Triumph Speed Triple-tråden

Har ingen egen erfarenhet av oljan, men flera trådar här på forumet pekar mot att Castrol (iaf GPS) kan orsaka problem med koppling. Slir i första hand. Byte till annat märke är en enkel sak att testa. Kommer dock inte ihåg att jag sett någon annan med Triumph och problem med Castrol. Själv kör jag SBK Racing (OKQ8).

Körde Castrol semisyntet tidigare, kör nu Shell helsyntet. Inga problem med slirande lameller.

Men M-SIII:s problem var om jag uppfattade inlägget korrekt brist på slir. (att lamellerna inte släpper)

// J
 
För några månader sedan(ibörjan av sommaren) fanns de en svart speed triple 1050 på blocket som hade bytat ut org fram lampor till en mindre modell
typ dessa jag bifogar.
Är de någon som äger eller har ägt denna hoj som ev har lite fler bilder på den och hur han har gjort med fäste mm.
Tyckte de så riktigt schysst ut.
Jag går o är sugen på att köpa speed triple men först måste jag sälja motarden.
 

Bifogat

  • framljus speed.jpg
    framljus speed.jpg
    24 KB · Visningar: 506
Det lär väl bli liiiite dyrare kanske, men BRA MYCKET SNYGGARE, om du lackar resten av hojen i den färgen istället!:tummenupp

Beträffande :tuttar så är det bergis färgen som gör det, för det kan väl inte vara det som sitter och styr...:va Det är nästan störande mycket :tuttar som flockas runt en, så fort man ligger under typ 90 genom tätbebyggt område!:D



Ååååå, Tomp@! Nu går jag ju igång igen!:gnissla:D

Då skulle ni bara veta hur det e för mig när jag parkerar på avenyn med min "Atomic red"-färg! Så många 10-åriga tjejer som ska plåta har jag inte ens sett vid ponnyridning! "Mamma, Mamma, titta! Finns det en barbie-mc?!" :huvet:glömdet

För övrigt skall den omlackas i vinter om jag nu får igång den snart... i någon färg jag inte bestämt ännu.
 
Då skulle ni bara veta hur det e för mig när jag parkerar på avenyn med min "Atomic red"-färg! Så många 10-åriga tjejer som ska plåta har jag inte ens sett vid ponnyridning! "Mamma, Mamma, titta! Finns det en barbie-mc?!" :huvet:glömdet

För övrigt skall den omlackas i vinter om jag nu får igång den snart... i någon färg jag inte bestämt ännu.

Om jag vore som dej då, så skulle jag välja en riktigt, riktigt snygg färg på hojen! :tummenupp Hör av dej om jag ska fixa fram färgkoden. (Även du, JOHAN! är välkommen att höra av dej...:näsblod)
 
Har lite prylar till Triumph Speed Triple 955i 2002-2004 liggandes, de flesta delar passar även Daytona 955i.

Cuts, tornado red. 500:-
MIVV high-level carbon slip-on med löstagbar DB-killer. 1000:-
Blinkers, orginal 200:-
Triumph depåstöd, enkelsving 500:- (reserverat)
Wilbers gaffelfjädrar 500:-
1st framlampa hel/halvljus, orginal 200:-
Broms + kopplingshantag, orginal 200:-
Woodcraft CFM clip-ons, 500:-

Frakt tillkommer eller så kan sakerna hämtas i Göteborg :)
 
Då var säsongen över.

Triplen fick motorhaveri igår. Efter en växling upp till trean alternativt fyran, lite osäker på vilken, så lät den som om den hade hamnat mellan två växlar. Bara lite grövre i ljudet. Frikopplade men ljudet fortsatte, bara i långsammare takt. Rullade in vid vägkanten och ungefär samtidigt stannade motorn av sig självt. Efter detta var det natta, fick rulla hem hojen.

Har inte kollat något än. Det enda jag vet är att oljenivån efter haveri var låg. Den har dock inte tagit nämnvärt med olja tidigare och sist jag kollade var den marginellt överfylld. Växlarna går att få i men jag inbillar mig att de känns lite tröga och att spelet är större än innan. Testar man att köra startmotorn så klickar den bara, verkar låst.

