Triumph Speed Triple-tråden

Halloj

Köpte mig en speed triple -07 idag. Riktigt nöjd! Dock tänkte jag höra en sak med er:
Till höger om varvräknaren sitter ju dom där gröna/gula/röda lamporna, jag antar att de är till för när man ska växla. De tänds som de ska när man börjar närma sig varvstopp, men de tänds också mellan ungefär 2000-3800 varv? De går liksom från grönt-gult-rött och sen slocknar de igen för att göra samma sak när man närmar sig stoppet.

Ska det vara så?

Sen tänkte jag leta genom tråden efter tips på var man köper slipon mm, men om någon orkar svara på den frågan som jag antar ställts tusen gånger, så shoot!
 
Sorry, det var ju bara att bläddra lite i instruktionsboken så fick jag svar. Nu vet jag hur jag får bort det!
 
Har uppkommit ett litet fel på min S3 efter vintern. Var tionde gång (ungefär) som jag ska starta den så klickar det bara och instrumenteringen blir svart, alltså tappar den all ström. Efter en sek så kommer strömmen tillbaka och då är båda tripmätarna och klockan nollställda. (Detta händer alltså när jag trycker på startknappen ej när jag slår på tändningen.) Sedan funkar allt som det ska. Har aldrig klickat två ggr på raken. Ngn som har några tankar om var felet sitter?

Hittade felet samma kväll.. var så enkelt så att pluspolen på batteriet inte var ordentligt åtdragen så det blev lite glapp. Nu verkar det funka igen... däremot så har jag upptäckt att det klickar i blinkerrelät även när jag inte blinkar. Direkt fr.o.m. att jag vrider på tändningen. (Det är inte riktigt samma frekvens på tickandet som när man blinkar.)Blinkers och allt verkar funka men ngt skumt är det ju. Köpte ett nytt relä på Biltema men det var likadant med det nya. Har ett lastoberoende relä för LED-blinkers. Vad tror ni om detta?
 
Halloj

Sen tänkte jag leta genom tråden efter tips på var man köper slipon mm, men om någon orkar svara på den frågan som jag antar ställts tusen gånger, så shoot!

Om du vill köpa från svensk leverantör så kan jag rekomendera motoaction.se. Bra hemsida där du kan välja din hojmodell och årsmodell och få fram vad som passar. Kanske finns ngt billigare i Tyskland eller England men jag tror motoaction har rätt bra prisnivå. Tror de lämnar prisgaranti också mot andra svenska leverantörer.

Jag kan rekomendera ett Mivv slipon. Du får mycket för pengarna. Jag har det på min 06:a och det låter riktigt gött.
 
Om du vill köpa från svensk leverantör så kan jag rekomendera motoaction.se. Bra hemsida där du kan välja din hojmodell och årsmodell och få fram vad som passar. Kanske finns ngt billigare i Tyskland eller England men jag tror motoaction har rätt bra prisnivå. Tror de lämnar prisgaranti också mot andra svenska leverantörer.

Jag kan rekomendera ett Mivv slipon. Du får mycket för pengarna. Jag har det på min 06:a och det låter riktigt gött.

Tack för tipset, där fanns det ju en hel del grejer. Priserna verkar ju schyssta också.

Rekommenderat att mappa vid byte av slipon? Kan man räkna med någon effektskillnad eller är det helsystem som gäller då?
 
Tar gärna emot tips på auktoriserade triumphverkstäder i Västmanland! Serviceboken är så fint ifylld så det är lika bra att fortsätta med.
 
Hej!

Frågar på en kompis vägnar, Han la sin speed triple -03 på höger sida å bröt lite bultar å fastsättningar för bakbroms å fotpinne, reglaget för killern, frambromsen och startern. Nån som har en susning om var man får tag i nya grejer? Har kollat på ebay.co.uk men det finns typ 236 sidor a200 produkter.... En del att leta igenom alltså.

Tacksam för svar med länk...:yoparty
 
Upplever ett missljud!

