Triumph Speed Triple-tråden.

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Hello!

Håller denna pilot till i tråden? Jag är nyfiken på om han målat sitt arrowsystem svart på egen hand eller om det är nån special-edition. Är ju mycket som är målat svart på den hojen. Om han/du gjort det själv, tips på how-to (misstänker att det inte bara är biltemas hotpaint :näsblod )

SB10Stor.jpg
 

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC
Hello!

Håller denna pilot till i tråden? Jag är nyfiken på om han målat sitt arrowsystem svart på egen hand eller om det är nån special-edition. Är ju mycket som är målat svart på den hojen. Om han/du gjort det själv, tips på how-to (misstänker att det inte bara är biltemas hotpaint :näsblod )

SB10Stor.jpg

Vet ej om han är här och kikar, men i Sthlms-forumet läser han iaf. ante76 är nicket här på SH och Arrow-systemet är inlämnat till proffs för lack. Dock inte sååå himla dyrt, om jag minns rätt... PM:a honom, så får du säkert svar på dina frågor!:tummenupp
 

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
D675R
Vet ej om han är här och kikar, men i Sthlms-forumet läser han iaf. ante76 är nicket här på SH och Arrow-systemet är inlämnat till proffs för lack. Dock inte sååå himla dyrt, om jag minns rätt... PM:a honom, så får du säkert svar på dina frågor!:tummenupp

:tummenupp Tackar!
 

Garp

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2008
Ort
Umeå
Hoj
R6 -00
Liten instickare: Vad är det för storlek på hylsan till bulten till bakhjulet? 48?
Sen för att byta hjul. Är det något mer än bara lossa bulten, ta av hjulet och hänga av kedjan och sedan samma visa igen fast baklänges? Ska bort och göra den historien imorgon och vill inte att "jaha, fan d tänkte jag inte på" uppenbaras.
 

heretique

Hallelujah för fan!!
Gick med
12 Apr 2003
Ort
Skänninge
Hoj
Triumph Speed Triple 1050
Liten instickare: Vad är det för storlek på hylsan till bulten till bakhjulet? 48?
Sen för att byta hjul. Är det något mer än bara lossa bulten, ta av hjulet och hänga av kedjan och sedan samma visa igen fast baklänges? Ska bort och göra den historien imorgon och vill inte att "jaha, fan d tänkte jag inte på" uppenbaras.

Inte ens så avancerat, bara lossa låsclippet, bulten, tror det e en 46a, o ta av hjulet, kedjan behöver du inte röra. Ska väl egentligen dras med moment när du monterar igen, har för mig det är 146nm. Avsluta med ett buntband på låsclippet.
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Liten instickare: Vad är det för storlek på hylsan till bulten till bakhjulet? 48?
Sen för att byta hjul. Är det något mer än bara lossa bulten, ta av hjulet och hänga av kedjan och sedan samma visa igen fast baklänges? Ska bort och göra den historien imorgon och vill inte att "jaha, fan d tänkte jag inte på" uppenbaras.

EDIT: Såg att jag va lite sen där, till mitt försvar så gick jag för att kolla upp storleken på bulten :glömdet

Ta av låssprinten, lossa bulten, ta av brickorna som sitter mellan hjul och bult. Det är viktigt att dessa (tror att de är fyra st olika) kommer tillbaka i samma ordning. Jag brukar bara ta av dessa i ett stycke och lägga undan. Kedjan sitter inte fast i hjulet så den påverkas inte.

Bulten är 46 och ska sedan dras åt med ca. 150Nm (bakhjulet lättar nästan av marken när man drar så pass mycket, men rätt ska vara rätt)
 

Shooter

www.bombrepa.se
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Brommaplan
Hoj
Tiger 800 XC
EDIT: Såg att jag va lite sen där, till mitt försvar så gick jag för att kolla upp storleken på bulten :glömdet

Ta av låssprinten, lossa bulten, ta av brickorna som sitter mellan hjul och bult. Det är viktigt att dessa (tror att de är fyra st olika) kommer tillbaka i samma ordning. Jag brukar bara ta av dessa i ett stycke och lägga undan. Kedjan sitter inte fast i hjulet så den påverkas inte.

Bulten är 46 och ska sedan dras åt med ca. 150Nm (bakhjulet lättar nästan av marken när man drar så pass mycket, men rätt ska vara rätt)

Jag har kikat på det där ganska nyligen, det är 2 brickor och en konisk mojäng som sitter under muttern. När man stoppar tillbaka prylarna sätter man först på hjulet, sen koniska prylen, sen den tunna brickan, sen den tjockare, konvexa brickan, buktande utåt och sen muttern. Beträffande vilket moment den ska dras med, minns jag inte vad Trajja-mecken sade, men det kan kanske stämma med 125-150 nm... Det är ju grymt smidigt att pula med det där när det är enkelsving!:tummenupp
 

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Jag har lite problem med min hoj, eller snarare så är jag rädd att det ska bli problem(dyra sådana). Om jag t.ex ligger i låg hastighet på 2'an och drar på så tickar den lite konstigt runt 3-4 tusen varv o går lite "rått". Känns nästan som den går lite motvilligt. Detta försvinner dock så fort nålen sticker över 4000 varv. Tycker även det är lite konstigt att jag inte upplever problemen om jag vridit ur maskinen på motorväg under en mil eller två. Efter en sån behandling går den hur mjukt som helst runt 3-4000 varv o man känner inte alls av problemen med tick och rå gång. Kan det vara så att ventilerna behöver justeras? Eller är det stiften? Hade ur dom för ett tag sedan o dom var lite vita men i övrigt fina. 1000 mila service är på g o funderar på om jag ska be dom kolla ventilerna då oxå. Vad tror ni det kan vara?
 

