Triumph Speed Triple-tråden

Kom hem med min nya speed tripe 08 inatt och den startar inte!

Hade inga som helst problem att starta den, flera gånger när jag provade! ställde den på ett släp och körde hem med bil! kom liten regnskvätt men inget mer

Iaf så när jag kom hem startar den inte.
https://www.youtube.com/watch?v=bwWjFP56MmY

hitta ett klipp på en med exakt samma problem.

ngn som vet vad som kan vara fel?
Ladda upp batteriet så ska du se att den går igång. Slitet/kass batteri i kombination med att du säger att du startade upp den flera gånger är orsaken. Ladda upp och testa, sen är det troligtvis dags för nytt batteri.
 
Ladda upp batteriet så ska du se att den går igång. Slitet/kass batteri i kombination med att du säger att du startade upp den flera gånger är orsaken. Ladda upp och testa, sen är det troligtvis dags för nytt batteri.

:brinnerup

Batteriet sitter på laddning :) återkopplat senare ikväll med resultat
 
Nu när man inte kör så mycket är det en bra ide att underhållsladda. Jag har gjort detta sedan jag köpte min och då är det inga som helst problem att starta. Den är lite kinkig vid start om batteriet är trött nämligen.
 
Hej!
Jag har sen en vecka tillbaka varit en glad ägare av en Speed Triple 2002 (4400 mil med stämplad servicebok). :banana :kär

Det är lite funderingar jag haft efter ca 80 mil på det underbara monstret och undrar om sporthoj kanske har svaren..?

#1 Vid varvantal under 3000 på 3:ans växel är det ett rasslande ljud som uppstår och jag vet inte vad det är. Det försvinner så fort man drar till på gasen igen och jag har bara en gång upplevt det även på 4ans växel vid varv under 3000.

#2 När jag köpte den så hade nyligen Triumphs egna effektrör satts på (VILKET LJUUD!) men hojen är inte mappad och jag har även läst att ECU kan behöva uppgraderas. Vilka åtgärder rekommenderar ni efter att man bytt avgassystem?

#3 Jag kör en del långresor och tycker om att spendera flera dagar i sträck på hojen och är då också på jakt efter följande:
* Högre styre, vad rekommenderar ni?
* Mjukare sadel, och lägre om det är möjligt, några tips?
* Avtagbar vindruta, knappt sett en enda S3:a med detta men vet att det finns, någon som har testat någon?
* Handtagsvärme med relativt smala grepp (upptäckte att händer var ruggigt stela efter Borensbergsvägen i regn och 3 graders värme.) Finns det något sådant?


Det var en himla massa frågor och funderingar. Har ni några tips eller åsikter?

//
Rob
 
Hej, loggar in för första gången på detta forum. Har kikat under många år men inte blivit färdig att komma till skott.
Är sedan en vecka tillbaks Triumph speed triple ägare. en gul -13. har dock kört Triumph tidigare, en Tiger 1050-09. Speed triplen är verkligen en härlig maskin och man slipper all turbolens som Tigern hade.
Kommer säkert att fråga en del av expertisen som finns här.:banana. Vi hörs.
 
Intressekoll

Har idag ett Arrow 3-2 exhaust system i mycket bra skick
Vill egentligen ha ett arrow 3-1 lowboy system så är de någon som har ett 3-1 och hellre vill ha ett 3-2 hör av er

Inte sugen på köpa ett nytt när jag redan har detta och gäller ett byte isåfall

View attachment 419665
 

Bifogat

  • untitled.jpg
    untitled.jpg
    84.4 KB · Visningar: 60
Hej!
Jag har sen en vecka tillbaka varit en glad ägare av en Speed Triple 2002 (4400 mil med stämplad servicebok). :banana :kär

Det är lite funderingar jag haft efter ca 80 mil på det underbara monstret och undrar om sporthoj kanske har svaren..?

#1 Vid varvantal under 3000 på 3:ans växel är det ett rasslande ljud som uppstår och jag vet inte vad det är. Det försvinner så fort man drar till på gasen igen och jag har bara en gång upplevt det även på 4ans växel vid varv under 3000.

