Triumph Speed Triple-tråden.

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Smålandstones
Hoj
954 Blade
Hej! Undrar om någon mer än jag har råkat ut för följande på sin s3:a. När jag lossar på låsbulten till kedjespänningen ( den som sitter på ovansidan längst bak på enkelsvingen) så rinner/droppar det vatten därifrån. Detta har hänt varje gång jag har gjort det? Kan det tränga in vatten där, som sedan inte kan ta sig ut förrän man lossar på bulten eller? Verkar ju lite konstigt.
 

Triple sultanen

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Alingsås
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 -05
tjena.
jag har fått problem med minn startmotor och undrar vilka modeller som har samma
startmotor som speed triplen -05?
är ytterst tacksam för snabbt svar.
 

RuneWebradio

GS i skogen.
Gick med
13 Sep 2010
Ort
Hedemora
Hoj
BMW R1200GS -16
Hej! Undrar om någon mer än jag har råkat ut för följande på sin s3:a. När jag lossar på låsbulten till kedjespänningen ( den som sitter på ovansidan längst bak på enkelsvingen) så rinner/droppar det vatten därifrån. Detta har hänt varje gång jag har gjort det? Kan det tränga in vatten där, som sedan inte kan ta sig ut förrän man lossar på bulten eller? Verkar ju lite konstigt.

Jag skruva isär och smorde upp mitt bakhjuls lager i vintras. Min hade stått ett par månader så eventuellt vatten hade redan torkat. Men det va lite rost/smuts så det va svårt att rotera och få ur den stora "ringen". När jag hade skruvat ur ringen såg jag att det fanns vad jag tror ett dräneringshål i botten på enkelsvingen. Om du känner på undersidan ca 10cm framför genomgående bakaxel så borde du känna hålet. Men jag tyckte inte det va lägre än resten där inne?
Det kan ju vara så att det stänker in vatten när du är ute och kör som sedan ligger kvar. Det va det jag kan bidra med.
 

Tokv41

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2011
Ort
Älvsjö
Hoj
Triumph Speed triple -05
Upptäckte nästa sak idag.. Oljelampan blinkar när man står still med hojen.. Nästan som att det är glappt någonstans... Någon som vart med om liknande? En speed triple 05:à rör det sig om...
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Upptäckte nästa sak idag.. Oljelampan blinkar när man står still med hojen.. Nästan som att det är glappt någonstans... Någon som vart med om liknande? En speed triple 05:à rör det sig om...

Tycker det låter mer som ett lågt oljetryck pga låga varvtal. Bör kontrolleras, börja med oljenivån. När gjordes senaste servicen?
 

Tokv41

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2011
Ort
Älvsjö
Hoj
Triumph Speed triple -05
Tycker det låter mer som ett lågt oljetryck pga låga varvtal. Bör kontrolleras, börja med oljenivån. När gjordes senaste servicen?

Senaste servicen gjordes vid 1100 mil och nu har den gått 1500.. Oljenivån är bra.. Det blinkar till då och då när man stannar till och den står på tomgång.. Upplever att man kan påverka det genom att vicka på cykeln men det är svårt att avgöra.. I övrigt går den bra..
 

Tokv41

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2011
Ort
Älvsjö
Hoj
Triumph Speed triple -05
Tycker det låter mer som ett lågt oljetryck pga låga varvtal. Bör kontrolleras, börja med oljenivån. När gjordes senaste servicen?

Senaste servicen gjordes vid 1100 mil och nu har den gått 1500.. Oljenivån är bra.. Det blinkar till då och då när man stannar till och den står på tomgång.. Upplever att man kan påverka det genom att vicka på cykeln men det är svårt att avgöra.. I övrigt går den bra..
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Senaste servicen gjordes vid 1100 mil och nu har den gått 1500.. Oljenivån är bra.. Det blinkar till då och då när man stannar till och den står på tomgång.. Upplever att man kan påverka det genom att vicka på cykeln men det är svårt att avgöra.. I övrigt går den bra..

