Triumph Speed Triple-tråden

Hej! Undrar om någon mer än jag har råkat ut för följande på sin s3:a. När jag lossar på låsbulten till kedjespänningen ( den som sitter på ovansidan längst bak på enkelsvingen) så rinner/droppar det vatten därifrån. Detta har hänt varje gång jag har gjort det? Kan det tränga in vatten där, som sedan inte kan ta sig ut förrän man lossar på bulten eller? Verkar ju lite konstigt.
 
tjena.
jag har fått problem med minn startmotor och undrar vilka modeller som har samma
startmotor som speed triplen -05?
är ytterst tacksam för snabbt svar.
 
Hej! Undrar om någon mer än jag har råkat ut för följande på sin s3:a. När jag lossar på låsbulten till kedjespänningen ( den som sitter på ovansidan längst bak på enkelsvingen) så rinner/droppar det vatten därifrån. Detta har hänt varje gång jag har gjort det? Kan det tränga in vatten där, som sedan inte kan ta sig ut förrän man lossar på bulten eller? Verkar ju lite konstigt.

Jag skruva isär och smorde upp mitt bakhjuls lager i vintras. Min hade stått ett par månader så eventuellt vatten hade redan torkat. Men det va lite rost/smuts så det va svårt att rotera och få ur den stora "ringen". När jag hade skruvat ur ringen såg jag att det fanns vad jag tror ett dräneringshål i botten på enkelsvingen. Om du känner på undersidan ca 10cm framför genomgående bakaxel så borde du känna hålet. Men jag tyckte inte det va lägre än resten där inne?
Det kan ju vara så att det stänker in vatten när du är ute och kör som sedan ligger kvar. Det va det jag kan bidra med.
 
Upptäckte nästa sak idag.. Oljelampan blinkar när man står still med hojen.. Nästan som att det är glappt någonstans... Någon som vart med om liknande? En speed triple 05:à rör det sig om...
 
Upptäckte nästa sak idag.. Oljelampan blinkar när man står still med hojen.. Nästan som att det är glappt någonstans... Någon som vart med om liknande? En speed triple 05:à rör det sig om...

Tycker det låter mer som ett lågt oljetryck pga låga varvtal. Bör kontrolleras, börja med oljenivån. När gjordes senaste servicen?
 
Tycker det låter mer som ett lågt oljetryck pga låga varvtal. Bör kontrolleras, börja med oljenivån. När gjordes senaste servicen?

Senaste servicen gjordes vid 1100 mil och nu har den gått 1500.. Oljenivån är bra.. Det blinkar till då och då när man stannar till och den står på tomgång.. Upplever att man kan påverka det genom att vicka på cykeln men det är svårt att avgöra.. I övrigt går den bra..
 
Tycker det låter mer som ett lågt oljetryck pga låga varvtal. Bör kontrolleras, börja med oljenivån. När gjordes senaste servicen?

Senaste servicen gjordes vid 1100 mil och nu har den gått 1500.. Oljenivån är bra.. Det blinkar till då och då när man stannar till och den står på tomgång.. Upplever att man kan påverka det genom att vicka på cykeln men det är svårt att avgöra.. I övrigt går den bra..
 
Senaste servicen gjordes vid 1100 mil och nu har den gått 1500.. Oljenivån är bra.. Det blinkar till då och då när man stannar till och den står på tomgång.. Upplever att man kan påverka det genom att vicka på cykeln men det är svårt att avgöra.. I övrigt går den bra..

Om det endast blinkar till på de låga varven (på tomgång) och aldrig vid högre varvtal så bör man kunna utesluta glappkontakt. Men kontrollera oljetrycksgivaren samt kablarna till den. Kom detta i samband med en tvätt kanske?
 
Om det endast blinkar till på de låga varven (på tomgång) och aldrig vid högre varvtal så bör man kunna utesluta glappkontakt. Men kontrollera oljetrycksgivaren samt kablarna till den. Kom detta i samband med en tvätt kanske?

Kom i samband med att jag bytte filter och stift.. Den flimrar nästan kan man säga.. Vart sitter givaren? Enkel att kolla eller?
 
Nån som vet vad en Triumph verkstadsmanual kostar till Speed Triplen? Haynes har en men jag föredrar original om det inte är för dyrt.

Ca 1000:- + moms för den som används hos auktoriserade verkstäder (en tjock pärm)...
 
Försökte få igång gamla bettan igår och batteriet var urladdat och försökte med starthjälp.. hostade igång men instrumenten visade alla möjliga värden. Sett liknande på en annan hoj då batteriet var helt slut så nu är ett nytt biltema batteri inköpt men varvmätaren verkar ha ballat ur helt står på 6k varv när hojen är avstängd. Ser nästan ut som den kuggat över eller liknande.

Någon som fått detta problem på en 2005+ hoj? Kommer det ordna sig när jag slänger i biltema batteriet?
 
Jaha premiärturen gick inget vidare.. grus i kurva och klotad hoj och stukad hand och framförallt stukat ego.. :(

Vet nån vilka motorkåpor som passar? Passar 2005-2008?

Fan va värt det känns att man böt från helförsäkring till halv inför denna säsong :huvet
 
Jaha premiärturen gick inget vidare.. grus i kurva och klotad hoj och stukad hand och framförallt stukat ego.. :(

Vet nån vilka motorkåpor som passar? Passar 2005-2008?

Fan va värt det känns att man böt från helförsäkring till halv inför denna säsong :huvet

Snacka om oflyt! Skönt att det inte blev värre skador. Hoppas att det ordnar sig.
 
Har uppkommit ett litet fel på min S3 efter vintern. Var tionde gång (ungefär) som jag ska starta den så klickar det bara och instrumenteringen blir svart, alltså tappar den all ström. Efter en sek så kommer strömmen tillbaka och då är båda tripmätarna och klockan nollställda. (Detta händer alltså när jag trycker på startknappen ej när jag slår på tändningen.) Sedan funkar allt som det ska. Har aldrig klickat två ggr på raken. Ngn som har några tankar om var felet sitter?
 
Har monterat Arrow 3-1 på min hoj och har sett att det finns täcklock till orginaldämparfästena under cutsen, någon som vet var man köper dessa?
arrow.jpg
 
Last edited:
Har monterat Arrow 3-1 på min hoj och har sett att det finns täcklock till orginaldämparfästena under cutsen, någon som vet var man köper dessa?
View attachment 360852

Läckert! Blev riktigt snyggt med det systemet på din fina röda hoj! :Bugar Vet tyvärr inte vart man köper locken men har du tillgång till en svarv borde det vara väldigt enkelt att fixa egna.
 
Jag letar en paket hållare och bakre dyna "luggage rack kit" till en 04:ans S3, någon som har i hyllan och vill bli av med?
 
Jag letar en paket hållare och bakre dyna "luggage rack kit" till en 04:ans S3, någon som har i hyllan och vill bli av med?

Jag har fräst en aluminum bit som jag kan skruva fast under kutsen. då kan jag enkelt sätta fast packningen vid långresor.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top