#2 När jag köpte den så hade nyligen Triumphs egna effektrör satts på (VILKET LJUUD!) men hojen är inte mappad och jag har även läst att ECU kan behöva uppgraderas. Vilka åtgärder rekommenderar ni efter att man bytt avgassystem?

#3 Jag kör en del långresor och tycker om att spendera flera dagar i sträck på hojen och är då också på jakt efter följande:
* Högre styre, vad rekommenderar ni?
* Mjukare sadel, och lägre om det är möjligt, några tips?
* Avtagbar vindruta, knappt sett en enda S3:a med detta men vet att det finns, någon som har testat någon?
* Handtagsvärme med relativt smala grepp (upptäckte att händer var ruggigt stela efter Borensbergsvägen i regn och 3 graders värme.) Finns det något sådant?


Det var en himla massa frågor och funderingar. Har ni några tips eller åsikter?

//
Rob


Grattis till en trevlig hoj! :)

#1 Nu har jag den äldre motorn, och det var ett tag sedan jag körde den nyare, men jag tror det är så att den gillar varv. Min Daytona är värre på det för den kräver varv :kär och har en markerad gräns vid just 3 000.

#2 http://www.tuneecu.com/ :tummenupp
Köp en kabel, VAG har samma, och ladda ner programmet på din dator.
Du kan ladda ner rätt tändkurva men också läsa felkoder, MIL, och annat nyttigt.

#3 Jag kör också långt och länge men skulle aldrig höja styret. Det är jobbigare för nacken när man är ett stort vindfång tycker jag. Jag har bara kört 100 mil på en dag så jag har inte kommit till gränsen för sadelns hårdhet så där kan jag inte hjälpa dig.
Men handtagsvärmare är det Oxford som jag kan rekommendera. Håller i många år.
http://www.oxford-shop.co.uk/cat250_1.htm
Underbart igår och idag när det var runt 10 grader, och idag även småskurar, att köra med ventilerade sommarhandskar!:tummenupp
 
Grattis, kul impulsköp! Jag köpte Biltemas depåstöd för enkelsving med adapterpinne för Triumph och jag tycker det funkar hur bra som helst.

Hej,

Dessvärre har Biltema slutat sälja adapterpinnen för just Triumph och efter en koll med kundtjänst tycks den bara finnas kvar i lager i Sundsvall, Örebro och Södertälje. En tur till något av ställena från Göteborg är i längsta laget så jag tänkte höra om det är någon som har förslag på en annan smidig lösning? Depåstödet verkar ju annars väldigt prisvärt.
 
Någon i Stockholm som är sugen på att köra?
Ser jävligt många Speed/Street på vägarna men har ingen liknande att köra med...
 
Hej,

Dessvärre har Biltema slutat sälja adapterpinnen för just Triumph och efter en koll med kundtjänst tycks den bara finnas kvar i lager i Sundsvall, Örebro och Södertälje. En tur till något av ställena från Göteborg är i längsta laget så jag tänkte höra om det är någon som har förslag på en annan smidig lösning? Depåstödet verkar ju annars väldigt prisvärt.

Köpte en sådan i Sötälje! :tummenupp
 
Ladda upp batteriet så ska du se att den går igång. Slitet/kass batteri i kombination med att du säger att du startade upp den flera gånger är orsaken. Ladda upp och testa, sen är det troligtvis dags för nytt batteri.
Gick det bra att starta efter att du laddat?
 
Köpte en sådan i Sötälje! :tummenupp

Det hjälper ju mig föga ;)

Nu när man inte kör så mycket är det en bra ide att underhållsladda. Jag har gjort detta sedan jag köpte min och då är det inga som helst problem att starta. Den är lite kinkig vid start om batteriet är trött nämligen.

Jag kör rätt mycket, relativt korta turer till jobbet och lite mer på helgerna. Jag noterade att min (955, 2004) laddade lite dåligt. Ofta hördes startmotorn lite segare i slutet av veckan men funkade bättre efter långkörning på helgen. Efter att startmotorn var helt död en dag bestämde jag mig för att ta reda på vad som var felet. Den laddade helt enkelt jäkligt dåligt, under 13 V vid tomgång och låga 12 vid lite varv.