Ska till veckan tappa ur oljan och se om jag kan se metallrester eller något i den, sedan får jag börja plocka isär. Förslag eller tips mottages tacksamt.
 
Surt! Jag lider med dig! Tur i oturen att det inte hände precis i högsässongen!

Vilken årsmodell har du? Trodde trajalådorna var i princip skottsäkra.

Triplen fick motorhaveri igår. Efter en växling upp till trean alternativt fyran, lite osäker på vilken, så lät den som om den hade hamnat mellan två växlar. Bara lite grövre i ljudet. Frikopplade men ljudet fortsatte, bara i långsammare takt. Rullade in vid vägkanten och ungefär samtidigt stannade motorn av sig självt. Efter detta var det natta, fick rulla hem hojen.

Har inte kollat något än. Det enda jag vet är att oljenivån efter haveri var låg. Den har dock inte tagit nämnvärt med olja tidigare och sist jag kollade var den marginellt överfylld. Växlarna går att få i men jag inbillar mig att de känns lite tröga och att spelet är större än innan. Testar man att köra startmotorn så klickar den bara, verkar låst.

Ska till veckan tappa ur oljan och se om jag kan se metallrester eller något i den, sedan får jag börja plocka isär. Förslag eller tips mottages tacksamt.
 
Surt! Jag lider med dig! Tur i oturen att det inte hände precis i högsässongen!

Vilken årsmodell har du? Trodde trajalådorna var i princip skottsäkra.
Jo, hinner inte med så mycket åka nu ändå mellan jobb och dåligt väder.

Det är en -03. Vet inte än exakt vad som havererat, behöver inte vara lådan utan det kan mycket väl vara något annat som gett med sig. Kan tillägga att jag inte har haft några problem eller symptom med varken låda eller motor innan.
 
Jo, hinner inte med så mycket åka nu ändå mellan jobb och dåligt väder.

Det är en -03. Vet inte än exakt vad som havererat, behöver inte vara lådan utan det kan mycket väl vara något annat som gett med sig. Kan tillägga att jag inte har haft några problem eller symptom med varken låda eller motor innan.

Är det ungefär som att du får i två växlar samtidigt ? Går den att rulla med växel i med kopplingen intryckt ?

Överfyllt är bra, i alla fall på en 1050
 
Är det ungefär som att du får i två växlar samtidigt ? Går den att rulla med växel i med kopplingen intryckt ?

Överfyllt är bra, i alla fall på en 1050
Den går att rulla med växel i och koppling inne. Den växlar också "ok", men jag upplever det lite som att det är större spel i växelföraren (lådan). Men för allt jag vet just nu kan den lika gärna ha skurit eller kamkedjan gått som att något drev i lådan gett upp. Har ingen större erfarenhet av raserade motorer så jag vet inte hur jag ska tolka det än.

Just nu ligger mina förväntningar i spannet dyrt till mycket dyrt. :näsblod
 
Den går att rulla med växel i och koppling inne. Den växlar också "ok", men jag upplever det lite som att det är större spel i växelföraren (lådan). Men för allt jag vet just nu kan den lika gärna ha skurit eller kamkedjan gått som att något drev i lådan gett upp. Har ingen större erfarenhet av raserade motorer så jag vet inte hur jag ska tolka det än.

Just nu ligger mina förväntningar i spannet dyrt till mycket dyrt. :näsblod

På min pajade en ohärdad spårring, precis när jag skulle åka iväg efter en poliskontroll:huvet. Det visade sig som att när jag skulle åka iväg så dog hojen. Gick att starta men så fort jag la i en växel så dog motorn. Gick inte att rulla med kopplingen intryckt och växelpetaren kändes skum. Växellådan var som låst. Hände vid 2k mil och Triumph tog det utan snack på garanti. Har nu kört 5500 mil utan probs. Det var nog skitenkelt att fixa själv (en spårring typ 15 spänn och en dags arbete) men på verkstad skitdyrt om det inte gått på garanti.
 
