Triumph Speed Triple-tråden.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Har äntligen fått delar till min koppling och har hunnit åka ett par dagar och verkligen känna på hojen för första gången. Jag måste bara skriva av mig, så sinnesjukt underhållande hoj på gatan. I alla fall om man jämför med min gamla R6a. Bakhjul överallt och närsomhellst. Effekt när man behöver den (alltid). Var ute o körde nu natten genom stan och bara smilade.

:tummenupp

Och ifall det är nån som minns min broms modifikation jag skrev om lite tidigare i tråden så funkar bromsen klockrent nu efter att jag bytt till gsx-r bromsok fram :D
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Skönt att hojen är fixad så att du får ut och köra! Att ha en trasig S3a i garaget är Lars Noren ångest på hög nivå!

Har äntligen fått delar till min koppling och har hunnit åka ett par dagar och verkligen känna på hojen för första gången. Jag måste bara skriva av mig, så sinnesjukt underhållande hoj på gatan. I alla fall om man jämför med min gamla R6a. Bakhjul överallt och närsomhellst. Effekt när man behöver den (alltid). Var ute o körde nu natten genom stan och bara smilade.

:tummenupp

Och ifall det är nån som minns min broms modifikation jag skrev om lite tidigare i tråden så funkar bromsen klockrent nu efter att jag bytt till gsx-r bromsok fram :D
 

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Har äntligen fått delar till min koppling och har hunnit åka ett par dagar och verkligen känna på hojen för första gången. Jag måste bara skriva av mig, så sinnesjukt underhållande hoj på gatan. I alla fall om man jämför med min gamla R6a. Bakhjul överallt och närsomhellst. Effekt när man behöver den (alltid). Var ute o körde nu natten genom stan och bara smilade.

:tummenupp

Och ifall det är nån som minns min broms modifikation jag skrev om lite tidigare i tråden så funkar bromsen klockrent nu efter att jag bytt till gsx-r bromsok fram :D

Gött att allt löst sig o att du är nöjd :tummenupp
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Har någon här monterat en styrdämpare på sin S3a? Jag har en öhlinsdämpare liggande som jag haft monterad över tanken på min R6a. Funderar om det går att bygga nån anordning för att få dit den på S3an. Hur harn i monterat er dämpare? Framänden blir ju lite lätt nervös när den bara touchar marken hela tiden. :D
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Nått sånthär kanske?

Inte så vackert kanske men funktonellt och säkert heFftigT vid korvmojjen! :yoparty



Har någon här monterat en styrdämpare på sin S3a? Jag har en öhlinsdämpare liggande som jag haft monterad över tanken på min R6a. Funderar om det går att bygga nån anordning för att få dit den på S3an. Hur harn i monterat er dämpare? Framänden blir ju lite lätt nervös när den bara touchar marken hela tiden. :D
 

Bifogat

  • 1491366780486a297617d84.jpg
    1491366780486a297617d84.jpg
    170.1 KB · Visningar: 96

Relocx

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Ort
I stan
Hoj
KTM 640 Adventure
Min hoj är trögstartad när den är varm. Beter sig ungefär som om batteriet vore dåligt, men väntar man någon minut så går den igång klockrent. Kärvande startmotor?

Det sista jag gjorde innan vinterförvaring var 1000-mila service där de även bytte tändstift. Samma dag ställdes hojen in i garage så jag vet ju inte om den betedde sig konstigt redan då.

Annars går den hur bra som helst. Felet uppstår när man försöker starta hojen ganska tätt inpå efter att man stängt av den. Kanske någon minuts väntan.

Edit: Köp inte Biltemabatteri. Det var boven i dramat.
 
Last edited:

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Min hoj är trögstartad när den är varm. Beter sig ungefär som om batteriet vore dåligt, men väntar man någon minut så går den igång klockrent. Kärvande startmotor?

Det sista jag gjorde innan vinterförvaring var 1000-mila service där de även bytte tändstift. Samma dag ställdes hojen in i garage så jag vet ju inte om den betedde sig konstigt redan då.

Annars går den hur bra som helst. Felet uppstår när man försöker starta hojen ganska tätt inpå efter att man stängt av den. Kanske någon minuts väntan.

