Triumph Street Triple-tråden

Jag har använt Biltemas depåstöd ett år nu. Har inga klagomål, inte för de pengarna i alla fall. Bak, ska jag kanske tillägga. Hur man ska kunna lyfta fram vet jag inte.

Tackar, du kör inte möjligtvis bobiner från tema? Om inte vilken dimension har bolinerna till triple? Har lite bråttom med att meka imorrn och det är bara Biltema som har öppet.
 
Efter tips från illebror har jag slängt på Biltemas speglar.

Speglar.jpg

Lite oväntat så behövdes inget annat än ett par M6-brickor för att montera dem. Bara att plocka bort expandern som följer med, återanvända originalskruvarna, på med brickorna och skruva fast.

Jag valde en vinkel som låter mig vika speglarna framåt när det är trångt.

Framvikt.jpg

Återkommer med en rapport om eventuella vibrationer när jag gjort första provturen.
 
Jag har bara läst positiva saker om dem och de kommer få göra min nästa service.



Hojcenter har klantat sig med varje service och varje tillbehör de monterat åt mig.

Jag hade också ~40 mm kedjeslack efter service. Bakhjulet pekade snett och låsmuttrarna för inställningen av bakhjulet var åtdragna med fingerkraft (manualen säger 27 nm).

Kylarvätskan var också under min. När jag ringde dem om det så fick jag svaret att det är "normalt".

När de monterade QS drog de kablaget helt annorlunda än instruktionerna och hade satt fast det med ett buntband som inte lämnat tillräckligt mycket fri kabel för att faktiskt växla. Efter två månader hade det nött igenom isoleringen. De hade dessutom struntat i justeringsmåtten i instruktionerna med följden att växelpedalen hamnade 9 mm längre ner, vilket i sin tur gjorde det knepigt att få ner foten under.

De monterade kort bromshandtag när jag stod och tittade på. Meken tappade en infettad del på marken (utomhus), plockade upp den och satte tillbaka den utan att ägna en tanke åt vad som kan ha fastnat.

Det finns mer, men jag tror ni förstår.
Men det är bara Hojcenter som är auktoriserade i Stockholm va?
Trött man blir, jag servade min där förra veckan och jag kan knappt fylla i olja själv så jag kan definitivt inte kolla att servicen är riktigt gjord. :(
 
När jag ändå var där och rev så försökte jag rensa upp en annan soppa som Hojcenter lämnat efter sig. När de monterade värmehandtagen så lämnade de alldeles för mycket kabel på gassidan.

Skatbo.jpg

Lyckades inte göra mycket åt det. Kommer väl bli tvungen att plocka isär hela skiten.

Problemet är att sladdarna inte vill stanna inne i handtaget. Eftersom det måste finnas en glipa där så försöker de leta sig ut. I bästa fall kommer det förr eller senare nöta hål på isoleringen, i värsta fall kommer jag få gashäng när kablarna korvar ihop sig i glipan.

Från installationsinstruktionerna:
Carefully pull the cable back through the hole in the underside of the handlebar until the loop of the cables is just inside the end of the grip, as shown below.
 
Men det är bara Hojcenter som är auktoriserade i Stockholm va?
Trött man blir, jag servade min där förra veckan och jag kan knappt fylla i olja själv så jag kan definitivt inte kolla att servicen är riktigt gjord. :(

Kolla det du kan, jag har samma bakgrund innan svärfar skolade mig i grundservice. Det var då vi hittade felen. Kontrollera slacket på kedjan, bromsvätska, olja och kylarvätska.
 
Jag har Triumphs. Vilken dimension? Gänga (ingen aning), diameter, bredd, eller?

Armen på depåstödet slår inte i svingen när du hissar va? Misstänker att originalbobbiner sticker ut tillräckligt från svingen för att det ska hå bra att lyfta den, hade nöt skräp hemma men dom sticker ut för lite för Biltrmas depåstöd.
 
Tackar, du kör inte möjligtvis bobiner från tema? Om inte vilken dimension har bolinerna till triple? Har lite bråttom med att meka imorrn och det är bara Biltema som har öppet.

M6 har jag för mig (den minsta biltema har). Gäller från typ -09 och framåt, tidigare årsmodeller har en storlek större.
Kladda dit en skvätt loctite när du skruvar på dem, har tappat 2 st längs vägarna..
 
Jag kan rapportera noll vibrationer i Biltemas speglar.

De är löjligt konvexa. Trots att speglarna bara är 8,5 cm i diameter ser man väldigt mycket och det är full sikt bakåt. Nackdelen är att en bil 100 meter bakom bara är en liten prick. Att avgöra om det är länsman är nog omöjligt.
 
Har plötsligt fått små stänk från nån vitaktig tunn vätska på motorblocket på vänster sida på min -09 STT. Inte alltid, bara ibland och det är inga större mängder. Ser ut att komma uppifrån men har ingen aning om vad det kan vara? Läckande kylarvätska?

Nån med erfarehet?
 
Åker inte Triumph, men kan bekräfta det ni tror om de vita stänken på motorn.
Kylar vätska är det med största sannolikhet. Räcker med att den svettas lite vid en anslutning för att det ska bli "väldigt" vitt.
 
Streeten har välkänt halvdåliga slangkopplingar. Hade inne min efter jag hittat en mindre pöl med kylarvätska under hojen strax efter jag köpt den. Verkstaden drog åt slangklämmorna lite, sen slutade den kissa på sig.
Kan inte säga om jag fick vita prickar efteråt, är inte putsb*g om man säger som så. :fyllisar
 
Streeten har välkänt halvdåliga slangkopplingar. Hade inne min efter jag hittat en mindre pöl med kylarvätska under hojen strax efter jag köpt den. Verkstaden drog åt slangklämmorna lite, sen slutade den kissa på sig.
Kan inte säga om jag fick vita prickar efteråt, är inte putsb*g om man säger som så. :fyllisar

Hehehe....jag tror inte jag heller är putsgay men det ser ut som vitt spunk på det svarta blocket så folk undrar ju vilken typ av fetisch jag har..... :gnissla
 
Hehehe....jag tror inte jag heller är putsgay men det ser ut som vitt spunk på det svarta blocket så folk undrar ju vilken typ av fetisch jag har..... :gnissla

Hahaha! Touché :)

Anywho, känn på slangklämmorna på kylarslangarna och dra åt lite vid behov.
 
Last edited:
Hej
Någon här som kan tipsa mig om hur ställa in så hojen får lite mjukare fjädring ? Har inte rört originalinställningarna men skulle vilja få en något mjukare/följsammare gång.
Orginal funkar kanon vid "inspirerad" körning, men skulle vilja testa en något softare inställning.
Väger Runt 80 kg med fullt ställ, tips?
Tack
//Peter
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top