Triumph Street Triple-tråden

Tjena gott folk!
Efter åratal med Aprilia Rsv1000r och en kawasaki Z750 i garaget så sneglar jag på att byta ut min gat-räcer (Aprilian) mot en 675 årsm 13-15 beroende på budget. Har man levt med brembo-bromsar, öhlinsfjädring och ett välsvarvat italienskt chassi så kanske man är lite kräsen, men jag är sugen på lite bus-touring och sneglar på 675an. Aldrig provkört, bara testsuttit den. Följer tråden slaviskt från och med nu, för att lära mig mer om den.
Mvh Jonas

Tjenare och välkommen i tråden! :)

Sikta på en R eller Rx om du ska ha en 675, så får du bättre fjädringskomponenter med fulla justeringsmöjligheter. Den vanliga 675:an har endast förspänning i steg bak, inga andra justeringsmöjligheter. Kan nog vara vettigt med tanke på att du kommer från en apa med grymma komponenter.

Jag hade en -13 R tidigare, det var en jävligt najs maskin, jag kom inte riktigt överens med sadeln, det var det enda. Men det är ett ovanligt klagomål, så jag räknar kallt med att det är min kropp det är fel på. :)
 
Sådärja. Nu kan man börja hänga här igen. :) sist hade jag en 2012 675r. (Som av en händelse ligger på Blocket nu)

701 fick stryka på foten för en 765rs. Står på vinterförvaring hos handlare som ska få ge den lite plusmeny innan jag hämtar ut den.

Längtar som fasen till våren nu. Ska bli kul att testa quickshift på gelleråsen.
 
Sådärja. Nu kan man börja hänga här igen. :) sist hade jag en 2012 675r. (Som av en händelse ligger på Blocket nu)

701 fick stryka på foten för en 765rs. Står på vinterförvaring hos handlare som ska få ge den lite plusmeny innan jag hämtar ut den.

Längtar som fasen till våren nu. Ska bli kul att testa quickshift på gelleråsen.

Blev det den nya 2020 eller den "gamla"? Grattis oavsett, det är en grym hoj, både på bana och landsväg!
 
Den gamla, budgeten tillät inte nya. Men höga förväntningar har jag.

Hoppas den lever upp till förväntningarna, men vem fan blir besviken på en Street Triple liksom?!? :)

Jag är otroligt nöjd åtminstone. Tyckte det var ett rejält lyft på många plan från min -13 R. Fjädring, bromsar och sadeln/sittställning är det jag är mest impad av. Den gamla var ju knappast inkompetent, men RS:en är ett stort steg framåt för Streeten.

Jag gjorde liknande som du, köpte min på hösten och fick sen vänta och vänta och sen vänta lite till pga jobb. Men det var det värt!! Jag såg tom de franska Youtube-klippen på hojen efter att alla engelska, tyska och spanska var slut. :D
 
Ska bli kul att ha en hoj jag kan ha co-pilot på igen. Hör till minoriteten som gillar att ha nån med mig några timmar på väg eller några pass på bana. 701an funkade visserligen korta stunder men inte över tid. Polarens fru gillade att wheela. :)

Det som jag vet att jag måste fixa omgående när hojen är hemma är fästen till mina kriegaväskor. Men de finns modellanpassade och är inte dyra alls.

Slipon och tailtidy är nice to have men inte need to have. Just tailtidy borde vara en smal sak att yxa till själv i verkstaden där jag har en massa plåt i olika tjocklek och möjlighet att bocka.
 
Ska bli kul att ha en hoj jag kan ha co-pilot på igen. Hör till minoriteten som gillar att ha nån med mig några timmar på väg eller några pass på bana. 701an funkade visserligen korta stunder men inte över tid. Polarens fru gillade att wheela. :)

Det som jag vet att jag måste fixa omgående när hojen är hemma är fästen till mina kriegaväskor. Men de finns modellanpassade och är inte dyra alls.

Slipon och tailtidy är nice to have men inte need to have. Just tailtidy borde vara en smal sak att yxa till själv i verkstaden där jag har en massa plåt i olika tjocklek och möjlighet att bocka.

Jag har donat en del med Kriegaväskor på min hoj, se lite längre bak i tråden. I korthet - jag tyckte fästena under cutsen var för dåliga och tillät väskorna glida in i ryggen på mig hur jag än spände eller packade. Blev Hepco & Becker Sportrack som ersätter cutsen. Det blev svinbra att fästa väskorna i, men kostade runt 1600 kr.

För mig var det egentligen bara två måsten till min RS, handtagsvärme och 12v-uttag. Men jag köpte annat godis också då det rymdes i budgeten och var trevliga nice to haves!
 
Jag har donat en del med Kriegaväskor på min hoj, se lite längre bak i tråden. I korthet - jag tyckte fästena under cutsen var för dåliga och tillät väskorna glida in i ryggen på mig hur jag än spände eller packade. Blev Hepco & Becker Sportrack som ersätter cutsen. Det blev svinbra att fästa väskorna i, men kostade runt 1600 kr.

För mig var det egentligen bara två måsten till min RS, handtagsvärme och 12v-uttag. Men jag köpte annat godis också då det rymdes i budgeten och var trevliga nice to haves!