Upplevde samma problem mot slutet av förra året, i mitt fall så klickade bara startrelät men om man väntade en halvtimme så gick den igång.

Efter att ha läst lite på andra forum så ser det ut som att våra hojar är känsliga mot ålderstigna batterier som ger för låg startspänning. Dvs. batteriet kan visa rätt OK värden obelastat men det är spänningen som batteriet ger under en pågående start som är viktigt.

Varför detta händer när hojen är varm vet jag inte, det som löste mitt problem var ett nytt batteri.. Satsade på den mest effektstarka som jag kunde hitta: YTZ14S-BS: 150/87/110 mm (batteriet som sitter i är ett: YTX12-BS: 152/88/131 mm). Startström som dessa modeller ger är 230CCA jämfört med 180CCA i original. Mitt kommer från Varta.
 

Relocx

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Ort
I stan
Hoj
KTM 640 Adventure
Undrar just om det verkligen är batteriet. Satte i ett nytt i fredags och fenoment var fortfarande kvar. Oftast när det händer så går det trögt för att sedan inte orka alls, men ibland så går det trögt sedan lite snabbare, snabbare för att sedan gå igång.
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Undrar just om det verkligen är batteriet. Satte i ett nytt i fredags och fenoment var fortfarande kvar. Oftast när det händer så går det trögt för att sedan inte orka alls, men ibland så går det trögt sedan lite snabbare, snabbare för att sedan gå igång.

Då blev det lite svårare, du kan alltid dubbelkolla så batteriet är OK även om det är nytt (om du har tillgång till en multimeter). Jag fick dessa värden när jag testade lite, ville även kolla om den laddar som den ska:

Inget påslaget 12.93V
Tändning (ljus på) 12.01V
Startar (startmotorn igång) 11.10V
2000varv 14.44V
5000varv 14.00V

Även om detta inte borde ha något med saken att göra så kan du öppna tanklocket om den vägrar starta, ibland blir dräneringsslangen täppt och skapar på så vis vakuum i tanken.

Annars kommer säkert fler förslag..
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Undrar just om det verkligen är batteriet. Satte i ett nytt i fredags och fenoment var fortfarande kvar. Oftast när det händer så går det trögt för att sedan inte orka alls, men ibland så går det trögt sedan lite snabbare, snabbare för att sedan gå igång.

Åk ner till grabbarna på motorbolaget och snacka med dem! De kan säkert snabbt säga varför hojen tjurar vid varmstarter. Har du även servat den där senast(?) och problemet kom efter servicen så kanske de har fått dit något fel? Taskiga stift? Har den bara gått 1000mil har jag svårt att tänka mig att det skulla vara något dyrt och konstigt som är problemet.

Borde den inte gå illa under tiden man kör med om det är vacum i tanken? Lätt att testa iofs! :tummenupp

Även om detta inte borde ha något med saken att göra så kan du öppna tanklocket om den vägrar starta, ibland blir dräneringsslangen täppt och skapar på så vis vakuum i tanken.

Annars kommer säkert fler förslag..
 
Last edited:

Relocx

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Ort
I stan
Hoj
KTM 640 Adventure
Svårt att säga om fenomenet uppstod direkt efter service.
Körde hojen från service direkt till garaget för vinterförvaring. Så hann aldrig testa att varmstarta den.

Gällande vakuum i tanken. Jag har faktiskt reagerat på att det är ett jävla sug i tanklocket när jag ska tanka. Lite har det alltid vart, men jag kan inte minnas att det vart så här mycket. Tåls att testa!
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Svårt att säga om fenomenet uppstod direkt efter service.
Körde hojen från service direkt till garaget för vinterförvaring. Så hann aldrig testa att varmstarta den.

Gällande vakuum i tanken. Jag har faktiskt reagerat på att det är ett jävla sug i tanklocket när jag ska tanka. Lite har det alltid vart, men jag kan inte minnas att det vart så här mycket. Tåls att testa!

Hade det problemet (sug i locket) när jag fick hojen från fabriken. Dom hade lyckats klämma slangen och det sög ordentligt samt att tankens sidor sögs inåt... kolla upp slangen och se om det kan vara problemet...
 

