Triumph Street Triple-tråden

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
För nått år sen så gick Speed-Triple och Street-Triple trådarna ihop och bestämde en träff i samband med en SMC-kurs på Gelleråsen (ganska centralt placerad bana i Sverige). Folk gruppkörde till kursen, nån hade fixat med "rundtur" på mysvägar runt Karlskoga och det var allmänt trevligt.
 

Nicko

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street Triple R-11
Är det ngn som har varit med om eller som vet varför motorn skjuter ut olja genom evakueringsslangen för kylvattnet, är givetvis blandat med kylvattnet.
Var väldigt spännande när det hände, trodde jag tappade bakhjulet!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Är det ngn som har varit med om eller som vet varför motorn skjuter ut olja genom evakueringsslangen för kylvattnet, är givetvis blandat med kylvattnet.
Var väldigt spännande när det hände, trodde jag tappade bakhjulet!

Toppackning. Gått varmt nån gång?
 

Nicko

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street Triple R-11
Nä, men visst har den gått hårt!
Hände i somras å det är väl dags att ta tag i den innan våren kommer...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Kan någon bekräfta att det snabbare gashandtaget från Speed Triple passar Street från -13 och framåt? mvh /karpaltunnelmannen
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Låter ju sjukt kul, men tyvärr har jag inga möjligheter att följa med. Men vi borde kanske kunna ordna nån STR3-träff här hemma i Svealand framåt våren.
Träff i Svealand i sommar låter bra.

Jag är förresten ny här, både i forumet och som motorcyklist. I februari 2013 drabbades jag av insikten att det var dags att skaffa det där mc-kortet som jag alltid drömt om. I april började körlektionerna för säsongen och i maj körde jag upp. Jag kunde inte hålla mig så länge utan köpte en ny Street Triple R innan dess. Otestad, men jag hade ju koll på vilken typ av motorcykel jag ville ha och jag hade förstås läst en del också. Jag har dock inte ångrat mig, fantastisk hoj.

När kortet var ordnat började jag köra. Ganska mycket. Det blev nästan 1200 mil första säsongen och jag körde årets sista tur annandag jul. Nya årets första tur klarades av på trettondagen i måndags. Har testat knix, storbana och helgtouringar med nyfunna vänner, men mest har det varit dagtouringar ensam eller tillsammans med polare.
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Tycker absolut att det var värt slantarna. Använder det så ofta jag får möjlighet. Motovägspåfarter, omkörningar och rödljus blir en ren njutning när man bara kan mata på. :tummenupp Låter gött också.
Jag hade samma undran. Verkar ju kul med quickshifter, men med tanke på att hojen gör 123 på ettan, 153 på tvåan och drygt 180 på trean känns ju inte användningsområdet uppenbart på gata. Jag tror jag avvaktar tills jag träffar på någon som har det installerat och kan få det demonstrerat. Kanske ändrar jag mig.

I övrigt då, vad har ni ändrat på era motorcyklar? Själv har jag flyscreen och belly pan, original kraschpuckar på framgaffel och motorn, Evotech bobbiner och tail tidy och så har jag installerat USB-uttag och telefonhållare på styret.

Det jag funderar på nu är slipon, men jag är tveksam eftersom jag gillar att köra utan proppar (min Schuberthhjälm är väldigt tyst). Dessutom är ju Competition Werkes snyggast, men sannolikt alldeles för bullrig för mig även med dämpare. Någon som har den?
 

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
Ja det kan ju vara svårt att hitta precis rätt system att lyssna på men mina Arrow blir överröstade med råge av insugsljudet
 

Arsan

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Stree Triple
sɐəɹpuɐ;5946610 skrev:
så har jag installerat USB-uttag

Hur har du installerat usb-uttag ? Funderar på göra d sj, är den på hela tiden elr varje gång du startar hojen ?
Sen vart har du köpt usb
Tacksam för svar
 

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
sɐəɹpuɐ;5946610 skrev:
Jag hade samma undran. Verkar ju kul med quickshifter, men med tanke på att hojen gör 123 på ettan, 153 på tvåan och drygt 180 på trean känns ju inte användningsområdet uppenbart på gata. Jag tror jag avvaktar tills jag träffar på någon som har det installerat och kan få det demonstrerat. Kanske ändrar jag mig.

...........

Om man som jag har passagerare ibland så är det skönt med Quickshifter, mindre ryckig körning (har svårt med koordination gas - koppling om jag skall försöka köra "mjukt").
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Hur har du installerat usb-uttag ? Funderar på göra d sj, är den på hela tiden elr varje gång du startar hojen ?
Sen vart har du köpt usb
Jag skaffade ett kit som heter TAPP™ från 3BR Motorsports. Det går sannolikt att hitta billigare lösningar men den här var komplett med säkring, vattenskyddad och kan ge 2,1 A vilket gör att det går att ladda en iPad med den. Jag drog fast den med några buntband på tändningslåsets vänstersida, drog sladden med övriga kablar på höger sida om hojen och sedan under tanken som går enkelt att lyfta och vika bakåt genom att lossa två insexskruvar. Ett tips kan väl vara att inte tanka fullt precis innan. Ytterligare några buntband fäster sladden genom motorcykeln och sedan kommer sladden ut under sadeln. Där fulmeckade jag lite, kopplade minus till en skruv som håller skylthållaren och plus till en enkel vippströmbrytare som jag fäste med kardborrband och vidare direkt till batteripolen.