Läste att du funderade på Givi som tankväska. Jag har kört med givis lilla väska (tror att den var på typ 4 liter) som sitter fast med en ring som skruvas kring tanklocket. Den funkar klockrent och är väl värt pengen!
 
Läste att du funderade på Givi som tankväska. Jag har kört med givis lilla väska (tror att den var på typ 4 liter) som sitter fast med en ring som skruvas kring tanklocket. Den funkar klockrent och är väl värt pengen!

Har en sån där ring över om någon behöver. Följde med när jag köpte hojen, men har inga planer på att köpa väska.
 
Jag har donat en del med Kriegaväskor på min hoj, se lite längre bak i tråden. I korthet - jag tyckte fästena under cutsen var för dåliga och tillät väskorna glida in i ryggen på mig hur jag än spände eller packade. Blev Hepco & Becker Sportrack som ersätter cutsen. Det blev svinbra att fästa väskorna i, men kostade runt 1600 kr.

För mig var det egentligen bara två måsten till min RS, handtagsvärme och 12v-uttag. Men jag köpte annat godis också då det rymdes i budgeten och var trevliga nice to haves!

Citerar dig igen. :)

I mitt fall blir det sannolikt en US-5 eller en US-10 bakom mig. Har totalt 50L blandade Kriega US, men gör inga längre turer. Behöver bara ha med mig mobil, nycklar och annat småplock i de flesta fall. Ryggsäck undviker jag i det längsta.

Vad är din uppfattning, är de små väskorna tillräckligt små för att inte vara i vägen bakom mig?
 
Tjena gott folk!
Efter åratal med Aprilia Rsv1000r och en kawasaki Z750 i garaget så sneglar jag på att byta ut min gat-räcer (Aprilian) mot en 675 årsm 13-15 beroende på budget. Har man levt med brembo-bromsar, öhlinsfjädring och ett välsvarvat italienskt chassi så kanske man är lite kräsen, men jag är sugen på lite bus-touring och sneglar på 675an. Aldrig provkört, bara testsuttit den. Följer tråden slaviskt från och med nu, för att lära mig mer om den.
Mvh Jonas

Har med åkt RSV förut. Inte med Öhlins, men med "Fredde Watzifierad" fjädring i alla fall. Tycker du ska satsa på minst en R. Den vanliga har dålig framfjädring mot de bättre. Du kommer märka hur grymt lättkörd och förvånandsvärt pigg 675an är. Streettriplen är mer livlig i chassiet än RSV som enligt mig är klippstabil. Mitt tips om det ska vara prisvärt är en sen 675R eller RX. Om du bara giller körställningen så tror jag det blir kanon.
 
Citerar dig igen. :)

I mitt fall blir det sannolikt en US-5 eller en US-10 bakom mig. Har totalt 50L blandade Kriega US, men gör inga längre turer. Behöver bara ha med mig mobil, nycklar och annat småplock i de flesta fall. Ryggsäck undviker jag i det längsta.

Vad är din uppfattning, är de små väskorna tillräckligt små för att inte vara i vägen bakom mig?

Det blir inga problem är min uppfattning. :)

Jag fick bekymmer med en US-20 och en US-10 stackade på varandra, det blev topptungt och började glida. Sadeln ger ju med sig också och då flyttar sig allt efter några mil. Därav min lösning med Sportrack som har bättre fästpunkter, är i metall och dessutom har en större yta. Bra för större packning mao.

Men bara en US-10 har jag kört utan Sportrack många gånger, den sitter fint med de medföljande banden fästa under sadeln. Sätt den på tvären om du verkligen vill undvika att väskan ska störa i ryggen.
 
Någon som har hört något om blåtandsmodulen från Triumph? Den skulle väl lanseras i slutet av 2019.

På ämnet - Jag läste i Street Triple gruppen på FB att den ska kosta 330 EUR vilket är i högsta laget. :(
 
Någon som har hört något om blåtandsmodulen från Triumph? Den skulle väl lanseras i slutet av 2019.

På ämnet - Jag läste i Street Triple gruppen på FB att den ska kosta 330 EUR vilket är i högsta laget. :(

Tyst som i graven än så länge - MC-branschens hetaste vaporware? När jag köpte min hoj i slutet på oktober -18 så skulle modulen komma "early spring 2019". Sen blev det helt plötsligt "latter part of 2019", och nu är det Soon™ som gäller. :D

På Street-triple.co.uk är det någon som fått prisuppgift på £200... så vem vet?

Det är dags att Triumph får ut appen och modulen på marknaden nu, andra är redan förbi. Honda har ju Apple Car Play i nya Africa Twinnen tex.

Jag vill gärna ha blåtandsmodulen, men kostar den 3500 kr så får jag fundera - det är ett jävla pris för en blåtandsdongel och en uppgradering av mjukvara.
 
Sambon och jag tänkte ta upp hojåkat igen och till sambon tänker vi en Street triple R! (Jag själv har haft två ;) )
Vi är ute efter modellen 2009-2012, krav är att det är R modellen.

Någon som går i säljtankar? Skicka PM :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top