Triumph Street Triple-tråden

Kollade och justerade på min Daytona. Finns tre lite speciella knixigheter:

1 - när Du lyfter ventilkåpan finns tre bussningar som fixerar läget mot överfallen. Håll koll på dom så dom inte ramlar in bland ventilfjädrar och allt skrot.

2 - följer Du manualen kan kamkedjan vilja på att klättra en kugg på insugssidan när Du drar överfallen. Fixas lätt med ett buntband genom hålet i drevet och över kedjan.

3 - momentdra ventilkåpan med försiktighet, finns inte mycket marginal innan Du rensar gängorna. Jag reducerade momentet ca 25%.

Annars en rätt enkel procedur, finns bra trådar på triumph675.net med både bilder och goda råd. Lycka till!



Tackar!:tummenupp
 
Jag är småsugen att byta till en St3:a. Funkar den bra med lite längre personer? Jag är 189 cm. Det skiljer iofs. bara en cm i sadelhöjd mellan SV1000 och St3, men jag tycker St3 ser mkt mindre ut :dummer
 
Är själv nääääästan lika lång och sitter och väntar på min ST3:a och tror inte det blir några jätteproblem.
Körde XJ6 och Hornet på körskolan (som båda är någon cm högre men relativt låga) och där hade jag inga direkta problem trots körning över timmen, en centimeter till eller från :gnissla.

R-modellen är 1,5 cm högre än standard om jag inte minns fel (finns ett comfort-säte till standardmodellen möjligt att det är denna som sitter på R). Blev dock ingen R för mig så det kanske man får lida för senare ;)

Kanske bäst om någon som är 186+ som kör eller har kört ST3 kan ge lite reflektioner i ämnet?
 
187cm och kör med uppflyttade(!) fotpinnar och nedsänkt(!) styre (clip-ons). Funkar för mina preferenser. Det bästa är såklart att provköra en lite längre tur. Är du seriös spekulant så ska det inte vara svårt att få testa hos en Triumph-handlare.

Mvh
Danne
 
Skulle bara säga att min Striple som förra året blev inlöst efter en rätt rejäl highsider på bana nu tydligen finns till försäljning hos Hojcenter: http://www.blocket.se/stockholm/Triumph_Street_Triple_R__1ars_garanti__45125669.htm?aw=1

De lämnar garanti och de verkar seriösa så det är förhoppningsvis ingen fara, ville bara nämna det då hojen studsade rejält ett par varv på framhjul, bakhjul och styret, och det kan ju vara av intresse om man är spekulant. Jag hoppas att de har undersökt ram och sving noggrant.

photo.jpg
 
Skulle bara säga att min Striple som förra året blev inlöst efter en rätt rejäl highsider på bana nu tydligen finns till försäljning hos Hojcenter: http://www.blocket.se/stockholm/Triumph_Street_Triple_R__1ars_garanti__45125669.htm?aw=1

De lämnar garanti och de verkar seriösa så det är förhoppningsvis ingen fara, ville bara nämna det då hojen studsade rejält ett par varv på framhjul, bakhjul och styret, och det kan ju vara av intresse om man är spekulant. Jag hoppas att de har undersökt ram och sving noggrant.

View attachment 377988

Dom har alltid varit seriösa mot mig.
Så man kan väl hoppas att dom har koll på läget nu också.
 
Nu är det såhär att jag har plockat bort mina stora, fula orginalspeglar för att istället sätta på ett par styrändsspeglar, men när jag gör detta då blir ju bromsvätskebehållaren lös. Jag tänklte "det är väl bara att dra i en skruv", men det visade sig att det var en rätt konstig gänga (m10x1,25) och den är tydligen inte helt lätt att få tag i, jag har iallafall inte haft någon större framgång! Har sett många andra som satt styrändsspeglar på sina triplar, så nu frågar jag er om hur ni löste detta lilla problem? Eller om det är nånannan som har en idé på hur jag ska lösa detta? :) :confused:
 
Jag har en fundering.
Om ja skulle vilja byta ut hastighetsmätaren till en mindre låt säga koso DB-01 som sitter på styret ist, skulle de vara jätte svårt eller är det bara plug and play?
Funderar nämligen på att göra om fronten på min st3:a så den ser lite trevligare/ råare ut :yoparty

Skulle vara tacksam för alla svar :Bugar
 
Nu är det såhär att jag har plockat bort mina stora, fula orginalspeglar för att istället sätta på ett par styrändsspeglar, men när jag gör detta då blir ju bromsvätskebehållaren lös. Jag tänklte "det är väl bara att dra i en skruv", men det visade sig att det var en rätt konstig gänga (m10x1,25) och den är tydligen inte helt lätt att få tag i, jag har iallafall inte haft någon större framgång! Har sett många andra som satt styrändsspeglar på sina triplar, så nu frågar jag er om hur ni löste detta lilla problem? Eller om det är nånannan som har en idé på hur jag ska lösa detta? :) :confused:

Jag köpte triumph original styrändspeglar och då fick jag med en skruv på köpet. Kolla med din närmaste handlare.
 
Nu är ja lite irriterad är det någon som har en aning om Hur man lyckas köra sönder sin vattenpump ???
Fick nyss ett samtal från mc mecken där han berättade att min vattenpump på min st3:a 2010 R hade gått sönder. den har nu gott exakt 999.3 mil.
Så fins de någon som har en logisk förklaring till detta ??
Jag har inte kört något vidare hårt med den.
Total summan av att laga detta kommer hamna på ca 5000 kr för bytet av vattenpumpen och 2000 kr för 1000 mila servis.. :huvet
 
Surt, men jag tror du bara haft otur. Vattenpumpar är inget som går sönder ofta.
Jag har bara råkat ut för det en gång med en 84'ans Alfa jag hade för läääänge sen. Där skar lagret efter 3-4 tusen mil och det kostade multum att byta pumpen. Efter det bytet gick bilen ytterligare mer än 10tusen mil innan jag sålde den utan några som helst problem med pumpen.
 
Fick en ny offert på va de kommer att kosta att byta allt som skall bytas och slut summan hamnar på ca 9800kr :huvet
Dvs vattenpump + packning, termostatern + packning samt oljo + glykol fy fan roligare kan man ha...
 
Fick en ny offert på va de kommer att kosta att byta allt som skall bytas och slut summan hamnar på ca 9800kr :huvet
Dvs vattenpump + packning, termostatern + packning samt oljo + glykol fy fan roligare kan man ha...

Du kan inte få det på maskinförsäkringen?
 
Tyvärr kan ja inte de för Triumph har tydligen bara 2 års maskin försäkring på detta och min maskin försäkring gick ut hösten 2012 ngg :huvet
 
Ok kan va värt att kolla upp det, jag har IF märkerföräkring vet du om dom kanske har den typen av försäkring ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top