Triumph Speed Triple-tråden

Hur f*n kommer jag åt tändstiften?? Är det bara att demontera tank o hela baletten för att komma åt eller missar jag något??

Jag har visserligen en -04:a.
Men jag har svårt att tänka mig att man kommer åt stiften utan att plocka bort tank och luftbox.
 
2000-mila närmar sig med stormsteg och jag undrar om det är någon av er som kollat/justerat ventilerna själva eller om ni lämnat in (kostnad?)?
Jag ringde o fråga om 2000 mila servicen till min 01a o den skulle gå på 4000 kr! Så ja jag undrar också om ventilerna är nått man kan fixa själv?
Det ska nog gå bra att kolla ventilerna själv om man har lite mekvana. Jag lämnade dock in på min 2000-mila men kommer att göra det själv i fortsättningen.

Länken nedan går till en guide över en ventiljustering på en Triple. Visserligen en 2001 (kanske t o m äldre) men det lär ändå ge en bra bild av det hela. Så mycket skiljer det ändå inte i motorerna. Jag har själv inte följt guiden så jag kan inte säga hur bra/dålig den är.
http://www.canyonchasers.net/shop/955i/valves.php

Nedan finns servicemanualer till hojarna. Att ha en sådan är inte alls fel. En gratisregistrering är nödvändig och hastigheten på nedladdning är begränsad. Men den som väntar på något gott..
http://www.repairmanualclub.com/motomanuals/index.php?cid=11

Repairmanualclub verkar lite seg emellanåt, testa att uppdatera sidan om den visar databasfel.
 
Jag har visserligen en -04:a.
Men jag har svårt att tänka mig att man kommer åt stiften utan att plocka bort tank och luftbox.

Stämmer så bra så bra. Plockade tanken o insåg genast att jag inte hade en aning om vad jag skulle göra härnäst. Går ju slangar o kopplingar till höger o vänster i en salig röra o jag vet inte riktigt var jag ska börja. Lyckdes även repa vänster sidokåpa när jag skulle ha tillbaks tanken :mad:. Får väl krypa till korset o lämna in den alt. köpa en servicemanual o försöka igen. :gnissla
 
Stämmer så bra så bra. Plockade tanken o insåg genast att jag inte hade en aning om vad jag skulle göra härnäst. Går ju slangar o kopplingar till höger o vänster i en salig röra o jag vet inte riktigt var jag ska börja. Lyckdes även repa vänster sidokåpa när jag skulle ha tillbaks tanken :mad:. Får väl krypa till korset o lämna in den alt. köpa en servicemanual o försöka igen. :gnissla

Men vad faen, jag och Shooter bytte stift på han gamla (-04 ?) det var skitenkelt.... Ok dårå det vänstra var lite pyssligt.

Det ska nog gå bra att kolla ventilerna själv om man har lite mekvana. Jag lämnade dock in på min 2000-mila men kommer att göra det själv i fortsättningen.

Länken nedan går till en guide över en ventiljustering på en Triple. Visserligen en 2001 (kanske t o m äldre) men det lär ändå ge en bra bild av det hela. Så mycket skiljer det ändå inte i motorerna. Jag har själv inte följt guiden så jag kan inte säga hur bra/dålig den är.
http://www.canyonchasers.net/shop/955i/valves.php

Nedan finns servicemanualer till hojarna. Att ha en sådan är inte alls fel. En gratisregistrering är nödvändig och hastigheten på nedladdning är begränsad. Men den som väntar på något gott..
http://www.repairmanualclub.com/motomanuals/index.php?cid=11

Repairmanualclub verkar lite seg emellanåt, testa att uppdatera sidan om den visar databasfel.

Jag kollade länken om ventiljustering och min enda kommentar är att när dom kollade ventilspelet på min vid 4k servicen så var alla spel korrekta så ingen justering behövdes och det tämmer ju inte så bra med deras synpunkt om "mjuka ventiler". Min är i och för sig en -06 så dom kanske har andra ventiler. I höst blir det 6k service så vi får se då.
 
Last edited:
Jag kollade länken om ventiljustering och min enda kommentar är att när dom kollade ventilspelet på min vid 4k servicen så var alla spel korrekta så ingen justering behövdes och det tämmer ju inte så bra med deras synpunkt om "mjuka ventiler". Min är i och för sig en -06 så dom kanske har andra ventiler. I höst blir det 6k service så vi får se då.
Jag fick faktiskt samma kommentar vid 2K service på min -03, men med tillägget att det oftast inte behövs justeras något. Kan ju ha skett något materialbyte t ex mellan -01 och -02 modellerna iom att det är en äldre hoj på bilderna?
 
Men vad faen, jag och Shooter bytte stift på han gamla (-04 ?) det var skitenkelt.... Ok dårå det vänstra var lite pyssligt.


Jo jag inser att det kommer att bli lite "pyssligt" :D. Det var nog mest att jag behövde hojen nu idag o har man inte mekat med modellen innan så tar ju allt mycket längre tid. Fick väl lite panik när jag så virrevarret av kablar. Blir o gå på det på fredag igen. :yoparty
 
Tack ska ni ha! Ska kika lite närmare på manualen och se om det inte går att greja själv... :)
 
Jo jag inser att det kommer att bli lite "pyssligt" :D. Det var nog mest att jag behövde hojen nu idag o har man inte mekat med modellen innan så tar ju allt mycket längre tid. Fick väl lite panik när jag så virrevarret av kablar. Blir o gå på det på fredag igen. :yoparty

Det går säkert bra. Om du känner dig osäker på om du kommer ihåg var kablar skall sitta så är maskeringstejp med tex siffra på och lite foton en bra hjälp.