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Har någon här monterat en styrdämpare på sin S3a? Jag har en öhlinsdämpare liggande som jag haft monterad över tanken på min R6a. Funderar om det går att bygga nån anordning för att få dit den på S3an. Hur harn i monterat er dämpare? Framänden blir ju lite lätt nervös när den bara touchar marken hela tiden. :D

Håller med om att fronten blir lite lätt nervig när man ligger på hårt. Jag har tittat lite på Matris styrdämpare. Mest för att det är den enda jag hittat som man monterar underliggande. Bild på hur den är monterad kan du se här. Du kan kanske slänga ihop några stag till din Öhlinare o montera den på samma sätt?
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Håller med om att fronten blir lite lätt nervig när man ligger på hårt. Jag har tittat lite på Matris styrdämpare. Mest för att det är den enda jag hittat som man monterar underliggande. Bild på hur den är monterad kan du se här. Du kan kanske slänga ihop några stag till din Öhlinare o montera den på samma sätt?

Ja faktiskt, det där ser ju skysst ut. Jag har ju fästet/klämman klämman man ser mitt på dämparen på bilden. Sen vill man få till ett fästa runt ena gaffelbenet bara. Det som är skönt med styrdämpare är att åker man ner i ojämnheter när det svänger så är hojen mycket stabilare där också. Samt att om man åker långa bakhjulskörningar så blir de mindre risk för wobbel.
 

apmojt

n00b
Gick med
7 Sep 2009
Ort
Värmdö
Hoj
GSX-R 750 K01
Billig flyscreen

Kamrater. Någon som vet ett ställe i vårt avlånga land som kränger ut flyscreen till ett bra pris? Gäller gul/guld eller vad färgen nu heter.

Har för mig att jag sprang på någon webbshop för några veckor sedan men kan för mitt liv inte hitta tillbaka.

Behöver lösa inom några dagar så alla tips tas tacksamt emot (reor, utförsäljningar etc.).

Har du en beggad som ligger och passar en -05 så har vi en deal direkt.
 
Last edited:

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Kamrater. Någon som vet ett ställe i vårt avlånga land som kränger ut flyscreen till ett bra pris? Gäller gul/guld eller vad färgen nu heter.

Har för mig att jag sprang på någon webbshop för några veckor sedan men kan för mitt liv inte hitta tillbaka.

Behöver lösa inom några dagar så alla tips tas tacksamt emot (reor, utförsäljningar etc.).

Har du en beggad som ligger och passar en -05 så har vi en deal direkt.

Som referens kan du köpa en flyscreen för 187£ (ca. 2230kr) på ebay.co.uk via thetotaltriumph (har handlat vi dem utan problem). De har alla färger tillgängliga.
 
Last edited:

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Var inne en sväng på Johans idag o passade då på att kolla på den khakigröna specialaren som dom bara tagit in ett ex av. Det är inte bara färgen som är udda utan även instrumenteringen är lite speciell. Kan dock inte bestämma mig om jag gillar den eller inte...

99gnpw.jpg


21f09y0.jpg


Bilderna är tagna med min sunkiga mobil så sorry för den dåliga kvalitén.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Svårt att säga om fenomenet uppstod direkt efter service.
Körde hojen från service direkt till garaget för vinterförvaring. Så hann aldrig testa att varmstarta den.

Gällande vakuum i tanken. Jag har faktiskt reagerat på att det är ett jävla sug i tanklocket när jag ska tanka. Lite har det alltid vart, men jag kan inte minnas att det vart så här mycket. Tåls att testa!

Tippventilen på tankevakuerngsslangen. Om den inte redan är borttagen så är det den troligaste anledningen till vacuum i tanken.
 

crille666

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2009
Ort
göteborg
Hoj
06 triumph speedtriple
Min hoj är trögstartad när den är varm. Beter sig ungefär som om batteriet vore dåligt, men väntar man någon minut så går den igång klockrent. Kärvande startmotor?

Det sista jag gjorde innan vinterförvaring var 1000-mila service där de även bytte tändstift. Samma dag ställdes hojen in i garage så jag vet ju inte om den betedde sig konstigt redan då.

Annars går den hur bra som helst. Felet uppstår när man försöker starta hojen ganska tätt inpå efter att man stängt av den. Kanske någon minuts väntan.

har samma problem med min blir inte heller klok på vad det kan vara:huvet
har bytt ut mitt batteri men fortfarande samma problem
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top