Om det endast blinkar till på de låga varven (på tomgång) och aldrig vid högre varvtal så bör man kunna utesluta glappkontakt. Men kontrollera oljetrycksgivaren samt kablarna till den. Kom detta i samband med en tvätt kanske?
 

Tokv41

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2011
Ort
Älvsjö
Hoj
Triumph Speed triple -05
Om det endast blinkar till på de låga varven (på tomgång) och aldrig vid högre varvtal så bör man kunna utesluta glappkontakt. Men kontrollera oljetrycksgivaren samt kablarna till den. Kom detta i samband med en tvätt kanske?

Kom i samband med att jag bytte filter och stift.. Den flimrar nästan kan man säga.. Vart sitter givaren? Enkel att kolla eller?
 

iXnay

Godsägare
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Borlänge
Hoj
2009 Triumph Speed Triple 1050 15th Anniversary Special Edition
Nån som vet vad en Triumph verkstadsmanual kostar till Speed Triplen? Haynes har en men jag föredrar original om det inte är för dyrt.

Ca 1000:- + moms för den som används hos auktoriserade verkstäder (en tjock pärm)...
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Försökte få igång gamla bettan igår och batteriet var urladdat och försökte med starthjälp.. hostade igång men instrumenten visade alla möjliga värden. Sett liknande på en annan hoj då batteriet var helt slut så nu är ett nytt biltema batteri inköpt men varvmätaren verkar ha ballat ur helt står på 6k varv när hojen är avstängd. Ser nästan ut som den kuggat över eller liknande.

Någon som fått detta problem på en 2005+ hoj? Kommer det ordna sig när jag slänger i biltema batteriet?
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Jaha premiärturen gick inget vidare.. grus i kurva och klotad hoj och stukad hand och framförallt stukat ego.. :(

Vet nån vilka motorkåpor som passar? Passar 2005-2008?

Fan va värt det känns att man böt från helförsäkring till halv inför denna säsong :huvet
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Jaha premiärturen gick inget vidare.. grus i kurva och klotad hoj och stukad hand och framförallt stukat ego.. :(

Vet nån vilka motorkåpor som passar? Passar 2005-2008?

Fan va värt det känns att man böt från helförsäkring till halv inför denna säsong :huvet

Snacka om oflyt! Skönt att det inte blev värre skador. Hoppas att det ordnar sig.
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Har uppkommit ett litet fel på min S3 efter vintern. Var tionde gång (ungefär) som jag ska starta den så klickar det bara och instrumenteringen blir svart, alltså tappar den all ström. Efter en sek så kommer strömmen tillbaka och då är båda tripmätarna och klockan nollställda. (Detta händer alltså när jag trycker på startknappen ej när jag slår på tändningen.) Sedan funkar allt som det ska. Har aldrig klickat två ggr på raken. Ngn som har några tankar om var felet sitter?
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Har monterat Arrow 3-1 på min hoj och har sett att det finns täcklock till orginaldämparfästena under cutsen, någon som vet var man köper dessa?
arrow.jpg
 
Last edited:

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Har monterat Arrow 3-1 på min hoj och har sett att det finns täcklock till orginaldämparfästena under cutsen, någon som vet var man köper dessa?
View attachment 360852

Läckert! Blev riktigt snyggt med det systemet på din fina röda hoj! :Bugar Vet tyvärr inte vart man köper locken men har du tillgång till en svarv borde det vara väldigt enkelt att fixa egna.
 

MickeH

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Garphyttan
Hoj
Aprilia tuono -06. Kawa KLX650C -93. Honda hornet600 -98
Jag letar en paket hållare och bakre dyna "luggage rack kit" till en 04:ans S3, någon som har i hyllan och vill bli av med?
 

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Örebro
Hoj
Triumph Speed Triple
Jag letar en paket hållare och bakre dyna "luggage rack kit" till en 04:ans S3, någon som har i hyllan och vill bli av med?

Jag har fräst en aluminum bit som jag kan skruva fast under kutsen. då kan jag enkelt sätta fast packningen vid långresor.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top