Jag ska försöka att beskriva det så noga som möjligt! Har tyvärr ingen annan speed triple att jämföra med.
Ett skavande gnagande ljus ifrån gissningsvis växellådan eller kopplingen hörs när hojen står på tomgång och med friläget i. När jag drar in kopplingen så försvinner ljudet helt och hålle och endast det fina motorljudet hörs.
Om jag åker på hojen och hojen är i rullning så tycker jag mig höra det vid normal körning samt så drar jag in kopplingen när jag rullar med fart så hör jag också ljudet. Lite orolig över att det skall vara något med v-lådan men har även fått en hint av någon att det kan vara lagret i kopplingen.
Hoppas någon har en ide om vad det skulle kunna vara, om det nu ens är något att bry sig om då jag vet att den låter lite och så men jag har fått för mig att jag inte har hört detta ljudet förut.... dock så har jag plockat bort slipon systemet vilket gör att hojen i sig är tystare och kan vara orsaken till att jag hör ljud som jag inte tidigare lagt någon notis om!
Svar och tipps önskas på hur ni andra upplever era tripplar och vad det kan vara om det nu ens är något!

Mvh Jimmi
 
Egendomlig känsla i bromsen, som ett mycket grovt skrap precis i slutet på inbromsningar i mycket låg fart, nästan till stillastående. Känns som att skivorna är täckta av sand.

Vad tror ni, dags att spänna styrlagret?
 
Hallå Dudes!

Hur har ni med låga avgassystem gjort med fotpinnar för passagerare?

Jag har ett Arrow lowboy 3-1 och har så klart tagit av originalpinnarna. Men ibland åker damen med och då skulle jag vilja ha ett par mindre diskretare pinnar. Förslag?

Thanks!

/ J
 
Tar det ens tre minuter att skruva på orginalpinnarna när du behöver dem?
Fast du kanske skjutsar ofta?
 
Hallå Dudes!

Hur har ni med låga avgassystem gjort med fotpinnar för passagerare?

Jag har ett Arrow lowboy 3-1 och har så klart tagit av originalpinnarna. Men ibland åker damen med och då skulle jag vilja ha ett par mindre diskretare pinnar. Förslag?

Thanks!

/ J
bild[1].jpgbild.jpg

Jag har skjutspinnar från en daytona 675 (Med viss reservation men jag vet att de är från en daytona. De satt på när jag köpte den) De funkar bra och är lite mer diskreta fast oftast kör jag utan skjutspinnarna ditskruvade.

Vet ej om det är samma infästning på våra hojar. Jag har en 06a och din ser nyare ut.
 
Last edited:
Hej, är helt ny på Speed Triple, men har kört två stycken R6:or för bland annat... Har tyvärr sålt av för drygt tre år sedan, men nu är det dags igen :D

Har kikat på ett antar och det står nu mellan en Speed Triple 97 och 00. Vad är skillnaden mellan dessa år??
Det skiljer ca 5000kr i pris. I övrigt är det ganska lika..
 
Hallå Dudes!

Hur har ni med låga avgassystem gjort med fotpinnar för passagerare?

Jag har ett Arrow lowboy 3-1 och har så klart tagit av originalpinnarna. Men ibland åker damen med och då skulle jag vilja ha ett par mindre diskretare pinnar. Förslag?

Thanks!

/ J

Jag gängade i ett par M8 stoppskruvar i fotpinnarna och sen köpte jag vingmuttrar på Biltema. Vill man ha med sig fotpinnarna kan man knyckla in dom ovanpå växellådan och hålla fast dom med en spännrem.
 
Speed triple 06 är lite trögstartad när den är kall! Går dessutom lågt på tomgång de första3sek innan den "tar sig" och går då helt perfekt. Startar som en dröm när den är varm. Jag har fått tipset att det är avlagringar i spjällhusen så nu används insprutningsrengöring och kanske att det är lite bättre. Den har dessutom stått länge.
Någon som har en annan idé??
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top