På min pajade en ohärdad spårring, precis när jag skulle åka iväg efter en poliskontroll:huvet. Det visade sig som att när jag skulle åka iväg så dog hojen. Gick att starta men så fort jag la i en växel så dog motorn. Gick inte att rulla med kopplingen intryckt och växelpetaren kändes skum. Växellådan var som låst. Hände vid 2k mil och Triumph tog det utan snack på garanti. Har nu kört 5500 mil utan probs. Det var nog skitenkelt att fixa själv (en spårring typ 15 spänn och en dags arbete) men på verkstad skitdyrt om det inte gått på garanti.
Hoppas på något liknande men försöker ställa in mig mentalt på något i 20k klassen så jag inte blir allt för besviken i slutändan. Kommer att börja riva själv och lämna över om/när jag känner att någon mer erfaren bör hantera det hela.

Hojen var 10 mil från 3k och väl skött med service och oljebyten så det känns inte som det var dags för storras. Men motorer av alla märken har ju rasat fast de i stort sett vara nya så inget är väl omöjligt.
 
På min pajade en ohärdad spårring, precis när jag skulle åka iväg efter en poliskontroll:huvet. Det visade sig som att när jag skulle åka iväg så dog hojen. Gick att starta men så fort jag la i en växel så dog motorn. Gick inte att rulla med kopplingen intryckt och växelpetaren kändes skum. Växellådan var som låst. Hände vid 2k mil och Triumph tog det utan snack på garanti. Har nu kört 5500 mil utan probs. Det var nog skitenkelt att fixa själv (en spårring typ 15 spänn och en dags arbete) men på verkstad skitdyrt om det inte gått på garanti.

Paps, jag är förvånad att du stannade överhuvudtaget?:banana:banana
 
Paps, jag är förvånad att du stannade överhuvudtaget?:banana:banana

Nu ska du inte vara sån Fönstret, både paPs och jag är ordningssamma medborgare!:) Vi stannade båda två vid Tyresörakan i sommar, när farbror och tant polisen ville se att vi får tjöra hoj och låta vår andedräkt passera nån mackapär med rör på...:va
 
Samlade lite ork och lyfte på tanken på åbäket i kväll. En kik ned förbi gasspjällen visade ett par krokiga ventiler på mittencylindern samt en hel del metallflis. Ettan och trean visade inga tecken på skador.

Nu kvarstår bara att se hur mycket som är skadat och om det går/är värt att laga eller om det är enklare att försöka fixa en ny motor. Vet inte hur det ser ut inne i cylindern samt längre ned i motorn än.

Sälja billigt och köpa nytt kanske?
 
Samlade lite ork och lyfte på tanken på åbäket i kväll. En kik ned förbi gasspjällen visade ett par krokiga ventiler på mittencylindern samt en hel del metallflis. Ettan och trean visade inga tecken på skador.

Nu kvarstår bara att se hur mycket som är skadat och om det går/är värt att laga eller om det är enklare att försöka fixa en ny motor. Vet inte hur det ser ut inne i cylindern samt längre ned i motorn än.

Sälja billigt och köpa nytt kanske?

Om jag inte minns helt fel, så låg det en annons ute på Blocket förut, om en motor till en 03:a Speedy. Vill minnas att det var en skrot i Gävle...? Det är ganska länge sedan jag läste den, typ 6-12 månader kanske, men man vet ju aldrig... Värt att leta kanske...?

Hoppas det ordnar sig på nåt bra sätt....
 
Om jag inte minns helt fel, så låg det en annons ute på Blocket förut, om en motor till en 03:a Speedy. Vill minnas att det var en skrot i Gävle...? Det är ganska länge sedan jag läste den, typ 6-12 månader kanske, men man vet ju aldrig... Värt att leta kanske...?

Hoppas det ordnar sig på nåt bra sätt....
Tack för tipset. Får höra runt lite, har ju hela vintern på mig.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top