Efter lite googlande noterade jag att det är ett vanligt problem och att det finns ett enkelt mod för att förbättra laddningen avsevärt. Dra kablar direkt från regulatorn till batteriet. Så jag skalade lite på kablarna efter regulatorn (två bruna, två svarta), tvinnade ihop de bruna och drog det till batteriets pluspol (med säkring) och liknande på de två svarta till minuspolen. Detta för att kortsluta förbi en massa kabellängder i underdimensionerade kablar.

Mätning och elschema visar att det redan är kortslutet den vägen, skillnaden är bara att det är en genväg i grövre kablar.
 
Hej,

Dessvärre har Biltema slutat sälja adapterpinnen för just Triumph och efter en koll med kundtjänst tycks den bara finnas kvar i lager i Sundsvall, Örebro och Södertälje. En tur till något av ställena från Göteborg är i längsta laget så jag tänkte höra om det är någon som har förslag på en annan smidig lösning? Depåstödet verkar ju annars väldigt prisvärt.
Jag köpte enkelsvingen igår i Gävle, det fanns 2-3 adapters till triumph kvar.
Om du är på resande fot så kolla det lokala biltemat.
Jag mailade först och fick samma svar som dig, utgående, men det låg som sagt några kvar på hyllan.

Köpte även depåstödet fram idag, som sätts i gaffelkronan. Kollade såklart inte upp diametern på hålet innan.
Det var samma som baksvingen, 27 mm.
Den största adaptern var 18 mm...
Men det går nog att lösa på något sätt, med en bricka och lindad tejp runt ev.
 
Jag köpte enkelsvingen igår i Gävle, det fanns 2-3 adapters till triumph kvar.
Om du är på resande fot så kolla det lokala biltemat.

[...]

Ja det kan nog vara en bra idé att faktiskt åka in och kolla. Jag pratade med en tjej i telefon och hon blev tvungen att gå och kolla på hyllan om det fanns några kvar så finns ju chans att lagerstatusen på de andra varuhusen inte är riktigt rättvisande. Det blir ju en del körning nu så varuhusen i regionen går rätt bra att undersöka. Snart är det ju dessutom semester.

På tal om Speed i övrigt, installerade precis clip ons på min 2004, grymt nöjd :)

WP_20150609_003.jpg
 
Det hjälper ju mig föga ;)

Synd, jag ska förbi Jöttlabårg i augusti och kunde tagit med den... :hej

Det kan också vara så att Feltema kan skicka artiklar mellan butiker. Systembolaget kan göra så, så teoretiskt skulle det fungera. Fast då måste viljan finnas och där brister det ibland i Sverige... :)
 
Ja det kan nog vara en bra idé att faktiskt åka in och kolla. Jag pratade med en tjej i telefon och hon blev tvungen att gå och kolla på hyllan om det fanns några kvar så finns ju chans att lagerstatusen på de andra varuhusen inte är riktigt rättvisande. Det blir ju en del körning nu så varuhusen i regionen går rätt bra att undersöka. Snart är det ju dessutom semester.

På tal om Speed i övrigt, installerade precis clip ons på min 2004, grymt nöjd :)

View attachment 420741
Skulle kunna köpa en till dig i Gävle och skicka till dig om du vill, den kostar 99 kr.
Jag är förövrigt ny på forumet, köpte nyligen en s3:a 2004 jet black :-)
 
Så jag beställde Kina kopplings/broms handtag men fick naturligtvis fel bromshandtag dvs den äldre modellen medan jag behöver få den nyare med tappen som går in i "pumpen"! De var ju svinbilliga men orkar inte beställa fel pånytt och pånytt, någon som vet varifrån de beställt till nya modellen och faktiskt fått rätt? Vill altså prova kina-varianten först gillar man dem kan man köpa de skapliga i ett senare skede...
 
Hade hojen på 20tkm service tidigare i våras och bad dem kolla upp rätt mapp till min sorts slip-on, dvs Mivv korta/låga. Nu har den börjat avgassmälla riktit ordentligt mellan 6000 och 3000 ungefär, den puttrar liksom hela tiden inte bara ibland utan riktit redigt hela varvtalet där imellan. Eftersom den inte gjorde det med förra kartan som satt i funderar jag lite hur era beter sig? Borde jag prova trycka i db-killern och kolla läget eller är det så de gör när man har korta röret?
Speedy 2012 i fråga...
 
Back
Top