkte till en aukt verkstad för 1000-milan, men de hade gjort den billiga. Miss från deras sida, de bad om ursäkt och inga problem där.

Så jag förstår att man själv kanske behöver pusha på vad man vill ha gjort, men när verkstaden kommer med förslag hur den ska servas beroende på mil, då ska väl de veta bäst?
 

pap

Medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Stora Höga
Hoj
765 RS
Johans Mc i Göteborg är 14,5mil bort från dig. Kan inte säga något om verkstaden men de är ju återförsäljare av Triumph så de lär ha koll. Någon som kan komma med bättre input här?
Har servat hos Johans mc flera gånger och är nöjd.
Be att dom kollar ev återkallning på din hoj när du bokar och att dom bokar tid att fixa det samtidigt så du slipper att åka in en gång till. Det missade dom en gång för mig.
Dom har lånemc, ett tips är att ta en tur runt Gbg medan du väntar.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Johans Mc i Göteborg är 14,5mil bort från dig. Kan inte säga något om verkstaden men de är ju återförsäljare av Triumph så de lär ha koll. Någon som kan komma med bättre input här?
Jättenöjd med kundservicen. Lämnade in för service dagen innan, fick låna en hoj tills jag hämtade upp nästa dag. Om servicen i sig är bra eller inte kan jag inte säga mer än att jag tror de gjorde det de skulle och min hoj rullar minst lika bra som innan. Förmodligen inte billigaste verkstan man kan hitta.
 

Rob74

Medlem
Gick med
5 Jul 2016
Ort
Jönköping
Hoj
2015 Triumph Street Triple R
Att man som kund är väldigt tydlig vad man vill ha utfört och sedan kontrollerar vid uthämtning att allt är gjort som överenskommet är väl självklart?

Njae, alltså lämnar man in hojen för en 2000-milaservice vill man ju ha det som ingår i den servicen. Finns ju färdiga protokoll för verkstaden att följa. Man ska väl inte heller behöva dubbelkolla att allt är gjort när man hämtar cykeln? Protokollet ska vara ifyllt och därmed ok tycker jag. När jag hämtar min bil hos Volvo förutsätter jag att allt som är avbockat i protokollet för den service jag köpt är gjort, bör ju vara lika med motorcykeln. Men du kanske menar om man kommer in och gör bara ett oljebyte och har lite andra önskemål, då håller jag med dig. Den stora frågan är ju som sagt så klart gällande både bil och mc om allt som bockas av verkligen blir utfört....

Förresten kollar jag på att byta bromsvätska själv nu och inser att man ska "spola" ABS-enheten då den har egna kretsar. Man behöver Dealertool för detta. När jag gjorde min service så gjordes inte det vad jag kan minnas. Säkert sådant som skippas av en del, hur ska slutkunden kunna kontrollera en sådan sak. Likadant med tändstift, dessa ska kontrolleras vid 1000 mil, hur många verkstäder gör verkligen detta, det är ju säker en halvtimmes jobb att ta sig ner till dem. Jag kanske är onödigt misstänksam men jag är en skeptiker. :)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Nåväl. Ska dit med hojen i nästa vecka. Intrycket innan besöket är gott iaf. Lätt att få den tiden man önskade och snabb samt tillmötesgående kontakt efter att jag fyllt i formuläret på hemsidan deras. Beställde inte macka med tillbehör samtidigt som man kunde men tumme upp för möjligheten att få sig väntetidsmacka.(fanns massor att välja mellan) Det ska heller inte vara några problem att ställa ifrån sig bil och släp hos dem när de har hand om hojen.

Jag kan lämna ett efter-service-omdöme här efter det.
Nå hur gick det?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nå hur gick det?
Det gick bra. Klockren kundvård och tog några timmar. En årsservice med plusmeny i form av broms- och kylarvätskebyte kostade ca 5500. Hittade inget att anmärka på när jag synade hojen efteråt.

Anläggningen var inte helt klar i kundavdelning/showroom men kommer nog bli jäkligt fin.

Offert kom innan på mail med ett par olika alternativ på omfattning av service. Snabba på att svara och kort väntan på att få tid.

Plus i kanten för att jag kunde lämna släpet där över dagen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top