heretique

Hallelujah för fan!!
Gick med
12 Apr 2003
Ort
Skänninge
Hoj
Triumph Speed Triple 1050
Jag har lite problem med min hoj, eller snarare så är jag rädd att det ska bli problem(dyra sådana). Om jag t.ex ligger i låg hastighet på 2'an och drar på så tickar den lite konstigt runt 3-4 tusen varv o går lite "rått". Känns nästan som den går lite motvilligt. Detta försvinner dock så fort nålen sticker över 4000 varv. Tycker även det är lite konstigt att jag inte upplever problemen om jag vridit ur maskinen på motorväg under en mil eller två. Efter en sån behandling går den hur mjukt som helst runt 3-4000 varv o man känner inte alls av problemen med tick och rå gång. Kan det vara så att ventilerna behöver justeras? Eller är det stiften? Hade ur dom för ett tag sedan o dom var lite vita men i övrigt fina. 1000 mila service är på g o funderar på om jag ska be dom kolla ventilerna då oxå. Vad tror ni det kan vara?


Är förmodligen ingen större fara, tripplarna är allmänt kända för att ticka...har samma sak på min.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Någon som vet hur det blir med besiktning/registrering efter motorbyte? Att byta till en likadan motor bör ju inte vara något problem, men hur blir det med en Daytonarova i ramen? Jag tror inte det står något motornummer i reg-uppgifterna. :gnissla

Edit: Det står motornummer i reg-uppgifterna.
 
Last edited:

heretique

Hallelujah för fan!!
Gick med
12 Apr 2003
Ort
Skänninge
Hoj
Triumph Speed Triple 1050
Kul som 17 igår på mantorp! :tummenupp

Körde du inte sista passet? :confused:

På tisdag blir det RR träning med 250n igen på Sviestad. Lite annan körteknik på den hojen mot trajan! :D

Näfan, lyckades slarva bort bulten som håller styrkronan nånstans på banan så då va det tyvärr bara att åka hem...hojen kändes aning instabil sista passet jag körde....
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Någon som vet hur det blir med besiktning/registrering efter motorbyte? Att byta till en likadan motor bör ju inte vara något problem, men hur blir det med en Daytonarova i ramen? Jag tror inte det står något motornummer i reg-uppgifterna. :gnissla

Edit: Det står motornummer i reg-uppgifterna.

Jag har besiktigat med Daytonamotor 3 gånger nu & det ända de säger är att hojen går jävligt bra:tummenupp:tummenupp.
Jag brukar bara kattstrypa fast soppaslangarna vid kopplingsfästet (till vajern) så går set inte att läsa motornumret.
Då har jag ändå helt annan motor i -98 till -02 eller de ser helt olika ut så kör på:tummenupp
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag har besiktigat med Daytonamotor 3 gånger nu & det ända de säger är att hojen går jävligt bra:tummenupp:tummenupp.
Jag brukar bara kattstrypa fast soppaslangarna vid kopplingsfästet (till vajern) så går set inte att läsa motornumret.
Då har jag ändå helt annan motor i -98 till -02 eller de ser helt olika ut så kör på:tummenupp
Låter finemang. Enda synbara skillnaden jag vet mellan Daytona och Speed Triple på min årgång är att blocket på Daytonan är silverfärgat. Men det är ju inte svårt att åtgärda om man vill innan den skruvas dit.

Du lär väl dessutom haft lite mer bestyr med själva motorbytet som skiftat över årgångarna än jag hoppas få.

Lade en fråga i Hojbyggarforumet tidigare idag och det var samma tongångar där.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=213764
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Låter finemang. Enda synbara skillnaden jag vet mellan Daytona och Speed Triple på min årgång är att blocket på Daytonan är silverfärgat. Men det är ju inte svårt att åtgärda om man vill innan den skruvas dit.

Du lär väl dessutom haft lite mer bestyr med själva motorbytet som skiftat över årgångarna än jag hoppas få.

Lade en fråga i Hojbyggarforumet tidigare idag och det var samma tongångar där.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=213764

Läste lite där & japp jag fick byta kabelstam kylare grenrör luftburk & allt som har med motorn att göra däremot så har jag instrument ifrån en tt 600 & gissa att den varvar mer på instrumentet. Men vem fan bryr sig har ändå monterat det vid kylaren. Räcker att kolla på det vid 30 sträckorna:tummenupp:tummenupp
Lycka till med bytet borde gå lätt, det som skiljer förresten är att kåphojarna har inte den snygga Traja loggan på cylindern...
 

aundray

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
--
Var iväg o provkörde en speed triple idag. Wooh! Enorm skillnad mot min 600cc radfyra. Framförallt så fanns det kraft över hela registret.

Nä, det blir nog till att sälja bålgetingen o skaffa sig en speed triple till våren.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Har beställt en rova nu. Kommer dock att ta ett gäng veckor då jag valde att gå på en uppbyggd istället för att köpa via demontering och de byggs först på beställning.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top