Triumph Speed Triple-tråden

Låter så där jobbigt jobbigt. Räcker det med byte av kamkedjan eller fick det följdeffekter så det är mer prylar som är trashade?
Lider med dig kompis.

Det var ett par drev på kammarna...annars tror jag att det har klarat sig.

Alldrig hört på en Trajja men nån ska ju ha den oturen med trist å hoppas att inte så mycket mera sket sig.

Det är en sån sak som aldrig ska kunna hända...... men jag kom väl in i den omöjliga statistiken...
 
Last edited:
Typiskt skönt att det var så "lite" som pajade, men bara en topplocksakning går väl på över 800:-.....
 
Hur lyckades du med det ? Soppatorsk kan väl inte orsaka det ? Dåligt med olja ?

Gick kedjan av ?

Nej Soppatorsk var nog bara en tillfällighet i eländet, Hojen gick lika bra som vanligt så jag antog först att det var det som skedde då det var tomt i tanken. Olja fanns, det hade jag kollat innan och kedjan är inte av men alla länkar är tröga och orörliga. Som jag sa tidigare så verkar det vara en omöjlig statistiskt händelse.... Men man funderar klart på vad som kan ha orsakat det.
 
Nej Soppatorsk var nog bara en tillfällighet i eländet, Hojen gick lika bra som vanligt så jag antog först att det var det som skedde då det var tomt i tanken. Olja fanns, det hade jag kollat innan och kedjan är inte av men alla länkar är tröga och orörliga. Som jag sa tidigare så verkar det vara en omöjlig statistiskt händelse.... Men man funderar klart på vad som kan ha orsakat det.

Det är inte så att det är dreven som pajat och tagit med sig kedjan i fallet? Låter mer troligt än att en kedja som badar i olja skär.
 
Det är inte så att det är dreven som pajat och tagit med sig kedjan i fallet? Låter mer troligt än att en kedja som badar i olja skär.

Mycket möjligt. kan även vara att kedjespänningen tackat för sig och sedan dragit med sig annat. Men jag har inte hört annat än ett tydligt ventiltickande utanför motorn, inget skrap eller annat än det man alltid har hört. Jag ska ner till Laxå och kolla in själv så kanske de har mer ljus på vad som har hänt.
 
Det är inte så att det är dreven som pajat och tagit med sig kedjan i fallet? Låter mer troligt än att en kedja som badar i olja skär.

Senaste Bulletinen..... Det var fjädern till kedjespännaren som hade tackat för sig. Detta gjorde att kedjan hade slagit emot spännaren och till slut givit upp. Kedjan gick inte av utan blev tillslut orörlig i lederna och rev runt dreven och ställde till det. Detta har tydligen hänt ett ytterst fåtal trajor (955 or åxå) och det är på de som har gått över 4000 mil. (min har gått drygt 4k mil). Som sagt är det väldigt ovanligt och man kan kanske kolla upp spännaren när man ändå gör 4k service med ventiljustering. Tjong!
 
Senaste Bulletinen..... Det var fjädern till kedjespännaren som hade tackat för sig. Detta gjorde att kedjan hade slagit emot spännaren och till slut givit upp. Kedjan gick inte av utan blev tillslut orörlig i lederna och rev runt dreven och ställde till det. Detta har tydligen hänt ett ytterst fåtal trajor (955 or åxå) och det är på de som har gått över 4000 mil. (min har gått drygt 4k mil). Som sagt är det väldigt ovanligt och man kan kanske kolla upp spännaren när man ändå gör 4k service med ventiljustering. Tjong!

Får väl be dom kolla min sträckare då på 8k servicen, har tid den 20/9.
 
Nån som har tagit bort tanken på sin s3:a och upptäckt att det inte finns nån slang till bränsletrycksregulatorn?? Det satt ingen där och har nog aldrig gjort heller, hojjen går som en klocka och jag hittar ingen slang hur jag än letar:va:va
Ska det vara så???
 
Nån som har tagit bort tanken på sin s3:a och upptäckt att det inte finns nån slang till bränsletrycksregulatorn?? Det satt ingen där och har nog aldrig gjort heller, hojjen går som en klocka och jag hittar ingen slang hur jag än letar:va:va
Ska det vara så???

Jag tror inte slang eller inte spelara nån roll, förutom vart det överregulerade soppan tar vägen. Hoppas det iaf, min satt det slang på (om vi menar samma) men lite förvånad att den inte satt på nått i anda ändan, ska väl va så:va

paPs :rock a fram en förklaring :Bugar:

/D

SAM_0836_SP3__Fulereg.jpg
 
Skumt.

Vad jag kommer ihåg så sitter det bara en slang där på min, den mellan pump och tank. Sen sitter det 2 st "direkt" i tanken på vänstersidan. 1 tankvent och en tanklocksdränering.

Har den verkligen tryckreglering med överströmning ? Jag skulle gissa på tryckstyrning av pumpen då behövs ingen returledning. Om det är så är antagligen slangen ni talar om tankventilation.

Edit; Tittat i servicemanualen och pumpen verkar sitta i tanken på min så slangen går från tanken till spridarna. Om det är samma på -04 och tidigare så är slangen ni talar om säkert ventilation.
 
Last edited:
Det är bara avrinning ifall det blir övertryck. Så slangen är bara till för att leda bort soppan
 
Då lyckades jag tolka det rätt då. Men att ha en plast koppling på supplyern (öh stavning) verkar lite b, bytt nu iaf och nu ska det gasas.

Det är där trycket är 2 bar och recivern är iaf i metall. Nu snackar ja SP3 955i - 99 men enligt Haynes är det hyffsat lika till 05 !

Sent from my Desire HD using Tapatalk
 
Japp å de gillar att gå sönder jag lovar det är skit med plast.
 
Då lyckades jag tolka det rätt då. Men att ha en plast koppling på supplyern (öh stavning) verkar lite b, bytt nu iaf och nu ska det gasas.

Det är där trycket är 2 bar och recivern är iaf i metall. Nu snackar ja SP3 955i - 99 men enligt Haynes är det hyffsat lika till 05 !

Sent from my Desire HD using Tapatalk

Bränsletryck 3bar på 1050 enligt service manual
 
Jaja nu kör du STOR hoj då med med tryck :) liter + = 3 bar, liter - (955) = 2 bar ! Eller inte fn vet jag.

Sent from my Desire HD using Tapatalk
 
Last edited:
Japp å de gillar att gå sönder jag lovar det är skit med plast.

Nu finns de i metall (alu) som tredjeparts, men då måste du köpa 10 pack, kanske TCL kunde kosta på sig det :confused:
eller sa lägger dom investeringarna på sitt internet som är nera varje gång man ringer :gnissla

/D
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top