Triumph Speed Triple-tråden

Hade hojen på 20tkm service tidigare i våras och bad dem kolla upp rätt mapp till min sorts slip-on, dvs Mivv korta/låga. Nu har den börjat avgassmälla riktit ordentligt mellan 6000 och 3000 ungefär, den puttrar liksom hela tiden inte bara ibland utan riktit redigt hela varvtalet där imellan. Eftersom den inte gjorde det med förra kartan som satt i funderar jag lite hur era beter sig? Borde jag prova trycka i db-killern och kolla läget eller är det så de gör när man har korta röret?
Speedy 2012 i fråga...
Om jag förstår dig rätt så har du bytt motormappning och efter det har den börjat smälla och du undrar vad du ska göra åt det?
 
Om jag förstår dig rätt så har du bytt motormappning och efter det har den börjat smälla och du undrar vad du ska göra åt det?

Det är naturligvis vid motobromsning

Min lokala Trimuph mek/åf har bytt in en mapp när jag bad dem kolla vad där satt i för map och byta till en map som verkligen passar min setup, förra mappen var väldigt effektlös kring 4 000 rpm därför bad jag dem kolla. Nu är kurvan mera lineär men avgassmällarna har ökat markant, jag borde väl skaffa en egen kabel och köra in egna kartor antar jag för att veta med säkerhet vad där är.

Jag undrar mest kanske om Speedyna brukar smälla massor och vad brukar folk göra för modifikationer för att få dem att gå renare tillsammans med slip-on, typ nån sort SAI/SAS bortaggning eller dylikt?
 
Min smällde rejält med förra mappen. Sen när jag väl körde in ECUn i datorn så såg jag att förra ägaren hade lagt in en mapp för dubbla högra pipor när det var ett lowmount slipn på.

Nu kör jag TOD och hojen går som en raket jämfört med innan. Den smäller inte och sprutar inte eld längre vid varje körning men vid aktiv körning så mullrar den och smäller lite underbart fortfarande.

Tog den också till en Dyno för att testa den just pga att jag hade laddat ner mappen från nätet men han som gjorde mätningen blev väldigt imponerad av hur fint sammanställd mappen var.

120,5 på bakhjulet lyckas hojen med.

:rock
 
Är fortfarande missnöjd med hur cykeln går vid mera inspirerad körning, smäller vid motorbroms och nyser och hostar ibland om du försiktigt gasar upp efter en längre motorbroms eller så rycker den till om man råkar gasa för snabbt efter motorbroms.

http://www.ebay.com/itm/TUNE-ECU-DI...621?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item4175ba6345
Den borde altså passa Speed Triple ABS 2012? Om jag skaffar en sådan och laddar ner TuneEcu kan jag då kolla exakt vilken mappning jag har?

Har hört om TOD men tydligen finns de inte till 2011 och framåt?

Vad använder ni för mappning med low-mount slip-on?
Något annat som man brukar modda mappningen med på dessa hojar?

Kör själv med db-killern insatt den låter lite för hårt för stadstrafik som den är nu, speciellt p.g.a att man inte lyckas köra ens försiktigt så att den inte ger otroliga avgassmällar!
 
Det låter som att du bör ta den till en dyno och göra en mätning på den.
Du kan också få den mappad där så att den går riktigt fint.
 
Vilka mods kan man göra så gott som riskfritt och själv?
Blocka SAI och krossa bort den i mappen?
O2 Sensor kryssar man bara bort i mappen?
 
Besökte idag ett annat företag än dem som gjorde 20tkm servicen idag, han lyssnade genast att spjällhusen? var osynkade och datorn sade samma sak. Imorgon ska de få berätta varför de inte tyckte det var viktigt att kolla eftersom det hör till servicen att de ska synkas.... Nästa vecka ska de synkas och SAI ska samtidigt blockeras, får se hur den blir sedan! Mappningen var dock helt korrekt. Mekanikern tyckte också att locket såg orört ut som om ventilerna aldrig skulle ha kollats, men han ville inte peka direkta fingrar men hur fasen skall jag nånsin få veta hur denna service igentligen har gått till?
 
Besökte idag ett annat företag än dem som gjorde 20tkm servicen idag, han lyssnade genast att spjällhusen? var osynkade och datorn sade samma sak. Imorgon ska de få berätta varför de inte tyckte det var viktigt att kolla eftersom det hör till servicen att de ska synkas.... Nästa vecka ska de synkas och SAI ska samtidigt blockeras, får se hur den blir sedan! Mappningen var dock helt korrekt. Mekanikern tyckte också att locket såg orört ut som om ventilerna aldrig skulle ha kollats, men han ville inte peka direkta fingrar men hur fasen skall jag nånsin få veta hur denna service igentligen har gått till?