Om det ser ut som på en -04/-06 så är en tändstiftshylsa med 3/8 fäste med tillhörande led, förlängare och spärrskaft "ett måste".
 
Det går säkert bra. Om du känner dig osäker på om du kommer ihåg var kablar skall sitta så är maskeringstejp med tex siffra på och lite foton en bra hjälp.

Om det ser ut som på en -04/-06 så är en tändstiftshylsa med 3/8 fäste med tillhörande led, förlängare och spärrskaft "ett måste".

Det ska nog inte vara några problem nu. Johan-ST var vänlig nog att skicka mig en servicehandbok. :tummenupp
Än en gång Johan, Tack. :)
 

Gick det bra för dig och kompisen idag? Satansjäklars va varmt det var! :brinnerup

Nästa torsdag är det bandag med Racetrack. Det är bara att packa sig ner hit nu när ni lärt er banan! :tummenupp De hade ett par platser kvar när jag frågade idag.

http://www.racetrack.nu/

Det ska nog inte vara några problem nu. Johan-ST var vänlig nog att skicka mig en servicehandbok. :tummenupp
Än en gång Johan, Tack. :)

Får tacka triplekungen i min tur!
 
Last edited:
Gick det bra för dig och kompisen idag? Satansjäklars va varmt det var! :brinnerup

Nästa torsdag är det bandag med Racetrack. Det är bara att packa sig ner hit nu när ni lärt er banan! :tummenupp De hade ett par platser kvar när jag frågade idag.

http://www.racetrack.nu/



ja, gick kanon.:tummenupp
lite trixit i början, men efter lunch så satt det som en smäck.
torpar kurvan är ju lite "skarp" första gången, så att säga...
man ville lixom inte åka hem när det var dax för det.
men sjuuuuukt varmt var det dock.
åkte en omväg över kumla, så dan hade några svängar till att bjuda på.... :banana
ahh, jobbar då.
men absolut blir väl fler tillfällen för sånt anatr jag
 
Jag undrar om det gör nått om man kör 100-200 mil över 2000 mila servicen som innehåller ventilljustering ? hojjen är en speed triple 01
 
Jag undrar om det gör nått om man kör 100-200 mil över 2000 mila servicen som innehåller ventilljustering ? hojjen är en speed triple 01

En 01:a som bara gått 2000 mil!? Haru hojen bakom glas och ram!?:tungan Närå, jag tror inte att det är nån fara. Jag är ingen expert, men har sett flera skriva att det inte behövdes någon justering för dem vid 2000 mil, så då kan det ju rimligtvis inte vara nån fara om man drar över med ett par hundra mil...:tummenupp
 
Har en seat cowl kit ( bak cuts) som jag har haft på min S3 -07 grön är den men går lacka om. om någon är inresserad av en sådan

Har även ett depå stöd som jag har köpt på carpimoto passar samtliga S3 med enkelsving
 
Last edited:
Värt att kolla är är även så att inte ventilationen till tanken sitter igen. Kör du en sväng och öppnar tanklocket bör du märka om den pyser eller drar tätt.

Ventilationen till min tank sitter igen! Det är iallafall ett jäkla undertryck när man ska öppna tanklocket efter man kört.

Hur åtgärdar man detta?

/Jon

PS. Om nån är sugen på ett par tjusiga GPR kolfiber slip-ons så hojta gärna till! Snapp affär=pra pris
 
Ventilationen till min tank sitter igen! Det är iallafall ett jäkla undertryck när man ska öppna tanklocket efter man kört.

Hur åtgärdar man detta?
På vänster sida så har du två smala slangar som går från tanken och hänger ned ut under motorn. Den ena är dräneringen och den andra är avluftningen. Båda dessa bör ha fritt flöde och det kan man testa genom att blåsa lite försiktigt i vardera slangen. Tar du bort sidopanelen på den sidan ser du bättre var slangarna går.

Avluftningsslangen har en tippventil monterad ungefär halvägs ned (liten plastpryl). Denna kan ha fastnat i stängt läge. Lutar du eller skakar lite på tippventilen ska den normalt rassla lite. Säkrast är väl kanske att ta lös tippventilen från slangen som går upp till tanken och testa att blåsa i slangen igen för att se så att blockeringen inte sitter högre upp mot tanklocket. Har du tanklocket stängt när du blåser så bör tanken trycka tillbaka övertrycket när du slutar blåsa.

Tippventilen ska vara öppen när den är hänger och stängd när den ligger. Jag vet inte om det går att "pigga upp" tippventilen om det är den som var problemet. Eventuellt så kanske man kan spraya lite 5.56 eller liknande i den.

Om inte tippventilen är problemet och hålen kring och i tanklocket inte ser ut att vara igensatta så kan man eventuellt använda sig av tryckluft för att blåsa rent. Man blåser då med fördel nedifrån då skräp brukar ha en tendens att komma uppifrån och fastna på vägen ned.
 
Last edited:
Är det någon som har koll på olja till framgaffeln till min -06:a? Har sett att Triumph rekommenderar "Showa SS8", men jag vet inte om jag får tag i den.. Hittar ingen specifikation heller, är det Syntet Sae 8 lr?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top