Jag borde givetvis ordna något snyggare typ ta ström från skyltbelysningen och använda ett relä istället för en vippströmbrytare. Det finns färdiga lösningar också som man bara pluggar in. USB-uttaget drar lite ström utan att något är inkopplat och under sommarens längsta paus i hojåkningen, en vecka, glömde jag stänga av strömbrytaren vilket ledde till att hojen inte startade.

Men lösningen med strömbrytare fungerar bra annars. Jag har bara strömmen på när den behövs. Jag har en vattenskyddad (jag litar på den i lätt duggregn men inte mer) hållare till min iPhone och så kopplar jag in den med en kort lightningsladd.

På telefonen kör jag antingen Navfree om jag vill ha en traditionell navigator. Oftast vill jag inte det eftersom en navigator mest är bra på att hitta snabba och tråkiga vägar. Då använder jag istället Maprika där jag skannat in Libers MC-karta för östra Svealand. Det fungerar fantastiskt bra för att hitta kul vägar. De bra vägarna är röda och min position visas av en blå prick som följer mig när jag åker. Jag kan ställa in Maprika att skrolla när jag åker eller ha en fast position och jag kan också styra hur inzoomat det blir. Den här lösningen är perfekt för att hitta nya roliga vägar, i synnerhet när man är på nya ställen.

Ingen i Uppsalatrakten som har Libers MC-karta över Sverige eller någon av de andra lokala kartorna? Om så är fallet skulle jag gärna låna dem någon timme och skanna dem, jag har stora skannrar på jobbet. Får jag låna en bra MC-karta återlämnar jag den naturligtvis tillsammans med en högupplöst inskannad version.
 
Last edited:

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
När vi ändå är inne på mektips, är det någon som lyckats ordna någon bra lösning på hur man fäster en Kriega US20 på den nya modellen av Street Triple. På de äldre är bakramen synlig under sadeln, men det är den ju inte på den nya modellen. Jag har testat alla möjliga lösningar, men antingen hamnar väskan för långt fram (som på bilden) eller så sitter den dåligt. Jag har funderat på att sy eller limma någon konstruktion med fyra öglor som sticker ut någon centimeter under sadeln, men har inte klart för mig exakt hur.



Det är klart att man kan fästa remmarna i tailtidyn och på bakramens utsida, men det är dels fult och dels opraktiskt eftersom remmarna då måste bort så snart jag vill köra utan väska. Dessutom är jag skeptisk till lösningar som exponerar någon typ av remmar i närheten av bakhjulet. Om en rem släpper vill man inte ha in den i hjulet eller navet.

Väskan i sig rekommenderar jag förresten gärna. Den är vattentät, snygg och ganska rymlig. Dessutom finns en rem med så att man kan ha den på ryggen på kortare turer några kilometer genom stan när man inte orkar spänna fast den. Löser jag bara fastsättningen skaffar jag kanske fler och i andra storlekar.
 
Last edited:

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Ett alternativ till fler Kriega skulle kunna vara Bags Connections Blaze mjuka sidoväskor. Någon som har dem? De ser inte ut att vara lika vattentäta som Kriega, men det är onekligen mer praktiskt med sidoväskor om man vill ha med passagerare på en längre tur.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
sɐəɹpuɐ;5947451 skrev:
När vi ändå är inne på mektips, är det någon som lyckats ordna någon bra lösning på hur man fäster en Kriega US20 på den nya modellen av Street Triple. På de äldre är bakramen synlig under sadeln, men det är den ju inte på den nya modellen. Jag har testat alla möjliga lösningar, men antingen hamnar väskan för långt fram (som på bilden) eller så sitter den dåligt. Jag har funderat på att sy eller limma någon konstruktion med fyra öglor som sticker ut någon centimeter under sadeln, men har inte klart för mig exakt hur.



Det är klart att man kan fästa remmarna i tailtidyn och på bakramens utsida, men det är dels fult och dels opraktiskt eftersom remmarna då måste bort så snart jag vill köra utan väska. Dessutom är jag skeptisk till lösningar som exponerar någon typ av remmar i närheten av bakhjulet. Om en rem släpper vill man inte ha in den i hjulet eller navet.

Väskan i sig rekommenderar jag förresten gärna. Den är vattentät, snygg och ganska rymlig. Dessutom finns en rem med så att man kan ha den på ryggen på kortare turer några kilometer genom stan när man inte orkar spänna fast den. Löser jag bara fastsättningen skaffar jag kanske fler och i andra storlekar.

Intressant, jag har en US-20 också men har inte provat den på Street Triplen än. Meddela gärna om du kommer på något bra sätt att fästa den på.

Igår la jag beställning på Quickshifter (det verkar så extra ballt så varför inte?), värmehandtag (gubbigt ja, men Triumphs originallösning verkar smutt och har man haft värmen på en hoj vill man helst inte vara utan igen) samt lite röda bling-bling delar. Blev faktiskt från Johans MC, det var ingen av de brittiska eller tyska butikerna som var så mycket billigare, konstigt nog.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top