Lite surt att betala för arbete som inte gjorts! :(
En seriös firma kollar om det behövs eller berättar att man inte gjort det för det är sällan det behövs.
Mina trottelhus behöver sällan synkas. De kollas av mig och synkas när jag tycker det behövs och det är inte ofta. Men min hoj har bara gått lite över 17 tusen mil (170 000 km i Finland)
Ventilerna brukar inte gå ner sig men även om de inte gör det måste man kolla.:va
Med originaldämpare blir det inga avgaspuffar men det är ett hål i registret runt 4 tusen men med en coolfiberdämpare går den så mycket bättre men det puffar ibland på avslag. :)
 
Lite surt att betala för arbete som inte gjorts! :(
En seriös firma kollar om det behövs eller berättar att man inte gjort det för det är sällan det behövs.
Mina trottelhus behöver sällan synkas. De kollas av mig och synkas när jag tycker det behövs och det är inte ofta. Men min hoj har bara gått lite över 17 tusen mil (170 000 km i Finland)
Ventilerna brukar inte gå ner sig men även om de inte gör det måste man kolla.:va
Med originaldämpare blir det inga avgaspuffar men det är ett hål i registret runt 4 tusen men med en coolfiberdämpare går den så mycket bättre men det puffar ibland på avslag. :)

Hålet vid 4 tusen har jag på min hoj också, urpsrungliga problemet från ifjol som jag långt tidigare bett dem kolla. 17.000 mil är 170.000 km men det är definitivt inte _bara_ (ironi eller feltänkt?) Imorgon åker vi på träff med farsgubben och åker då förbi företaget och de får definitivt förklara och stå för sitt agerande. Om man anlitar ett företag att göra en service enligt handboken så vill jag att de ger ett pris vad det kommer kosta om de faktiskt gör en fullständig service, och så skall de göra en fullständig service. Märkte när jag kollat kvitto att jag inte betalat för t.ex. tändstift som skall bytas vid 20tkm, om tändstiften är fullständigt hela och i bra skick så säg då att de inte blev bytta eftersom det inte behövs osv. Förtroende för dem är nu helt på noll.
 
En bra firma talar om vad som behövs göras och vad som står i boken ska göras. Styrlager ska t.ex. smörjas med jämna mellanrum. Det är nästan lika mycket jobb som att byta så då struntar man i att smörja så kan man hoppa över några innan det behöver bytas. Och då det behöver bytas kostar det €30 extra men vanligtvis är det en ny ägare då... :D
 
Speedy 2011->
Någon som kör med lowboy slip-on med db-killer och Orginal mappning?
Håller på försöka bli av med den ryckiga ojämna gången på låga varvtal och delvis avgaspuffar vid motorbroms.
Mivv GP med Arrows Low-boy mappning för tillfälle. Så ryckig och ojämn vid stadstrafik och krypkörning.
SAI är nu blockerat men det ändrade nada...
 
Hej där. Jag är helt ny på detta forum men har helt plötsligt blivit sugen på en Speed Triple.
Min budget är ungefär 30.000kr och jag ser att det nu finns några på blocket i den prisklassen (lite äldre är dom då).
Jag vill ha den som brukshoj och då och då köra lite bana som den amatör jag är.

Vad är främsta skillnaden mellan T509 och 955i?
T509 verkar ju billig betyder det att den är kass?

Vad ska jag tänka på i min prisklass och vad ska jag akta mig för?

Notera att jag idag kör Yamaha XJ 900 -83. Så allt känns nästan spännande. :)
 
Last edited:
Har en fråga angående mapping

Ny på detta och sitter idag ett arrow system på min triple. Frågan är går de se om hojen har ny mapping efter att systemet byttes? risk att de är original nu och jag går miste om effekt.

Snackade även med en mc handlare som kunde titta över detta men sa att jag behövde köpa ngn box för han kunde inte gå in och ändra i original boxen (ecu)? går även detta se om förra ägaren skaffat så jag slipper lägga 4000 på ny box?

mvh
 
Jepp du kan kolla själv. Kolla in tuneecu.com

Btw så kastade jag de Pilot road 3 som satt på och krängde på en uppsättning Metzeler M7RR. Det blev en ny hoj och jag är störtförälskad.
 
Hej!

Bytte precis framdäck på cykeln och märkte att (vad jag antar är) hastighetssensorn inte mådde så bra. Två delar från lagret ramlade ur och det såg allmänt slitet ut. Ringde Johans MC och tänkte beställa en ny men dom skulle ha närmare 2000;- plus frakt för den så tänkte kika runt lite på nätet om det går att hitta billigare. Men jag vet inte riktigt vad jag ska söka efter? Speed Sensor eller liknande antar jag? Är det någon här på forumet som eventuellt har en krashad cykel ståendes med just denna komponent hel?

Det är till en 03:a. Bifogar bilder:

IMG_20150805_194807.jpg
IMG_20150805_194841.jpg

Tack på förhand!

Edit: Hastighetsmätardrivning var då tydligen namnet. Går bet på alla MC-demonteringar tyvärr.
 
Last edited:
Hallå!

Tänkte höra om någon har samma "problem" som jag med min Speed triple:
När jag kör extra snabbt med den, och stannar när jag kommer hem och slår av motorn så åker det ut ganska mycket kylarvätska, detta är ganska nära inpå den snabbare körningen.

Jag har beställt ett nytt lock till kylaren då jag fick tips om detta för att fjädern kan vara dålig, något annat förslag?

Det var fjädern i det gamla locket som spökade så det löstes genom att köpa ett nytt :)
 
Last edited:
Hej där. Jag är helt ny på detta forum men har helt plötsligt blivit sugen på en Speed Triple.
Min budget är ungefär 30.000kr och jag ser att det nu finns några på blocket i den prisklassen (lite äldre är dom då).
Jag vill ha den som brukshoj och då och då köra lite bana som den amatör jag är.

Vad är främsta skillnaden mellan T509 och 955i?
T509 verkar ju billig betyder det att den är kass?

Vad ska jag tänka på i min prisklass och vad ska jag akta mig för?

Notera att jag idag kör Yamaha XJ 900 -83. Så allt känns nästan spännande. :)

Någon som vill hjälpa mig bli en av er? :)
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top